Paard bijt en slaat gericht bij aansingelen en poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Re: Paard bijt en slaat gericht bij aansingelen en poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:35

Klinkt als een merrie die aan het aansingelen nare ervaringen heeft. Dit gedrag krijg je er vaak bijna niet meer uit, maar het kan wel verminderen. Hoofdstel met oogkleppen op heeft helemaal geen zin, je moet het voor het paard weer aangenaam proberen te maken (voor hoever dat mogelijk is dan maar) Rustig aansingelen, gaatje voor gaatje. Dit gedrag zie ik zo vaak voorkomen en vaak wordt er ook nog eens ruw aangesingeld terwijl dat mischien ontwetendheid is omdat degene niet anders geleerd is maar och och arm paardje. Zelf vind je het ook niet fijn als iemand in een keer je broekriem strak aanhaald toch?!

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:09

Het is dus duidelijk dat het goed gaat met het men hoofdstel om.
Mischien is het een idee om het men hoofdstel om te doen,zadel er op te leggen, de singel zo vastmaken dat je nog maar één gaatje hoeft aan te singelen. Het hoofdstel afdoen. Dit voor haar neus blijven houden zodat ze nog steeds aan dit hoofdstel denkt. En dan het laatste gaatje aansingelen.
En zo het gebruik van het menhoofdstel steeds meer afbouwen.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:36

Dat lijkt me een super goeie tip, daar gaan nienke en ik zeker is even mee aan de gang.
Vandaag ging het redelijk kon rustig haar achterhand poetsen had er nu iemand bij. Je merkt wel dat ze wat verkrampt en als je op een hele rustige manier consequent blijft doorpoetsen dan ontspant ze iets.

Groetjes

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:54

heeey,

toen mijn merrie nog bij de vorige eigenaar stond
ben ik een paar keer gaan kijken en het viel me op dat ze het paard
met 2 personen aan het opzadelen waren ik vind dat je een paard alleen moet kunnen
opzadelen. dus dat vond ik raar toen we haar gekocht hadden wist ik waarom ze het met
2en opzadelden ze beet naar je zodra je aansingelde dit is dus typisch merrie gedrag.
hoe ik het haar afgeleerd heb? zodra ze haar hoofd naar me draaide om me te proberen te bijten
kreeg ze een waarschuwing na twee keer weer een waarschuwing te moeten geven deed ik mijn zweep
in mijn rijlaars als ze nog eens omdraaide kreeg ze een tik met de zweep. nadit meerdere malen moeten herhalen heeft ze dit eindelijk afgeleerd. ik zadel haar nu helemaal alleen op en het is nu een super
braaf paardje om op te zadelen en te rijden geen problemen meer.
soms moet je een beetje strenger zijn mischien is dit wel een oplossing voor je en zodra ze zich laat
opzadelen zonder te trappen of te bijten gelijk iets lekkers geven en flink belonen

nou super veel succes ermee!

groetjes babslovertje! ;)

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:53

haai!

trappen bij het aanzingelen is of omdat ze last hebben van de borstspier of omdat ze het zadel niet op de rug willen, omdat het niet goed past. Ik denk dat het dus belangrijk is om zowiezo het zadel na te laten kijken en kijken of haar borstspier vastzit.
verder moet je misshien maar eens een tekenng van een paard uitprinten en de plekken waar je haar niet mag poetsen een kleur geeft. Je paard geeft namelijk gewoon heel goed aan waar haar pijnplekken zitten. nu accepteerd ze nog een heleboel, maar laat het niet te ver komen, want het is niet de schuld van jou paard.
Met die tekening zou ik naar een DA, acupuncturist en/of ostheopaat gaan. deze mensen kunnen jou en je paard verder helpen ;)

Hopelijk kan je hier wat mee en heb geduld ;)!

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:11

@Laura bosman, als je de reakties van de ts en van mij leest kun je terug lezen dat zij al meerdere malen is gezien, kort geleden nog een zadelmaker bij geweest zadel ligt prima. Als ze niet ziet wat je doet is er niks aan de hand, en het lijkt mij als het paard pijn heeft dat het ook reageert met menhoofdstel op!

We zijn er al wel een beetje meer achter waarom mevrouwtje zo reageert, en het heeft enigzins met haar hengstigheid te maken dan lijkt het wel of haar hormonen op beginnen te spelen en ze echt zoiets heeft van blijf nu maar is even van me af!!

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:54

Bijna een complete week was het erg moeilijk..Veel happen bij het poetsen en opzadelen. Het slaan was wel minder. Zelfs bij het uit de wei halen keerde ze zich tegen mij. Nadat ze even gegraasd had konden we haar rustig meenemen.

Uiteindelijk op zondag heel rustig aan gedaan en stukje bij stukje helemaal gepoetst en zelfs de achterhoeven uitgekrabd, waar ze normaal heel gevoelig is. Er was zeker nog wel spanning te voelen, maar het is in ieder geval weer een stap vooruit, zeker ook voor mijn eigen vertrouwen naar haar toe. We hebben genoteerd dat het deze week extreem gedrag was, en gaan in de gaten houden wanneer de volgende keer weer is. Want zoals mamamika al zei, verwachten we dus inderdaad nu dat het toch iets met hengstigheid te maken heeft..

Bedankt voor jullie tips en meedenken :)

Babslovertje, jij ook bedankt voor je reactie. Wij hebben er ook altijd een zweep bij, maar proberen, zoals jij het beschrijft ook altijd eerst zonder zweep op te lossen. Vooral ook omdat ze door een eerdere verzorgster heel veel geslagen is met de zweep, wat ze sowieso moet leren dat wij het niet doen als het niet nodig is. Mocht ze echt door blijven gaan, krijgt ze ook wel een tik.

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:04

Vandaag had ik een dagje vrij en ben samen met mamamika weer met Teske bezig geweest. Eerst rustig gepoetst. Zij hield het halster vast en ik ging het poetsen. Het ging goed! Teske was heel erg rustig en was nieuwsgierig naar wat ik deed. We hebben haar laten kijken en rustig laten snuffelen, zodat ze weet dat t niet eng is. Het opzadelen op dezelfde manier. Dit keer zonder menhoofdstel en het ging goed!

Het gaat dus absoluut de goede kant op. Mamamika stopt er ook veel tijd in op momenten dat ik er niet bij ben, en het werpt echt zn vruchten af. Nu zo volhouden, want het vertrouwen wordt bij zowel Teske als bij mij steeds groter :)