hoe zit het nu met trailergewicht en B-rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:38

Afbeelding

fiona1

Re: hoe zit het nu met trailergewicht en B-rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:45

Mbt. het wegen van je paard; Afvalverwerkingsbedrijven hebben een weegbrug (weegschaal voor auto's aanhangers vrachtwagens etc.) Even bellen of ze bereid zijn je tehelpen/of je de weegbrug mag gebruiken. Auto met trailer incl. paard op de weegbrug gewicht onthouden, paard eruit auto + trailer wegen en het verschil is het gewicht van je paard. Let op dat er evenveel personen in de auto zitten bij beide wegingen. (blijf dus niet zitten bij de 1e weging als je daarna niet in kunt stappen omdat je je paard vast moet houden)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:48

Helemaal goed, dat gaan we doen.

pff, zou echt zo'n enorme opluchting zijn als dit inderdaad gaat lukken, dan kan ik mn paard van de winter doorrijden en met haar naar de manege om daar in de binnenbak te trainen! Ik loop al tijden te klooien daarmee.

Heel erg bedankt voor al jullie goede tips en antwoorden!

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:17

tis mij ook gelukt! had een golfje 1.6 van 1120kg. Mijn paardje is ong. 1.63
Heb met mien auto nooit problemen gehad.
Merk alleen nu met zwaardere auto dat optrekken makkelijker gaat maar goed, niet iedereen kan zomaar even een andere auto ervoor gooien. heb de golf 3jaar voor de trailer gehad, en ja je weet niet beter!
Laorah succes!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:39

@Cissy Spatter bedoeld hetzelfde als jij ;)

@TS even los van wat je paard nu weegt. Voor jou is in eerste instantie belangrijk, het ledig gewicht van jou auto moet dus meer zijn dan het ledig gewicht en het laadvermogen van je trailer. (voor alleen B rijbewijs).

Als jou auto 1060 kg weegt, mag jou trailer incl laadvermogen 1059 kg zijn (en de gehele combi mag niet meer dan 3500 kg zijn, en dat is hij dan niet ;) ). Als die trailer 500 kg weegt mag je laadvermogen nog 559 kg zijn. En dat is dus niet de lading die je er daadwerkelijk op hebt staan, nee dat is je laadvermogen wat op het kentekenpapier staat. Pas met E rijbewijs gaat die andere regel in over daadwerkelijk geladen.
Je zult dus een trailer terug moeten laten keuren om hem achter jou auto te mogen gebruiken met alleen maar B rijbewijs.
En dan dus idd je paard moeten wegen om te kijken of die onder die 559 kg blijft.

En ik ben het met Cissy eens dat het wel erg weinig is zon combi. Safe zou ik het ook niet vinden, als het paard begint te bewegen op de trailer moet de combi wel op de weg blijven. En met zon lichte auto is dat toch wel erg lastig.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:53

Ik ben nu bezig met mijn E rijbewijs.
maar zelf zou ik nooit met alleen B rijbewijs een volle paardentrailer rijden. en volgens mij mag je met je B eigenlijk alleen maar een ongeremde aanhangwagen trekken en die mag je laden tot de 175 kilo. daarboven moet je alles met een E rijbewijs doen.

Hoe t precies met het gewicht van je auto/trailer zit weet ik niet precies. ik dacht dat je auto altijd zwaarder moest zijn dan de trailer alleen wij hebben een hele lichte maar wel een hele sterke auto en daarmee mogen we wel een trailer met 2 paarden trekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:54

miekske, het staat allemaal al netjes in dit topic beschreven, dus het is handig als je dat even doorleest v oordat j dingen schrijft die niet kloppen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:01

Hier staat alle info mbt tot verhogen/ verlagen toegestane maximum massa :) Ik zet de link hier even neer omdat je moet zoeken bij aanhanger/caravan en niet bij (paarden)trailer want dan vind je niks ;)
Het is helemaal niet moeilijk en meestal heb je binnen een week je gewijzigde papieren terug in huis :)
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... gwagen.htm

Wel moet dan natuurlijk je paard ook wel niet meer wegen dan wat het nieuwe laadvermogen wordt :) anders betreft het overbelading ;)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:57

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:22