Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Diesel2005 schreef:Ik ga de eerste winter met eigen paard in! Alleen een weide met schuilstal. Geen stroom, geen stromend water, geen bak. Nu hebben ze bij de schuilstal regenwater uit grote tanks. Hopen dat deze een tijdje ontdooit blijven.
janne schreef:oei voel me ineens mega verwend.
paard staat in goed geisoleerde box binnenbak warm water solarium en een kantine om op te warmen.
maar heb het jaaaaren zonder al die luxe gestaan en dat ging eigenlijk ook prima soms wel afzien als alles weer bevroren was

Patriciavt schreef:Der wordt gelukkig een overdekte longeerbak gerealiseerd, kan dus met vorst gewoon doortrainen.
Voordeel wat ik ook heb is dat ik onregelmatig werk en daardoor overdag naar stal kan, is toch fijner als in het donker 's avonds
Ik zat zelf aan een waterdichte uitrijdeken te denken.. wat vinden jullie daarvan dan?? Met buitenrijden of als het miezert/regent..
Het is even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het heerlijk om buiten te rijden. Diesel2005 schreef:Ik vraag me ook af of je door de sneeuw kunt rijden zonder ijzers. Ik ken wel mensen die het doen maar ik vind het toch eng. Je ziet geen kuilen in de weg, je weet niet of de onderlaag glad is, enz.
Zonder beslag (blote voeten) maar ook met sneeuwbeslag is dat mogelijk. Uitglijden kan altijd natuurlijk, gewoon rustig aan doen en wanneer het paard toch gaat glijden, niet storen in de mond of in het evenwicht; heel stil blijven zitten en handen naar voren, dan kunnen ze zelf hun evenwicht weer opzoeken. Mijn keuze is tegenwoordig echter gewoon niet rijden.
Ook met vorst kun je gewoon in de bossen rijden als je maar oplet (maar dat mot je toch altijd!!!).
. Lekker voor over je benen EN ligt over je zadel dus dat lijdt niet zoveel

Getup schreef:Er staan al heel veel tips vermeld, en je kunt er ook over denken om sneeuwbeslag te nemen. Dan kun jij gewoon doorrrijden in je ondergesneeuwde bak. Ik heb ook altijd alleen in een buitenbak gereden, was alleen moeilijk als het te lang te hard gevroren had.
en bij extreme kou kun je er inderdaad een uitrijdekentje op leggen en daarmee los- en uitstappen.
Miss_Malfoy schreef:Goede tips Evelienepien!
Ik ging overigens ook gewoon galoperen en draven in de sneeuw, maar goed op de dijk waar nooit iemand kwam en waarvan ik wist dat er geen gaten etc. zaten. Zeker verse sneeuw gaat prima, maar na een dag was het voor mij helaas al niet meer te doen. (Moest over spekgladde weg.)
Oja nog een tip, legging onder je paardrijbroek, is ideaal.
En niet te veel miepen, bak bevroren, nou hop op buitenrit dan. Ze gaan heus niet gek doen, als jij doet alsof het normaal is dan vinden je paarden het ook normaal.