Paarden in de topsport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:58

liljebo schreef:
Ik begrijp best dat 24/7 niet voor iedereen mogelijk is. Maar ik ben en blijf van mening dat een paard, ongeacht waarvoor gebruikt, dagelijks een behoorlijk aantal uren de kans moet hebben om vrij te bewegen in wei of voor mijn part paddock paradise. Rijden, longeren, stapmolen, wandelen aan de hand ed kan dat nooit vervangen

Begrijp mij goed dat ik absoluut geen voorstander ben van 24/7 binnen. Uit interviews van Edward Gal heb ik bergepen dat ze het wel geprobeerd hebben, los in de wei, maar dat het dier dan zo uit zijn dak gaat dat hij een gevaar voor zichzelf is. Nu kun je daar allerlei kritische vragen bij stellen. Ik denk persoonlijk dat als een paard echt dagelijks de hele dag buiten komt dat hij gauw klaar is met die idioterie. Maar ik kan mij ook wel inleven in wat er voor hen op het spel staat, en dat zij er alles aan willen doen om het paard heel te houden. Gezien de moeite die zij er aan doen om het gemis voor dat paard te compenseren denk ik dat het in hun geval best een aardig compromis is. Misschien niet ideaal, maar wellicht ook maar tijdelijk zolang zijn topsportcarriere duurt.
Als het paard (totilas) er aan onderdoor zou gaan zou hij niet de prestaties leveren die hij nu levert.

Verder denk ik niet dat dit geval kenmerkend is voor topsportruiters, dat ze hun paarden niet buiten laten en dat het in dit geval om een uitzondering gaat. Zie de clinic van Anky in onderstaand filmpje (bekijk alle drie de delen!) Zij is toch wel de meest bekritiseerde topruiter en ze begint haar relaas met het gegeven dat een paard zich vrij moet kunnen bewegen in de wei, en dat haar paarden dagelijks buiten komen. Bekijk de clinic eens goed en luister eens goed naar wat zij zegt. let ook even op de aankondiging en aftiteling waarin zij hun uitgangspunten nog eens benoemen. Zij geeft aan dat het haar aan alles gelegen is om haar paard goed in zijn vel te houden. Wat zij hier verteld staat wel lijnrecht tegenover de manier waarop zij wordt afgeschilderd in de media, in de docu etc.

http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go

liljebo schreef:
Opsluiting in stal met weinig tot geen aandacht, zoals jij noemde, vind ik zelfs onder verwaarlozing van het paard vallen.
.

Dat is pure mishandeling...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:36

jasmijn78 schreef:
Bekijk de clinic eens goed en luister eens goed naar wat zij zegt. let ook even op de aankondiging en aftiteling waarin zij hun uitgangspunten nog eens benoemen. Zij geeft aan dat het haar aan alles gelegen is om haar paard goed in zijn vel te houden. Wat zij hier verteld staat wel lijnrecht tegenover de manier waarop zij wordt afgeschilderd in de media, in de docu etc.

Dat anky zelf een mooi praatje kan houden, bewijst dat het ook waar is :? Sorry, maar ik heb in dit soort clinics al zoveel onzin gehoord.

@liljebo:
Ik heb de docu gekeken, niets vernieuwends, maar interessant om te zien :) Ik vond het totaal niet anti-nederlands. er kwam onder andere een barreerstukje over duitsers en een dopingsstukje over een duitser in voor.

Tsja, waar geld om de hoek komt kijken, is het welzijn van het paard het eerste wat de deur uit gaat. Niet alleen als het gaat om topsport, maar ook gewoon bij maneges. De federaties (duitse en nederlandse) hebben de mond vol over welzijn, maar ondertussen certificeren ze genoeg maneges waar paarden nooit loskomen, nooit contact hebben met andere paarden en waar er niet echt rijkelijk ruwvoer uitgedeeld wordt. Welk welzijn hebben we het dan over?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:55

sanne83 schreef:
Dat anky zelf een mooi praatje kan houden, bewijst dat het ook waar is Sorry, maar ik heb in dit soort clinics al zoveel onzin gehoord.

Waarom zou zij daarover liegen? Ze heeft een goed en logisch verhaal. Wat mij betreft in ieder geval GEEN bewijs dat het NIET waar is wat zij zegt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:21

Ik zeg niet dat ze liegt, ze denkt vast zelf dat ze precies doet wat ze zegt.

