Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
amyz schreef:Kan je niet een kneusje lenen, evt van een bokker misschien.. Zo eentje die dr niet al te best bij staat (dr zijn immers genoeg paarden die goed verzorgd worden maar dr om wat voor reden dan ook slecht bij staan tijdelijk), liefst een kreupele.. Daarmee in de bak wandelen als die trien dr ook is en intussen luidkeels aan een andere persoon uitleggen dat dit paard dr zo aan toe is door te vroeg aan t werk en dat ie niet meer beter zal worden enz. Dus die trien angst aanjagen zonder dat in een direct contact te doen? Als ze een beetje nieuwsgierig is..
aeolusnr1 schreef:ik zou persoonlijk zeggen whhhoaaaaa even allemaal kalmeren, je kan de wereld niet gaan veranderen, dat is niet jouw taak, mssn is ook niet alles wat jij doet ghelemaal juist.
Let een beetje op dat je niet neigt naar een soort dictatuur van jouw kant uit, hopelijk bedoelt die mevrouw het allemaal goed, en tjaaaa het loopt mssn verkeerd, maar zo is dat bij heel veel paarden , honden , katten , en noem maar op, maak er vooral geen oorlog van, hier kan je niks bij winnen, je maakt alleen vijanden en echt niks meer.
Opletten dus hoe je zoiets gaat aanpakken, je bent echt niet alleen diegene die de wijsheid in pacht heeft hoor.
ieder heeft een beetje zijn manier van werken zou ik zeggen, als zij binnen een jaar of vier de wedstrijden wint, heeft ze goed werk geleverd, heeft ze dan een onhandelbaar paard tjaaaa , dan was de training zeker niet zo bijzonder goed.
Geef les aan je lesklanten, doe het zelf zo goed als je kan, en bewijs met resultaten dat jouw manier van werken ook goed resultaat geeft, en breek een ander niet af.
Bonita_Bon schreef:Situatieschets: Ik geef een vriendin/kennis van mij les op haar paard die aan huis staat. Ze heeft geen eigen bak, maar mag gebruik maken van de bak aan de overkant van de straat. Die bak (en een weitje) is van een ouder vrouwtje die zelf geen dieren meer heeft. In die bak komt nog een ander vrouwtje met haar paard. Nouja, paard, het is een pony veulentje van ongeveer 7 maanden. Tot mijn afgrijzen staat ze het diertje meermaals per week intensief te longeren. Met intensief bedoel ik, zeker een half uur, stap, draf en zelfs galop. Het diertje begrijpt er geen hout van, word half opgejaagt en vervolgens hard aan het hoofd getrokken. Bovendien word hij gelongeerd met een aansnoer- showhalster met 'hengsten'ketting eraan. Die ook nog eens te laag hangt (drukt op gevoeligste deel van het neusbot en belemmerd zelfs de ademhaling.)
Ik kon de drang naar gerechtigheid natuurlijk niet onderdrukken en heb haar dus aangesproken, in eerste instantie heel rustig en begrijpend maar naarmate ze mij begon af te katten werd mijn toon allerminst vriendelijk. Ik ben begonnen uit te leggen dat dit longeerwerk ongeveer gelijk staat aan een kind van 4 wiskunde huiswerk laten maken en boos worden als ze het niet snapt (de zweep werd meermaals gebruikt en het dier werd voor lui en eigenwijs uitgemaakt, terwijl je de doodsangst in de ogen zag). En lichamelijk gezien ook erg slecht was voor de ontwikkeling van de pezen en spieren etc. Ik heb uitgelegt hoe het halster wel hoort te hangen en gevraagt waarom ze dit soort halster gebruikte ("klere-pony is zo eigenwijs dat hij de longeerlijn al 2 keer stuk had getrokken, als ie dat nog een keer doet hang ik er gewoon een bit in hoor", was haar antwoord) en ik moest me er maar niet mee bemoeien, ze heeft al eens eerder een pony beleerd hoor! Toen ze het veulen op zijn neus sloeg omdat hij zijn onderdanigheid naar het paard toonde wat erbij stond (van mijn vriendin/lesklante), had ik het gehad! Ik ben in de cirkel van de longeerlijn gaan staan zodat ze iig op dat moment niet verder kon en het is dat mijn lesklante erbij was want ik denk dat ik me anders niet in had kunnen houden. Ze is met het bezweette veulen naar stal gelopen en is naar huis gegaan.
het zit me erg hoog want het is zo'n lief diertje.... En al was het een minder leuk dier, zo ga je niet met een diertje om. Wat zijn mijn rechten? Heb ik die? want het voelt als mijn plicht om iets te doen, maar kan ik iets doen? Mag ik iets doen. potverdorie wat een k*t situatie. Ik heb het ECHT vriendelijk geprobeerd, zelfs mijn hulp aangeboden maar ze is compleet overtuigt van zichzelf....
aeolusnr1 schreef:ik zou persoonlijk zeggen whhhoaaaaa even allemaal kalmeren, je kan de wereld niet gaan veranderen, dat is niet jouw taak, mssn is ook niet alles wat jij doet ghelemaal juist.
Let een beetje op dat je niet neigt naar een soort dictatuur van jouw kant uit, hopelijk bedoelt die mevrouw het allemaal goed, en tjaaaa het loopt mssn verkeerd, maar zo is dat bij heel veel paarden , honden , katten , en noem maar op, maak er vooral geen oorlog van, hier kan je niks bij winnen, je maakt alleen vijanden en echt niks meer.
Opletten dus hoe je zoiets gaat aanpakken, je bent echt niet alleen diegene die de wijsheid in pacht heeft hoor.
ieder heeft een beetje zijn manier van werken zou ik zeggen, als zij binnen een jaar of vier de wedstrijden wint, heeft ze goed werk geleverd, heeft ze dan een onhandelbaar paard tjaaaa , dan was de training zeker niet zo bijzonder goed.
Geef les aan je lesklanten, doe het zelf zo goed als je kan, en bewijs met resultaten dat jouw manier van werken ook goed resultaat geeft, en breek een ander niet af.