paard te sterk help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:34

sorayamagic2 schreef:
okee naja les zou denk ik niet echt kunnen we kunnen niet weg met de trailer.
en ik weet niet of de eigenaar het goed zou vinden
hij zelf geeft ook tips enzo en hem kennende zegt gewoon neehoor dat is niet nodig enz,
kan dat ook op internet dat ik het leer van andere mensen of moet er echt iemand komen of naar iemand toe?

:o

Opzich kun je ieman laten komen aan stal. Of je zou zelf naar een cursus of demostratie kunnen gaan kijken dat kost ook geld maar steek je wel wat van op.
Via internet wordt het lastig omdat ieder paard anders is en voor het paard zelf is het natuurlijk ook prettig als degene naar het paard kijkt en ziet waar de problemen vandaan komen.
Tja voor de rest zou je als het echt niet anders kan eens een goed boek over grondwerk kunnen gaan lezen daar staan vaak ook wel handige dingen in.

Bij mij is 1,5 week geleden iemand geweest ze is uiteindelijk 2 uur geweest veel theorie verteld en daarna de praktijk laten zien en moest ik het ook zelf doen en dat was na 1x heel veel informatie maar moet zeggen wat een verbetering met mijn paard heb nu echt het idee dat wel beter met elkaar overweg kunnen en dat na 1 lesje al. Het gaat nog niet perfect maar de verbetering is duidelijk zichbaar. Zij is ook niet iemand die het voor het geld doet.
Moest namelijk nu eerst zelf goed gaan oefen en als we toe zijn aan de volgende stap moest ik maar weer bellen wel prettig dat ze niet aandrong om minimaal 1x per week een lesje te nemen.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 16:04

okee naja heel erg bedankt,
inrijden gaan wij zelf dus ook sowieso niet meer doen,
het ging eigelijk anders toch maar over basis dingen voor buitenritten,
maar wat ik al zei, ik denk niet dat het zou mogen om met de trailer te gaan.
en wat ik nu met haar doe vind ik zelf ook wel leuk en het paard zelf ook.
ik ga alleen binnekort nog buitenlopen en wat ik nu al doe borstelen.
en met het veulen doe ik het zelfde (ga ik ook proberen meelopen endan naar buiten)
weet je anders nog een boek dat ons daarbij meer kan vertellen?

alsnog bedankt voor de tips. :D

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:24

khirshanta schreef:
Een paar vragen om de situatie misschien wat duidelijker te krijgen:

Hoe lang verzorg je haar al?
Als je haar al kende van voordat ze het veulen kreeg: deed ze dit toen ook al?
Deed ze dit ook al voordat jullie begonnen met inrijden?
Begrijp ik het goed dat het veulen nu nog bij haar staat?
Waren jullie al bezig met beleren voordat het veulen er was?
Hoeveel ervaring met het beleren van paarden?

Antwoord op deze vragen zou ons bokkers denk ik al beter kunnen helpen om de situatie een beetje in te schatten en je gerichtere tips te kunnen geven.

Misschien ben ik te snel met conclusies, maar uit je taalgebruik en je leeftijd denk ik op te kunnen maken dat je niet bijster veel ervaring hebt met het beleren van groene paarden. De vragen die je stelt, zijn standaard problemen die je niet, of in geringe mate tegen zou moeten komen bij beleren als je het rustig aanpakt. Degenen met ervaring in inrijden en opvoeden van paarden weten dat, in mijn opinie. Inrijden is niet zo simpel als veel mensen denken en ik ken niemand die een paard fatsoenlijk kan beleren, zonder daar ooit hulp en les voor te hebben gekregen van iemand anders.

Inrijden is per paard heel verschillend en zoals ik het op dit moment in kan schatten, hebben jullie niet de kennis en het gevoel erbij dat je nodig hebt om het paard op de beste manier voor dat paard te beleren.

Ik bedoel dit niet vervelend, maar natuurlijk is je paard te sterk. Paarden zijn nu eenmaal sterker dan de gemiddelde mens, mijn shet trekt mij (1.87, 75 kg) gemakkelijk in het rond als ze dat zou willen. Daarom kan inrijden als je er niet genoeg vanaf weet, levensgevaarlijk zijn.

Niet alleen tijdens het inrijden, maar ook daarna. Je paard moet op een dusdanige manier beleerd worden dat het 100% vertrouwen in een ruiter heeft, en dat het precies weet wat wat betekent. Als je dit niet door iemand laat doen die echt weet waar hij/zij het over heeft, krijg je dit nooit voor elkaar en blijft het simpelweg een gevaar om op dat paard te rijden. Je blijft dan ook houden dat je paard niet meer naar je toe komt als je een halster meeneemt, of helemaal niet meer als je aan komt lopen. Rijden vindt het paard dan niet leuk, of eng, en rijden doe je juist ook omdat je paard het leuk zou moeten vinden.

