Bijtende paarden , potientieel gevaarlijk of stoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:06

Die van mij mag niet trappen en bijten en dat doet ze gelukkig ook niet. Ze dreigt wel als iets haar niet bevalt en dat is genoeg om mensen/honden die haar lastigvallen weg te jagen.
En zelfs dat dreigen straf ik in lichte mate af ("Eej joh, doe es niet zo sikkeneurig!").
Bijten tijdens het kriebelen strafte ik door op te houden met kriebelen toen ze me beet. Meteen daarna kwam ze heel zachtjes kriebelen en heb ik haar duidelijk gemaakt dat ze zo braaf was. Nu kroelt ze altijd zachtjes met mij (met andere paarden natuurlijk niet want die bijten haar net zo hard :D )

Ben het wel eens met de meningen van mensen die vinden dat honden en kinderen die niet met paarden kunnen omgaan er ook niet los omheen mogen rennen, maar als ik zie dat een kindje een paard lastig valt grijp ik diegene zelf wel in dr kraag zodat het paard dat niet hoeft te doen, i.p.v. het te staan filmen.

Edit: wel zo eerlijk om erbij te vermelden dat mijn pony bij uit de hand voeren soms uit enthousiasme per ongeluk een vingertje meepakt. Maargoed, dat vind ik anders dan met opzet bijten. Ik weet dit van mijn paard en laat haar dus door kleine kinderen niet uit de hand voeren (doe ik zelf trouwens ook haast nooit).
Laatst bijgewerkt door Junia op 15-10-10 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:11

Ik vind het echt wel interessant want als ik er zo over nadenk weet ik het eigenlijk niet zo goed :+

Uiteraard WIL ik NIET dat mijn paard (of eender welk paard for that matter) mij of iemand anders bijt. Maar aan de andere kant; moeten ze bepaalde idiote gedragingen dan zomaar pikken? Als iemand zijn paard schopt omdat hij niet stil blijft staan oid, mag dat paard dan ook eens niet iets terug doen? Ik weet dat het raar klinkt, maar ik weet het echt niet zo. Sommige mensen begrijpen paarden echt niet, en kunnen ze niet lezen; tja wie niet horen wil ..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:16

Mmm... daar heb je natuurlijk ook wel een punt ja. Ik heb bij mijn pony gewoon het geluk dat ze heel duidelijk is als ze dreigt dus niemand gaat over haar grens. Maar je kunt moeilijk je paard leren dat hij wel een beetje mag dreigen, maar niet echt bijten...

Eigenlijk is het dus een beetje de vraag of een paard zijn eigen grenzen mag hebben en deze mag verdedigen tegenover mensen...

Ik neem trouwens aan dat dit het filmpje is? http://www.youtube.com/watch?v=iq6S4T7QcDI

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:25

Junia schreef:
Eigenlijk is het dus een beetje de vraag of een paard zijn eigen grenzen mag hebben en deze mag verdedigen tegenover mensen...

Dit vind ik een héle goede stelling +:)+

Een kleine aanvulling: mijn paard beet vroeger een poosje naar mij, gedrag dat ik hem onbewust had aangeleerd door niet consequent te zijn en me niet als leider te gedragen. Ik ben toen op cursus geweest en mits wat tijd en geduld is alles terug in orde gekomen. Hij heeft nog niet geslaan en bijten doet hij ook niet meer. Nu was er laatst een kindje bij ons komen staan terwijl ik mijn paard aan het poetsen was. Echt een leuk knulletje, schat van een kind! Maar .. Hij liep de hele tijd naast mijn paard te huppelen en ging daarna heel dicht bij zijn hoofd staan. Paardlief liet duidelijk merken dat hij daar niet mee gediend was door zijn oren plat te leggen, naar de kleine toe te leunen en op en neer te zwaaien met zijn hoofd. In dit geval was het voor mij heel erg simpel; mijn paard was heel braaf toen die kleine er nog niet was en liet duidelijk merken dat hij er meer dan genoeg van had. Ik heb het kindje dan ook vriendelijk gezegd dat mijn paard het niet leuk vind als hij zo dicht en druk bij hem staat en dat hij (de kleine) daarom verderop moet blijven staan. In dit geval heb ik mijn paard echt niet gestraft, en zou het ook nooit doen :n .. Je hebt ook ménsen die niet van kinderen en honden houden, ga je die ook meppen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:28

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:13

Tigra_ schreef:
En deze dan die is echt heftig!

http://www.youtube.com/watch?v=J95LsygVMaQ&feature=related

Ik denk trouwens dat we algemeen aan kunnen nemen wanneer een goed op gevoed paard iemand bijt of trapt dat je over de z'n grens bent gegaan of hem pijn doet.

Wat erg!! Die pony lijkt wel een agressieve hond.
Ik hoop dat die vent er heeeel lang heeeeeel veel last en pijn van gehad heeft, wat een idioot zeg!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:59

Tja, ik zou zo'n kerel afmaken eerlijk gezegd.

Ik begrijp allen de titel van dit topic niet echt, wat betreft het laatste gedeelte: stoer? Niemand heeft het hier nog over "stoer" gehad.

Junia

Re: Bijtende paarden , potientieel gevaarlijk of stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:44

Ik denk dat "stoer" misschien te maken heeft met reacties op dat soort filmpjes, van mensen die het dus net goed vinden.
Persoonlijk vind ik die pony uit het laatste filmpje namelijk heel stoer dat hij zo voor zichzelf opkomt en zich niet met stenen laat bekogelen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:46

Tigra_ schreef:
En deze dan die is echt heftig!

http://www.youtube.com/watch?v=J95LsygVMaQ&feature=related

Ik denk trouwens dat we algemeen aan kunnen nemen wanneer een goed op gevoed paard iemand bijt of trapt dat je over de z'n grens bent gegaan of hem pijn doet.

