[JV] Punten voor verzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:08

reglement schreef:
Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte
van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de
voorlezer van de deelnemer.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,

- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

nee dus.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:13

Ja ik zou dat ook wel eens willen weten? Ik rijd namelijk veel liever met mijn oude cap. Die nieuwe met zo'n driepuntsbevestiging zitten totaal niet lekker en ik vind zo'n grote bolle cap ook lang zo mooi niet staan.

Maar is het nu verplicht om met een nieuwe cap te rijden of mogen die oude ook nog wel?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:14

KarinvdM schreef:
Ook kijk ik naar de conditie van het paard (dus geen vette grasbuik).

Een paard met een 'vette grasbuik' is wel een gelukkig paard! Hij staat op het land en niet dag en nacht in een hokje van 3 bij 3! Mijn paard staat op het land en ik rijd wedstrijden. Ik heb een van nature zwaar paard, maar ze is wel in hele goede conditie. Ze glimt enorm! Ik was mijn paard NOOIT!!!! Afspoelen met lauwwarm water doe ik wel na het rijden. Het is niet nodig haar te wassen. Ongepoetst glimt ze ook!!! (overigens poets ik haar wel dagelijks hoor...)
Opscheren van staarten hoeft niet meer. Ik ben bij JIM geweest en daar reden zelfst de Grand Prix paarden met een onopgeschoren, ongevlochten staart! Wederom, mijn paard staat in het land, heeft een volle lange staart en als ik dat ga knippen of opscheren kunnen er alleen maar vliegen en dazen op de nogal gevoelige plek komen.
Sokken van een landpaard opscheren maakt ze mok gevoeliger. Laat altijd een puntje zitten, zodat het water van de benen achter de hoeven op de grond druppelt.
Ik vind het schandalig dat een fries met een hengstenvlecht meer punten krijgt. De fries is een paard dat volgens het boekje ongevlochten een proef mag lopen. Ik vlecht regelmatig een paard van een vriendin, met nogal dikke manen. 20 vlechtjes!!! Dat vind ik meer waard dan een hengstenvlecht!!!

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:14

Sorry, vraag is al beantwoord. Je mag dus nog met je oude cap rijden. hihi ik was wat lang bezig met plaatsen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:50

Als ik weer met een jong paard start, zal ik ook weer punten voor verzorging krijgen.

Ik knip de oren van mijn paard netjes uit, de tastharen gaan eraf, benen opgeschoren, de witte sokken zijn helemaal wit, de staart is netjes uitgepluisd en netjes op één lengte geknipt. Zelf zie ik er helemaal netjes uit met knotje en zonder vlekken.
De manen van het paard zijn met touwtjes gevlochten, het derde oor is afgeknipt. Het zadel en hoofdstel netjes ingevet.

Waarom krijg ik dan net zoveel punten als iemand die alleen invlecht en verder niets?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 10:51

Agossie"]
[quote="KarinvdM schreef:
Ook kijk ik naar de conditie van het paard (dus geen vette grasbuik).

Opscheren van staarten hoeft niet meer. Ik ben bij JIM geweest en daar reden zelfst de Grand Prix paarden met een onopgeschoren, ongevlochten staart! Wederom, mijn paard staat in het land, heeft een volle lange staart en als ik dat ga knippen of opscheren kunnen er alleen maar vliegen en dazen op de nogal gevoelige plek komen.
[/quote]

Heb jij enig idee waar dat staat. In het proevenboekje staatn nl. dat het nog wel moet. Als deze regel niet meer geldt zou ik daar nl. heel blij mee zijn!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 11:40

Vanaf de M. krijg je geen punten meer voor verzorging. Misschien dat daarom GP paarden geen opgeschoren staart hebben.
Ze kunnen er toch niet meer op beoordeeld worden Scheve mond

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 13:48

Ik heb laatst meerdere keren een 9 gehad voor de verzorging (twee verschillende paarden, een vos en een bruine). Moet wel zeggen das wel als ik met mijn creme outfit rij als ik in mijn witte outfit rij krijg ik een 7 of een 8. Nu ben ik donker van huidskleur en staat de creme outfit eigenlijk ook mooier dan het wit. Het steekt niet meer zo af. Verder scheer ik de staarten van de paarden ook niet. Bij de ene moet ik invlechten ivm rode strik in staart en de andere moet nog gewoon iets aangroeien.

