ruiterroutekaarten lastig te verkrijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: ruiterroutekaarten lastig te verkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:26

Ik heb me gister eraan gewaagd zonder kaart het bos in te gaan, maar dat was een ramp..
Amper routebordjes/paaltjes.. En ook geen ''overzichtsborden'' te vinden..
hopeloos verdwaald dus..
Ik heb contact gezocht met school voor goedkeuring om er een stage van te willen maken
En van Staatsbosbeheer (super, zo'n snelle reactie!!) te horen gekregen dat ik inderdaad ie Falke kaart moet hebben :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:02

Het zou wel heel mooi zijn als jij daar een project voor school van kan maken. Zonder kaart in vreemd gebied is inderdaad lastig, zelfs met kaart moet het nog wennen vind ik. Die Falk-kaarten hebben allemaal dezelfde schaal, dus dat werkt nog wel, maar als VVV's of Staatsbosbeheer zelf kaartjes uitgeeft, staat daar geen schaal op en bedenk dan maar eens hoeveel km. een rondje is...
Dus dat is alvast een tip: zorg voor een duidelijke kaart met een schaal van bv. 1:25.000 en zet dat er ook op :D . En ze waren trouwens wel vlot met antwoorden, nu de rest nog ;) .

jessica78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:37

volgens mij kan je die gewoon bij de gemeente aanvragen ,hebben wij ook gedaan waar ons paard staat

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:39

de falke kaart heb ik ingezien, maar die geeft naar mijn idee nog geen 50% van de paden weer. Alleen als vaste rondjes zegmaar. Dat is niet wat ik zoek dus :)
ANWB geeft gewoon botweg aan dat er geen kaarten bestaan met ruiterroutes (noemen ook de falke kaart niet!)
en van die ruiter-instantie heb ik niks meer vernomen.. jammer.
Dit weekend wil ik het bestand de deur uit doen als stage-aanvraag. Ik ben benieuwd! :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:32

Wonderlijk dat er op die Falke-kaart niet alle ruiterpaden staan, maar eigenlijk alleen routes. Zo te horen zou het goed, nuttig en leuk zijn als jij er een project van kunt maken, veel succes!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:00

kan je niet helpen aan ruiterpaden bij breda, maar ik heb ook 2 kaarten met routes maar inderdaad niet alle ruiterpaden. Ook heb ik een ruiteratlas van grenzeloos rijden, maar helaas is dit al lang niet meer up to date aangezien sommige paden niet meer bereden mogen worden bijvoorbeeld.

Ik zou het een super idee vinden dat iemand die paden weer eens goed op de kaart zetten! Ook omdat ik nu meer trektochten wil rijden en wel heb gezien dat er nog super veel boerenpaden zijn waar je dus met je paard ook mag komen maar je vaak niet ziet op kaarten.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:55

Waar precies omgeving Breda wil je routes gaan rijden? Mijn paard staat daar ook en ik rij daar al een jaar of 4 buitenritten.
Misschien kan ik je nog wat nieuwe paadjes laten zien?

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:09

Hey naaltje!

Leuk dat je routes aan het zoeken bent. ik volg het mee :)
ben benieuwd of het wordt gegekeurd :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:11

ik moet nog even ergens een potje inspiratie vinden om m'n plan te schrijven.
Even een hectische week gehad, en wilde het nu doen maar heb helaas weer hoofdpijn. Komt goed, deze week, dat moet van mezelf!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:18

Mastbos heeft goed aangegeven paden, maar ik ben van de zomer eens naar de chaamse en ulvenhoutse bossen geweest en dat was een ramp :+ Ik zal eens kijken wel kaarten wij hebben, maar ik weet dat je bij het informatieding in het mastbos ze gratis kan halen en die zijn wel goed

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:25

Wij gaan 14 november met de ponyclub rijden in het Mastbos. Een voor ons onbekent bos. Ben dus op zoek gegaan naar een kaart en kwam dus ook uit bij kaart nummer 30 Baronie van Breda. Persoonlijk vind ik het een erg onduidelijke kaart. Alleen de grote paden staan er op aangegeven en de ruiterroute staat er uitgestippeld op, maar loopt af en toe ook dwars door een groen gedeelte waar geen pad staat aangegeven. Liberty, bedankt voor de tip van het informatiepunt. Probleem is dus alleen dat we daar de 14de pas voor het eerst komen en om er nu even heen te rijden om een kaart te gaan halen is ook zowat. Bij de VVV, de anwb en staatbosbeheer komen ze trouwens alleen maar met kaart nr. 30 aan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:26

het mastbos is duidelijk bewegwijzerd! :)
Daar staan op kruisingen tenminste bordjes
ik heb inmiddels 2 routes in het chaams/ulvenhouts bos gereden, merk dat ik meer naar de bodem kijk dan paaltjes zoek := (''oh hier lopen meer paarden'' )

