Wie scheren hun paarden niet , maar lopen wel in de sport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Re: Wie scheren hun paarden niet , maar lopen wel in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:11

Ik scheer mijn paardje ook niet en ik rijd 1 x per maand een wedstrijd. :D Ze staat wel met een lekker dik deken op en zoveel mogelijk buiten. :)

Ze krijgt overigens al wel een wat dikkere vacht, maar nog niet echt extreem. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:15

Ligt denk ik ook erg aan de paarden. Sommigen krijgen snel een wintervacht,en sommigen niet. De mijne zit gelukkig altijd goed in zijn vacht en heeft bijna geen wintervacht.

Veel zeggen trouwens dat het helpt als je vroeg een deken op doet, maar paarden reageren ook op licht. In de winter wordt het sneller donker en daardoor maken paarden ook sneller een wintervacht aan. Instinct, kan je nog zoveel dekens opdoen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:17

itsmi schreef:
Ligt denk ik ook erg aan de paarden. Sommigen krijgen snel een wintervacht,en sommigen niet. De mijne zit gelukkig altijd goed in zijn vacht en heeft bijna geen wintervacht.

Veel zeggen trouwens dat het helpt als je vroeg een deken op doet, maar paarden reageren ook op licht. In de winter wordt het sneller donker en daardoor maken paarden ook sneller een wintervacht aan. Instinct, kan je nog zoveel dekens opdoen...

Toch had ik wel het idee of het werkte, ik had voorheen een springpaard en swinters had zij net zo'n mooi vachtje als in de zomer alleen een beetje een andere kleur maar absoluut niet dikker/wolliger. Ik gebruikte inderdaad dekens en verwisselde wel inderdaar op tijd. Echter nu staat ze ergens anders en dan ook de hele winter buiten (weet niet zeker of het met of zonder deken is) en nu heeft ze echt een dikke wintervacht.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:20

hier ook niet geschoren en staat de afgelopen dagen overdag zonder deken buiten. Vorige week 50grams regendeken op. `s Nachts staat hij binnen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:23

Ik rij geen wedstrijden, maar ben wel ambitieus. Geen wedstrijdpaard, maar wel een paard dat actief getraind wordt. Minimaal drie keer per week onder het zadel, eventueel nog longeren. Die staat sinds een paar weken onder de regendeken, nog niet koud genoeg voor een winterdeken. Maar dat werkt prima... Scheren hoeft dan niet.

Wat betreft die 30 sportpaarden, twijfel of die een 300+ winterdeken op hebben, als je zoveel sportpaarden hebt weet je wel wat goed is. Dat ze een ongevoerde of licht gevoerde regendeken op hebben, kan ik me voorstellen.
Maar denk dat regendeken en winterdeken voor het oog makkelijk verwisseld worden.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:34

Ik rijd M1 en vorig jaar nog L2 met Friese merrie. Heb vorig jaar alleen een ongevoerde regendeken opgehad (als het streng vroor wel onderdeken eronder) en de vacht zag er prima uit! Onderaan de buik wel lekker dik, maar dat maakte me geen bal uit. Was prima rijden en netjes voor op wedstrijden! Je kon trouwens wel verschil zien met geschoren paarden, maar ik wil het paard ook niet scheren (en van de eigenaar mag het ook helemaal niet). Dier stond overigens erg vaak buiten. Dus het kan prima hoor, veel plezier en succes!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:36

Ik scheer neit, is ook niet nodig bij haar, krijgt nooit zo'n hele dikke vacht, paard loopt M2.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:41

Niet ieder paard dat wedstrijden loopt hoeft geschoren te worden en niet elk geschoren paard loopt wedstrijden.

Ligt aan het type wintervacht van het paard en het type baasje :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:54

Sammie schreef:
Niet ieder paard dat wedstrijden loopt hoeft geschoren te worden en niet elk geschoren paard loopt wedstrijden.

Ligt aan het type wintervacht van het paard en het type baasje :+

precies.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:57

pebbels75 schreef:
iemand ervaring met goede wollen dekens met hals die je na het rijden kunt gebruiken om snel te laten drogen? Welke moet ik dan hebben?