Als je het over welzijn hebt en dan vertelt dat je paard een paar keer per dag aan de hand buiten komt :+
Of als je het over afwisseling hebt en je geen enkele afwisseling in hoofdhouding laat zien :+

http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:02

sanne83 schreef:
jasmijn78 schreef:
Bekijk de clinic eens goed en luister eens goed naar wat zij zegt. let ook even op de aankondiging en aftiteling waarin zij hun uitgangspunten nog eens benoemen. Zij geeft aan dat het haar aan alles gelegen is om haar paard goed in zijn vel te houden. Wat zij hier verteld staat wel lijnrecht tegenover de manier waarop zij wordt afgeschilderd in de media, in de docu etc.

Dat anky zelf een mooi praatje kan houden, bewijst dat het ook waar is :? Sorry, maar ik heb in dit soort clinics al zoveel onzin gehoord.

@liljebo:
Ik heb de docu gekeken, niets vernieuwends, maar interessant om te zien :) Ik vond het totaal niet anti-nederlands. er kwam onder andere een barreerstukje over duitsers en een dopingsstukje over een duitser in voor.

Tsja, waar geld om de hoek komt kijken, is het welzijn van het paard het eerste wat de deur uit gaat. Niet alleen als het gaat om topsport, maar ook gewoon bij maneges. De federaties (duitse en nederlandse) hebben de mond vol over welzijn, maar ondertussen certificeren ze genoeg maneges waar paarden nooit loskomen, nooit contact hebben met andere paarden en waar er niet echt rijkelijk ruwvoer uitgedeeld wordt. Welk welzijn hebben we het dan over?

Ik denk dat dat eerder het geval is bij gebrek aan geld. Dan gaat het welzijn van het paard achteruit, want verkopen is natuurlijk zielig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:09

Bij echte armoede is het welzijn natuurlijk niet goed en ook daar mag van mij part op gewezen worden. Het punt is echter dat het makkelijk te zien is wanneer er geen geld is, geen geld voor eten en drinken, dierenarts etc is namelijk algemeen bekend als verwaarlozing.
Niet iedereen is het erover eens wanneer goede zorg in belang van het dier stopt en het overgaat in een dier dat achter gouden tralietjes leeft, in het belang van de eigenaar.

nowornever

Re: Paarden in de topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:17

Ik ga het filmpje van het weekend bekijken, maar wat ik in de discussie lees, ben ik het niet eens met het filmpje maar ga het een kans geven je weet maar nooit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 07:20

Jasmijn, Ik zal het intervieuw bekijken.
Het is inmiddels geen geheim dat ik geen voorstander ben van LRD en geen Anky-fan. Die discussie hebben we eerder gehad. Ik ben in de stallen van Anky geweest, heb stukken uit clinics op internet bekeken, intervieuws gezien van haar en sjef en de argumentaties en beelden van zowel voor als tegenstanders geinteresseerd bekeken en daaruit mijn eigen mening gevormd.
De argumentatie van tegenstanders klinken mij gewoon logischer in de oren.

Maar die discussie is gevoerd.
Als Anky haar paarden werkelijk veel buiten laat, is dat in ieder geval weer een pluspunt. Ik heb het niet gezien (alleen bonfire met gezelschapspaard) toen ik daar was, maar dat is alweer lang geleden (ong 6 jaar geleden)
Goed mogelijk dat het nu anders is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 07:21

nowornever schreef:
Ik ga het filmpje van het weekend bekijken, maar wat ik in de discussie lees, ben ik het niet eens met het filmpje maar ga het een kans geven je weet maar nooit.

Het is dan wel handig dat je op zijn minst redelijk duits verstaat, anders worden beelden gemakkelijk verkeert geinterpreteerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 07:23

sanne83 schreef:
Bij echte armoede is het welzijn natuurlijk niet goed en ook daar mag van mij part op gewezen worden. Het punt is echter dat het makkelijk te zien is wanneer er geen geld is, geen geld voor eten en drinken, dierenarts etc is namelijk algemeen bekend als verwaarlozing.
Niet iedereen is het erover eens wanneer goede zorg in belang van het dier stopt en het overgaat in een dier dat achter gouden tralietjes leeft, in het belang van de eigenaar.

