Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

Re: Wat kan/mag ik hier aan doen (kan het niet aanzien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:54

Dan kan het beessie op zn minst eff bijkomen. Zo kan je ook het halstertje omhoog zetten? Ik weet wel dat je vrij machteloos staat tegenover zo een mens. Ik zou graag advies willen met mn veulie, dat heb ik ook gehad, en nu gaat het supergoed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:03

Kan je niet een kneusje lenen, evt van een bokker misschien.. Zo eentje die dr niet al te best bij staat (dr zijn immers genoeg paarden die goed verzorgd worden maar dr om wat voor reden dan ook slecht bij staan tijdelijk), liefst een kreupele.. Daarmee in de bak wandelen als die trien dr ook is en intussen luidkeels aan een andere persoon uitleggen dat dit paard dr zo aan toe is door te vroeg aan t werk en dat ie niet meer beter zal worden enz. Dus die trien angst aanjagen zonder dat in een direct contact te doen? Als ze een beetje nieuwsgierig is..

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:06

die vind ik wel goed!! dat is maby de manier!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:18

Koppige mensen doen zo graag of ze t zelf bedacht hebben.. Op die manier stopt ze miss toch en kan ze opscheppen over dr geweldige verstand van paarden.. Ze zag immers dat het helemaal niet verstandig was dus oh oh wat is ze fantastisch. Zou je met liefde mijn poown lenen maar die is pas 1,5 dus heb je ook niet veel aan voor dit doel..

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:14

amyz schreef:
Kan je niet een kneusje lenen, evt van een bokker misschien.. Zo eentje die dr niet al te best bij staat (dr zijn immers genoeg paarden die goed verzorgd worden maar dr om wat voor reden dan ook slecht bij staan tijdelijk), liefst een kreupele.. Daarmee in de bak wandelen als die trien dr ook is en intussen luidkeels aan een andere persoon uitleggen dat dit paard dr zo aan toe is door te vroeg aan t werk en dat ie niet meer beter zal worden enz. Dus die trien angst aanjagen zonder dat in een direct contact te doen? Als ze een beetje nieuwsgierig is..

ze mag de mijne wel lenen dan hoor :Y)
en dan magh die mevrouw erop stappen
kijken of ze dan nog steeds zo vroeg wil beginnen
meer zeg ik hier niet over

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:49

ik zou persoonlijk zeggen whhhoaaaaa even allemaal kalmeren, je kan de wereld niet gaan veranderen, dat is niet jouw taak, mssn is ook niet alles wat jij doet ghelemaal juist.
Let een beetje op dat je niet neigt naar een soort dictatuur van jouw kant uit, hopelijk bedoelt die mevrouw het allemaal goed, en tjaaaa het loopt mssn verkeerd, maar zo is dat bij heel veel paarden , honden , katten , en noem maar op, maak er vooral geen oorlog van, hier kan je niks bij winnen, je maakt alleen vijanden en echt niks meer.
Opletten dus hoe je zoiets gaat aanpakken, je bent echt niet alleen diegene die de wijsheid in pacht heeft hoor.
ieder heeft een beetje zijn manier van werken zou ik zeggen, als zij binnen een jaar of vier de wedstrijden wint, heeft ze goed werk geleverd, heeft ze dan een onhandelbaar paard tjaaaa , dan was de training zeker niet zo bijzonder goed.
Geef les aan je lesklanten, doe het zelf zo goed als je kan, en bewijs met resultaten dat jouw manier van werken ook goed resultaat geeft, en breek een ander niet af.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 07:56

@aeolusnr1, een veulen longeren????? dat mens spoort niet he

ik ben het met je eens dat je er ws weinig aan kan doen, maar ik zou ook alles proberen wat in m'n macht lag om dat arme beestje te helpen...

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:42

Ik kon het allemaal al niet geloven van het hele veulen longeren, maar die opmerking over "dan hang ik er wel gewoon een bit in"... dat spant de kroon. Heb echt respect voor je, sowieso voor mensen die gewoon direct zijn. Op de meeste stallen die ik heb meegemaakt zie ik alleen maar mensen met iedereen praten over iemand die iets verkeerd heeft gedaan in hun ogen, behalve met de persoon zelf.

aeolusnr1 heeft trouwens ook een goed punt. Ik ben pas 17 en het is vaak mijn plaats ook helemaal niet om tegen een volwassene te zeggen dat ze het verkeerd aanpakken - want wat weet ik nou, ben ook maar een snotneus.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:04

Misschien kan je het via iemand anders proberen? Ik neem aan dat ze een hoefsmid heeft die regelmatig komt (mag ik hopen tenminste).
Ik zou er proberen achter te komen wie die hoefsmid is en het met hem/haar hierover hebben in de hoop dat jullie samen sterker staan. Misschien dat de smid deze mevrouw kan vertellen wat het risico en de consequenties zijn van haar acties.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:16

