Eerste winterseizoen zonder binnenbak..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel2005

Re: Eerste winterseizoen zonder binnenbak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:16

Ik ga de eerste winter met eigen paard in! Alleen een weide met schuilstal. Geen stroom, geen stromend water, geen bak. Nu hebben ze bij de schuilstal regenwater uit grote tanks. Hopen dat deze een tijdje ontdooit blijven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:17

Diesel2005 schreef:
Ik ga de eerste winter met eigen paard in! Alleen een weide met schuilstal. Geen stroom, geen stromend water, geen bak. Nu hebben ze bij de schuilstal regenwater uit grote tanks. Hopen dat deze een tijdje ontdooit blijven.

Gewoon goed inpakken die tonnen met hooi/stro, papieren (brokken) zakken en dekens. De tonnen zelf iets van de grond af zetten als het je lukt. :D

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:24

oei voel me ineens mega verwend.
paard staat in goed geisoleerde box binnenbak warm water solarium en een kantine om op te warmen.
maar heb het jaaaaren zonder al die luxe gestaan en dat ging eigenlijk ook prima soms wel afzien als alles weer bevroren was

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:26

janne schreef:
oei voel me ineens mega verwend.
paard staat in goed geisoleerde box binnenbak warm water solarium en een kantine om op te warmen.
maar heb het jaaaaren zonder al die luxe gestaan en dat ging eigenlijk ook prima soms wel afzien als alles weer bevroren was

Heb daar voor de winterperiode ook wel eens over nagedacht om zo te stallen, maar er gaat niets boven eigen stal. :D

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:41

Ooh wat een goede tips hier. Ga ook voor het eerst voor minder luxe voor mijn paard.
Geen binnenbak en koudere stallen, maar hier staan ze tenminste gegarandeerd buiten.

Heb nu al een 200grams deken op, paard ging na verhuizen meteen haar aanmaken. Voorspelt wat voor de winter.

Heb nog wel een vraag, hoe houden jullie je oren warm als je met een cap rijd?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:59

Zeker als de bak regelmatig en op de juiste tijdstippen en goed getrokken en gesleept wordt scheelt dat enorm veel!! En sta je verbaasd hoelang je eigenlijk nog gewoon in de buitenbak kan rijden....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:35

Citaat:
Heb nog wel een vraag, hoe houden jullie je oren warm als je met een cap rijd?

Als je zo'n verstelbare cap hebt een muts eronder! Ik moet wel zeggen dat ik totaal geen last heb van koude oren, ik heb een niet verstelbare cap, past geen muts onder!

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:44

Bij ons de tweede winter dit jaar bij huis!! Grote kwam vorige november bij huis! En heb ik hier nog maar een aantal keren kunnen rijden voordat het zo slecht werd. En de kleine was toen nog maar twee! Grote is hier helemaal tot rust gekomen, hele winter stil af en toe even zonder zadel stappen maar meer niet en heerlijk overnieuw begonnen. Zie er wel een beetje tegen op dit jaar, water slepen maar heb het er graag voor over. En heb een veel liever paard weer gekregen sinds hij thuis staat.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:04

Ik lees ook even mee, heb sinds kort een verzorgpaard die in de winter ook aan huis staat met alleen een paddock erbij.
Wordt dus ook mijn eerste binnenbakloze winter :j

Waarschijnlijk wordt het dus accepteren dat ik niet veel kan rijden in de winter?
Ik denk dat ik dan maar eens ga informeren bij de manege of ik daar een binnenbak kan huren oid.

