sanne83 schreef:Het gaat mij er niet om dat LDR mishandeling is, ik vind alleen dat ze zichzelf tegenspreekt en dat ene filmpje is daar een mooi voorbeeld van.
Het lijkt alsof ze zich tegenspreekt omdat alles suggestief in beeld wordt gebracht. Er wordt haar gevraagd hoe lang ze LDR rijdt, ze geeft al meerdere keren aan dat zij dat niet weet, omdat ze niet met een stopwatch rijdt. ook logisch. En die interviewer blijft maar doorzagen over hoe lang ze dat nu doet, en ondertussen laten ze die beelden zien. Dat is misleidend en suggestief.
sanne83 schreef:De clinic heb ik verder niets mee, ik vind haar uitleg eigenlijk erg nietszeggend, maar dat is persoonlijk.
Inderdaad, dat is persoonlijk. Ik vind haar verhaal heel logisch,herkenbaar en leerzaam. Maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik mij op een hoger niveau met dressuur bezig houdt en jij hoogst waarschijnlijk niet. Ik heb weer niks met NH, dus wat Parelli zegt boeit mij ook niet bijvoorbeeld. En omdat Parelli mij niet boeit ga ik er ook geen studie van maken of wat die man zegt waar is, of hij zich al dan niet tegenspreekt en of wat hij doet mishandeling is. Dat laat ik over aan degene die daar meer bij betrokken zijn.
sanne83 schreef:Het is inderdaad heel erg uitvergroot, maar ik vind het goed aangeven hoe mooi je ergens over kan praten, maar dat het in de praktijk toch net even ietsje anders gaat.
Het geeft niets mooi aan omdat het vertekent. Het geeft geen realistisch beeld van de praktijk. Daarvoor moet je de hele clinic bekijken, zonder vertraagde beelden EN haar verhaal erbij horen. DAT geeft een beeld van haar praktijk. En in haar clinics vertelt zij net zo makkelijk dat het bij haar ook wel eens even mis gaat. Ik vind dat prachtig om te zien, want dan kan ik ook zien hoe zij dat oplost. Dat vind ik heel leerzaam.
Japeloup schreef:Net als dat ik vroeger op de manege heb leren rijden met de teugels aan de neusriem. Maar waar ik ook kijk, dat zie ik niet meer.
.
Maar ja, 'vroeger' in jou tijd was natuurlijk alles beter....... Ga jij ook clinics geven? Want jij hebt het dan kennelijk wel goed geleerd?
Sorry hoor, maar ik wordt daar altijd een beetje cynisch van.
liljebo schreef:Maar dan idd teugeldruk meten tijdens het rijden en bij ruiters van alle niveaus. Wat mij betreft mag de recreant en de topruiter en alles ertussen in eraan geloven, in iedere sportdiscipline en met ieder soort bit.
Daar worden we alleen wijzer van
Ik vind niet dat je daar heel veel wijzer van wordt. Je kunt teugeldruk niet als 'prestatieindicator' stellen voor goed rijden, dat zegt echt weinig tot vrijwel helemaal niets. Ten eerste is het ene paard van nature lichter in de hand dan het andere. Dat heeft met heel veel factoren te maken. Met de bouw, het temperament, met het africhtingsniveau, met de kracht van het achterbeen (paarden met een heel sterk achterbeen zijn in beginsel vaak heel sterk in de hand) Met de halsaanzet, met de verbinding tussen hoofd/hals, etc etc. Paarden die slap van achter zijn, zijn soms juist weer lichter in de hand. Dan heb je weinig teugeldruk, maar vaak ook een onrustige aanleuning. Je kan geen druk hebben als je paard achter het bit gaat (en dat is ook weer niet de gewenste houding) etc. ect.
Wat je met zoiets gaat bereiken, is dat mensen te passief gaan rijden. Dan komen ze maar vooral niet aan de teugels, want ja, dan komt er druk op en dat mag niet denkt men. En dat is onzin. Er mag best wel eens druk op komen. Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig. M.b.v. een weerstandbiedende hand. En dan is het helemaal niet erg als een paard daar dan even tegen in verzet komt, als hij even begrenst wordt. Zolang er door de ruiter maar wordt nagegeven als de gewenste houding wordt aangenomen door het paard. En zolang de ruiter maar een houding vraagt die past bij het kunnen en africhtingsniveau van het paard. Timing is het allerbelangrijkste aspect voor goed rijden, en dat laat zich niet meten. Timing en de juiste dosering van hulpen. Af en toe het maximale van je paard vragen, zonder hem over de kop te jagen. Dat vraagt gevoel en ervaring. Die aspecten zijn allemaal niet te meten. Alleen met het oog te beoordelen.
Maar goed. Misschien dat mensen die een gebrek aan kennis, gevoel en ervaring hebben, wel wat met meet gegevens opschieten? Je zal mij in ieder geval nooit met een stopwatch of wat voor meetinstrumenten daan ook zien rijden. Ik zie het al voor me. 3...2...1.. Ja, genoeg gedraafd. Nu gaan we 4 minuten in galop. Als je tijdens het rijden niet naar je gevoel kunt luisteren omdat je dat niet hebt (ontwikkelt) moet je natuurlijk wat....