Klopt volkomen.
Vooral dat laatste wordt nog niet als mishandeling/verwaarlozing gezien, maar dat is het wel.
En het komt nog steeds veelvuldig voor, zeker ook bij maneges.
In een aantal gevallen is er te weinig grond bij de manege, maar gemak is zeer zeker ook een reden.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:39

Ik heb de film net helemaal gekeken, mijn duits is niet top, maar ben heel blij dat er aandacht aan gegeven wordt.

Ik ben al langer van mening dat er wedstrijden gereden worden om te winnen. Niet om te kijken of je trainings technisch goed bezig bent.

Natuurlijk ben ik me er van bewust dat dit niet voor elke wedstrijd ruiter geld. Voel je dus niet aangevallen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:14

sanne83 schreef:
Ik zeg niet dat ze liegt, ze denkt vast zelf dat ze precies doet wat ze zegt.

Als je het over welzijn hebt en dan vertelt dat je paard een paar keer per dag aan de hand buiten komt
Of als je het over afwisseling hebt en je geen enkele afwisseling in hoofdhouding laat zien

http://www.youtube.com/watch?v=svOBsSdjUvU

Heel flauw filmpje waarin ze haar interview laten horen en dan beelden vertraagd afspelen waarin zijn even een miscommunicatie heeft met haar paard waardoor het lijkt alsof dat heel erg lang duurt. En dat is nu precies met wat ik bedoel hoe de media het beeld beinvloed. Neem de clinic van Anky die ik poste, en daar zie je op een bepaald moment Nelson ook eventjes wat tegen de hand/in verzet komen. Maar dat is slechts enkele seconden van het filmpje dat in totaal 20 minuten oid hoort. En dat is nu precies waar ik zo tegen ageer. Niet omdat ik de trainingsmethode nu zo graag met hand en tand wil verdedigen. Maar omdat er door een groep mensen, die kennelijk wat last hebben van jaloezie en afgunst, continu van die misleidende filmpjes op het internet worden verspreid. Dat vind ik heel schadelijk voor de betrokkenen. Je bent godverdorie mooi klaar als ze zo'n fimlpje van je gaan schieten tijdens je losrijden, en dat een miscommunicatie van enkele seconden uitsmeren over een kwartier.

Verder heeft iedere ruiter op ieder niveau nu eenmaal wel eens even een moment dat het er gewoon even niet charmant uit ziet. Ik heb dat dagelijks met alle drie mijn paarden in ieder geval. En in de regel wal een heel stuk langer en vaker. Dus van mij kun je uren vullen met vertraagd beeldmateriaal waarin ik mijn paarden 'mishandel'. Maar bij jou gaat dus alles elke dag van een leien dakje? Misschien moet jij dan eens een clinic geven, want dan ben ik erg benieuwd hoe jij dat doet ;)

liljebo schreef:
Het is inmiddels geen geheim dat ik geen voorstander ben van LRD en geen Anky-fan.

Dat hoeft ook helemaal niet. Maar soms kan het ook wel eens even gewoon in het midden gelaten worden. Er is nog altijd geen klink klaar hard bewijs dat die training mishandeling is (in vakkundige handen welteverstaan) anders zou de FEI de methode net zo hard verbieden als dat barreren niet toegestaan is bij het losspringen. Ik laat de discussie over aan de deskundigen zolang ik met plezier naar Anky's clinics kijk (en dat doe ik, omdat ik dan gewoon mooie dressuur zie en er een logisch verhaal bij hoor) Ik ben nu eenmaal altijd erg van de logica. Ook neem ik haar advies (dont try this at home) zeer serieus. Het is namelijk een training voor GP paarden, en dat lopen die van mij voorals nog niet. ;)

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:44

ik rij ook topsport nu b en mijn pony staat soms buiten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:00

jasmijn78 schreef:
Ook neem ik haar advies (dont try this at home) zeer serieus. Het is namelijk een training voor GP paarden, en dat lopen die van mij voorals nog niet. ;)

Dat advies zouden in ieder geval meer mensen moeten opvolgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:50

@jasmijn78
Het gaat mij er niet om dat LDR mishandeling is, ik vind alleen dat ze zichzelf tegenspreekt en dat ene filmpje is daar een mooi voorbeeld van. De clinic heb ik verder niets mee, ik vind haar uitleg eigenlijk erg nietszeggend, maar dat is persoonlijk.