Kan ik wel door de sneeuw naar de manege toe stappen of is dat niet veilig ivm met uitglijden enz (paard heeft geen ijzers).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:09

Een uitrijdeken is niet nodig hoor, als je paard niet geschoren wordt ;)

Het is heerlijk om in de frisse lucht te rijden, ook al is het af en toe slecht weer, het zal je verbazen hoe vaak het weer wel goed is :D

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:56

Ik vraag me ook af of je door de sneeuw kunt rijden zonder ijzers. Ik ken wel mensen die het doen maar ik vind het toch eng. Je ziet geen kuilen in de weg, je weet niet of de onderlaag glad is, enz.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:04

Patriciavt schreef:
Der wordt gelukkig een overdekte longeerbak gerealiseerd, kan dus met vorst gewoon doortrainen.
Voordeel wat ik ook heb is dat ik onregelmatig werk en daardoor overdag naar stal kan, is toch fijner als in het donker 's avonds :o

Ik zat zelf aan een waterdichte uitrijdeken te denken.. wat vinden jullie daarvan dan?? Met buitenrijden of als het miezert/regent..

Aaah het rijden in een buitenbak in de winter, heerlijk ;-) Het is even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het heerlijk om buiten te rijden.

Zorg voor lekkere rijhandschoenen en een pet of een cap zodat je hoofd en dus jijzelf lekker warm blijven als het koud is of als het regent. Een lekker fleecevest en een goede bodywarmer die je er overheen kan dragen zijn ook fijn. Zodat als je opgewarmd bent je je bodywarmer weg kan leggen en lekker kunt rijden, maar tijdens het uitstappen toch wat extra's aan kunt doen.
EDIT: als het echt koud is, zorgen dat je ski-ondergoed/onderkleding aan hebt, dat helpt echt.

Een waterdichte uitrij deken is inderdaad handig voor tijdens het in en uitstappen - ook als je paard niet geschoren wordt. Wel afdoen als je eenmaal aan het werk bent, dan is je paard op temperatuur. Tenzij bijvoorbeeld de bodem bevroren is en je alleen stapwerk doet, dan lekker de uitrijdeken op laten.
Ik rijd niet standaard met uitrij deken, maar als het erg koud is zoals vorig jaar is het wel heel prettig om zo op te warmen en uit te stappen.
Ik heb een superdunne reflecterende uitrijdeken (een beetje dat oude dikke regenjasmateriaal van vroeger) die waterdicht is. die leg ik nog wel eens op als het zeikt van de regen en ik toch aan het werk wil.

En zorg voor een lekker paar sokken en goede waterdichte schoenen of laarzen. Evt een wollen inlegzooltje voor de echte koude kleum dagen.

Nog even reagerend op de vraag over uitglijden in de sneeuw. Paarden zonder ijzers hebben juist veel meer grip op de sneeuw dan paarden met ijzers. Paarden met ijzers glijden eerder uit omdat de ijzers zelf glad zijn. Dus zonder ijzers de weg op is eigenlijk wel zo handig.. Als ons erf een beetje opgevroren is en er ligt sneeuw, dan zijn de paarden met ijzers die het eerste een uitglijer maken. Ik heb er een die rondom staat en 3 die zonder staan, neem maar van mij aan dat die 3 zonder ijzers er beter van af komen op ons erf en ook in de bak (omdat de sneeuw geen ballen vormt onder de voet).
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-10-10 14:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:05

Met ijzers zou ik helemaal niet durven hoor! Ik vind het zonder ijzers ook eng, maar ik ben best een schijterd!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:06

Jij gaat de grote voordelen van een buitenbak ontdekken, maak je geen zorgen over zweten want dat doen paarden buiten veel minder! :D
Wens je veel plezier. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:45

Diesel2005 schreef:
Ik vraag me ook af of je door de sneeuw kunt rijden zonder ijzers. Ik ken wel mensen die het doen maar ik vind het toch eng. Je ziet geen kuilen in de weg, je weet niet of de onderlaag glad is, enz.

