Paard op proef....hoe zit het met stalgeld e.d?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:01

Zooist schreef:
Maar dan krijg je altijd nog met verzekeringen te maken. Die ook wel eens NIET meewerken.
Is het contract vastgelegd door een notaris?

dan blijft er uiteindelijk weinig geld meer over voor TS :7

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:09

Ik zou mijn paardje zeker niet 4 weken meegeven. Hooguit 2, en dat vind ik nog aan de lange kant..

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:29

Als ik een paard twee weken op proef zou meegeven dan zou dat inhouden dat de mensen het paard kopen en twee weken de tijd krijgen om het paard weer terug te brengen. Dus èèrst kopen (en koopcontract tekenen) en betalen, dan meenemen en uitproberen. Zij hebben dan door de proeftijd van twee weken de kans om het paard terug te bregen indien het niet bevalt (en krijgen dan hun geld terug).

Wat jij nu van plan bent vind ik persoonlijk heel link, zeker als particulier zijnde. De penningmeester wil niet het hele bedrag betalen omdat ze anders 'akkoord gaan met de koop'. Hieruit maak ik op dat jij het paard dus 'zomaar' op proef geeft en zij het pas kopen na de proefperiode (er is dus geen sprake van koop op het moment dat je paard naar de vereniging verhuist)?
Wees je er dan van bewust dat alle schade die jouw paard (aan spullen maar vooral aan mensen) in die twee weken aanricht op jou verhaald kan worden. Jij bent namelijk nog steeds de eigenaar en dus verantwoordelijk voor wat je paard doet (terwijl je geen zicht hebt op wat ze er allemaal mee doen). :n Nee, dit zou ik dus nooit doen.
Uiteraard zou ik, als ik die penningmeester was, ook zeggen dat het niet anders kan, lekker makkelijk. >;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:31

Ik zou een koopcontract opstellen met de diverse voorwaarden.
Kopers gewoon het gehele bedrag laten betalen bij of voor ophalen.

Kom zeg, klant is koning maar je laat je zo een beetje bij de neus nemen haast!

Pauline

Re: Paard op proef....hoe zit het met stalgeld e.d?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:01

Bij de verkoop van een paard kun je bij gebreken een ruime periode het paard terugbrengen toch? Op proef lijkt mij dan ook echt niet nodig, als er echt was is zijn er al rechten genoeg.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:15

Heb alleen de beginpost van TS gelezen..

2 weken op proef lijkt mij kort. Paard moet ook wennen daar dus zelfs als ie vreemd zou doen daar.. is dat onwennigheid denken ze dan?
De (kale) stalhuur is voor jezelf vind ik.

Natuurlijk snap ik dat je graag meewerkt aan op proef nemen als het een goed tehuis lijkt.
Toch vind ik het een groot risico.
Mocht je het echt zo gaan doen, dan zou ik bij een (paarden) advocaat (ken nog een hele goede overigens die niet duur is) een officieel contract op laten stellen.
Vaak hebben ze al een standaard iets liggen, waardoor de kosten meevallen om het naar jouw situatie aan te passen.
Wat er gebeurt als het paard kreupel raakt daar etc moet je toch heeeel zorgvuldig vastleggen.
Edit: bij de gehandicapten manege waar ik help hebben ze ook paarden op proef eerst voordat ze blijven. Hier wordt gewerkt met een verzekering voor die periode!! En niet voor niets is gebleken in t verleden...

Heel veel succes en ik hoop dat je paard een fantastisch nieuw thuis gaat krijgen!!!

poi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:25

Eerlijk gezegd zou ik mijn paard zelf nooit op proef meegeven. Mocht het paard namelijk uitbreken of op een andere manier schade brengen aan een ander dan ben je als eigenaar altijd aansprakelijk. Wat je regelt qua stalling dat is voor jezelf, daar is niet echt een standaard ongeschreven regel voor.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:52

Een goed contract hebben is mooi, maar als het contract niet nagekomen wordt, dan zul je nog altijd via de rechter je gelijk moeten halen. Dat kost veel geld tenzij je een rechtsbijstandverzekering hebt.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:06

Ik zou voor jezelf grenzen stellen en niet alleen maar ingaan op wat de kopers willen en de penningmeester. Het is jouw paard en zijn ook jouw risico's. Want hoe je het ook bekijkt er zitten zeker risico's aan voor jou.
Twee weken proef is voldoende. Realiseer je goed dat als kopers/verkopers voor de koop al aangeven niet flexibel te zijn, je grote problemen kunt krijgen wanneer het anders loopt door omstandigheden dan afgesproken.