Het is inderdaad heel erg uitvergroot, maar ik vind het goed aangeven hoe mooi je ergens over kan praten, maar dat het in de praktijk toch net even ietsje anders gaat.
"we trekken nooit", "het is nooit een gevecht", "nee hoor, ik heb niets in m'n hand", "het gaat om de afwisseling"...
Het lijkt wel het sprookje van de kleren van de keizer...

Ik ben een voorstander van objectieve maatstaven; voor welzijn, voor stress, voor teugeldruk.
En ik zal de eerste zijn die dat wil laten meten, lijkt me eigenlijk alleen maar reuze interessant ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 22:04

sanne83 schreef:
Ik ben een voorstander van objectieve maatstaven; voor welzijn, voor stress, voor teugeldruk.
En ik zal de eerste zijn die dat wil laten meten, lijkt me eigenlijk alleen maar reuze interessant ;)

Mij ook.
En over teugeldruk gesproken...

Ik was in het weekend op een paardenevenement en in een van de vele kraampjes werd een nieuwe uitvinding verkocht.
Het was een soort veer, wat je een de teugel bevestigde... weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... kwam erop neer dat als je aan de teugel trok, de veer in werking kwam, waardoor je minder snel in de mond trok.
Over symptoombestrijding gesproken.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:27

liljebo schreef:
Ik was in het weekend op een paardenevenement en in een van de vele kraampjes werd een nieuwe uitvinding verkocht.
Het was een soort veer, wat je een de teugel bevestigde... weet niet goed hoe ik het moet uitleggen... kwam erop neer dat als je aan de teugel trok, de veer in werking kwam, waardoor je minder snel in de mond trok.
Over symptoombestrijding gesproken.

Dat soort teugels bestaat al langer, ik ken ze met elastiek. Voor de een is het symptoom bestrijding voor een ander een hulp middel om beter te leren rijden en in de tussen tijd hun paard niet te veel te storen.
Wordt (helaas) weinig gebruikt.
Net als dat ik vroeger op de manege heb leren rijden met de teugels aan de neusriem. Maar waar ik ook kijk, dat zie ik niet meer. Lukt ook niet makkelijk met die gecombineerde neusriemen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:30

sanne83 schreef:

Hoezo zal je de eerste zijn? Lijkt me niet hoor. Als het goed is vind elke paardenliefhebber dat interessant. Bovendien teugeldruk is ook al te meten en objectieve maatstaven voor welzijn en stress zijn heel moeilijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:02

Japeloup schreef:
Net als dat ik vroeger op de manege heb leren rijden met de teugels aan de neusriem. Maar waar ik ook kijk, dat zie ik niet meer. Lukt ook niet makkelijk met die gecombineerde neusriemen.

Is dit niet een betere optie?
Lijkt mij?

Is het niet zo dat je met elastiek/veer het risico loopt dat mensen toch harder gaan trekken (iig als kunde niet voldoende is) als het paard naar hun gevoel niet luisteren, met het feit dat er toch elastiek/veer tussen zit, als excuus in het achterhoofd. En dat dat uiteindelijk toch kan leiden tot ruwer teugelgebruik als de veer/elastiek wegvalt?
Ik weet het niet hoor, maar het is een bedenking die ik daarbij heb.

Overigens vind ik het toch al jammer dat de gecombineerde neusriemen echt een modeverschijnsel zijn geworden, zonder dat mensen stil staan bij de werking ervan.
Heb echt het gevoel dat die keuze wordt gemaakt vanwege het uiterlijk, terwijl menig van dit soort hoofdstel voor consequenties kan zorgen.

In een reportage van een paardentandarts hier, werd daarop in gegaan. Met name de combi hoofdstellen van het type achenbach zorgt nogal eens voor wonden op de binnenkant van de wang door de manier waarop het bit dan gefixeerd is. Dergelijke wonden worden zelden door ruiter opgemerkt, omdat je dan echt in de mond, de binnenkant van de wang, achterdoor moet bekijken.
Het zorgt echter wel voor veel ellende bij het paard

Daarnaast is het niet zelden dat de mond letterlijk wordt gesnoerd met dit soort hoofdstellen, waardoor het paard niet meer kan aangeven als ruiter niet prettig met bit omspringt of als het last heeft van de mond.
Niet zelden zie je echt veel te strak aangetrokken riempjes.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 08:06

Skygirl schreef:
sanne83 schreef:

Hoezo zal je de eerste zijn? Lijkt me niet hoor. Als het goed is vind elke paardenliefhebber dat interessant. Bovendien teugeldruk is ook al te meten en objectieve maatstaven voor welzijn en stress zijn heel moeilijk.

