slacht of markt pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

armanike

Re: slacht of markt pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 22:21

Ik weet niet hoe dat in nederland zit, maar ik ging vroeger wel eens mee met de manege eigenaar om nieuwe pony's te halen voor op kamp. En die gingen voor 250 euro weg of 400

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:48

ik zou het denk ik zelf nooit aandurven om een paard/pony van de paardenmarkt te kopen, laat staan van de slacht!
slachtpaarden zijn niet voor niets slachtpaarden he..
en op de paardenmarkt gaat het meestal van; kijken, kopen, meenemen, klaar.
ook niet echt heel betrouwbaar in mijn ogen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:53

Ik vind het ook erg onbeschoft om een paard te kopen bij de slacht. Die paarden staan daar niet voor niks. Mensen hebben ze ook niet voor niks naar de slacht gedaan.
Ik heb zelf op een pensionstal/boerderij gestaan. Waar ze ook een slachthuis hadden (verderop in de straat). Waar dus voornamelijk runderen werden geslacht. Maar ook op afspraak paarden werden geslacht. Zo stond er laatst een ontzettend leuk dier om te zien. Op het eerste oog niks mis mee. Echt een ontzettend lief paard.
Die mensen die dat paard kwamen brengen hadden er ook heel veel moeite mee. Het paard bleek een hartafwijking te hebben.
Het gevaar zou zijn dat je fijn aan het rijden bent en het paard in elkaar zakt.

domifiranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:47

ben het echt met de meesten eens hier: ga niet naar de slacht..
mensen hebben met moeite/verdriet hun paardje gebracht omdat er wat van binnen mis is.. je denk dat je paard een rustig einde krijgt en blijkt ie toch nog te leven..

Markt kunnen best leuke goedkope beestje wegkomen :)
prijzen weet ik niet

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:52

walgelijk dat dit gebeurd ja als de paarden misschien nog een leven hebben ok maar wel in overleg met de oude eigenaar.

armanike schreef:
ik heb toevallig maanden bij een handelstal gereden. toevallig was de vader van de eigenaar een slachter. En ja hoor hij zette genoeg pony's en paarden in die handelstal te koop . het gebeurt dus wel echt.

Oke dan misschien maar eens bij een markt gaan kijken?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:57

Ik ken iemand die haar paard op had laten halen voor de slacht.......
Een jaar later word ze gebeld door een man uit België.......
Of ze wist wat er mis was met het dier want hij liep zo raar....uit balans.....
ze had het dier weg gedaan omdat hij zo zwaar atactisch was dat hij niet eens mee kon komen in de groep.

Bleek dat de persoon die de paarden op kwam halen ze door reed naar het buitenland en voor veel verkocht.........
Het hoeft dus niet eens altijd aan de slager te liggen.
Als ik ooit met mijn meissie richting het einde ga dan slaapt ze thuis in, alleen dan heb ik zekerheid dat het gaat zoals het moet.
Ook bij de slacht kan je wachten en er naar toe als het achter de rug is......

Nee ik zou een advertentie zetten en wachten op een aanbod van een particulier

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:14

Een paard bij de slachterij weghalen is NOT DONE.
Godzijdank gebeurt dit in paardenslachterij Nijkerk niet!

Wat wél kan gebeuren is dat de paardenhandelaar paarden opkoopt voor de slacht, deze zijn dan nog wel verkoopbaar.

voorbeeld : Hij ziet op de zuidlaardermarkt en leuke twenter die beetje mager is, scheef beentje, whatever. Koop 'm voor paar honderd. En denkt : die gaat mee naar de slager.
Als er dan een koper komt bij hem die dat paard wilt hebben, mag hij deze dus nog gewoon doorverkopen.

En mensen spreken dan heel snel : ik heb een paard bij de slacht weggehaald.
Terwijl dit dan helemaal niet zo is. Ze hebben een paard gekocht, wat als slachtpaard zou gaan dienen.