[quote="aeolusnr1"]ik zou persoonlijk zeggen whhhoaaaaa even allemaal kalmeren, je kan de wereld niet gaan veranderen, dat is niet jouw taak, mssn is ook niet alles wat jij doet ghelemaal juist.
Let een beetje op dat je niet neigt naar een soort dictatuur van jouw kant uit, hopelijk bedoelt die mevrouw het allemaal goed, en tjaaaa het loopt mssn verkeerd, maar zo is dat bij heel veel paarden , honden , katten , en noem maar op, maak er vooral geen oorlog van, hier kan je niks bij winnen, je maakt alleen vijanden en echt niks meer.
Opletten dus hoe je zoiets gaat aanpakken, je bent echt niet alleen diegene die de wijsheid in pacht heeft hoor.ieder heeft een beetje zijn manier van werken zou ik zeggen, als zij binnen een jaar of vier de wedstrijden wint, heeft ze goed werk geleverd, heeft ze dan een onhandelbaar paard tjaaaa , dan was de training zeker niet zo bijzonder goed.
Geef les aan je lesklanten, doe het zelf zo goed als je kan, en bewijs met resultaten dat jouw manier van werken ook goed resultaat geeft en breek een ander niet af

Een dictatuur van mijn kant?! heb je de openingspost gelezen? Ik moet me dus omdraaien en het niet zien? Nee sorry, ik ben NIET blind voor andermans ellende. Zoals ik al zei, heb ik het zeer vriendelijk geprobeerd en doe dat nu ook weer door de brief te schrijven. Nou en dat het bij meer paarden verkeerd gaat, dan moet iedereen zich maar omdraaien? Wel eens gehoord van sociale controle? Kunnen we dat ook opschorten!
Wat betreft de eerste dikgedrukte zin, waarom vind je dat je me moet kleineren? Niet nodig hoor. Suggereer ik dat ik alle wijsheid in pacht heb? Absoluut niet. dan zou ik nu ook niet op bokt hulp vragen wat ik met deze situatie aanmoet. Ik weet alleen wel het een en ander van mijn vakgebied, (opfok, correctie van paard en eigenaar, lesgeven en beleren van paarden) ik denk dat ik mijn sporen in de paardensport als ruiter inmiddels ook redelijk verdient heb. Hoewel ik zelf ook 1 a 2 keer in de week les heb en nog altijd hulp vraag als ik tegen gedragsproblemen aanloop waar ik te weinig kaas van heb gegeten. Wanneer men met mensen-dieren werkt moet men niet aankloten en een trots koesteren, maar bijtijds hulp vragen.
En het gaat me hier niet op een halster wat verkeerd hangt, of een verkeerd halster maar om een vorm van mishandeling, gelukkig is de DB het dit keer met me eens, ik heb voor maandag een afspraak staan, ik heb het niet zo hoog op met de DB maar voor deze zaak kwamen ze hun hokkie WEL uit. Als ze na het weekend niet in is gegaan op mijn brief )die ze inmiddels heeft ontvangen) of iets verbeterd, staat die afspraak.
Je 2de dikgedrukte zin.... daar gaan mijn nekharen van overeind staan. het maakt niet uit hoe iemand een dier behandeld, als ie 4 is en hij loopt prijzen is het DUS goed?! Juist ja.... Wat een walgelijke manier van concluderen. Ik kan niet geloven dat iemand dat uit zijn vingers krijgt.

Magicday, wanneer is het ´je plaats´dan wel? Mits je je woorden kiest en je je argumenten kunt onderbouwen denk ik dat je iedereen aan kunt spreken, als je je oren maar open houd voor zijn/haar tegen-argumenten (zie je aeolusnr1, ik ben geen dictator, ik kan overleggen en durf gerust mijn standpunt te wijzigen, als iemand me kan overtuigen)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:19

En weet je waardoor ik het me o.a nog meer aantrek, ik haal een deel van mijn inkomsten uit correctie van paarden en zie zo vreselijk vaak in en in zielige paarden, waarmee niks mis was geweest als er tijdig was ingegrepen! En niet te spreken van alle te jonge paarden die naar de slacht gaan, omdat ze onhandelbaar zijn of in elkaar zijn getrokken/gereden. Dan haal ik NIET mijn schouders op om te zeggen Ach ik kijk over 4 jaar wel of haar paard onhandelbaar is of dat ze vette prijzen binnensleept.....