Hoog tijd daarvoor?
Maar dan idd teugeldruk meten tijdens het rijden en bij ruiters van alle niveaus. Wat mij betreft mag de recreant en de topruiter en alles ertussen in eraan geloven, in iedere sportdiscipline en met ieder soort bit.
Daar worden we alleen wijzer van

En dan liefst ook nog voor- en na controles van de monden.

Lijkt me een erg zinvol onderzoek en dan hoeft niemand meer te speculeren over inwerkingen van ruiterhand, want dan is dat duidelijk
En ja.. ze mogen hier ook komen meten.
Graag zelfs.
Ik rijd zelf bitloos, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan druk mag uitoefenen.
Ik stoor mijn paarden liefst zo weinig mogelijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:07

sanne83 schreef:
Het gaat mij er niet om dat LDR mishandeling is, ik vind alleen dat ze zichzelf tegenspreekt en dat ene filmpje is daar een mooi voorbeeld van.

Het lijkt alsof ze zich tegenspreekt omdat alles suggestief in beeld wordt gebracht. Er wordt haar gevraagd hoe lang ze LDR rijdt, ze geeft al meerdere keren aan dat zij dat niet weet, omdat ze niet met een stopwatch rijdt. ook logisch. En die interviewer blijft maar doorzagen over hoe lang ze dat nu doet, en ondertussen laten ze die beelden zien. Dat is misleidend en suggestief.

sanne83 schreef:
De clinic heb ik verder niets mee, ik vind haar uitleg eigenlijk erg nietszeggend, maar dat is persoonlijk.

Inderdaad, dat is persoonlijk. Ik vind haar verhaal heel logisch,herkenbaar en leerzaam. Maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik mij op een hoger niveau met dressuur bezig houdt en jij hoogst waarschijnlijk niet. Ik heb weer niks met NH, dus wat Parelli zegt boeit mij ook niet bijvoorbeeld. En omdat Parelli mij niet boeit ga ik er ook geen studie van maken of wat die man zegt waar is, of hij zich al dan niet tegenspreekt en of wat hij doet mishandeling is. Dat laat ik over aan degene die daar meer bij betrokken zijn.

sanne83 schreef:
Het is inderdaad heel erg uitvergroot, maar ik vind het goed aangeven hoe mooi je ergens over kan praten, maar dat het in de praktijk toch net even ietsje anders gaat.

Het geeft niets mooi aan omdat het vertekent. Het geeft geen realistisch beeld van de praktijk. Daarvoor moet je de hele clinic bekijken, zonder vertraagde beelden EN haar verhaal erbij horen. DAT geeft een beeld van haar praktijk. En in haar clinics vertelt zij net zo makkelijk dat het bij haar ook wel eens even mis gaat. Ik vind dat prachtig om te zien, want dan kan ik ook zien hoe zij dat oplost. Dat vind ik heel leerzaam.

Japeloup schreef:
Net als dat ik vroeger op de manege heb leren rijden met de teugels aan de neusriem. Maar waar ik ook kijk, dat zie ik niet meer.
.

Maar ja, 'vroeger' in jou tijd was natuurlijk alles beter....... Ga jij ook clinics geven? Want jij hebt het dan kennelijk wel goed geleerd?
Sorry hoor, maar ik wordt daar altijd een beetje cynisch van.

liljebo schreef:
Maar dan idd teugeldruk meten tijdens het rijden en bij ruiters van alle niveaus. Wat mij betreft mag de recreant en de topruiter en alles ertussen in eraan geloven, in iedere sportdiscipline en met ieder soort bit.
Daar worden we alleen wijzer van

Ik vind niet dat je daar heel veel wijzer van wordt. Je kunt teugeldruk niet als 'prestatieindicator' stellen voor goed rijden, dat zegt echt weinig tot vrijwel helemaal niets. Ten eerste is het ene paard van nature lichter in de hand dan het andere. Dat heeft met heel veel factoren te maken. Met de bouw, het temperament, met het africhtingsniveau, met de kracht van het achterbeen (paarden met een heel sterk achterbeen zijn in beginsel vaak heel sterk in de hand) Met de halsaanzet, met de verbinding tussen hoofd/hals, etc etc. Paarden die slap van achter zijn, zijn soms juist weer lichter in de hand. Dan heb je weinig teugeldruk, maar vaak ook een onrustige aanleuning. Je kan geen druk hebben als je paard achter het bit gaat (en dat is ook weer niet de gewenste houding) etc. ect.