Ach ik doe gewoon mijn best en als de een dat een 7 waard vindt en de ander een 9 ja das nou het hele dressuur rijden.

Groetjes,
Michèle

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:12

ik vind het onderdeel verzorging best irritant..als ik me de hele middag de pleuris werk om d'r mooi te krijgen haal ik een 7 en als ik er alleen ff een borstel overheen haal heb ik een 7...moet je raden waar ik dan maar voor kies....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:36

Joepiieeeee ik mag mn oude dopje weer uit de kast trekken......
Veiligheidscapje voortaan alleen nog met endurance op (daar is het wel verplicht). Dacht dat de regelementen inmiddels ook veranderd waren bij de dressuur, niet dus..... JOEPIEE!!!!!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:52

Tsja, ik heb geeneens een oude cap meer, bovendien het is je eigen veiligheid, dus het is maar net wat je wil Verward

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 14:59

Kitty schreef:
............
Waarom krijg ik dan net zoveel punten als iemand die alleen invlecht en verder niets?

Juist, dat was dus ook de opzet van dit topic.
Wat maakt het verschil ???

Juries, kom op: gooi er nog eens wat meningen en goede tips tegenaan

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:52

Als ik dit zo lees, baal ik ervan dat ik een bruin paard heb zonder aftekeningen! Knipoog
Die 9 voor verzorging zit er dus bij ons niet in!
Dat ik voor een wedstrijd toch altijd zeker 2 a 3 uur bezig ben met mijn paard te wassen, staart ontklitten, sokken knippen, oren bijwerken, tastharen knippen, vlechten en mijn zadel, hoofdstel en laarzen vetten heeft dus eigenlijk helemaal geen zin! Tsja, als ik nou een schimmel (of misschien bonte) had dan kreeg ik daar wel een punt extra voor maar met zo'n bruine dus niet.

Eigenlijk denk ik dat het cijfer gewoon niet meer op het lijstje voor zou moeten komen, maar dat er punten aftrek gegeven zouden moeten worden als het paard duidelijk zichtbaar niet getoiletteerd is.

Afgelopen weekend had ik een 8 en een 7 voor mijn verzorging, voor exact hetzelfde paard, alleen lagen de twee proeven ongeveer een half uur uit elkaar. Ik weet zeker dat in dat halve uur niets aan de uiterlijke verzorging gewijzigd is! Het komt wel wat ongeloofwaardig over zo'n puntenaantal. Helemaal als degene die voor mij rijdt, waar van alles uit de zeer slordig gevlochten manen komt pieken en waar niets er echt heel schoon uitziet, ook met een 8 en een 7 de ring verlaat.

Ik snap het soms gewoon niet hoor... Verward

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:33

Mij maakt het nooit uit wat de punten voor de verzorging zijn. Ik vind juist al die andere punten veel belangrijker!

Want als je je winstpuntje moet halen op die verzorging, tja... Dan is het niet best!

Zorg er gewoon voor dat je dik in de 160 rijd, en het maakt niet meer uit of je nou een 6 of een 9 voor de verzorging hebt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 16:43

Daar ben ik het mee eens Carola, een winstpunt zou je eigenlijk moeten halen op de rijkunstige onderdelen.

Hierboven wordt ook al enkele keren aangekaart dat het onderdeel verzorging best achterwege zou kunnen blijven.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, hoewel ik me wel zou kunnen vinden in het "strafpunten-systeem" als er iets niet in orde is.

