8 jarige met adhd lesgeven..moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:02

iedereen dank voor zijn/haar antwoord..

Graag wil ik het bij het onderwerp adhd houden mijn topic gaat een beetje een kant op die ik niet wil..

Ik heb heel veel aan jullie tips !

Ik heb net de eigenaar van de pony gesproken en vroeg hoe het poesten ging ..blijkt dat die mensen na vorige week maandag niet meer geweest zijn..

Het is de bedoeling dat het meisje ( 8 jaar ) wat vaker komt en lekker met de pony kan knuffelen /poesten e.d dat had ik al voorgesteld maar tot nu toe gebeurd dit dus niet.

Het is de bedoeling dat ik 1 keer in de 2 weken lesgeef en dan een half uur maar als het meisje alleen maar komt als ik er ben denk ik niet dat het wat gaat worden..

Het lijkt mij dat ze zo niets leert..

Maandag is de bedoeling dat ze weer les krijgt ik hoop dan wat beter op de moeder ( die niet in paarden is geïntereseerd is ) in kan praten zodat ze meer gaat begrijpen hoe belangrijk contact met de pony is..

ik blijf nieuwsgierig naar reactie's !

ayhno

Re: 8 jarige met adhd lesgeven..moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:56

ben heel benieuwd hoe het gaat..
een 8 jarige moet er zelf ook lol inhouden vind ik..
ik heb les gegeven aan een redelijk hoog niveau geestelijk gehandicapte jongen. Hij wou alleen maar stappen en draven.. na een half jaar ook galloperen.. ze geven veel zelf aan en langzaam elke keer een beetje erbij.. het kost gewoon veel tijd

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:46

RT-->JI

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:38

Jong meisje met ADHD en geen fluit interesse in pony's moet verplicht les krijgen op een ongeschikte Welsh A pony omdat moeders vindt dat het moet.
Daar zou ik me toch echt niet voor lenen en dan is de reden echt niet de ADHD.. niet het advies wat je vraagt denk ik, maar ik vind het enorm sneu voor het kind.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:51

Urielle schreef:
Jong meisje met ADHD en geen fluit interesse in pony's moet verplicht les krijgen op een ongeschikte Welsh A pony omdat moeders vindt dat het moet.
Daar zou ik me toch echt niet voor lenen en dan is de reden echt niet de ADHD.. niet het advies wat je vraagt denk ik, maar ik vind het enorm sneu voor het kind.

dat is duidelijk ! ik dacht het jij schrijft het.. :o

het schud mij wel even wakker ik ben er drukker mee dan die mensen ...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:55

Ik heb er respect voor, dat je zo bij het meisje bent betrokken :o

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:59

Ik denk dat je je daarop verkijkt, het valt echt niet mee om een kind met ADHD te hebben, dat vreet echt ontzettend veel energie.
Ik merk uit je post dat je er eigenlijk heel weinig vanaf weet, dan zou je niet les moeten gaan geven aan zo'n kind of je er iig heel erg goed in verdiepen. Het wordt heel erg onderschat, mensen zeggen al gauw,"aanpakken dat kind", terwijl het voor zo'n kindje gewoon allemaal heel anders werkt in zijn hersenpannetje. Echt die kinderen vergen ontzettend veel begrip wat ze al veel te weinig overal krijgen, zorg dat je het goed aanpakt of helemaal niet. Dat verdiend zo'n kindje, die hebben het al moeilijk genoeg. Ze zijn ook gewoon veel tijd nodig om aan iets nieuws te wennen, bv. in dit geval de pony en een nieuwe instructeur. En onthoudt altijd dat die kinderen al genoeg te horen krijgen wat ze allemaal fout doen, benader ze positief. Ze doen altijd wel iets goed toch, prijs ze dan de hemel in, dat is heel goed voor dat kleine beetje zelfvertrouwen wat ze nog wel hebben.

Succes, ik ben benieuwd wat je keuze is.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:04

Ik ben instructrice heb ervaring met kinderen maar niet met kinderen die net even anders zijn..

Ik open een topic voor tips anders had ik dit niet gedaan ik heb al vele ideeën toegeworpen gekregen waar ik zeker wat mee ga doen.. ik heb me suf gelezen op internet over adhd , een schoonzusje ondervraagd waarvan haar zoon ook adhd heeft..

En ik ben zelf benaderd en wil het proberen maar merk nu dat er van hun kant weinig animo voor de pony is en dat vind gewoon niet leuk ..

Nogmaals ik doe mijn best ..ben benaderd wil er alles voor doen maar het moet wel van twee kanten komen..

Ik ben bekend met kinderen met een beperking mijn eigen zoon heeft er 1 maar geen adhd daarom wil ik het proberen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:07

Ze vraagt toch raad?
Dat vind ik juist zo super.
Verder is er heel veel te vinden over kinderen met ADHD.
Je moet die kinderen vooral niet gaan inwrijven, hoe moeilijk ze het hebben. Ze hebben ons juist nodig, om stabiele volwassen mensen te worden.
En met pamperen bereik je ook niet veel. Wel met begrip, maar dat is iets anders. En met een rustige benadering.
Schiet me niet neer, ik vang er wekelijks drie op.

Tootje, als het animo zo miniem is, denk ik dat dit nog een heel heet hangijzer zal gaan worden.
Het zal inderdaad van twee kanten moeten komen.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:07

Dat is ook prima hoor, maar denk ook aan het belang van het kind, de situatie is idd niet ideaal en je vraagt je af wat zo'n moeder dan bezield. Maar je hoort het natuurlijk maar van 1 kant. Vraag het gewoon aan die moeder waarom ze niet vaker komen.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:08

Is dat voor mij bedoeld bijdehandje1? Ze krijgt toch raad?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:10

Ik vond jouw post niet prettig lezen, waarin je stelt dat Tootje zich verkijkt.
Bovendien laat ze goed merken, juist aan het kind te denken.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:11

vandaag bleek dus dat er weinig animo is ..toen ik dit topic starte wist ik dat dus niet...