Als je een mooi egaal weiland hebt zonder plassen water en er valt dan sneeuw overheen, kun je rustig rijden in de sneeuw hoor. ;) Zonder beslag (blote voeten) maar ook met sneeuwbeslag is dat mogelijk. Uitglijden kan altijd natuurlijk, gewoon rustig aan doen en wanneer het paard toch gaat glijden, niet storen in de mond of in het evenwicht; heel stil blijven zitten en handen naar voren, dan kunnen ze zelf hun evenwicht weer opzoeken. Mijn keuze is tegenwoordig echter gewoon niet rijden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:32

Hier iemand, die nu voor het eerst in haar hele paardrij-carriére naar een binnebak gaat :oo
Sneeuw:
Zeker als het verse sneeuw is, kun je ook gewoon in de bossen / berm stappen. Beetje opletten waar de donkere stukken zitten (is gladder), niet op stukken komen waar veel fietsers oid dergelijks hebben gereden en gaan :j
Zelf; Voor m'n oren heb ik zo'n ski-ding gekocht, kan gewoon onder m'n cap! Thermorijbroek en thermorijlaarzen _ wind-waterdichte jas + thermo-onderkleding + pown deken op voor als ik gewoon eindje buiten ging stappen. Zie profiel voor mijn charmante wintertenue ;)
Voor de bak: hoefslag + hand veranderen met sneeuwschuiver sneeuw vrij maken. Zout er over en even harken; kun je gewoon rijden totdat het weer dooit :)*
Als je dit voor een vorst periode ook doet (harken + zout erover en weer harken), kun je gewoon in je bak rijden :j Ook met vorst kun je gewoon in de bossen rijden als je maar oplet (maar dat mot je toch altijd!!!).
Onmisbaar voor de regen:
Lange regenjas :D . Lekker voor over je benen EN ligt over je zadel dus dat lijdt niet zoveel *D

Zorg zel wel voor dat je je paard goed uitstapt iig z'n ademhaling op orde is. Als mijn paard zweet na het rijden, zet ik hem zo zonder iets op stal. Wrijf z'n haren tegenover gesteld en ga m'n spullen opruimen. Circa 5 min. later heeft hij iets kunnen koelen, is het zweet koud en doe ik zn winterdeken op. Tot op heden (afkloppen) nooit geen ziek / verkouden paard gehad. Belangrijk is wel dat het zweet koud is en dus niet warm voordat je deken oplegd; dan gaat het wel broeien enzo.

Wens je veel plezier toe met het buitenrijden! Het heeft z'n charmes <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:18

Goede tips Evelienepien!
Ik ging overigens ook gewoon galoperen en draven in de sneeuw, maar goed op de dijk waar nooit iemand kwam en waarvan ik wist dat er geen gaten etc. zaten. Zeker verse sneeuw gaat prima, maar na een dag was het voor mij helaas al niet meer te doen. (Moest over spekgladde weg.)

Oja nog een tip, legging onder je paardrijbroek, is ideaal. :D
En niet te veel miepen, bak bevroren, nou hop op buitenrit dan. Ze gaan heus niet gek doen, als jij doet alsof het normaal is dan vinden je paarden het ook normaal. :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:37

Ik ga eind deze maand verhuizen naar een kleine prive stalling. Ze hebben ook alleen een buitenbak, ik ben dit wel gewend. Maar zal nu wel weer wennen zijn na 2 binnen bakken te hebben gehad. Helaas staat mijn merrie met een peesletsel en kan ik als alles goed gaat na de winter pas weer wat met haar gaan doen, mijn andere 2 paarden zijn nog te jong, dus weinig rijden.

Maar ik deed altijd instappen met een fleecedeken en ook uitstappen met een fleecedeken. Verder gewoon trainen. En als ik klaar was stond ze op stal te drogen met een fleecedeken en kreeg ze eten, als ze klaar was deed ik haar winterdeken om en ging ze weer naar buiten. (stond toen 24/7 buiten).

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:53

Ik heb nooit een binnenbak aan huis gehad. Ik doe gewoon een wollendekentje op als hij geschoren is, wat stappen eraf en rijden maar. Als het guur weer is niet te lang uitstappen, dan maar niet uitstappen ipv kou vatten. Paarden zijn geen watjes alleen als je gewend bent altijd binnen te rijden lijkt het buiten zoveel slechter. Maar als het zonnetje schijnt op een koude dag is het heerlijk en fijner om buiten te rijden.

