Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:43

Shanty20 schreef:
Je kunt sowieso wel bezig gaan met het paard mak maken.
Op 2,5 jarige leeftijd kun je ook wel gaan longeren maar wel los longeren.
Ik bedoel zonder longeerlijn als je een 2 jarige vrij longeert kun je het paard laten wennen aan je stem en commando's zoals draf, stap en galop..maar denk er wel om dat je dit maar 20 minuten op een dag kun doen want het is en blijft een jong beessie.

Succes ermee

Vast een hele domme vraag := Maar waarom is zonder een longeerlijn longeren beter voor een jong paard?
20 minuten per dag longeren, bij een 2.5 jarige, nope sorry, zou ik niet doen :n

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:56

Mijn mini is nu 1,5 jaar en heb hem op een jaar gekregen, opfok wilde ik niet dus hij staat nu met een groep van verschillende leeftijden op de wei en anders op de paddock.
Ik heb ook veel op bokt zitten lezen en kreeg alleen maar te horen doe er niets mee en zet hem op de wei laat hem kind zijn maar ik heb hem beter leren kennen en ik vind dat het (afhankelijk van je paard) geen kwaad kan om wat dingetjes te doen. Wisp is ondertussen bijna nergens meer bang van omdat ik al klein schriktraining met hem doe die hij ook leuk vind, hij vind het heerlijk om gepoetst te worden en een stukje te wandelen over de appelgaarde (hier komt geen verkeer oid) Hij kan ook al 2 kleine 'trucjes' komen op commando en mee lopen, rennen of galloperen naast me.
Je moet gewoon het dier echt heel goed inschatten en heel klein beginnen, je moet natuurlijk niet meteen een zeil over hem heen leggen je begint met een plastic zakje op de grond ofzo ;)
Nu scheelt het wel dat ik een opleiding doe om dieren te trainen en ik dus veel hulp kan krijgen en leer om dingen in te schatten.
over een maandje of iets gaan we beginnen met klikkertraining en bijv. het om gaan op commando te zetten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:24

Shanty20 schreef:
Je kunt sowieso wel bezig gaan met het paard mak maken.
Op 2,5 jarige leeftijd kun je ook wel gaan longeren maar wel los longeren.
Ik bedoel zonder longeerlijn als je een 2 jarige vrij longeert kun je het paard laten wennen aan je stem en commando's zoals draf, stap en galop..maar denk er wel om dat je dit maar 20 minuten op een dag kun doen want het is en blijft een jong beessie.

Succes ermee

Longeren zonder lijn is niet beter voor ze dan met lijn, er even vanuitgaande dat je geen 50x50 bak hebt waarin het paard nog een beetje rechtuit kan lopen...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:27

ThreeFingers schreef:
Lielle schreef:
en in de tijd dat hij bij zijn moeder loopt doe je de puppytraining.

Hihihi met "handluid" :+

Maar waarom pas op leeftijd van 3 jaar zader erop? Wat is de reden erachter??

Heb een keer een foto gezien van een veulen met zadel en een pop erop.

Omdat jij ook niet met je 1 jaar al ging werken? :)*

sjanien

Re: Wanneer veulen beleren, zonder te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:30

Wij doen niks anders met een veulen dan aan de hand naar de wei lopen en een keer in de maand poetsen. En elke 2 maand de smid en dat is meer dan genoeg. Je kunt best een keer even wandelen. Maar longeren is not done dat is veel te belastend voor een jong paard (ook voor oudere paarden moet je ook niet te vaak doen) Zadel enz mooi mee wachten tot ze 4 zijn. Of je het nu al doet of dan paard zal er niet anders op reageren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:31

Die van mij is nu 2.5, komt uit Portugal en heeft daar nooit in een opfok gestaan. Wel altijd in een kudde maar is vanaf jongs af aan in handen geweest en opgevoed geweest. Kent het longeren al, aan de hand wandelen, weet wie de baas is, is respectvol naar mensen en kent hun ruimtes... Is daar al aan verschillende dingen gewend want hier in Nederland vind hij niks eng. Hij kwam als hengst naar Nederland en iedereen in mijn omgeving zei dat ze nog nooit zo'n brave hengst hadden gezien...