Er moet dan gedrag gecorrigeerd worden, wat nog veel meer tijd en moeite kost, dus ook mijn advies is: haal er iemand bij die dit veel vaker gedaan heeft.

Daarnaast: elke goede samenwerking tussen (toekomstige) ruiter en paard begint met grondwerk. Doe inderdaad eens niets met het halster, neem het gewoon mee, of doe het halster om en loop een rondje door de wei. Probeer 'trucjes' te leren, zoals aan de kant gaan, of achteruit lopen. Dat zul je haar verdere leven ook nodig hebben en blijft altijd nuttig. Je bouwt een betere band met haar op en ze krijgt ook het vertrouwen in jullie wat ze nu duidelijk niet heeft en ze leert dat jullie niet alleen betekent 'dat vervelende werken'.

Het klinkt een heel klein beetje of jullie ook geen aandacht hebben besteed aan longeren, maar gewoon zadel erop en maar zien hoever we komen. Als er 1 aanpak is die een paard finaal kan verpesten, is dat het wel...

Hebben jullie haar ook tijd gegeven om haar gangen door te lopen en aan een zadel te wennen zonder dat er iemand aan hangt / op zit?

Begrijpen jullie ook dat een paard 'kort houden' absoluut geen goed plan is? Je wilt niet dat ze gespannen en kort loopt, haar spieren moeten eerst met beleid opgebouwd worden zodat ze het gewicht ook daadwerkelijk zonder problemen kan dragen. Daar gaat ook training aan vooraf. En hoe zorg je ervoor dat je paard ook meteen rechtgericht wordt? Een goede inrijder zal daar met kleine stapjes meteen mee kunnen beginnen, maar ik vrees dat jullie dit niet op de beoogde manier voor elkaar kunnen krijgen.

Hebben jullie haar conditie al op peil gebracht door grondoefeningen?

Gebruiken jullie ook wel cap en bodyprotector, evt. met andere aanvullende bescherming?

En is het halstertouw op een dusdanige manier vastgemaakt dat ze, als ze losbreekt (wat bij correct inrijden niet zou moeten kunnen) er niet op kan gaan staan?

Nogmaals: het zijn echt serieuze vragen, geen aanvallen :)
Het zou heel vervelend zijn als het paard er slechte ervaringen aan overhoudt, maar het zou nog erger zijn als het paard gewond raakt, of jullie zelf!

Nogmaals: de tip blijft om er iemand met meer ervaring bij te halen. Een niet goed ingereden paard blijft in de toekomst ook een risico, en het verhaal zoals je boven hebt beschreven had heel, heel erg slecht af kunnen lopen.

Ik ga helemaal mee, en ik vindt het top dat jullie het willen proberen, maar er zal toch echt iemand met ervaring bij moeten komen!
ook mag je het touw NOOIT loslaten, ik weet dat het heel moeilijk is als je paard zo raar doet, en dat het pijn doet, maar voor de veiligheid van je vriendin; NOOIT meer loslaten aan de longeerlijn. (gevolgen; je paard stapt op de lijn, valt, en breekt zijn be(e)n(en), ik weet niet of jullie in een omheinde ruimte waren, zo niet, je vriendin had op de stenen kunnen vallen) Tegen de pijn van de longeerlijn is het heel handig een zachte lijn te kopen (met grip) en handschoentjes. Ook zou ik een cap op doen met longeren, tegen rondvliegende hoefjes :D

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:15

jaa klopt, wij wouden eerst ook iemand van bijna 19 het laten doen, of helpen.
die zelf paarden inrijd,
en van het touw jaa klopt,
maar wijhadden ipv een longeerlijn een halstertouw,
aan de pony gedaan.
en extra kort zodat ze er niet op zou kunnen gaan staan,
allen het ging dus ineens heel goed ook in draf,
en toen lieten wij haar dus langer en maakte het touw wat langer,
en toen schoot ze weg alleen het halstertouw ging snijden dus ik liet los,
gelukkig is ze er niet op gaan staan :D :D
en liep het opzich goed af.
bedankt voor je tip om ook een cap op te doen en handschoentjes zal ik de volgende keer zeker doen (als er iemand mert ervaring bij is/erop zit ) :o
en de longeerlijn ook ipv een halstertouw,
en dan iidgv goed vasthouden en blijven vast houden,
bedankt voor de tips!

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:12

Daar hoef je niet te bedanken hoor, ik zit ook maar op dit forum om hulp te bieden en te krijgen :D

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 21:01

haha okee jaa klopt maar toch bedankt! :D