Succes!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:01

Er staan al heel veel tips vermeld, en je kunt er ook over denken om sneeuwbeslag te nemen. Dan kun jij gewoon doorrrijden in je ondergesneeuwde bak. Ik heb ook altijd alleen in een buitenbak gereden, was alleen moeilijk als het te lang te hard gevroren had.

Afbeelding

en bij extreme kou kun je er inderdaad een uitrijdekentje op leggen en daarmee los- en uitstappen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:28

Getup schreef:
Er staan al heel veel tips vermeld, en je kunt er ook over denken om sneeuwbeslag te nemen. Dan kun jij gewoon doorrrijden in je ondergesneeuwde bak. Ik heb ook altijd alleen in een buitenbak gereden, was alleen moeilijk als het te lang te hard gevroren had.

Afbeelding

en bij extreme kou kun je er inderdaad een uitrijdekentje op leggen en daarmee los- en uitstappen.

Dit zijn de losse ringen die je bij een paar dagen sneeuw best in het weiland kunt gebruiken. Makkelijker zijn de vaste ringen die de hoefsmid tussen ijzer en hoef slaat (zien er verder hetzelfde uit), zoals Hufgrip. Zie voor alle soorten sneeuwbeslag de links in mijn eerdere reactie.;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:06

Nou, bij ons gingen de paarden met ijzers gewoon ook iedere dag met sneeuw de wei op. Nooit geen probleem gevormd bij enig paard ... :n Voor rijden met ijzers en sneeuw hadden wij hoefschoenen (heb er nog te koop). Probleem ook opgelost :D

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:27

Ik vindt dat jullie het buitenrijden wel erg romantiseren in de winter...ik heb zelf mijn paarden al een paar jaar aan huis staan en ik vindt een dikke ellende in de winter...waterleiding bevroren (nb binnenstallen!) dus veel extra werk...niet rijden...soms weken achterelkaar want als de boel bevroren is kun je gewoon niets meer en is het ook niet vertrouwd om met trailer naar een binnenmanege af te reizen. Tja als je puur recreatief rijdt is het ook geen punt maar voor wedstrijdpaarden is het funest.
Ik heb sinds kort mijn paard in pension staan met binnenbak en kan dus tat rijden, helemaal goed en ik ben blij dat ik het zo heb gedaan.Van de zomer komt ie weer lekker thuis, no place like home uiteraard maar lekker rijden vindt ik ook belangrijk want daar heb ik mijn paard(en) voor en niet om ze maar doelloos in een weiland te zetten of op stal te laten staan, daar zijn ze gewoonweg te duur voor!
Ik wens je veel succes en ik hoop voor je dat we niet zo'n winter krijgen als afgelopen jaar maar ja dat kan niemand zeggen als is het wel voorspeld helaas..

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:31

Miss_Malfoy schreef:
Goede tips Evelienepien!
Ik ging overigens ook gewoon galoperen en draven in de sneeuw, maar goed op de dijk waar nooit iemand kwam en waarvan ik wist dat er geen gaten etc. zaten. Zeker verse sneeuw gaat prima, maar na een dag was het voor mij helaas al niet meer te doen. (Moest over spekgladde weg.)

Oja nog een tip, legging onder je paardrijbroek, is ideaal. :D
En niet te veel miepen, bak bevroren, nou hop op buitenrit dan. Ze gaan heus niet gek doen, als jij doet alsof het normaal is dan vinden je paarden het ook normaal. :)

Ik vindt dat jij jezelf wel tegenpraat, als je bak bevroren is dan is de rest helaas ook bevroren..en trouwens Evelienepien zet haar paard ook niet voor niets bij een binnenmanege,dat snap ik helemaal!

P_boulevard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:21