Ik ben er dus voor om jonge paarden al veel in handen te hebben, dus niet 3 jaar in de opfok gooien en er niet naar omkijken. Dan met 3 jaar pas beginnen met opvoeding. Jonge dieren zijn ingesteld om te leren, doe daar dan wat mee.

Met die van mij ben ik vooral aan het tutten, poetsen, wandelen, grondwerk en eens per week 'longeren' (commando's vaststellen, niet trainen). Hij kent het hoofdstel en bit ook al (al vanuit Portugal).

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:34

Mijn baby is 5 maandjes en zij hoeft in weze niks te doen dan de bassisdingen. Met halster meelopen, vaststaan, beetje gepoetst worden (wat erg lekker is natuurlijk) en heeeel veel kroelen met mij :p. Af en toe wandelingetje buiten met mamma mee en verder vooral veulen zijn lekker op het land.

Ik vind het vergaan om nu al te gaan longeren etc. Ze hebben nog helemaal geen balans ook op die leeftijd, en mentaal vraag je dan echt teveel van ze! Lekker baby laten wezen en geniet ervan want voor je weet zijn ze groot! En dan kun je lekker op je gemakkie aan de slag met je peerdje.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:49

meelopen aan het halster a la en vast staan aan een muur bv, maar de rest, nee echt niet, laat ze lekker veulen zijn en groeien..............

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:21

doe niet teveel met je jonge dier. Het is naar mijn idee ook onzin om te denken dat ze vervelend worden als ze 3 jaar in de opfok lopen, daar leren ze ook veel.

Mijn ervaring is als je je veulen gewoon een goede en duidelijke opvoeding geeft, dwz meelopen aan halster voetjes geven niet bijten en dat soort dingen dan onthouden ze dat ook. Zolang er niet een mens eraan toekomt om je paard te verpesten is dat naar mijn idee het geval.

en een 2,5 jarige 20 minuten longeren vind ik veel.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:39

2,5 jaar basis leren. 3 jaar echt aan het werk.

Mijn mening! :)

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:13

Ik leer mijn veulens meteen in de eerste week al voetjes geven, meelopen aan een halster, vast staan en overal aangeraakt worden. Ook leg ik ze af en toe een dekje op hun rug.

Alles wat in de eerste 3 jaar als normaal gaan beschouwen werkt in je voordeel op latere leeftijd wanneer je er echt mee aan de slag gaat.

3 jaar op de wei gooien en er niet naar omkijken, ben ik geen fan van. De paarden hoeven 3 jaar niks en dan ineens moet er van alles. Er komt dan over het algemeen teveel in één keer op ze af.

Maar ik ben ook van mening dat het sterk van de mogelijkheden die je hebt afhangt. Als je zoals ik je veulen aan huis met soortgenoten kunt opfokken is dat ideaal, maar ik weet ook dat dat voor de meeste niet is weggelegd en dat je je veulen in zult moeten scharen bij 'vreemden' en dat je er dan niet elke dag zicht op hebt en bij kunt zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:21

norski schreef:
2,5 of nog geen jaar is wel even een verschil.

Een veulen hoeft niet aan het werk, kinderen gaan ook pas met een jaar of 4 wat doen, als ze er aan toe zijn. Dat is bij paarden net zo

precies :j

Kinderen gaan ook pas met 4 dingen leren!, de 'basis'kennen ze al. bij paarden net zo; aan het halster meelopen, voetjes geven,trailermak maken,verkeersmak dat kan prima als ze veulen zijn, daarna van mams af en Lekker 3 jaar de wei op met je veulen ! ;) Dan pas aan de slag gaan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 23:38

Meelopen, poetsen en hoevenkrabben mogen ze wat mij betreft al heel erg vroeg leren,
stukjes langs de weg lopen met (verkeersmakke) mama, om daar vast aan te laten wennen.