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:57

Ik weet niet hoe het daar is maar hier in het bos komt eigelijk alles overal. Dat heeft voor en nadelen. Jij komt ook op de niet-ruiterpaden, maar fietsers, wandelaars en zelfs crossbrommers komen ook op jou paden. Ik heb hier nog nooit een boswachter gezien en zolang ik nergens echt last van heb en iedereen een beetje rekening met elkaar houd vind ik het prima en ben ik blij dat ik ook kan rijden op paden waar we normaal misschien niet mogen komen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:38

fietsers en wandelaars MOGEN ook op ruiterpaden
alleen jij met je paard MAG niet op anders dan een ruiterpad

''zomaar een dotje doen'' is voor mij ook absoluut no-go in verband met mijn toekomstplannen in de richting natuurbeheer..
Heb dat ooit wel gedaan, zo rijden. Maar het mag niet :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:44

Ik ben ook bij de VVV in Alphen aan den Rijn geweest voor ruiterroute kaarten maar die zijn er daar helemaal niet. Al vonden ze het wel een goed idee om er een te maken maar of die er inmiddels is..?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:13

ik weet niet waar je ergens rijdt in de omgeving van Breda maar er zijn prima kaarten van de Taxandria route te vinden. Zelf ben ik ook een regio-Breda-ruiter en ik heb wel 6 verschillende kaarten van de omgeving Breda. Helaas zijn alleen de Taxandria kaarten specifiek voor ruiters maar met de overige kaarten kun je prima de route vinden. Zelfs meer detail dan de Taxandria ruiterkaarten. Ik heb een gescande van 1 van de Taxandria kaarten die ik wel kan PB-en als je interesse hebt.
Mocht je wat meer high tech op pad willen dan zijn er ook heel handige hand GPSsen met daarop ook de zandpaden waar je op kunt rijden.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:14

Is het informatiepunt van het Mastbos op zondag open?

Natascha: is er ook een Taxandria kaart van het Mastbos en zo ja, waar vind je die?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:26

Natascha schreef:
ik weet niet waar je ergens rijdt in de omgeving van Breda maar er zijn prima kaarten van de Taxandria route te vinden. Zelf ben ik ook een regio-Breda-ruiter en ik heb wel 6 verschillende kaarten van de omgeving Breda. Helaas zijn alleen de Taxandria kaarten specifiek voor ruiters maar met de overige kaarten kun je prima de route vinden. Zelfs meer detail dan de Taxandria ruiterkaarten. Ik heb een gescande van 1 van de Taxandria kaarten die ik wel kan PB-en als je interesse hebt.
Mocht je wat meer high tech op pad willen dan zijn er ook heel handige hand GPSsen met daarop ook de zandpaden waar je op kunt rijden.

van de taxandria route.. maar van alle paden in het bos? :)
ik heb een gps, maar geen met kaart. maar volgens mij moet de eerste gps die ''ruiterpad'' als criterium kent nog ontwikkeld worden? :)
ik ben wel heel geinteresseerd in die gescande kaart. Struikel vanaf stal al over bordjes over TAXANDRIA, kon bij de VVV alleen geen kaart vinden als voorbeeld.. helaas..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:48

ik heb de mijne gewoon bij de VVV van Breda gehaald. In Hoogstraten (BE) hebben ze ook veel kaarten van het grensgebied en ook de Taxandria kaarten.
Deze: http://www.hippisch-toerisme.nl/website ... ovincie=11 is ook handig.
Niet alle kleine paadjes van het mastbos staan er overigens op maar die staan wel in de hand GPS met zandpaden erop. (grijze Garmin)
1 van de Taxandria kaarten:
Afbeelding
Ik zal vanmiddag eens in mijn stapel kaarten duiken en wat voorkanten inscannen.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:02

De kaart die natascha laat zien heb ik ook. Maar ik heb ze vanaf Someren tot Breda. Het enige nadeel van die kaarten is dat je als koetsier regelmatig toch iets meer moet om rijden. Je kunt deze halen bij de VVV.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:07

Deze kaart heb ik ook, maar is niet echt gedetaileerd.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:30

maar die kaart geeft een route weer..
buiten die routes liggen er nog veel meer ruiterpaden..
volgens mij dan toch..
of ben ik nou gek?
VVV had volgens eigen zeggen alleen die wandelkaart van falke liggen..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:30

die stichting hippisch toerisme heeft overigens ook die falke-kaarten
en die mailen niet terug :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:46

Ik zal eens kijken of ik nog kaarten heb uit die omgeving. Even door de enorme stapel heen gaan.

Ik wil nog steeds graag een keer alle ruiterpadden op kaarten gaan intekenen en ze dan online zetten. Heb al veel informatie en routes overal vandaan getoverd/gevonden en ben al in de weer met stafkaarten geweest om wat te prutsen (en het lukt redelijk) Maar de losse paden zijn lastig en het online zetten straks ook.