En nu willen jullie natuurlijk ook weten waarom ik het wel belangrijk vind dat er punten toegekend worden Haha!
Ik vind dat mn. in de B ook een soort "opvoedkundig" aspect uitgaat.
Als je wilt dat iedereen netjes en volgens de regels aan de start verschijnt, dan lijkt het mij juist motiverend als dat ook beloond wordt dmv. een oordeel van de jury.
Jong (of "B" Knipoog ) geleerd is oud gedaan !

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:50

een winstpunt wil ik niet uit het punt voor de verzorging halen, ik ga helemaal met Carola mee dat dat uit het rijgedeelte hoort te komen.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik daar een 7 of hoger voor haal,
want dat moet makkelijk kunnen. Gelukkig heb ik nog nooit lager
dan een 7 gescoord Haha!

Hilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:00

Wat vinden jullie dan van een hengstenvlecht bij een merrie?
Ik rij dus een Fries en weet niet goed wat te doen: wel of niet vlechten en m.n. hoe.
Het dopie vind ik waardeloos. Zoals al eerder geschreven een knot krijg je er amper in. Wat wel wil is eerst dat ding opdoen en dan een knot erin zodat de knot over het wieltje komt.
Nee hoor doe mij maar de oude cap of het hoedje.
Een tip voor de wassers onder ons. Probeer eens Eque shine dit werkt fantastisch voor manen, staart, vacht en sokken. Ze gaan mooi glimmen en het heeft een reinigende en ontklittende werking.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:10

mijn paard ruikt altijd naar Andrelon, heerlijk dus! Ik heb ook een Friese merrie en ook zij krijgt altijd een hengstenvlecht. Hierdoor komt de hals beter uit en het staat een stuk netter dan al die wapperende manen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:45

Uhm, een winstpunt zul je bij mij niet op de verzorging halen. Verzorging punt ik echt standaard een 7 (tenzij schimmel die 8 Knipoog ) en als het erom hangt ga ik zeker niet daarin een afronding maken. Dat doe ik dan liever bij een van de onderdelen van de proef waar ik evt. twijfelde tussen 2 cijfers.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:14

carola schreef:
Mij maakt het nooit uit wat de punten voor de verzorging zijn. Ik vind juist al die andere punten veel belangrijker!

Want als je je winstpuntje moet halen op die verzorging, tja... Dan is het niet best!

Zorg er gewoon voor dat je dik in de 160 rijd, en het maakt niet meer uit of je nou een 6 of een 9 voor de verzorging hebt.

Vind ik ook hoor Carola, gelukkig heeft het bij mij ook nog nooit om gehangen en ben ik gelukkig ook nog nooit van dat puntje verzorging afhankelijk geweest! Haha!
Ik vind het alleen wel raar dat je in een half uur tijd ineens voor een onderdeel wat niet van je rijden afhankelijk is, een punt lager krijgt terwijl je paard er nog net zo uitziet...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:34

Ik wil zo graag eens de 260 halen...
Maar dat kan ik wel vergeten als ik geen 10 haal voor verzorging Knipoog
Ik vind het trouwens wel goed, een soort 'strafpunten systeem' als iets niet in orde is.
Jammer dat er voor jury's niet een standaard-iets is voor cijfers van verzorging, zoals bijvoorbeeld bij Fitzroy.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:00

Ik vind een cijfer voor verzorging gewoon onzin. Stel liever een regel in dat als er een sloddervos combinatie in de ring verschijnt, de jury het recht heeft de combinatie te disqualificeren. Het is aan jou om de sport serieus te nemen dus als je moeite niet wil doen netjes voor de dag te komen, dan kun je net zo goed thuis in de prut blijven spelen.

En zolang er wel een verzorgings onderdeel is dan vind ik gewoon dat de jury je een 10 moet geven als je er perfect uit ziet en vice versa. Beetje onzin om standaard een 7 te geven. Je weet toch ook niet hoelang iemand op die keertwending heeft zitten oefenen? Of dat het paard in de ring een extreem moeilijk groen paard is, of juist een makkelijk ex Grand Prix paard? Kun je voortaan altijd wel 6en en 7s geven voor alle onderdelen! Beetje onzin hoor. Ik vind dat je als jury gewoon moet punten wat er op dat moment vertoond wordt. Wat jij met die 5 minuten ziet is het enige dat telt., zo ook met verzorging.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:36

Pril...Dat zijn woorden naar mijn hart. Koop je een schimmel, dan weet je dat je wat meer werk hebt. Ik heb een donkerbruine die toevallig superveel werk vergt, omdat ze altijd zo gaat liggen dat al haar haren de verkeerde kant op staan... Dat kun je er niet aan af zien in de ring.

