Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:23

AfbeeldingAfbeelding

Deze dame van bijna 32 word ook minstens 5 keer per week gebruikt. Als mijn dochter niet rijden kan/wil, dan zorg ik dat ik haar longeer. Op deze manier blijft ze lekker soepel. Ik weet zeker dat als ik terug ga naar 2-3 keer per week beweging dat het allemaal een stuk minder gaat.
Doordat ze zoveel beweging krijgt blijft ze lekker fit. Bovendien heeft ze ook een heel gevarieerd voedingspatroon speciaal voor oude paarden en zorg ik dat ze overdag de hele dag buiten staat, zodat ze van zichzelf al in beweging blijft.

Al met al.... ben ik met deze pony 10 x zo druk als met al het jonge spul bij ons op stal.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:17

Ik heb verschillende oude shetties gehad, en ook shettie die niet meer konden werken. Nou zijn dit andere pony's dan friezen. Om ze geestelijk allert te houden ben ik met de clicker begonnen. Is ook een heel leuk boek van voor paarden. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het je paard leren. Handdoek oprapen, kusjes geven, voetje geven,enz. Als ze er plezier aan krijgen is dit een hele leuke oude dag besteding. Ze worden steeds slimmer en leren dan steeds sneller, omdat ze op zoek zijn naar d ebevesiging dat ze het goed hebben gedaan
Succes ermee

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:05

23 is nog niet heel erg oud om te stoppen
met rijden je zou hem nog wel
2/3 x per week kunnen rijden
maar dan niet heel erg intensief.
je kan natuurlijk ook lekker met hem
gaan wandelen en met hem
kunenn troetelen dit vinden ze
ook heel erg lekker ,

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:41

Rustige Buitenrit is goed voor je paard
en gewoon lekker verwenne!

Nevony

Re: Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:33

wij rijden ons paard van 22 nog 4/5 x in de week.
Niet alle keren super intensief, maar ook lekker zonder zadel, gewoon wat hobbelen.
Bij ons paard is het zo dat als hij minder beweegt hij erg stijf wordt.
Wat ik verder zelf nog heel leuk vind om te doen is lekker met m'n paard een eindje gaan wandelen, bijvoorbeeld naar een grasveldje waar hij even lekker kan grazen. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:39

afhankelijk van het paard en de conditie
lekker halstertje om en en neem dr mee aan de hand op rustige buiten ritten (jij op ander paard en zij aan de hand mee)
pak vrijheids dressuur op, maar dan de lichte dingetjes zoals dingetjes aporteren dingetjes aanraken voetjes geven etc etc ;)

edit: ik ken paarden van 30 die nog vrolijk dagelijks gereden werden
maar ook van 10 die al in het land stonden weg te dromen
kijk gewoon naar wat je paardje nog kan en wil en luister goed naar haar
vaak vinden ze nog een hele hoop erg leuk (rond zeulen met kleine kindjes zorgen voor veulentjes is vaak een droom voor de oudjes :D )

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:49

De mijne is 25, en tot van de zomer nog lekker op gereden zo'n 2 / 3 keer in de week.
Ik kan nu aan m zien dat hij het niet meer aankan... Zijn knietjes zijn dik, hij is ontzettend afgevallen en mager geworden
(ook doordat het weer winter wordt) Hij loopt iedere dag lekker buiten 10 uurtjes en wordt heerlijk geknuffeld en gepoetst.
Ook buiten aant handje wandelen vind hij geweldig. Ook doe ik nu een beetje grondwerk met m, maar hij mag gewoon lekker
in alle rust zijn oude dag slijten...

Nathalie137

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:59

Ik doe nog grondwerk met mijn merrie en ze vind het super leuk om te doen, ook ga ik regelmatig met haar wandelen, rijden doe ik niet meer met haar ik wil haar benen niet meer belasten

Groetjes NAthalie

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:01

Als je ervaring hebt met het opleren van paarden kun je longeren proberen, anders zou ik dat niet proberen.
Misschien kun je de rug zelfs nog wat aansterken met longeren!

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:59

Je kan haar misschien wat trucjes leren.
En proberen telongeren.
En lekker veel wandelen, poetsen en zonder zadl rijden.

Trennie

Re: Welke leuke dingen doen met oude paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:06

Als ik zo vrij mag zijn: 23 is doorgaans voor een Fries al wel erg oud.
Je kunt een Fries niet zo maar gaan vergelijken met welk ander willekeurig paard van 23.
Het is doorgaans geen sterk ras, zeker niet qua beenwerk.
Vooral Artrose is een Friezenkwaal.

Daarnaast nog iets anders:
Vanaf het internet kan niemand hier bepalen wat je nog wel of niet kunt doen met haar.
Niemand kan de conditie en het beenwerk beoordelen.

Je zult dus of iemand erbij moeten halen die dit kan zien en je advies kan geven, of zelf heel goed opletten hoe het gaat.

Dan wil ik nog wel de opmerking maken dat Friezen over het algemeen erg hard zijn voor zichzelf en niet gauw laten merken dat ze pijn hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:11

loveshetties schreef:
Je kan haar misschien wat trucjes leren.
En proberen telongeren.
En lekker veel wandelen, poetsen en zonder zadl rijden.

Waarom zonder zadel rijden? Dat kan een stuk belastender zijn voor het paard dan wanneer je een zadel gebruikt.
Longeren zou ik voorzichtig mee zijn, de cirkels zijn behoorlijk belastend voor de benen. Lange lijnenwerk of dubbele longe is dan een betere keuze.

vivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:24

Je kunt er ook vrijheidsdressuur mee doen!
kunstjes leren(niet te ingewikkeld) maar niet dat ze het perse moet maar mag zoals de spaanse pas of apporteren(klink raar maar het kan)

Groetjes *D

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:41

hi,

ik rijdt op een ijslandertje van 19 op zich helemaal niet oud natuurlijk.
maar haar eigenaresse heeft haar vroeger veel te veel belast en mij altijd gepusht om haar achterhand goed te trainen (omdat ze haar tolt snel te lateraal liep).
daardoor ging het een tijdje niet zo goed en werd ze wat chagrijniger, daarvoor kwam steffi van der laarse langs.
en het eerste wat ze vroeg nadat de merrie gelongeerd had was of ze veel kilometers gemaakt had?!

dus ondanks dat ze eigenlijk best jong is en er eigenlijk nog wel veel zin in heeft moet ik toch rustig aan met haar doen.
daarom rijdt ik haar ongeveer 3 keer in de week (in het bos). soms ga ik met haar mennen op vlakke wegen omdat ze dat zo leuk vind en ik doe ook grondwerk met haar.

en ze houdt heel erg van aandacht dus af en toe (ze staat bij mijn overburen) ga ik gewoon bij haar langs om lekker te kroelen.