Verder vind ik dat je een jong paard lekker jong moet laten, zadel erop? Ja, rond de 3 a 4 jaar, misschien zelfs wel 5. Ik weet niet van te voren wanneer een paard er aan toe is, haha. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:05

Wat ik wel met m'n veulen en jaarling een paar keer gedaan heb, is trailerladen. Als je dit met beleid doet, dan heb je er later profijt van.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:09

Ik loop al met Tor vanaf het moment dat ik daar ben gaan verzorgen, hij was toen 7 maanden. Toen hij 1 jaar was zijn wel aan de hand door de wei gegaan en ookal het verkeer in. Tor is nu al aardig verkeersmak, geeft voetjes, kan makkelijk gepoetst worden en als hij 2/3 is ga ik hem longeren. Het is ook leuk voor hem, al die extra aandacht. Hij staat ook met een andere pony van 2 die straks 3 word en een jonge pony van bijna 5. En een van 6/7 die erg actief is, ook een die al boven de 30 is.
Het kan geen kwaad :roll:

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:17

Dames begrijp me niet verkeerd, ik wil helemaal geen pop met zadel op een veulen leggen enz. Het was een voorbeeld. Omdat ik dat een keer op een foto had gezien.
Jonge honden kun je op een speelse manier ook al veel leren, dus kwam bij mij de vraag waarom bij pony`s en paarden pas op de leeftijd van 3 jaar.
Ik bedoel dus niet het echte werk, maar echt wat basis dingetjes. En afhankelijk van het type pony of paard.
Sommige hier gaan met kinderen vergelijken, maar een mensenkind is in mijn ogen niet te vergelijken met een veulen. Maar goed ook een kind kun je op jonge leeftijd van alles leren. Je moet ze toch opvoeden?
Dank jullie wel voor de antwoorden!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:27

Tot 2,5 jaar aan het halster lopen, voetjes geven (hoefsmid zal je dankbaar zijn) en poetsen, overal aanraken.
Vanaf 2,5 begonnen met grondwerk en schriktraining
3 jaar zadelmak
4 jaar erop en alles van het grondwerk in het zadel oefenen (max half uurtje) doe dit 2 à 3 keer / week, hangt van het weer en de tijd af. Soms 1 x/week, geen probleem..tijd genoeg...rustig aan.
Al wat ze bijgeleerd heeft neemt ze de volgende keer weer mee op zonder dat je opnieuw moet beginnen.
Een goede basis doet veel, ik doe alles wel met prof. hulp 1x/week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:30

is dit een geintje ts?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:38

Zelf vind ik het heel belangrijk om je paard goed mee te leren lopen, en voetjes te geven, ook extra lang voetjes geven, zo dat het bekappen ook met veel rust kan gebeuren, het moet toch om de zo veek weken, en het blijft zijn hele leven volgen, dus dat vind ik erg belangrijk..

Daarbij kan je rustig beginnen om je paard repect voor je te laten krijgen door hem dus dingen te leren, niet door je heen lopen, stil is stil, achter uit is achter uit.
wijken voor druk, etc maar alles met rust.

Ik doe met mijn 1.5 jarige ook gekkedingen, zo als clickertraining, met zijl knooien, los gooien, etc etc..

alles wat je ze nu tot hun 3de leeftijd leert kan met veel rust, je hoef niet elke week wat bij te leren maar gewoon standaard herhalen.

zo blijft er rust en blijft het dier het leuk vinden.

Ik vind persoonlijk dat ze in hun 3de leefendsjaar al zo veel om de oren krijgen, dat je bijv met 2.5 wel een zadel op kan leggen, of eens een dekje, niet zo zeer een singel vast aangetrokken of wat dan ook maar gewoon eens op zn rug leggen, en dan een stukje wandelen, eens een bitje in doen met 2.9 jaar, en dan eens een rondje met zadel en bitje in laten rennen, en dan zo weer een maand niks doen, gewoon de bassis, bijv, borstelen wandelen, etc. en dan pak je het zo weer op..
Dan kennen ze met hun 3de levensjaar al zo veel en heb je er zo veel gemak van!

Ik wil bijv, straks met mijn 3 jarige veel rechte stukken lopen dus hij moet naar buiten!..Wat je dus in 3 jaar tijd kan leren is verkeersmak maken. zo dat als hij 3 is buitenritten kan maken!..
Ze zijn nu nog klein en dus minder sterk als ze 3 zijn!..

Ik kom zeker 3 x er week bij mijn jaarling en daar doe ik door de weeks alleen poetswerk mee, en in het weekend wandel ik wel eens ook lang niet altijd.

En dan pak ik zo een keer wat wat aparts erbij.

Maar alles wat ik deed met een veulen is niet langer dan 15 min!..Ze zijn net kinderen en hebben niet zo lan concentratie vermogen.
In het begin deed ik meer, nu ze bijna alles kan laat ik haar met rust en pak ik haar 1 x per week voor wat leuks.bijv een wandeling.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:47

volbloedfan schreef:
is dit een geintje ts?