En ik heb een paard waarmee ik het op de moeilijke manier heb geleerd. Samen met haar steeds een stapje verder. En alleen in de ring verschijnen als ik 100% zeker weet dat ik mijn winstpunt dik moet kunnen rijden. Dat zie je er ook niet aan af. Ik ken inderdaad ook voorbeelden van mensen (met meer geld dan ik) die gewoon een goed gereden (duur) Z paard kopen en daarmee starten. Die hebben het een stukje makkelijker. Dit is niet bedoeld als klacht...ik heb ervoor gekozen om samen met mijn paard stukje bij beetje te leren. Dat vind ik de uitdaging. Maar ik vindt wel dat de vertoning in de ring maatgevend moet zijn...Ook voor de verzorging. Niet de wetenschap dat iemand wellicht veel tijd heeft besteed aan het verzorgen van een schimmel. Of heeft de jury soms zelf een schimmel (gehad) en bepaald dit subjectieve gegeven een deel van het cijfer? En waarom standaard een 7 geven, als de reeks van 1 - 1- gaat?

Kortom: als er cijfers van 1 - 10 gegeven worden, dan moet die 10 ook worden gegeven. Voor alle onderdelen. Als je dan eigenlijk niet wilt, of schimmels positief wilt discrimineren, dan hoort dat onderdeel niet in de proef, maar inderdaad als negatief startcriterium te worden opgenomen o.i.d.

De aanwezige juryleden wil ik graag het boek "Van vijfen en zessen" van A.D. de Groot aanraden. Dit boek is verplichte kost op pedagogische academie en lerarenopleidingen en handelt over de subjectiviteit van het geven van cijfers. Het effect ervan op degene die het cijfer ontvangen en de mate waarin een cijfer iets zegt over degene die het uitdeelt. Een heel lezenswaardig boekje.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 07:49

Ik geef meestal iedereen een 7 en soms iedereen een 8. Wat ik de eerst startende geef, krijgt de rest ook. Mocht een paard niet gevlochten zijn of er echt niet uitzien dan maak ik er wel een opmerking over, meestal roep ik de ruiter dan ook even bij me om het uit te leggen, dit ook wanneer bij langere haren geen knotje of haarnetje gebruikt is. Trek ik punten af voor de verzorging (gebeurd haast nooit, naar mijn idee doet iedereen zijn best er zo tip top mogelijk uit te zien), dan laat ik in het commentaar dit duidelijk weten.
Voor wat betreft een lichtbruin zadel of zo daar let ik niet op, immers ik kan in niemand zijn beurs kijken, en als het zadel goed ligt en de ruiter kan netjes op het zadel zitten is het voor mij oke..

Hilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:06

Barb:
En wat doe je dan met de voorpluk en de staart? En leg je de vlecht halverwege of echt aan het begin van de manengroei?
Beppies:
Dus de eerst startende is het voorbeeld voor de rest? Vind ik niet een rechtvaardige beslissing. Heb je commentaar, geen knot, niet ingevlochten bij een ras waar dat wel bij hoort etc, dan vind ik dat je behalve commentaar ook punten moet aftrekken ook al is dat maar een half punt.
Misschien is het een idee om als een combinatie volgens de regels is getoilleteerd een 10 te geven en alles wat niet helemaal juist is (lang haar niet geknot, paard niet ingevlochten of slordig dus met losse plukken, vuil etc) daar dan een half punt of een hele voor af te trekken en dit dan ook bekend te maken dan weet een ieder wat ze moet doen om hoge punten op dit onderdeel te scoren.