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:34

aeolusnr1 schreef:
ik zou persoonlijk zeggen whhhoaaaaa even allemaal kalmeren, je kan de wereld niet gaan veranderen, dat is niet jouw taak, mssn is ook niet alles wat jij doet ghelemaal juist.
Opletten dus hoe je zoiets gaat aanpakken, je bent echt niet alleen diegene die de wijsheid in pacht heeft hoor.
ieder heeft een beetje zijn manier van werken zou ik zeggen, als zij binnen een jaar of vier de wedstrijden wint, heeft ze goed werk geleverd, heeft ze dan een onhandelbaar paard tjaaaa , dan was de training zeker niet zo bijzonder goed.
Geef les aan je lesklanten, doe het zelf zo goed als je kan, en bewijs met resultaten dat jouw manier van werken ook goed resultaat geeft, en breek een ander niet af.

Ongelooflijk. Jouw bewoordingen geven mij de indruk dat jij het allemaal wel best vindt zo? Ik vind dat TS best een poging mag wagen die mevrouw enigzins bij te sturen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:45

Bonita_Bon schreef:
Situatieschets: Ik geef een vriendin/kennis van mij les op haar paard die aan huis staat. Ze heeft geen eigen bak, maar mag gebruik maken van de bak aan de overkant van de straat. Die bak (en een weitje) is van een ouder vrouwtje die zelf geen dieren meer heeft. In die bak komt nog een ander vrouwtje met haar paard. Nouja, paard, het is een pony veulentje van ongeveer 7 maanden. Tot mijn afgrijzen staat ze het diertje meermaals per week intensief te longeren. Met intensief bedoel ik, zeker een half uur, stap, draf en zelfs galop. Het diertje begrijpt er geen hout van, word half opgejaagt en vervolgens hard aan het hoofd getrokken. Bovendien word hij gelongeerd met een aansnoer- showhalster met 'hengsten'ketting eraan. Die ook nog eens te laag hangt (drukt op gevoeligste deel van het neusbot en belemmerd zelfs de ademhaling.)
Ik kon de drang naar gerechtigheid natuurlijk niet onderdrukken en heb haar dus aangesproken, in eerste instantie heel rustig en begrijpend maar naarmate ze mij begon af te katten werd mijn toon allerminst vriendelijk. Ik ben begonnen uit te leggen dat dit longeerwerk ongeveer gelijk staat aan een kind van 4 wiskunde huiswerk laten maken en boos worden als ze het niet snapt (de zweep werd meermaals gebruikt en het dier werd voor lui en eigenwijs uitgemaakt, terwijl je de doodsangst in de ogen zag). En lichamelijk gezien ook erg slecht was voor de ontwikkeling van de pezen en spieren etc. Ik heb uitgelegt hoe het halster wel hoort te hangen en gevraagt waarom ze dit soort halster gebruikte ("klere-pony is zo eigenwijs dat hij de longeerlijn al 2 keer stuk had getrokken, als ie dat nog een keer doet hang ik er gewoon een bit in hoor", was haar antwoord) en ik moest me er maar niet mee bemoeien, ze heeft al eens eerder een pony beleerd hoor! Toen ze het veulen op zijn neus sloeg omdat hij zijn onderdanigheid naar het paard toonde wat erbij stond (van mijn vriendin/lesklante), had ik het gehad! Ik ben in de cirkel van de longeerlijn gaan staan zodat ze iig op dat moment niet verder kon en het is dat mijn lesklante erbij was want ik denk dat ik me anders niet in had kunnen houden. Ze is met het bezweette veulen naar stal gelopen en is naar huis gegaan.

het zit me erg hoog want het is zo'n lief diertje.... En al was het een minder leuk dier, zo ga je niet met een diertje om. Wat zijn mijn rechten? Heb ik die? want het voelt als mijn plicht om iets te doen, maar kan ik iets doen? Mag ik iets doen. potverdorie wat een k*t situatie. Ik heb het ECHT vriendelijk geprobeerd, zelfs mijn hulp aangeboden maar ze is compleet overtuigt van zichzelf....

Gatver wat een rotverhaal zeg! :(
Dat jij nog zo koel bent gebleven,ik had er toch ietsje anders op gereageerd.
Zoiets kan ik écht niet aanzien grrrrr :(
Als je nou bijv.zou weten dat ze op vaste dagen komt dan zou ik het gewoon filmen en met dat filmmateriaal bij de dierenbescherming aankloppen.
Die tante spoort niet helemaal als ik van jou verhaal mag uitgaan!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:59

aeolusnr1 schreef:

Nou, ik vind dat TS heel, heel netjes gereageerd heeft, want ik weet niet wat ik zelf had gedaan in haar geval. Dictatuur? Niet de enige die de wijsheid in pacht heeft? Het gaat hier om een VEULEN!!! Wedstrijden winnen? Nou, als je het op zo'n manier doet, ben je lekker bezig. 8)7
Ongelofelijk dat er mensen zijn die zo redeneren. :roll:

