Een paar vragen om de situatie misschien wat duidelijker te krijgen:
Hoe lang verzorg je haar al?
Als je haar al kende van voordat ze het veulen kreeg: deed ze dit toen ook al?
Deed ze dit ook al voordat jullie begonnen met inrijden?
Begrijp ik het goed dat het veulen nu nog bij haar staat?
Waren jullie al bezig met beleren voordat het veulen er was?
Hoeveel ervaring met het beleren van paarden?
Antwoord op deze vragen zou ons bokkers denk ik al beter kunnen helpen om de situatie een beetje in te schatten en je gerichtere tips te kunnen geven.
Misschien ben ik te snel met conclusies, maar uit je taalgebruik en je leeftijd denk ik op te kunnen maken dat je niet bijster veel ervaring hebt met het beleren van groene paarden. De vragen die je stelt, zijn standaard problemen die je niet, of in geringe mate tegen zou moeten komen bij beleren als je het rustig aanpakt. Degenen met ervaring in inrijden en opvoeden van paarden weten dat, in mijn opinie. Inrijden is niet zo simpel als veel mensen denken en ik ken niemand die een paard fatsoenlijk kan beleren, zonder daar ooit hulp en les voor te hebben gekregen van iemand anders.
Inrijden is per paard heel verschillend en zoals ik het op dit moment in kan schatten, hebben jullie niet de kennis en het gevoel erbij dat je nodig hebt om het paard op de beste manier voor dat paard te beleren.
Ik bedoel dit niet vervelend, maar natuurlijk is je paard te sterk. Paarden zijn nu eenmaal sterker dan de gemiddelde mens, mijn shet trekt mij (1.87, 75 kg) gemakkelijk in het rond als ze dat zou willen. Daarom kan inrijden als je er niet genoeg vanaf weet, levensgevaarlijk zijn.
Niet alleen tijdens het inrijden, maar ook daarna. Je paard moet op een dusdanige manier beleerd worden dat het 100% vertrouwen in een ruiter heeft, en dat het precies weet wat wat betekent. Als je dit niet door iemand laat doen die echt weet waar hij/zij het over heeft, krijg je dit nooit voor elkaar en blijft het simpelweg een gevaar om op dat paard te rijden. Je blijft dan ook houden dat je paard niet meer naar je toe komt als je een halster meeneemt, of helemaal niet meer als je aan komt lopen. Rijden vindt het paard dan niet leuk, of eng, en rijden doe je juist ook omdat je paard het leuk zou moeten vinden.
Er moet dan gedrag gecorrigeerd worden, wat nog veel meer tijd en moeite kost, dus ook mijn advies is: haal er iemand bij die dit veel vaker gedaan heeft.
Daarnaast: elke goede samenwerking tussen (toekomstige) ruiter en paard begint met grondwerk. Doe inderdaad eens niets met het halster, neem het gewoon mee, of doe het halster om en loop een rondje door de wei. Probeer 'trucjes' te leren, zoals aan de kant gaan, of achteruit lopen. Dat zul je haar verdere leven ook nodig hebben en blijft altijd nuttig. Je bouwt een betere band met haar op en ze krijgt ook het vertrouwen in jullie wat ze nu duidelijk niet heeft en ze leert dat jullie niet alleen betekent 'dat vervelende werken'.
Het klinkt een heel klein beetje of jullie ook geen aandacht hebben besteed aan longeren, maar gewoon zadel erop en maar zien hoever we komen. Als er 1 aanpak is die een paard finaal kan verpesten, is dat het wel...
Hebben jullie haar ook tijd gegeven om haar gangen door te lopen en aan een zadel te wennen zonder dat er iemand aan hangt / op zit?
Begrijpen jullie ook dat een paard 'kort houden' absoluut geen goed plan is? Je wilt niet dat ze gespannen en kort loopt, haar spieren moeten eerst met beleid opgebouwd worden zodat ze het gewicht ook daadwerkelijk zonder problemen kan dragen. Daar gaat ook training aan vooraf. En hoe zorg je ervoor dat je paard ook meteen rechtgericht wordt? Een goede inrijder zal daar met kleine stapjes meteen mee kunnen beginnen, maar ik vrees dat jullie dit niet op de beoogde manier voor elkaar kunnen krijgen.
Hebben jullie haar conditie al op peil gebracht door grondoefeningen?
Gebruiken jullie ook wel cap en bodyprotector, evt. met andere aanvullende bescherming?
En is het halstertouw op een dusdanige manier vastgemaakt dat ze, als ze losbreekt (wat bij correct inrijden niet zou moeten kunnen) er niet op kan gaan staan?
Nogmaals: het zijn echt serieuze vragen, geen aanvallen

Het zou heel vervelend zijn als het paard er slechte ervaringen aan overhoudt, maar het zou nog erger zijn als het paard gewond raakt, of jullie zelf!
Nogmaals: de tip blijft om er iemand met meer ervaring bij te halen. Een niet goed ingereden paard blijft in de toekomst ook een risico, en het verhaal zoals je boven hebt beschreven had heel, heel erg slecht af kunnen lopen.