Wat je met zoiets gaat bereiken, is dat mensen te passief gaan rijden. Dan komen ze maar vooral niet aan de teugels, want ja, dan komt er druk op en dat mag niet denkt men. En dat is onzin. Er mag best wel eens druk op komen. Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig. M.b.v. een weerstandbiedende hand. En dan is het helemaal niet erg als een paard daar dan even tegen in verzet komt, als hij even begrenst wordt. Zolang er door de ruiter maar wordt nagegeven als de gewenste houding wordt aangenomen door het paard. En zolang de ruiter maar een houding vraagt die past bij het kunnen en africhtingsniveau van het paard. Timing is het allerbelangrijkste aspect voor goed rijden, en dat laat zich niet meten. Timing en de juiste dosering van hulpen. Af en toe het maximale van je paard vragen, zonder hem over de kop te jagen. Dat vraagt gevoel en ervaring. Die aspecten zijn allemaal niet te meten. Alleen met het oog te beoordelen.

Maar goed. Misschien dat mensen die een gebrek aan kennis, gevoel en ervaring hebben, wel wat met meet gegevens opschieten? Je zal mij in ieder geval nooit met een stopwatch of wat voor meetinstrumenten daan ook zien rijden. Ik zie het al voor me. 3...2...1.. Ja, genoeg gedraafd. Nu gaan we 4 minuten in galop. Als je tijdens het rijden niet naar je gevoel kunt luisteren omdat je dat niet hebt (ontwikkelt) moet je natuurlijk wat....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:04

Tja... persoonlijk denk ik dat het geen kwaad kan om meer exacte informatie te krijgen over wat we nu eigenlijk doen in die paardenmond.(of op de neus)
Natuurlijk rij je op gevoel. Maar is het niet goed om te weten de gevolgen voor het paard precies zijn voor je eigen teugelvoering?
Zou je niet willen weten als je toch harder doorkomt dat je zelf denkt?
Want laten we eerlijk zijn... we gaan puur af op ons eigen gevoel; ik net zo goed als jij, en denken dat dat goed is.
Maar een paard kan niet piepen als iets pijn doet. Het kan eigenlijk niets aangeven.
Zou je dan niet toch willen weten als je het paard onbewust wellicht meer pijn doet dat je denkt? Zou je niet ook willen dat monden en neuzen goed onderzocht werden om te zien of inwerking gevolgen heeft?
En dat dat iets zou moeten zijn waar aan gewerkt moet worden?
Toegegeven... misschien zouden we dan terug bij af moeten beginnen. Maar we zouden er ook veel van leren, denk ik zo. Je zou het als een uitdaging kunnen zien.
Ik kan je iig verzekeren dat ik het wil weten als ik mijn paard onbewust pijn doe; in de weg zit; op andere wijze het leven moeilijker maak. Ik zou dat een geweldige toevoeging vinden en een uitdaging om daar iets mee te doen.

Ik denk dat bouw, bespiering, temperament daarvoor niets zou moeten uitmaken. Een paard ongemak bezorgen is een paard ongemak bezorgen, ongeacht niveau, karakter en bouw.
Training van spieren gebeurd tenslotte niet door inwerking van bit, maar door juiste oefeningen. Toch?
Reageren op signalen ook.

Althans... zo zie ik het

Mocht een of ander instituut zich aan een dergelijk onderzoek gaan begeven...
Ik werk graag mee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:10

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
De clinic heb ik verder niets mee, ik vind haar uitleg eigenlijk erg nietszeggend, maar dat is persoonlijk.

Inderdaad, dat is persoonlijk. Ik vind haar verhaal heel logisch,herkenbaar en leerzaam. Maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik mij op een hoger niveau met dressuur bezig houdt en jij hoogst waarschijnlijk niet. Ik heb weer niks met NH, dus wat Parelli zegt boeit mij ook niet bijvoorbeeld. En omdat Parelli mij niet boeit ga ik er ook geen studie van maken of wat die man zegt waar is, of hij zich al dan niet tegenspreekt en of wat hij doet mishandeling is. Dat laat ik over aan degene die daar meer bij betrokken zijn.