Paarden mogen bij mij NIET bijten oid. Dan kunnen ze een tik krijgen.
maar voor deze pony heb ik respect, wat mij betreft had ie die man dood mogen trappen, zieke geest 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:52

Mijn paard heeft singeldwang, en in het begin was hij zo bang voor het zadel/singel dat hij je probeerde te bijten.

Dan heeft het echt geen zin hem een mep te verkopen... dan wordt hij alleen maar banger.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:06

uiteraard als jij groomt / borsteld / kriebeld en paard wil retour kriebellen
mag die van mij fake terug groomen .. zit namelijk niet te wachten op een paar
hoe lief bedoeld dan ook tanden in mijn nek bij de haar grens ..

bij ons mogen de paarden niet uit de hand gevoerd worden
simpel omdat dan kleine vingertjes ook niet per ongeluk als een snoepje kunnen worden aangezien

eens dat een paard zijn grenzen mag bepalen , uiteraard
ook eens dat een paard mag tonen bij pijn door te happen
bij bv singelnijd .. dan is er een reden en mag hij op dat moment niet uit de denkbeeldige cirkel stappen
waar wij hem als eigenaar in hebben staan

gericht aanvallen , zeker als deze door middel van uit jouw of irritatie veroorzakers zijn/haar cirkel te stappen mogelijk is
vind ik not done ..

het filmpje van het meisje is daar dus een voorbeeld van
paard kan en doet dit later ook , uit de cirkel weg stappen
doch valt eerst semi gericht aan

dat vind ik dus een potientieel levensgevaarlijke situatie
maakt niet uit wat er aan voor af gegaan is

extreme situaties die waarschijnlijk op het filmpje waar de pony de man aanvalt zijn gebeurd
(zoals paarden gevechten of andere mishandeling) ja geef m eens ongelijk

mijn pown mag ook niet trappen
maar sla jij m met de zweep onterecht
dat doe je 1 x , 2e keer slaat hij terug , en gelijk heeft die
waarschuw ik hier ook de potientiele bijrijders voor

maar in normale omstandigheden moet en kan ik onder hem doorkruipen
ook als ik daarbij bv een pijnlijke wond behandeling doe

naar een hond trappen die tussen zijn benen doorloopt of erger bijt
dan geef m k groot gelijk dat die trapt ..
echter heeft hij een hekel aan wielrenners .. die wil hij er ook graag van die ijzeren ros afrossen
dat mag dan van mij weer niet :o

ben blij te lezen dat er meer mensen het eens zijn dat als er een grondslag van angst of pijn is
een paard dat mag tonen , dat gericht aanvallen in eigenlijk alle gevallen behalve bij mishandeling
(en daar versta ik een duwtje door een mens niet onder ) niet word getolloreerd

stoer duide inderdaad op de reacties die er volgde van een paard die gericht aanviel , doch
dit zeker ook op een andere manier , als in uit de cirkel stappen (er is ruimte zat en paard word op geen enkele manier
vastgehouden) .. waar ik dus serieus van schrok dat dit dus stoer van het paard werd gevonden
met reacties als dom kind terwijl dat kind door een volwassenne geleerd moet worden
hoe deze met een dier moet omgaan , maar zelfs dan ..

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:33

Uiteraard vind ik ook dat een paard niet mag bijten, wie niet!

Zelfverdediging van het paard begrijp ik in een aantal gevallen wel, oa bij pure mishandeling. Maar het is wel zo dat ALS het paard ingrijpt het de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn.
Happen uit singelnijd is in mijn beleving heel iets anders dat gericht bijten. In beide gevallen is het wel belangrijk om de oorzaak van het ongewenste gedrag te achterhalen.

Hengsten hebben van nature sneller de neiging tot bijten dus vind ik het heel belangrijk om daar bij de opvoeding extra aandacht aan te besteden. Toch blijven het dieren en die kunnen nu eenmaal onverwacht uit de hoek komen. Altijd allert zijn dus. Ja, ook bij de doodbrave ruin.
Overdreven?
Misschien,...maar ik heb al te veel ongelukken zien gebeuren met mensen die dachten 'mijn paard doet zoiets niet'. En dat waren echt niet altijd hengsten hoor, die hebben naar mijn mening onterecht een slechte naam. Het is vaak echt een gebrek aan opvoeding helaas.

Ik vind dat je als paarden eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen. Daarom laat ik geen anderen bij mijn paarden. Want inderdaad, ze bijten echt noooooit, maar het zal maar net die ene keer bij een klein kind ofzo wel gebeuren....dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Paarden zijn nou eenmaal wel potentieel gevaarlijk, puur omdat ze ze sterk zijn.
Ik verbaas me nog regelmatig op wedstrijd of de rijvereniging hoe lichtzinnig mensen met hun eigen veiligheid en die van hun kinderen omspringen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:04

als mijn paard me bijt, krijgt hij een tik, punt. Hij is nog jong, en hij doet dat bijten gewoon om te kijken of hij de baas kan spelen. Hij is nu iets meer dan een maand ruin, maar kan nog echt de hengst uit hangen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:18

Wauw die filmpje, arme paardje, dat zag er niet goed uit, wankel op de benen en dan ook nog eens slecht behandeld worden zoals stenen toegegooid gekregen.

Nou dan mag van mij die paardje die rotzakken aanvallen, hij moet toch voorzichzelf opkomen. Ik vind dit dieptriest, aan dat dier te zien heeft hij het nooit fijn gehad.