Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pascaline schreef:Hier in België is het mutatiedocument het belangrijkste, aangezien ik dat in mijn bezit heb is dit voldoende om aan te tonen dat het om mijn paard gaat.
Luckystory schreef:Pascaline schreef:Hier in België is het mutatiedocument het belangrijkste, aangezien ik dat in mijn bezit heb is dit voldoende om aan te tonen dat het om mijn paard gaat.
Dat dacht ik al![]()
Heb je ook duidelijke doorgegeven dat er voor jou paard geen nieuw mutatiedocument aangevraagd mag worden?
(Maar ik veronderstel dat dit sowieso niet mogelijk is, zonder dat jij gecontacteerd wordt?)
Pascaline schreef:Of dit het juiste forum is weet ik niet, wist niet goed waar ik het best kon plaatsen.
Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn paard op pensioen gebracht in Brugge. Ik heb toen zijn vaccinatieboekje/paspoort meegegeven.
Maar er is geen contract opgesteld geweest. Er was mondeling overeengekomen dat ik hem ten allen tijde mocht gaan verzorgen en dat ik de eigenares bleef..
Een uur geleden kreeg ik telefoon van mensen die graag zijn achtergrond wilden weten.
Wat blijkt.. Hij is verkocht geweest..
Nu doordat er geen contract is, is er geen enkel bewijs, hij staat enkel nog op mijn naam geregistreerd.
Thuis heb ik enkel nog een 'mutatiedocument'..
De mensen die hem gekocht hebben zijn bedrogen want ze wisten niet dat hij artrose heeft en ze wilden ermee rijden.
Ze kunnen hem ook niet 'zomaar' wegkrijgen, en het zal voor hun ook eerder een last worden, en waarschijnlijk wordt de enige oplossing de slacht..
Ik zou graag weten wat ik kan doen.
Is het feit dat hij op mijn naam staat voldoende om hem op te eisen?
Kan ik die mens waar hij op pensioen stond aangeven?
Kan ik wel iets doen zonder contract/...?
Pascaline schreef:Ja ik belde om te zeggen dat aanvragen niet aanvaard mochten worden. En toen zeiden ze dat aangezien ik het mutatiedocument had, dit onmogelijk was.
Het zal dan bijvoorbeeld ook niet mogelijk zijn dat die kopers je paard al gauw laten slachten zonder dat je ervan af weet. (Want daar heb je echt dat document voor nodig) Waar je wél mee op moet passen is, dat ze dat paard niet uitvoeren naar bijvoorbeeld Nederland (en daar laten slachten) Want in Nederland werken ze niet met mutatiedocumenten (Maar in principe zou dat eigenlijk ook niet kunnen omdat je dat wel nodig hebt om de 'invoer' van dat paard te regelen, aangezien door zijn chip bekend zal zijn dat hij uit België komt. Maar dat lijkt mij wél een stuk fraudegevoeliger.) Alane schreef:polly2 schreef:
Dan snap ik niet waarom mijn vriendin geen poot had om op te staan, toen via de rechter uitgevochten moest worden van wie het paard was. De tegenpartij had de papieren...en daarmee was de kous af....
Falona schreef:@polly2: Wat denk ik een wezenlijk verschil is tussen de zaak van jou vriendin en die van de TS is het land. TS komt uit België. Van wat ik begrijp uit haar posts in het topic zijn de regels in België net iets anders dan in Nederland en dat kan dag en nacht verschil maken in de uitkomst in een zaak.
Pascaline schreef:Klopt, ik had er natuurlijk niet bij stilgestaan dat de regels verschillend zouden zijn. Maar dit is weldegelijk zo.Normaal kan een paard zelfs niet verkocht worden zonder mutatiebewijs hier.
Nu heb ik iemand gevonden die hem wil adopteren, met contract deze keer.. Die fout maak ik nooit meer.
Vandaag ga ik naar die vrouw, de wei bekijken enzo, normaal is dit in orde, daarna ga ik hem zo snel mogelijk halen.
Of er een proces bij zal komen of niet, dat weet ik nog niet, voor mij is nu het belangrijkste dat mijn paard goed staat..
lifaya schreef:ik vind het wel heel vreemd dat die boer hiermee weg komt...
succes iig!