Hij schraapt om dat hij ongeduldig is. En hij wil aandacht. Dat doet onze shetlander ook, als het niet snel genoeg gaat. Voer hem of poets hem op zand of in de bak dan gaan zijn hoeven ook niet kapot dan kun je het gewoon negeren. Op een gegeven momet houd hij er wel mee op. Onze shetlander bedenkt dan dat i met poets spullen kan gaan smijten of z'n neus in jou'n achterwerk duwen. Maar ik heb hem nu aan 2 touwen staan zo kan die dus niet met z'n neus in mijn achterwerk en poets spullen zet ik verder weg.
negeren is inderdaad een goede optie maar je zou het ook kunnen afstraffen door hem een tikje op zijn been te geven zo heeft mijn vriendin haar paard t ook afgeleerd.
liekevb
Geplaatst: 01-11-10 12:03
Mijn paard deed het ook, en het werd steeds erger, op het begeven moment schopte ze zelfs tegen de staldeur aan, Je moet het echt gaan negeren niet op reageren.
Die van mij deed het ook alleen bij het eten of als ik eraan kwam lopen en niet snel genoeg de stal in kwam
Op het begeven moment ben ik het dus gaan negeren, als ik aan kwam lopen en ze begon, keerde ik meteen om en liep ik weg. (uit haar zicht) 5 minuten later kwam ik opnieuw aanlopen deed ze dan niets kreeg ze haar brokken deed ze het weer ging ik weer weg... Dit heb ik consequent gedaan en ze doet het nu bijna nooit meer.
Maar wel echt uit haar zicht verdwijnen als je wegloopt want als je op een afstand blijft toe kijken zal ze doorgaan....
succes
RV_Hasselt
Geplaatst: 02-11-10 15:07
Mijn paard schraapt ook. Op dit moment heb ik een rubberen mat liggen onder de voerbak. Victoria schraapt altijd als ze ongeduldig is. Dus als ik eten klaarzet of als de rest al naar buiten gaat en zij mag nog niet. Ik probeer er zo weinig mogleijk aandacht aan te geven. We zijn nu 3.5 jaar verder en ze schraapt niet meer met voeren en is nie tmer ongeduldig met buiten zetten. Ze moet gewoon leren waar ze staat en wie er de baas is! Snoepjes of haar haar zin laten geven heeft meestal geen zijn, want daar leert ze niet zo heel veel van! Negeren is de beste optie en om slijtage te voorkomen een rubberen mat op de vloer leggen. Ik hooip dat je er wat mee kan!
pippieenco
Geplaatst: 02-11-10 15:19
De jonge merrie van mijn vriendin deed het ook heel erg uit ongeduld en voor aandacht. Het negeren hielp niet straffen hielp niet. Ze is begonnen om er met poetsen iets voor te zetten jollybal poetskoffer emmer enz. De merrie is er een keer flink van geschrokken en heeft het nooit meer gedaan. Helaas werkt dit bij mijn ruin niet maarhet valt te proberen.
pony_lotje2
Geplaatst: 02-11-10 15:29
Het lijkt erop dat je paard inderdaad graag zou willen dat het net iets sneller gaat,, huphup, die laatste minuut wil ik niet meer wachten!!
een methode om het te verminderen/op te lossen zou kunnen zijn: Je loopt naar je paard toe, vrolijk pratend, om het moment dattie begint met schrapen draai je resoluut om, hou je je mond en verdwijn je, zo mogelijk, uit het zicht. Wanneer het schrapen is gestopt kom je meteen weer naar hem toe, maar als hij weer begint, ben je meteen weer weg. Dit herhaal je, en herhaal je,, tot je gewoon naar je paard kunt lopen zonder dattie schraapt. heel veel succes!
opoe46
Geplaatst: 02-11-10 16:26
Ik heb sinds woensdag een nieuw paard, die dus ook schraapt(ongeduldig/aandacht) en hapt wanneer ik zijn deken of hoofdstel omdoet, borstel.
Negeren is voor mij beslist geen optie temeer omdat ik bijtgedrag absoluut niet tolereer, dus krijgt hij een elleboog wanneer hij naar me hapt. Wanneer hij schraapt krijgt hij á la minute een tik met de zweep onder zijn buik. Hij krijgt dan aandacht op een voor hem géén leuke manier Beide keren spreek ik hem streng toe met: " UHH" Hoop straks alleen nog maar m'n stemgeluid te gebruiken en geen elleboog en zweep meer nodig te hebben.
Moet zeggen dat hij mij al heel goed snapt
Hij hapt bijna niet meer en schrapen doet hij alleen nog maar als hij 's morgens hooi krijgt van de staleigenaar( tsja en daar ben ik niet bij)