Paarden die eenmaal op het slachthuis zijn, komen daar niet meer levend weg. Dit gebeurt in Nederland ook maar ZELDEN. Het is vaak de weg tussen eigenaar-slacht waar het gevaar loert.

Daarom : Breng altijd zelf je paard weg, of laat dit door iemand doen die dit ook echt doet.
Geef je dier niet mee aan een handelaar, want die kan ze dus gewoon nog verkopen.

Mensen die particulier hun paard naar de slacht brengen, kunnen er vanuit gaan dat het dier geslacht word. Er is in Nederland zulke strenge dierenarts controle op de slachthuizen, dat eenmaal op het terrein, het dier en niet meer levend af zal gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:19

Vjestagirl schreef:
Het is simpel, een paard wat eenmaal op het terrein van de slachter is mag het er niet meer levend vanaf...

Hoe kom je daar bij?

Als ik de slager opdracht geeft om mijn paard te slachten, ja dan zal hij dat 'moeten' doen, immers ga ik hem dan betalen voor een opdracht.

Als ik mijn paard verkoop aan de slager, dan is die slager eigenaar en kan er mee doen wat hij wil...

Net als een handelaar niet ieder paard hoeft te verhandelen en ze ook voor zichzelf kan houden :D

@ts: wat men ervoor vraagt via internet hoef je er niet voor te betalen, onderhandelen mag en kun je altijd...
Een pony kopen voor weinig omdat je toch plaats hebt... bedenk dat een duurdere pony netzoveel kost in onderhoud als een goedkope pony, en zoals eerder geschreven, de meesten staan niet voor niets bij de slager, waarom de ellende van een ander kopen?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 01:28

Alane schreef:
Vjestagirl schreef:
Het is simpel, een paard wat eenmaal op het terrein van de slachter is mag het er niet meer levend vanaf...

Hoe kom je daar bij?

Als ik de slager opdracht geeft om mijn paard te slachten, ja dan zal hij dat 'moeten' doen, immers ga ik hem dan betalen voor een opdracht.

Als ik mijn paard verkoop aan de slager, dan is die slager eigenaar en kan er mee doen wat hij wil...

Net als een handelaar niet ieder paard hoeft te verhandelen en ze ook voor zichzelf kan houden :D

@ts: wat men ervoor vraagt via internet hoef je er niet voor te betalen, onderhandelen mag en kun je altijd...
Een pony kopen voor weinig omdat je toch plaats hebt... bedenk dat een duurdere pony netzoveel kost in onderhoud als een goedkope pony, en zoals eerder geschreven, de meesten staan niet voor niets bij de slager, waarom de ellende van een ander kopen?

Officieel is dit zo dat een dier eenmaal op het terrein van de slachter er niet meer levend weg mag , ik spreek regelmatig een handelaar die handelt in slachtpaarden. Als een paard wat aangeboden wordt voor de slacht op het terrein is en om wat voor reden dan ook levend niet geschikt is voor menselijke consumptie moet het volgens de wet wel geschoten worden op het terrein maar dan aan de rendac worden aangeboden.
Er zal vast en zeker wel ergens gesjoemeld worden, maar over het algemeen zijn er toch (zeker in NL) wel hele strenge controles ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 02:03

Ik heb een slager/handelaar gesproken en die verteld anders... die koopt op de markt en bij particuleren voor slacht en handel, en dan gebeurd wel eens dat de vrachtwagen eerst langs het slachthuis moet/gaat...
Dat paarden verkocht worden aan de slager omdat ze ze niet verkocht krijgen en er snel vanaf moeten.... zo is een kennis van mij aan een zeer fijne fokmerrie gekomen :j
En had die slager af en toe een schaap op visite als de eigenaren een weekendje weg moesten en geen oppas konden vinden voor het dier...

