"Brandhout" op wedstrijden....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:38

Bedankt voor de uitleg Jasmijn! Haha!

Ik heb ook niets om me voor te schamen. Ik rij normaal los, gewoon zonder gespannen en aggressief te zijn tegenover het paard. Gaat het mis, dan gaat het mis.

Ik sta zelf tegenover een vereniging waar wedstrijden zijn. Dan is het vaak lekker om thuis in vertrouwde omgeving los te rijden, niemand rijdt je in de weg en je kan nog even de puntjes op de i zetten. Maar hier wordt door sommigen toch wel een soort misbruik van gemaakt door hier met slof te rijden. Ik snap dat persoonlijk niet.

Ik denk dat ik in oktober ga starten met mijn jonge paardje op de vereniging tegenover mijn stal. Waarom? Omdat het dichtbij is, omdat het voor de ervaring is. Ik denk dat ik de eerste keer wel eerst thuis losrij de eerste 5 minuten zodat de frisheid eraf is. Dan naar de binnenbak omdat dit nieuw voor haar is.
Dan is het gewoon fijn dat je ergens kan losrijden waar niet iedereen zich met je bemoeit.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:46

Graag gedaan Lielle, ik ben geloof ik nogal gespecialiceerd in mensen die langs elkaar heen praten zonder het in de gaten te hebben.
(Misschien dat daarom niemand mij snapt Knipoog )

En Kleintje, ik zag jou er ook niet voor aan om niet op een losrij terrein los te durven rijden hoor, was dan ook niet persoonlijk bedoeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:53

gebeurt me niet zo heel vaak, goed om weer scherp te blijven *LOL*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:53

Zelf heb ik bewondering (en ja, dat klinkt stom ik weet het) voor mensen die hun paard gewoon blijven aanpakken op het losrijterrein.
Die blijven met rijden bezig en laten zich noch door een jury noch door toeschouwers van de wijs brengen.
Natuurlijk moet het wel reeel zijn maar ik vind het echt knap als je voor ogen van de jury je paard een schop durft te verkopen.
Overigens ook, zoals dit weekend bij Fitz, midden in de proef aanpakken, en de punten voor lief nemen. Dat getuigt van lef en weten waar je mee bezig bent.

Martinique, ik heb de situatie bij jou niet gezien maar ik blijf erbij dat de beste stuurlui vaak aan wal staan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:23

ik heb nogal eens verschillende reacties van jury's gehad als ik mn paard aanpakte

1x heb ik 114 punten gehad voor een B-proef+officiele waarschuwing, want ik had bij het de ring in gaan overmatig mn zweep gebruikt, dat mijn paard op zn achterbenen stond en daarna wegrende, waardoor ik hem omtrok en een rotschop verkocht en toen ie omhoog kwam weer een knal met de zweep gaf, had ik niet mogen doen

iik moest halthouden(wat dus steigeren betekende op dat moment) en vragen aan mn paard of hij de ring in wilde(zei de jury na mn proef)

na de proef werd ik bij de jury geroepen, Quentin weer omhoog, ik weer zweep erbij want ja ik moest toch bij die auto zien t komen
kreeg een hele preek, en ik was niet echt vriendelijk want ja ik vond dat ik in mn recht stond, ik was 2 weken ervoor achterover geklapt en had daar niet nog een keer zin in

kreeg een week later een brief met officiele waarschuwing thuis(weet niet of dat consequenties heeft voor als ik ooit nog een waarschuwing krijg?is al 3 jaar geleden gebeurd, inmiddels steigert hij niet meer zo gevaarlijk)

kwartier erna reed ik nog een proef, bij andere jury, weer omhoog bij het ring binnenrijden, ik geef een flinke tik, hij gaat verder omhoog, draaide om, ik trok hem weer terug en shopte hem de ring in, proef gereden, 194 punten, met complimentje erbij dat ik zo onverstoorbaar door bleef rijden

dus 2 totaal verschillende reacties op 2 dezelfde dingen, een kwartier/20 minuten na elkaar!

verder sla/schop ik mn paard nooit zonder reden, maar steigeren is iets gevaarlijks en dat accepteer ik dus niet, en 1x achterover klappen samen met paard is meer dan genoeg geweest!

verder stoor ik me gruwelijk aan het ruk&pluk werk, zeker wanneer er met stang&trens wordt gereden, de paarden echt over de kop lopen, en er maar met die sporen bij wordt geprikt

als ik dat zo zie, heb ik echt medelijden met de paardjes, als ik toch zo moest rijden zou ik nog liever stoppen!

ook na een slechte proef zie je mensen hun paard vaak bijwerken, de M&Z ruiters pakken de zweep er weer bij en t paard krijgt er toch van langs!

na een slechte proef, of een proef vol spanning, rij ik wel nog lekker vwnw, soms pak ik hem nog heel ff op, om toch op een goede manier er af te kunnen stappen, want als ik na een hele slechte gespannen proef meteen ga uitstappen is hij de keer erna dat ik ga rijden ook gespannen

ik rij hem dan lekker vwnw, op een normale manier, en heel soms rij ik hem nog heel even bij elkaar, dan weer vwnw en dan uitstappen(ben nooit langer dan 10 minuutjes aan het draven na een proef, ook niet als ik hem wel nog ff aan t werk zet) en ik denk(hoop) niet dat een jury daar slecht over denkt, maar het is dus niet zo da ik na het verlaten van de ring zn hoofd in de krul trek en flink ga rijden, maar op een rustige manier ff terug naar de ontspanning voor ik ga uitstappen.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:26

Kleintje"]
[quote="xxLisaxx schreef:
vanaf m1 mag je idd geen zweep meer, ik heb er idd ook geen problemen mee dat mensen er nog mee losrijden zolang zij dat paard niet zomaar/ omdat iets niet lukt, helemaal in elkaar slaan, want dat vind ik dus wel stom...