Ik ben persoonlijk geinteresseerd in iedereen die goed paardrijd, welke discipline dan ook. Heb erg veel clinics gezien, maar ik kan niet blijven luisteren naar iemand die niet doet wat ie zegt. Het filmpje vind ik persoonlijk goed, omdat er precies uitvergroot wordt, wat je constant ziet in al die clinics.

Citaat:
Maar goed. Misschien dat mensen die een gebrek aan kennis, gevoel en ervaring hebben, wel wat met meet gegevens opschieten? Je zal mij in ieder geval nooit met een stopwatch of wat voor meetinstrumenten daan ook zien rijden. Ik zie het al voor me. 3...2...1.. Ja, genoeg gedraafd. Nu gaan we 4 minuten in galop. Als je tijdens het rijden niet naar je gevoel kunt luisteren omdat je dat niet hebt (ontwikkelt) moet je natuurlijk wat....

En dit is nou precies waar het mis gaat. Als men objectieve maatstaven wilt voor welzijn, ook tijdens rijden, zal je dat moeten meten. Iedereen blaat maar lekker in het rond over de subjectieve maatstaf gevoel en je maakt nu eigenlijk gelijk duidelijk dat je denkt dat anderen "het gevoel" niet hebben en dat ze dus niet weten waar ze over praten.
Zo blijft het gewoon een welles-nietes spelletje.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:53

liljebo schreef:
Natuurlijk rij je op gevoel. Maar is het niet goed om te weten de gevolgen voor het paard precies zijn voor je eigen teugelvoering?
Zou je niet willen weten als je toch harder doorkomt dat je zelf denkt?

Nee, dat hoef ik niet te weten. Een paard is geen machine, een motor die je moet afstellen. Als ik te hard doorkom krijg ik een reactie die ik niet wil. Dus dan moet ik het volgende keer wat zachter doen. Als ik hard doorkom en ik krijg geen reactie dan kom ik dus kennelijk nog niet hard genoeg door, of doe ik iets niet goed (in de afstemming met andere hulpen) waardoor ik zo hard moet doorkomen.

liljebo schreef:
Maar een paard kan niet piepen als iets pijn doet. Het kan eigenlijk niets aangeven.

Een paard kan juist heel veel aangeven, je moet het alleen wel kunnen en willen zien. Dat is de kunst van het paardrijden en met paarden omgaan. Reacties van een paard op de juiste manier interpreteren. En daar gaat het vaak fout, mede omdat veel mensen een paard niet meer als een paard behandelen.

liljebo schreef:
Ik denk dat bouw, bespiering, temperament daarvoor niets zou moeten uitmaken. Een paard ongemak bezorgen is een paard ongemak bezorgen, ongeacht niveau, karakter en bouw.

En daar verschillen wij dus van mening. Ik weet namelijk uit ervaring dat bouw, type, africhtingsniveau en temprament ontzettend veel kan uitmaken. Mensen die ervaring hebben met het rijden en opleiden van meerdere paarden tot een hoger niveau van dressuur/of andere disciplines zullen dat alleen maar beamen. En meer bijvoorbeeld druk betekent niet automatisch meer ongemak. Het ene paard is fijngevoeliger dan het andere. Als ruiter heb je dan de uitdaging om zo snel mogelijk de juiste aftemming te vinden. Verkeerde timing en dosering, DAT zorgt voor ongemak. Zowel geestelijk als fysiek. Timing en dosering moet je leren door te doen, en met ieder paard zul je op vele momenten weer even opnieuw moeten afstemmen, hoe goed je ook bent. Dus in die zin bezorgen wij onze paarden altijd wel eens ongemak. (en ik hoop dat ik je nu niet van je roze wolk doe kletteren ;) )

liljebo schreef:
Training van spieren gebeurd tenslotte niet door inwerking van bit, maar door juiste oefeningen. Toch?
Reageren op signalen ook.

Toch niet... Om een paard op de juiste manier te kunnen trainen zul je je paard iets duidelijk moeten kunnen maken. Dat doen we in de dressuur dmv hulpen. Been, zit en ook zeker teugelhulpen, dus ook dmv de inwerking van het bit. Als je je paard nooit eens begrenst van voren dan zal het alleen maar hard gaan als je been geeft. Als je je paard nooit eens begrenst mbv teugelhulpen om de juiste aanleuning aan te nemen, dan train je niets. Dan maak je alleen maar kilometers, en dan krijgt het dier hoog uit wat extra uithoudingsvermogen. Maar je gymnasticeert helemaal niets.

sanne83 schreef:
Iedereen blaat maar lekker in het rond over de subjectieve maatstaf gevoel en je maakt nu eigenlijk gelijk duidelijk dat je denkt dat anderen "het gevoel" niet hebben en dat ze dus niet weten waar ze over praten.