TS, je hebt je best gedaan, je kunt hooguit de AID contacten, want veel meer kun je helaas niet doen. ;(
Arm beestje..... ;( ;( ;(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:26

Fijn iig dat de db actie lijkt te willen ondernemen.. Nu hopen voor arm veulen dat t wat oplevert.. Nogmaals super dat je je inzet ts! Dr zijn helaas te veel mensen die de andere kant opkijken..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:14

Vreselijk vind ik dat, van die mensen die zo'n bord voor hun kop hebben dat ze niet inzien dat ze verkeerd bezig zijn en geen advies van anderen kunnen aannemen, zelfs als het vriendelijk gebracht wordt. Helaas zijn er maar al teveel paardenmensen die denken dat ze goed bezig zijn en naar niemand anders luisteren...

Dit is echt pure mishandeling. Je typte dat er meerdere mensen waren die zich eraan stoorden, misschien kun je met die mensen praten zodat ze ieder individueel aangifte doen van die vrouw. Ik denk dat je dan meer kans hebt om er een zaak van te maken. Stiekem filmen is in principe geen slecht idee, maar pas op aan wie je dat filmpje dan laat zien. Niet op bokt posten bijvoorbeeld, want dan kan die vrouw juist jou aanklagen dat je haar zwart maakt en dan zijn de rollen omgedraaid (en met ons zieke rechtssysteem wint zij dan waarschijnlijk ook nog).

Heel veel succes in ieder geval, ik ben blij dat er mensen voor paardenrechten opkomen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 20:25

@TS ik heb niks van "je plaats " gezegd dat was failleke ofzoiets...ik zou nl. precies hetzelfde gedaan hebben

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:47

Ik vind het juist perfect dat je actie onderneemt, er zijn teveel mensen die hun hoofd omkeren voor dit soort narigheid. Al heb ik er een hard hoofd in dat de DB hier iets tegen gaat doen. Een filmpje maken is denk wel een goed idee, kun je in elk geval aantonen hoe ze te werk gaat. Ik woon overigens ook in Haarlem dus als je hulp nodig hebt pb me maar!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:45

Update: Ze heeft een brief terug geschreven. Het was toch niet haar type paard en ze gaat hem weg doen, ze vind het teveel 'gedoe'en word er nu al gek van dat iedereen zich met haar bemoeit. "ik koop wel gewoon een tienjarige". Vreselijk mens, maar een tienjarige longeren kan in elk geval geen kwaad, tot op zekere hoogte. Het ironische is dat ze vroeg of ik haar veulen wilde overkopen. Ik bedank voor de eer (ik hoef er nu geen veulen bij, het is een lief en mooi diertje dus die vind wel een baas) en ga in elk geval vriendelijk vertellen dat het een wijze stap is en dat het geen schande is (ook bij een tienjarige) om hulp te vragen....
Eind goed, al goed? Ik weet het niet, maar voor het diertje is het beter. Ik dank jullie voor jullie steun, en tips.
Voor hen die zeiden, ik had het veulen al van haar afgepakt; dat was ook mijn eerste impuls maar wist dat ik daar in elk geval niets mee zou bereiken, het heeft me heel veel moeite gekost om kalm te blijven en mijn woorden zorgvuldig te kiezen en water bij de wijn te doen. In het belang van het diertje...

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:51

Gelukkig!! (voor het veulen dan) Och arme voor d'r nieuwe paard!

Jij hebt iig je best gedaan!! :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:54

Tsja, maar dr nieuwe paard (als dat idd een tienjarige is)een bit inhangen of een half uur pittig longeren lijkt me weinig kwaad kunnen... Zo hoop ik dat het toch goedkomt ;-)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:57

Knap, dat je je handen bij je kon houden :(
Nu nog hopen dat ze een lesje longeren gaat volgen. Dit soort mensen zijn ook in staat een tienjarig paard total los te longeren :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:59

Je hebt in ieder geval ièts bereikt. Hartstikke fijn voor het veulen!

Maar eigenlijk zou zo'n mens helemaal geen paard mogen hebben, ook geen 10-jarige. Totaal respectloos en absoluut geen feeling voor en verstand van paarden.

lady_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:03

Het spijt me zeer, maar ik had haar echt gevraagt of zij zichzelf wel is afvraagt of er een gesticht voor haar zelf in de buurt is. :?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:22

Beter! Nu maar hopen dat ze het arme diertje niet al verpest heeft en dat ze met haar volgende paard beter om gaat.
Ze werd er gek van dat mensen zich ermee bemoeien, dan was je kennelijk niet de eerste die er wat van gezegd heeft en heeft dat in dit geval dus wel degelijk geholpen +:)+
Hoop dat ze meer verstand heeft van het rijden dan van het longeren, misschien kun je haar een rijlesje aanbieden?