Ik ben er absoluut tevreden over, ik had er een van Vantiaggo, zo'n mooie zware wollen van Ooteman. Na een half uur zag je dat het zweet op de deken lag maar het paard was netjes onder de deken opdroogd (Fries met zeer dikke vacht). De New Market dekens zijn ook geweldig, maar helaas ook voor je portemonee. :(:)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:58

mijn paarden staan op de wei ze hebben alleen een deken erop.
als ik ze scheer heb ik ze ziek.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:55

Scheren alleen als het echt noodzakelijk is en de paarden echt last van hun vacht hebben.
over het algemeen dus niet.

de mijne hoef ik mij niet zo druk om te maken, in verhouding staat ie s'winters onder erg weinig dekens(kwa dikte), maar toch behoud ie praktisch zijn zomervachtje, ideaal dus :)
eigenlijk alle paarden tot nu toe wel op stal.

hebben dit jaar denk ik 1tje die wel geschoren moet worden, heeft nu toch al een beste vacht en er ook last van (met 15 minuutjes al klets nat etc) die word zeer binnenkort wel geschoren.
Dus per paard afhankelijk of het gebeurd of niet :)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:33

Ik heb het een aantal jaren niet gedaan, maar rijd nu M2 en voelde me toch wel een beetje voor gek rijden met een paard met een berenvacht, die soms ook nog eens gekruld was van het zweet als hij had lopen springen op de trailer :o .... Dus sinds vorig jaar weer geschoren en binnenkort ga ik hem weer laten scheren.
Op een of andere manier zie je in de "lagere" klassen wel veel ongeschoren paarden, maar als je iets hoger komt zien ze er allemaal piekfijn uit haha. Maar het belangrijkste is de gezondheid van mijn paard. Ik kreeg hem bijna niet droog na het rijden en hij heeft een paar keer last van hoesten gehad.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:36

geeske304 schreef:
Roxxiejj schreef:
Mijn ruin scheer ik ook niet, maar die staat nu al wel onder een licht gevoerde regendeken. Hij verhaart al heel erg, wat ik oplos door hem heel vaak te plukken (met een furminator). Helpt geweldig, hij heeft nog nooit zo mooi glad huidje gehad :)
Bij mijn merrie werkt dit alles overigens niet, dat is nu al een teddybeer. Die gaat over een kleine maand onder het mes :j

een furminator?
wat houd dat precies in?

google maar eens ;) deze gebruiken ze ook voor honden e.d. Komen echt bossen met haar uit als je die dingen gebruikt ;)

http://www.kellyruff.ca/rufffurminator.html

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:15

AmonRe schreef:
Ik heb het een aantal jaren niet gedaan, maar rijd nu M2 en voelde me toch wel een beetje voor gek rijden met een paard met een berenvacht, die soms ook nog eens gekruld was van het zweet als hij had lopen springen op de trailer :o .... Dus sinds vorig jaar weer geschoren en binnenkort ga ik hem weer laten scheren.
Op een of andere manier zie je in de "lagere" klassen wel veel ongeschoren paarden, maar als je iets hoger komt zien ze er allemaal piekfijn uit haha. Maar het belangrijkste is de gezondheid van mijn paard. Ik kreeg hem bijna niet droog na het rijden en hij heeft een paar keer last van hoesten gehad.

Ik kom regelmatig op wedstrijden, en als er dan weer zo'n beertje tussen loopt, vind ik het er haast onverzorgd uit zien :o Terwijl het misschien een heel andere reden heeft. Maar inderdaad, het niet droog krijgen en dergelijke dat vind ik nog wel het meest nare aan een lange vacht, ook om te zien op dergelijke terreinen.
Wat betreft in de lagere klasses, ja, daar zie je meer hobbyruiters, nu zie ik wel in dat het merendeel voor de hobby rijdt, maar de hobbyruiter waar ik op doel doet het vooral voor zichzelf, heeft minder ambitie om hogerop te komen, en trekt zich niet veel aan van wat anderen denken. Wat ik wel heel erg knap vind, die mentaliteit. Maar dat is denk ik, de reden dat je het in lagere klassen meer ziet.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:17

Afgelopen winter heb ik niet hoeven scheren, hij bleef mooi dun in de haren.
Dit jaar kom ik niet onder het scheren uit. Ben echt vroeg met dekens begonnen maar hij zit nu al zo dik in zijn vacht. Na 20 minuutjes losrijden is hij al zeikenat.
Dus aankomende zaterdag gaat het vachtje er toch echt af.
Ik rij 2 tot 3 wedstrijden per maand, springen en dressuur.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:19

Ik heb mijn pony nooit geschoren, ook niet in het Z2. Maar ze maakte dan ook niet extreem veel vacht aan en had wel gewoon een deken op. Het paard wat ik daarna reed is ook nooit geschoren, uitgebracht op L2 niveau en gewoon M klaar. Nu rijd ik een jong paard, die ooit geschoren is geweest voor een keuring, maar we zijn het deze winter niet van plan. Maar dat is dan ook weer B niveau.
Mij maakt het persoonlijk niks uit hoe ik ze zie lopen. Kijk, een echte teddy is wat anders, maar als een paard gewoon lekker in zijn vacht zit en er verder geen last van heeft, waarom dan scheren? De echte vacht is ook zoveel mooier!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:20

Die van mij worden ook niet geschoren. Staan al een paar weken onder de deken. Ik rijd M2 en L1.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:22

Je hebt geen invloed op de natuurlijke aanleg van vachtontwikkeling van het paard.