Als je weinig of geen feeling hebt met goed (dressuur) rijden dan weet je inderdaad ook niet waar je over praat als je stelt dat je teugeldruk als 'prestatie- indicator' kunt nemen voor goed paardrijden. Ik heb net heel duidelijk beargumenteerd waarom. dat jij nu in de slachtofferrol gaat zitten en niet inhoudelijk ingaat op mijn beargumentatie bevestigd voor mij alleen jouw kennisniveau van en feeling met dressuur. :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:26

Tja... dan zijn we het ons hier niet over eens.

Dat training van spieren onlosmakend met bitgebruik samenhangt hoeft mi. niet zo te zijn.
Spieren kunnen prima worden opgebouwd met grondwerk met bv kaptoom. Iig een gedegen basis.
Vandaar uit zou je dus op een goed voorbereid paard kunnen stappen en verder werken zonder dat druk met het bit daarbij een voorwaarde is.

Verder klinkt het allemaal erg mooi over die feeling met het bit etc, maar in de praktijk die ik toch heel iets anders.
Ik zie in alle klassen en op alle niveaus en bij alle sporttakken regelmatig al dan niet bedoeld heftig bitgebruik en ik denk persoonlijk dat bewustwording daarvan een toevoeging is op het welzijn van paarden.

Want paarden kunnen niet alleen niet piepen, maar vaak ook niets anders aangeven omdat menig mond is dichtgesnoerd. letterlijk. Verzet wordt vaak als 'niet willen' en 'dwarsheid' aangegeven. De invloed van de ruiterhand wordt vaak afgedaan met 'meevallend' 'weerstandbiedende hand' etc en de gevolgen kunnen verstrekkend zijn.

Momenteel heb ik hier een koudbloeddraver staan waarmee dressuur is gereden.
het paard is verkocht (aan mij) omdat het zich enorm verzette tegen het ' aan de teugel' lopen.
De eigenaresse was een heel erg aardige meid met de beste bedoelingen en die erg veel les kreeg.
Inmiddels zijn we drie maanden verder, onderzoeken , twee chiropraktische behandelingen en de nodige fysiotherapie verder. Conclusie... Paard was enorm scheef, had verschoven nek en rugwervels en scheef bekken. De ernstige problemen zitten vooral in haar nek, helemaal bovenaan en zijn door de behandelaars omschreven als een gevolg van rijden met druk op het bit en daarmee over de grenzen van het kunnen van het paard gegaan . Getuige ook eelt op de mondhoeken en problemen in de mond.
En nee... deze meid is geen lompe beginneling, maar iemand die al jaren dressuur rijdt en zeer intensieve begeleiding kreeg daarin. Ze was net zo min kwaad willend en vind het verschrikkelijk dat ze nu pas weet dat ze onterecht met druk op het bit reed.
Revalidatie van het paard gaat minstens een half jaar in beslag nemen en ik werk nu aan spieroefeningen aan de hand.
Ik denk dat het nooit zover was gekomen als voor de vorige eigenaresse duidelijk was geworden hoeveel druk ze eigenlijk toepaste. Want ik weet zeker dat ze daar dan iets mee had gedaan.

En ik ben ervan overtuigd dat dit geldt voor heel erg veel mensen.
Ondanks alle mooie verhalen over feeling; al dan niet nodig zijn van het 'stevig' inkomen, etc, denk ik dat we gebaat zouden zijn met objectieve kennis over datgene wat we in de mond van het paard teweeg brengen.
Zowel dmv drukmeting als door controles van de mond.

Ik denk persoonlijk ook dat we daarmee alleen maar een toevoeging krijgen van kennis en wetenschap, die weer gebruikt kan worden in de trainingen-.
En is dat dan niet altijd een voordeel?

Tuurlijk weet ik dat we altijd wel eens een paard hinderen. Maar ik wil graag mijn inbreng daarin beperken en op correcte wijze samenwerken. Ook als het de rest van mijn leven duurt om dat te leren.