Ik weet niet of je jury bent, maar ook als een ruiter het paard op het losrijterrein in elkaar slaat... dan nog mag een jury hem daar in de ring niet op beoordelen. Weet even niet of er in het regelement iets staat dat een ringmeester ofzo zo'n iemand kan verbieden om te starten.
Maar een jury zit er om een proef te beoordelen en niet om dat wat er op het inrijterrein gebeurt!
[/quote]

haha ik ben geen jury, maar met losrijden en dan met een zweep je paard meppen omdat iets niet lukt voor je proef en je paard dan helemaal te gaan slaan vind ik gewoon stom, gewoon mijn mening... als het de schuld van het paard geen eens is... als je paard gewoon vervelend is en je hem moet aanpakken begrijp ik wel dat je hem een keer een mep geeft maar sommige mensen op wedstrijd dachten daar anders over... dus ik had het er niet over dat een jury je daarop afstraft ofzo... Haha!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 21:12

Renske20 schreef:
ik heb nogal eens verschillende reacties van jury's gehad als ik mn paard aanpakte

1x heb ik 114 punten gehad voor een B-proef+officiele waarschuwing, want ik had bij het de ring in gaan overmatig mn zweep gebruikt, dat mijn paard op zn achterbenen stond en daarna wegrende, waardoor ik hem omtrok en een rotschop verkocht en toen ie omhoog kwam weer een knal met de zweep gaf, had ik niet mogen doen

iik moest halthouden(wat dus steigeren betekende op dat moment) en vragen aan mn paard of hij de ring in wilde(zei de jury na mn proef)

na de proef werd ik bij de jury geroepen, Quentin weer omhoog, ik weer zweep erbij want ja ik moest toch bij die auto zien t komen
kreeg een hele preek, en ik was niet echt vriendelijk want ja ik vond dat ik in mn recht stond, ik was 2 weken ervoor achterover geklapt en had daar niet nog een keer zin in

kreeg een week later een brief met officiele waarschuwing thuis(weet niet of dat consequenties heeft voor als ik ooit nog een waarschuwing krijg?is al 3 jaar geleden gebeurd, inmiddels steigert hij niet meer zo gevaarlijk)

kwartier erna reed ik nog een proef, bij andere jury, weer omhoog bij het ring binnenrijden, ik geef een flinke tik, hij gaat verder omhoog, draaide om, ik trok hem weer terug en shopte hem de ring in, proef gereden, 194 punten, met complimentje erbij dat ik zo onverstoorbaar door bleef rijden

dus 2 totaal verschillende reacties op 2 dezelfde dingen, een kwartier/20 minuten na elkaar!

verder sla/schop ik mn paard nooit zonder reden, maar steigeren is iets gevaarlijks en dat accepteer ik dus niet, en 1x achterover klappen samen met paard is meer dan genoeg geweest!

Hier vind ik dat je correct hebt gehandeld, en ik zou het zelfde doen(geloof niet dat Ravissant "steigeren" in z´n vocabulaire heeft staan Haha! ).

Ook vind ik dat je (ik vind van mezelf ik wel) best kunt zien op wat voor manier er wordt gekloot. Met Owen toen hij 4 was de Pavo in Exloo hij deed debiel en gevaarlijk, hebben we hem tussen de vrachtwagens gelongeerd(ging heel consequent) maar sommige mensen vatte dat verkeerd op, die keken heel boos. Maar ach het resultaat was er hij mocht naar Ermelo En we hebben veel vaker dit soortdingen met Owen gehad. Hij was en is nog steeds een beetje een belhamel. Een keer in staphort(heel toevallig) liep hij te steigeren naar paraplu´s(en het regende) zijn we binnen gaan inrijden tussen de hindernissen ik vond het doodeng en was zo bang dat het mis zou gaan. Maar ach we gingen er met de punten vandoor Haha! Maar vaak weten alleen de mensen die bezig zijn of ze juist of onjuist bezig zijn, en mensen aan de kant hebben wel een mening, En volgens mij is mijn mening vaak redelijk juist.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:05

zoiets heb ik met mn vorige pony ook gehad jah...
toen zijden ze omdat ik hem toen ook een knal had gegeven omdat ie de ring niet inwilde en dus ook omhoog kwam en ging bokken, dat ik agresief rijd enz... ze zeiden ze ook dat ik het aan mn pony moest vragen en daarna een hele discussie maar toen had ik dus mooi 137 Haha! maarja...
valt niet zo veel aan te doen als een jury zoiets vind...