Ik maak dan wel verschil tussen mensen die opdracht geven om te slachten/doden en 'gewoon' verkopen aan de slager.

maar waar kan ik dan de tekst vinden waar dat beschreven staat van niet meer van het terrein mogen van een slachthuis? Ben er dan nl wel benieuwd naar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 06:43

in belgie zijn de paarden/pony's veel goedkoper dus als je ook in belgie wilt kopen.www.kapaza.be.
heb hier ook een leuke pony vandaan 250,- 3jr hengst new forest

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:54

Neem nou maar van mij aan dat ik je iig over paardenslachthuis Nijkerk met 100% kan garanderen, dat als je paard daar staat hij NIET meer levend de deur uitgaat. AL staat hij daar van 7 uur sochtends en word hij pas om 11 uur geslacht. Dood zal hij zijn.
En wie dit niet geloven wilt, gaat maar mooi een keer mee, of belt Jan v/d Veen maar voor uitleg. :)

Alane, lees eens goed wat je zelf schrijftAls ik je goed begrijp, zeg jij dus dat slachtpaarden doorverkocht worden?? Je zegt: Een vrachtwagen vol paarden, die VERKOCHT worden aan de slager.
Dan is jouw kennis aan een fokmerrie gekomen die ANDERS naar de slacht zou gaan, en dus gewoon op de markt is opgekocht.
Zij heeft dus GEEN paarden van de slacht gekocht, maar een paard van de handelaar, en deze handelaar zou haar anders naar de slacht brengen. Maar ze is niet bij de slacht weggekocht.
Mensen zeggen dat heel vaak, en daardoor komen die rare verhalen dus de wereld in! De mensen maken dáár de fout : Slachtpaard
Terwijl het een paard van een handelaar is, en nóg niet van de slager.
Een handelaar moet ook zijn brood verdienen, krijgt hij een fokmerrie niet meer verkocht, tsja dan kan ze altijd nog naar de slager.

Hier in Nederland staan ze zéér streng wat betreft de controles, en er gaan hier echt geen paarden levend de deur uit.
Wil je zekerheid dat je paard geslacht zal worden? :
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit, bij de enigste paardenslachter die wekelijks slachts, zowiezo NIET gebeurt.

Ik moet wel zeggen, VJ, jij zegt dat een paard wat eenmaal op het terrein is MAG er niet meer levend vanaf. Dat klopt wel!

Het is maar net wat je afgesproken hebt met de slachter. Als eigenaar krijg je de keus : Of hier slachten = slachtprijs , of naar Belgie en dan krijg je zo 400 euro meer voor de slachtprijs.
Als de eigenaar voor dat laatste kiest, zal het dier levend het slachthuis verlaten en op transport naar Belgie gaan en vervolgens daar onder strenge voorwaarden geslacht worden.
Dit is de keus van de eigenaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:02

Ik weet heel goed wat ik schrijf....
De slager die ook handelaar is, koopt paarden voor handel en slacht... de handels paarden komen ook op het terrein van de slager, maar verlaten die weer levend....

ALS ik een slager OPDRACHT geef om mijn paard te doden, dan hoort die slager dat te doen en daar mag ik dan ook vanuit gaan.
ALS ik mijn paard VERKOOP aan de slager, heeft hij het recht om het dier te verkopen, immers is hij dan eigenaar.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:06

Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met wat voor verzekering je te maken hebt.
Bij ons in de buurt heb je echt nog van die onderlinge verzekeringen en en die nemen jou paard dan over. Jij denkt dat ze geslacht gaan worden maar de meeste worden opgehaald door een handelaar. En het is dan aan hem wat er mee gaat gebeuren. Het is sneu maar zo gaat het op best veel plaatsen.

Als ik mijn paard zou willen laten slachten dan zou ik hem zelf wegbrengen en wachten tot het gebeurd is.

maar daar gaat dit topic niet over.
Ik zou een paardje zoeken bv op marktplaats of op een markt maar kijk daar ook goed rond. paardenhandel is een moeilijke handel zeker in de lagere prijsklasse.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:13

hier op bokt staan ook vaak paarden/pony gratis af te halen voor een goed tehuis. waarom kijk je daar niet eens? als die pony in ieder geval alleen bedoelt is voor gezelschapsdier.
zat mensen die hun dier persee kwijt moeten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:14

Alane schreef:
De slager die ook handelaar is, koopt paarden voor handel en slacht... de handels paarden komen ook op het terrein van de slager, maar verlaten die weer levend....