Zo zal het ene paard op dezelfde stal met dezelfde temperaturen een veel dikkere vacht ontwikkelen dan een ander paard.

Mensen die hier in het topic dan ook reageren met: 'gewoon vroeg een dekentje op doen, dan krijgen ze ook geen haar' hebben dan ook maar in sommige gevallen gelijk.

Mijn paard komt redelijk dik in zijn vacht, maar zweet bijna niet.. Maar een stalgenootje heeft een pony die er nu al uitziet alsof het 30 graden onder nul is en die is in augustus al met een deken begonnen.

Conclusie: het verschilt per paard.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:27

Bij ons staat mijn wedstrijdpony al een kleine maand onder een ongevoerde regendeken en 's nachts onder een zweetdekentje. Ze krijgt niet echt een dikke vacht maar dat komt denk ik alleen doordat ze een deken om heeft, eerst was ze een teddybeer! Haha!
De andere pony's worden wel geschoren want die zijn met gevoerde denken nog een teddybeer. Wij scheren altijd alles eraf.
Ik denk ook niet dat scheren bij mij een succes wordt, madame is een held op sokken haha!
Natuurlijk is ze bezweet als ik klaar ben met rijden maar dat is ze in de zomer ook... En de pony's die ik scheer zijn ook bezweet na het rijden...
En dat het onverzorgd is dat mensen met ongeschoren paarden op wedstrijd komen. Daar kunnen ze goede argumenten voor hebben en de jury kan ze daar moeilijk op afrekenen. Alsof je pas professioneel bezig ben wanneer je scheert, hahahahahah! Ik trainen 10 per week per paard maar scheer niet, dan ben ik zeker niet serieus bezig :p

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:42

De mijne! Hij staat ook nog 24/7 buiten. Lekker onder zijn 4 seizoenen dekbedje en gaan! En hij blijft dun genoeg in het haar. Zijn benen worden duidelijk wel wat hariger, maar dat zit mij niet in de weg :D Dan maar onprofessioneel!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:34

Die van mij wordt inderdaad een echte teddy, deken of geen deken haha. Geen gezicht :-) Nu staat hij nog zonder deken. Overdag is het nog zo warm en 's nachts ook nog niet zo erg koud. Vooral op zijn benen en billen gaat het al heel hard groeien.
Een geschoren vacht vind ik ook niet zo mooi en het voelt zo raar stekelig aan, maar het is wel supersnel droog na het rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:37

AmonRe schreef:
Die van mij wordt inderdaad een echte teddy, deken of geen deken haha. Geen gezicht :-) Nu staat hij nog zonder deken. Overdag is het nog zo warm en 's nachts ook nog niet zo erg koud. Vooral op zijn benen en billen gaat het al heel hard groeien.
Een geschoren vacht vind ik ook niet zo mooi en het voelt zo raar stekelig aan, maar het is wel supersnel droog na het rijden.

Vacht groeit volgens mij ook niet zo zeer op temperatuur, maar op lengte van dagen...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:18

Ik scheer ook niet. Mijn paard staat zelfs 24/7 buiten, ook in de winter. Hij heeft dan wel een deken, en dat vind ik eigenlijk al een stap te ver. Ik heb ook een stalgenootje (M-ruiter) die helemaal geen dekens gebruikt. Respect! _/-\o_

Ik las altijd een winterstop in, zo van december tot februari. Dan zijn er toch niet veel wedstrijden. En zijn ze er wel? Pech dan.

Verder heeft mijn paard natuurlijk ook niet de strakste vacht. Hij heeft zeker tot mei nog een enorme baard. Dan trekken ze daar maar wat voor af. Ik ga niet mijn paard maanden laten zweten onder een deken voor dat ene puntje.

Ik vind dit een van de belangrijkste punten die er in de sport te verbeteren zijn qua dierenwelzijn. Jury's zouden het juist moeten waarderen als een paard met een lekker natuurlijk vachtje rondloopt. Dat is toch vrij makkelijk in te voeren zou je zeggen.

Als iemand echt op heel hoog niveau in de sport rijdt dan kan ik me er wel iets bij voorstellen, zeker als je een paard voor een klant rijdt, maar ik zie vaak dat mensen op laag niveau het ook doen. Alsof je dan opeens goed wordt ofzo. :D Verder heb je op hoog niveau natuurlijk ook altijd nog een keuze, maar veel mensen lijken daar niet bij stil te staan.

(Ik rijd trouwens western, maar dat maakt wat dit betreft niks uit.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:20

LindyH: Er zitten twee kanten aan die dikke vacht hoor :)
Dat kan ook iets zijn als: "Ach, voor die drie keer plus een wedstrijd ga ik geen deken op doen hoor. Veel te duur."
Terwijl het paard er wél onder lijdt...

Het is niet allemaal maar van 1 kant te bezien :)