De penningmeester bekijkt het zakelijk, zou jij ook moeten doen ;)

Bedenkt ook of je wil dat je paard die proefperiode alleen in de weide komt of met anderen. Een trap is zo uitgedeeld...

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:14

TS wat vind je nu zelf?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:10

Die kale huur is voor jouzelf...Daar hoeft niemand anders voor op te draaien.

Zelf had ik gezegd dat ze in die 2 weken zoveel en zolang konden komen om te proberen als dat ze zouden willen, en dan wel of niet kopen. Zo heb ik dat ook bij mijn fjord gedaan die ik verkocht heb. Die mensen moesten ook enkele reis een kleine 40 min rijden. Hadden ze ervoor over.

En dat was maar goed ook, want nadat ze verhuisde, veranderde de fjord in een pittige tante. Andere omgeving, andere vriendjes, ander baasje.....Een paard heeft meer dan 2 weken nodig om te acclimatiseren denk ik...

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 11:52

De meningen zijn erg verdeeld zie ik wel. Ik weet dat ik hiermee risico loop, maar in principe zitten hun als een goede bekende vereniging ook niet te wachten denk ik op ellende. Bij mij kan hij ook ziek worden. En hij komt in de proefperiode niet bij andere paarden in dezelfde ruimte los te staan. Hij gaat ook niet mee op buitenritten. Komt ook allemaal in contract. Daarmee heb ik ook mocht hij goedgekeurd worden het bewijs dat hij gezond is van de klinische keuring.

2 weken proef vind ik inderdaad ook lang genoeg. Ik merk wel dat ze dingen naar eigen hand proberen te zetten. bv:

Er is gesproken over 2 tot 4 weken proeftijd. Ik henb onlangs het contract opgestuurd gekregen via de mail, en daar staat al in dat het een proeftijd word van 4 wekenn terwijl ik dat helemaal niet vast bevestigd heb. vb nr.2:

De klinische keuring. De eerste keer dat ik ze spark hadden ze het over om een dierenarts te zoeken in de buurt waar het paard nu staat. Nu kreeg ik onlangs een berichtje dat de dierenarts rond die tijd bij hun op stal aanwezig zal zijn die dag ? En dat bevalt mij ook niet. Ik heb ze net geprobeerd te bellen, maar ze neemt nu nog niet op. Maar ik ga wel nu even mijn grenzen stellen.

Over het betalen van het hele bedrag vind ik erg moeilijk nu. Wat hun zeggen daar zit ook wel een kern van logica in, maar de meningen zijn zo erg verdeeld over dit stukje dat ik nu niet weet wat ik echt kan eisen. Zelf ben ik na dat ik te horen en uitgelegd kreeg waarom ik niet het hele bedrag betaald zou krijgen akkoord gegaan met hun wensen op dat gebied, maar kan ik dat nog terug draaien ? Ik wil nog steeds gewoon het hele bedrag betaald krijgen.

Het stalgeld betaal ik gewoon zelf door. Daar ben ik nu wel uit.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:01

Tuurlijk mag je terug komen op je beslissing. Vertel gewoon eerlijk dat je bij nader inzien toch graag een en ander anders zie en je dit graag wil aangeven. Vermijd woorden als 'overleggen' want dat betekend er is ruimte... Kennelijk weten deze mensen wat ze willen en willen het maximale eruit halen om zo risico's te minderen maar kom op zeg... een beetje vertrouwen in jou mag ook. Met een proefperiode geef je al aan dat je welwillend bent en hun mogen ook een stapje naar jou zetten. Ik zou het hele bedrag vragen.

Realiseer je ook dat je maar 1 koper nodig hebt, zijn zij het niet dan iemand anders vast wel.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:17

Nou mijn paard is sinds afgelopen woensdag verkocht met een proefperiode van 4 weken. Alles is goed verlopen met het paard.