ALS ik een slager OPDRACHT geef om mijn paard te doden, dan hoort die slager dat te doen en daar mag ik dan ook vanuit gaan.
ALS ik mijn paard VERKOOP aan de slager, heeft hij het recht om het dier te verkopen, immers is hij dan eigenaar.

Als je mijn laatste regels naar VG leest, zie je dat wij het met elkaar eens zijn ;)
Paarden die voor de SLACHT het terrein opkomen, gaan hier niet meer levend vanaf.

De handelspaarden kunnen idd op het terrein komen ja, dan zijn ze nog van de handelaar, en niet van de slager ;)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:36

Ik ben het met de meeste eens: koop geen paardje van de slacht! en als je er perse ene wil hebben voor zo nu en dan op te kunnen rijden waarom koop je dan niet ergens anders een pony? die gezond is (oke dit weet je natuurlijk ook niet van een particulier, maar jhe hebt wel de kans om erop te rijden en kunt hem eerst nog keuren enz)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:11

Alane schreef:

Dan heeft hij 2 verschillende bedrijven hé. De slachter en een handelaar dat zijn 2 verschillende dingen en als je aan hem verkoopt als handelaar ja dan is het logisch dat het paard weg mag maar als je het paard aan hem verkoopt als slachter zijnde dan mag hij dat gewoon weg niet.

Ik zou het echt gewoon not done vinden als je serieus naar een slachthuis rijdt en tegen de slachter zegt een slachtpaard te willen kopen. Buiten het feit dat de slachter verkeerd bezig is ben je dat als koper zeker ook! En vindt ik dat helemaal niet redden maar eerder voor een dubbie op de eerste rij willen zitten. Als je een paard koopt ga dan naar een markt of handelaar particulier maar kom op zeg paarden gaan daar niet voor niets heen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:29

blazelover schreef:
Ik ben het met de meeste eens: koop geen paardje van de slacht! en als je er perse ene wil hebben voor zo nu en dan op te kunnen rijden waarom koop je dan niet ergens anders een pony? die gezond is (oke dit weet je natuurlijk ook niet van een particulier, maar jhe hebt wel de kans om erop te rijden en kunt hem eerst nog keuren enz)

Nogmaals : Je kunt geen paarden van de slacht wegkopen als deze zijn om te slachten!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:44

Nogmaals : Je kunt geen paarden van de slacht wegkopen als deze zijn om te slachten![/quote]

mmmmmmmmmm dat ben ik niet helemaal met je eens, een paard dat verkocht wordt aan een slager is van hem, en als hij het paard wil verkopen is dat zijn zaak. als ik een paard mee geef naar in mijn geval de tango :+ dan wordt dat paard zeker geslacht.

daar zit dus wel een wereld aan verschil tussen ( ook in nijkerk :o )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:01

In Nijkerk worden de paarden die daar staan NIET doorverkocht. En ja Jan kreeg laatst zelfs telefoon of hij nog een goedkoop slachtpaardje had staan.... (hoe haalt iemand het in z'n hoofd om dat te vragen!)
Ik kom hier elke week, en kan je dit dus met 100% zekerheid zeggen...

Een paard wat als SLACHTPAARD het slachtterrein opkomt, MAG/en gaat hier niet meer levend vanaf, word direct door een aanwezige DA gekeurd,en afgekeurd.

Wat dat betreft is nederland héél streng.

