doet ontspanning er dan niet meer toe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:39

Japeloup schreef:
Ik ben het met je eens TS,

Las ergens ook dat iemand zei dat het niveau flink gestegen is, maar als je andere stellingen leest zijn er juist veel ruiters die zich ergeren aan de slechte basis van de mensen die in het M of hoger zitten. En dat er ook veel mensen vinden dat er met te veel spanning (lees trek en schop werk) paarden gereden worden (thuis en op wedstrijd).
Ik denk dat het "probleem" is dat de paarden "beter" zijn geworden, maar dat de gemiddelde ruiter dat niet kan rijden. Begrijp me niet verkeerd mensen, ik bedoel dat met een minder bewegend paard je er zeker voor moet zorgen dat in de lagere rubrieken je basis goed is anders rij je je punten niet bij elkaar. Heb je een paard met meer beweging dan weten we allemaal dat je sneller je punten rijdt ook wanneer je basis niet goed voor elkaar is. Maar zoek voor de gein eens hoeveel ruiters er "problemen" hebben het hun paard vanwege een stukje karakter/heetheid. Mijn vraag is dus kan de gemiddelde ruiter wel de paarden rijden die de top ruiters graag willen en dus door iedere hobby fokker geprobeerd wordt een topper er uit te halen.
Weet ga een beetje off topic maar hangt volgens mij wel samen.

Doordat je veel verschillend bewegende paarden in de ring ziet krijg je al snel dat een "simpel" bewegend paard in de proef beoordeeld wordt als te braaf. Wat niet altijd terecht wordt beoordeeld mijns inziens.

dit vind ik een mooie samenvatting :)

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:04

een ontspannen paard kan nog wel gedurfd gereden worden. Dus zoek de grens op.
Rijd je paard zo ontspannen mogelijk maar durf wel te blijven pieken.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:24

ik kan me erg goed vinden in jou verhaal !

ik heb een site waarin ik dit ook behandel,alleen weet ik niet of ik die mag plaatsen.

als je hem wilt,pb me dan even ( geld voor iedereen natuurlijk ;) )

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:32

Braaf is imo: Niet vlot gereden. Wat weer wat anders is dan sloffend de bak door. Een proefje met een "vooruitdanmaaromdathetmoetstemming" Het plezier ontbreekt zowel bij ruiter als bij paard....

Vlot rijden is iets anders dan te snel of te gehaast. Vergelijk het eens met auto's op de weg. Welke rijdt vlot en wat is het verschil met een bestuurder die braaf rijd? Welke ziet er agrressief uit ect.

Een ontspannen paard kan een brave proef neer zetten, maar ook een vlotte. Het zit hem in de combinatie van ruiter, ruiterhulpen en impuls en werklust van het paard.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:27

Denk dat je vooral moet kijken naar het been gebruik van het paard. Is het achterbeen parallel aan het voorbeen.
In de B en L wordt nog geen verzameling gevraagd, toch lijkt het er op dat er jury leden tussen zitten die het toch willen zien.
Er zijn genoeg paarden die een heel mooi voorbeen hebben, maar kijk je goed naar de balans en achterbeen gebruik, vind ik het niet altijd even correct. Natuurlijk is een wedstrijd een soort van show element en als je een paard de ring in ziet komen met elastieken (voor)benen ziet het er al snel mooi uit. Wat niet altijd in hoeft te houden dat hij ook correct loopt voor het niveau waarin hij gestart wordt.
Balans en actief aan de hulpen is voor mij het allerbelangrijkste niet hoe hoog het paard zijn benen op tilt, dan heb ik het over het B en L paard!!
Het stukje benen meer optillen en naar meer verzamelen komen komt voor mij daarna pas.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:47

_braaf_ schreef:
een ontspannen paard kan nog wel gedurfd gereden worden. Dus zoek de grens op.
Rijd je paard zo ontspannen mogelijk maar durf wel te blijven pieken.

Helemaal mee eens! +:)+

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:57

De jury leden vormen een groep met de grootste invloed op het huidige systeem. Zij beslissen wezelijk over de manier waarop goed of minder goed rijden wordt vertaald naar de praktijk.Ik ben opgeleid vanuit het Duitse systeem.Om deze redenen is het de moeite waard de kwalificaties en kwaliteit van de juryleden en hun werk,evens als de kwaliteit en filosofie van degenen die hen '"opleiden" ,nader te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-11-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote verwijderd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:01

Ik reed ook veel in ontspanning en kreeg ook het commentaar wat gewaagder te rijden..Nu rijdt ik altijd heel ontspannen los maar probeer hem toch wat vanuit die ontspanning te gaan laten knallen. Dit kost veel training maar het werkt wel, mijn paard wordt dan rete fanatiek en super scherp. Soms inderdaad te heet ( weg ontspanning) en dan bouw ik gewoon weer die ontspanning in om haar weer in de gemoedstoestand te krijgen die ik wil, om daarna weer wat scherper te gaan rijden. naar mate je training vorderd kun je die knallende stukjes steeds langer voor elkaar krijgen met een paard wat lekker door zijn lijf is en er helemaal voor gaat. Om hierna weer lekker met zijn neus te laten stofzuigen en lang en laag uit te rijden ( = beloning)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:16

Voorlopig rij ik nog voor de "braaf", aangezien mijn wedstrijd doel momenteel puur is,
mijn paard vreemde bakken te laten zien.
(gaat sluipen op vreemd terein)

Wil hem in ontspanning proef door kunnen sturen, de "gedurfde" proef rijden, komt in mijn ogen daarna pas een keer.
Als ie echt voor elkaar is ook thuis (dat is ie nog niet :o ).

Overigens heb ik dus wel heel leuk commentaar op zo'n proef gehad van een jury.
"Netjes en paardvriendelijk gereden, succes verder."
Die jury snapte denk ik precies wat ik aan het proberen was te doen,
namelijk paard wereld wijs maken.

Dus er zijn wel degelijk L jury's die het waarderen.
Maar ik vind het dan ook geen probleem als er iemand anders een super gedurfde proef rijdt en dat die dan
aanzienlijk meer punten pakt, als dat goed uitpakt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 08:38

aanleuning schreef:
De jury leden vormen een groep met de grootste invloed op het huidige systeem. Zij beslissen wezelijk over de manier waarop goed of minder goed rijden wordt vertaald naar de praktijk.Ik ben opgeleid vanuit het Duitse systeem.Om deze redenen is het de moeite waard de kwalificaties en kwaliteit van de juryleden en hun werk,evens als de kwaliteit en filosofie van degenen die hen '"opleiden" ,nader te bekijken.

Ben het met je eens, maar helaas mensen die correct hun paard trainen worden niet altijd beloond tijdens de wedstrijden. Kun je een proef laten zien (L niveau) die keurig is en er uit ziet alsof het allemaal "van zelf" gaat hoor ik dikwijls dat gene wat TS bedoeld. Jammer genoeg worden de ruiters die met kleine/onzichtbare hulpen rijden niet beloond.
In mijn ogen is de B en L er voor om een ruiter de basis te leren. Ik heb geleerd dat je altijd moet rijden met een zo klein mogelijke hulp. Maar zeg nou zelf wie rijden er nog op kleine/zachte hulpen en kunnen vanuit hun zit een paard begeleiden. Ik wil niemand tegen het zere been schoppen maar uit persoonlijke ervaringen zie ik veel ruiters die niet kunnen zitten, trekken en schoppen om hun paard de ring door te krijgen en toch hun winstpunten halen.

Ben wel blij dat Sjolvir wel een leuk commentaar kreeg van de jury, maar die zijn zeldzaam.