Waarom denk je dat?

Het is geen geintje hoor, dit kwam zoals al eerder geschreven bij mij op, en dacht gewoon ik stel de vraag op Bokt.
Want er moet toch een wetenschappelijke reden achter zitten waarom je een pony pas vanaf een bepaalde leeftijd
dingetjes mag gaan leren??

Bij honden zijn de meningen verdeeld, er zijn mensen die de hond "groen" laten tot ca 1 1/2 jaar, maar er zijn ook
mensen die al op een leeftijd van 8 weken met een pup aan de slag gaan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:21

RT-->OPG

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:25

ThreeFingers schreef:
volbloedfan schreef:
is dit een geintje ts?

Waarom denk je dat?

Het is geen geintje hoor, dit kwam zoals al eerder geschreven bij mij op, en dacht gewoon ik stel de vraag op Bokt.
Want er moet toch een wetenschappelijke reden achter zitten waarom je een pony pas vanaf een bepaalde leeftijd

Bij honden zijn de meningen verdeeld, er zijn mensen die de hond "groen" laten tot ca 1 1/2 jaar, maar er zijn ook

De belangrijkste reden is natuurlijk dat je paard/pony bij derde of 4de levensjaar zo ongeveer uitgegroeit zijn, tenminste de grootste groei is dan achter de rug. In die groeifase is het belangrijk ze niet te storen in dit proces. Daarbij kan namelijk gebeuren dat de spieren zich al behoorlijk ontwikkelen, maar de pezen niet want die groeien daar niet bij mee...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:34

ThreeFingers schreef:
volbloedfan schreef:
is dit een geintje ts?

Waarom denk je dat?

Die is er: Een jong paard kan later last van zijn of haar rug krijgen als je er voordat ze 3 zijn iets zwaars oplegt, meer dan een keer.
Veulens springen ook op elkaar, en dat is wel wat zwaarder dan een zadeltje voor 1 foto'tje..
Dus het maakt niet uit. Longeren ook niet. Kijk een bit erin gooien oké.. Maar wat veel mensen hier al onder longeren verstaan is touwtje aan het halster en rondjes om je heen laten rennen.. Echt longeren is met touwtjes, een bitje en een longeersingel zodat je je knol ook kan sturen ect.
Maar beter is toch je veulen gewoon veulen te laten zijn. Het kan echt geen kwaad om er iets mee te doen. Tor is nog steeds niet verpest na meer dan 1 jaar met hem lopen, poetsen, hoeven pakken en door het verkeer lopen.
Hij heeft ook een jong speelmaatje, dat is het enige wat hij echt nodig heeft, + een wat ouder paard. Gewoon om zijn plaats te leren kennen in een kudde. Een opfok is niet nodig, maar wel handig als je geen jonge paarden meer hebt.

Waarom mensen er altijd zo'n drama van maken, een jaarling die voor 1 foto misschien net 1 minuutje met een zadeltje met een pop op zijn rug gaat staan.. Dan kun je hem beter de hele dag in zijn eentje laten staan als je dan al bang bent dat zijn rug eraan gaat, of zijn benen..
Het enige wat je niet mag doen met een jaarling/veulen, is echt longeren en erop rijden. Zitten mag al als ze 2 zijn. Maar 1 of 2 keer een minuutje. Dat is hetzelfde als spelen en ze pikken het inrijden beter op. Niet dat ik dit doe, dat zeg ik niet. Maar ik moet dat doen van zijn baas op die leeftijd. En die is echt wel goed voor zijn dure stamboom-pony en vierspan hengst die de merrie's moet gaan dekken.

Dus denk nou alsjeblieft niet te extreem, en je houd een eigenaar echt niet tegen, en tegen mij dingen zeggen heeft ook geen zin.. Zijn baas krijgt dit toch nooit te weten, en al wist hij het wel, ik vertaal zijn menig. ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:41

Ik heb alleen de OP gelezen
Zadel erop vanaf 2,5
Vanaf de geboorte de rest.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 25-10-10 20:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:42

Wel lekker om te weten dat Tor's eigenaar goed weet waar hij het over heeft. :D
En duidelijkheid is ook in dit topic alles :P .