Maar voor de mensen die die regelgeving niet geloven, vrijdag ben ik weer in Nijkerk, en zal Jan nogmaals vragen om een reactie/uitleg, welke ik hier dan zal posten :)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:09

sassefras schreef:
Nogmaals : Je kunt geen paarden van de slacht wegkopen als deze zijn om te slachten!

mmmmmmmmmm dat ben ik niet helemaal met je eens, een paard dat verkocht wordt aan een slager is van hem, en als hij het paard wil verkopen is dat zijn zaak. als ik een paard mee geef naar in mijn geval de tango :+ dan wordt dat paard zeker geslacht.

daar zit dus wel een wereld aan verschil tussen ( ook in nijkerk :o )[/quote]

ik quote mezelf :D

paard of slachtpaard, wat is het verschil dan ??? als je een paard verkoopt aan jan de slager of aan jan de paardenman, waar ligt volgens jou die grens dan ????

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 22:17

uhm even ter info, k heb besloten voorlopig geen paardje te kopen. Ik wacht tot er eentje op mijn pad komt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:21

Snap je het echt niet of wil je het niet snappen???

Je VERKOOPT je paard niet naar de slacht.
Er is geen koopcontract, alleen een afkeuringscontract.

Dus een paard wat bij Jan als slachtpaard(dus MOET dood) binnenkomt, zal ook altijd dood gaan.
Jan is gewoon een paardenman die geen paarden doorverkoopt.
Vrijwel altijd particulier dat eigenaren hun dier komen brengen.

Maar er is daar ook een handelaar, die koopt paarden op de markt. Sommige zegt hij direct : die gaan naar Jan
Andere probeert hij te verkopen, lukt dit niet, kunnen ze altijd nog naar Jan.

Denk dat bij jan de grens ligt, dat vrijwel alle paarden die daar komen : particulier zijn of iets mankeren.
Zelfs de paarden die de handelaar brengt die iets mankeren, gaan direct voor de dood.

Als ik nou bijvoorbeeld zou zeggen : Hier Jan, hier heb je mijn paard, doe ermee wat je wilt.
DAN verkoop ik hem/ geef ik hem weg, en mag hij ermee doen wat hij wilt.

Maar als ik zeg : Jan, hier heb je mijn paard, deze moet geslacht worden.
Dan zal deze ook ten alle tijden dood gaan, en zal Jan deze NOOIT doorverkopen. Puur omdat Jan nooit eigenaar is van de slachtpaarden ;)
Het gaat direct van Eigenaar naar Afgekeurd naar Dood.

Hoop dat je me een beetje begrijpt?
Zo niet, zal ik dit Vrijdag wel even door Jan zelf laten uitleggen. Die kan dit misschien iets beter dan mij.

Ik durf er gewoon alles op alles op te zetten dat Jan nooit paarden zal doorverkopen die bij hem staan om geslacht te worden. :)
Daar ken ik deze man inmiddels te goed voor.

Armanike : Goede keus, je komt vanzelf iets leuks tegen waarvan je denkt : hee dit klikt echt! :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 02:04

brenniie schreef:
hoe kan het dan dat er toch paarden via de achterdeur door verkocht worden?
slagers zijn ook niet altijd even eerlijk als het om geld gaat hoor..

Zo leuk dat mensen toch altijd weer een verhaal zo weten te verdraaien dat het de slager is die het paard via de achterdeur van zijn slachthuis verkoopt. Aan alle bokkers die nog steeds ditzelfde argument geven bij hoog en laag. Eenmaal op het terrrein mag het paard er neit meer levend af. Dit kan ook niet want bij elk slachthuis staat iemand van de AID. Wat wel mogelijk is, is dat paarden op een bepaald punt verzameld worden en dat ze daarvandaan verkocht worden. Maar van het slachtterein af is echt niet toegestaan, bij wet verboden. Er staan hoge boetes op, slachter raakt zijn vergunning kwijt en maakt zelfs nog kans op een celsstraf. Plus als dit verhaal bekend zou worden, ben je je handel ook kwijt want er komt echt niemand meer bij je om een beest(ja, maakt niet uit of het een paard, schaap of koe is) te laten slachten als je over de boer/eigenaar zijn rug meer geld verdiend.

Ik zou gewoon sparen voor een knap pony'tje er komt vanzelf wel iets gezonds op je weg. Hetzij via de paardenmarkt of marktplaats of een andere verkoopsite.