Maar wel fijn dat mensen meedenken..

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:14

Nou ja, jij hoeft het ook niet prettig vinden, als Tootje er maar wat aan heeft. Ik denk dat tips van iemand die zelf kinderen met
ADHD best handig kunnen zijn. Als tootje ze niet wenst dan zegt ze dat denk ik zelf wel.

Erg jammer tootje, wat doe je nu?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:21

ik wacht af tot volgende week maandag en ga eerst een gesprek aan met de moeder..dan wil ik samen met dat meisje de pony gaan poetsen en opzadelen en wat spelletjes doen en het ook een beetje aan dat meisje overlaten en horen wat zij leuk vind..ik denk dat ik aan de hand daarvan ga beslissen of ik er mee door ga..

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:25

Goed idee, die moeder had toch ook verder niets met paardrijden?
Misschoen snapt ze er geen h*l van :o

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:28

haha het is een nogal "nette" dame maar ik ga er eens goed over nadenken en alle voors en tegens tegen over elkaar zetten.. nogmaals bedankt voor het meedenken !

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:30

You're welkom!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:55

tootje71 schreef:
dat is duidelijk ! ik dacht het jij schrijft het.. :o

het schud mij wel even wakker ik ben er drukker mee dan die mensen ...

Ik heb voor de klas gestaan bij pubers met een leer- en/of gedragsstoornis plus een verlaagd IQ, dus als er ADHDers tussen zaten hadden ze er ook echt stevig last van. Wat ik zelf een behoorlijke eye-opener vond, was dat dezelfde kinderen die in de lessen zich nog geen drie seconden konden concentreren, op een of andere manier WEL een uur lang tv, youtube, computerspelletjes,.. konden doen, zo geconcentreerd dat het moeilijk was om ze weer op aarde te krijgen.
Mijn gedachte is er dan ook bij dat school helaas moet, een verplichting, hoe vervelend en saai ze het ook vinden, maar blijkbaar als ze iets echt ontzettend leuk vinden, is de concentratie er wel (en dan in het extreme toe). Waarom dan zo'n kind naast school, wat al moeilijk is door alle problematiek, nog gaan pesten met een 'hobby' die ze niet eens leuk vindt? Laat haar lekker zelfbewustzijn en positieve ervaringen en stimulansen opdoen ipv nog meer verplichtingen waardoor ze steeds meer geconfronteerd wordt met haar probleem en door alle druk misschien ook nog een negatief zelfbeeld vormt! Misschien dat je daar wat mee kan richting de ouders?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:56

Dat is duidelijk..ik zal alles eens op een rijtje zetten en denken hoe ik het er over ga hebben..

Moeders heeft wel gezegd dat het meisje gek is op voetbal ik heb ook gezged laat haar dat dan doen maar nee dat wilde ze niet...

..zucht...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:30

Als dat meisje niet wil heb je er niks aan om er tijd in te steken.
Dat wordt ergernis voor jou en voor haar.

Het meisje waar ik het over had vind paarden geweldig, juist omdat die haar nemen zoals ze is. Zij kan ook heel geconcentreerd hoeven uitkrabben :)) en pony poetsen tot ie zo goed als geheel wit is.

De les is pas klaar als de pony netjes naverzorgd op stal staat en de poetsplaats geveegd is. Daar is ze heel secuur in; ze neemt gelijk het hele erf mee. :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:18

pony voetbal ;)

stel dat ze doorgaan dan zou ik het begin niet teveel op het leren zitten. hou het leuk en speels. misschien gaat ze het dan leuk vinden en kun je haar (op een speelse manier) echt dingen gaan leren.

als ze het echt niet leuk vindt zal het niet werken. je concentreren is al lastig als je adhd hebt en als je iets niet leuk vind wordt het bijna onmogelijk. dan zal het alleen maar een strijd worden en dat wil je denk ik allebei niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:23

het is vooral de bedoeling dat je haar serieus neemt dat vind ook adhder heel fijn, en af en toe joehoe hier ben ik. werkt bij mij goed

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:41

Nou de update ;)

Afgelopen maandag was het weer zo ver de les..

Ik heb haar heel erg betrokken bij het opzadelen en poetsen ook gevraagd hoe sommige onderdelen van het zadel en hoofdstel heten.

Dit vond ze leuk om te doen kreeg steeds antwoord en soms ging ze mij testen en vroeg ze aan mij of ik het wel wist.

Ik ben begonnen om eerst samen lopend de bak te verkennen om wat pionnen heen te lopen en dat de pony haar moest volgen vervolgens deden we dit toen ze er op zat..

Toen begon ze zelf dat de pony een auto was en daar ben ik verder op in gegaan , ik vroeg wat meer gas te geven en er een raceauto van te maken en dat sloeg ook erg aan ( ondertussen even zeggen dat ze rechter moest gaan zitten)..

Toen ik zei dat de auto moest gaan tanken begreep ze de hint en parkeerde de ponyauto keurig tussen de pionnen in ... :D

Toen ze weer over voetbal begon ben ik een bal gaan zoeken en zijn we gaan voetballen met de pony ( pony vond er wel niets aan :P ) maar goed meisje gelukkig toen zijn we gaan overgooien en wat vond ze het prachtig na drie kwartier gestopt pony netjes afgezadeld en ik blij meisje blij moeder blij ...

Ik hoop dat de volgende keer net zo leuk word !!

Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de tips ! +:)+

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:47

Wat heb je dat goed opgepakt! Chapeau... +:)+