Longeren , Galop > ervandoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:21

Wie zegt dat dan? Ikke toch niet, wil je normaal helpen. Ik heb ook alles moeten leren op een paarden stal, begon met uitmesten en vegen, en mocht langzaamaan paarden longeren. Ik wil je absoluut niet aan vallen en mijn excuses hier voor als je dat zo opvat.

Elin_

Re: Longeren , Galop > ervandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:22

Nee jou / u vat ik niet zo op ;)
ik ga dus nu proberen:

#Pessoa
#Zowieso in kleine ruimte (Paddock)
#Hoooo beter instaleren (Dus sneller reactie)

Bter?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:23

Lief kind, al spring je twee meter.......
Jij vraagt hulp in een topic, je krijgt hulp en zet vervolgens een hele grote mond op.
Heel jammer, zo kom je niets verder.

Annastasia, een mens is nooit te oud om te leren. Ik heb zelf heel veel geleerd van lessen en clinics van diverse mensen, waaronder óók Lammert Haanstra. En zodra ik weer een keer in Nederland ben, ga ik vast en zeker een afspraak maken, en bij hem langs.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:24

eerst vraag ik me af, als het iets is waar je "wel doorheen komt", waarom vraag je ons dan om tips en oplossingen?

maargoed. ik zou zoiets hebben, als m'n paard er vandoor gaat, gewoon lekker laten gaan in de longeerring. na een minuut of 10 kapt je paard er wel mee, dan laat je m nog even doorgaan (1 of 2 rondjes) en dan neem je 'm terug. heb ik 1 keer met mijn paard gedaan (die bleef 20 minuten lang crossen) maar uiteindelijk stapte ie als een hondje achter me aan (zonder lijn)

doen wilde paarden ook, als een kuddelid ongehoorzaam is, stuurt de leider 'm net zo lang van zich weg tot het paard weer doet wat ie zou moeten doen, en dan mag het paard terugkomen

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:27

van het bit naar de longeersingel aan de zijkant kan ik me voorstellen dat je dat niet vriendelijk vindt. De buitenste trekt dan veel harder aan de paardenmond.
Pessoa vind ik nog het fijnst longeren. :j
Dat ze 13 jaar is is geen reden, je zien vaak genoeg volwassen mensen die niet goed kunnen longeren.
Mensen zijn nooit uitgeleerd, er is niet één manier. Zelf uitproberen met wat tips van buitenaf werkt het beste. Kijk hoe je paard zich voelt, verplaats jezelf in hem en zoek dan naar een oplossing. Neem de tips van anderen aan en doe wat je zelf het fijnst vind voor je paard.

edit: als je nog nooit met pessoa gelongeerd hebt, laat je dan alsjeblieft helpen meid. anders krijg je echt problemen met je paard.
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 27-09-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:29

Ons paard luistert bijvoorbeeld heel goed naar:
ssssssssssssstap en drrrrrrrrrrraf en gaaaaaalop... Daar herkennen ze de commando's aan, aan bepaalde klemtonen :)

En remember, dit zijn gewoon tips :)

het is ook helemaal niet erg om een keer terug te gaan naar de basis :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:32

Oké
Ik bied mijn excuses zowieso even aan voor de mensen die mij fell etc vonden

Al pb'de iemand mij en die gene bleef maar doorgaan en uiteindelijk ''verpruts ik mijn pony'' volgens haar
Deze schijnt ook nooit problemen met longeren meer te hebben gehad.
Maar dat laat ik maar zo , Beste stuurlui zullen wel aan wal staan

Maar aan de rest hoop ik vanaf dit bericht weer goed te kunnen laten zien dat ik het echt wil!
Ik reageerde mischien iets fell maar vind het altijd zo ... ja naar dat iedereen gelijk conclusies trekt en zich erop ''stort''

@Fenna dit bedoel ik dus ;) Dat die bijzetters ook gewoon voor haar niet lekker zijn.

Ik strafde haar dus alleen bij dat echte protesteren omdat ik nog niet weet waar dat andere gedrag van daan komt (Angst mischien)

Dus dat onderzoek ik nu;)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:35

Er zijn meer bijzetters dan alleen die in de wereld. :)
Van de epplejeck bijvoorbeeld, een hele simpele longeerhulp die super werkt. Kan je paard ook niet gauw de lucht meer in gaan. Alleen er voor zorgen dat je hem niet te strak bijzet.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:36

Probeer het eens zoals het al een paar keer wordt aangegeven.
Lekker in een wat kleinere ruimte longeren aan een enkele lijn, zonder hulpstukken. Houdt de zweep in je rechterhand, zorg dat je thv de schouder staat en drijf (niet slaan :+ ) met de zweep je pony naar voren. Als ze wilt galopperen en ervandoor gaat, lekker laten gaan en als je merkt dat ze moe wordt, laat dr dan maximaal 4 rondjes doorlopen. Zo weet ze dat jij de baas bent en bepaalt wanneer zij mag stoppen :j

Heel veel succes en hoor graag hoe dit is gegaan :)

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:40

Dat kun je als basis gebruiken voordat ze echt aan het werk gaat. Ze moet weten wie de baas is, nu speelt ze een spelletje met je.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:40

Hoe bedoel je dat precies?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:41

HIHIHI..moet even lachen, want ik denk dat ik nu al weet wat het "probleem"is.
Het is mevrouw duidelijk een keer gelukt om onder het werk ( longeren) uit te komen door te gaan rennen de andere kant op en jij moest toen loslaten?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:43

Vergeet ook je lichaamshouding en positie niet tijdens de overgangen.
Werken in de zin van trainen is het ook niet, maar dat is nu ook niet de eerste prioriteit.
Gehoorzaamheid moet eerst geïnstalleerd worden..
Jep Aerdenhout, en dat icm met een bepaalde zin uit de openingspost heeft nogal wat mensen aan het lachen gebracht..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:44

hé tinkertje ze zijn weer lekker bezig ... jammer hoor dat je niet normaal een topic kan openen.. En dat ze dan over je leeftijd beginnen.. Inderdaad geen bijzets enzo gebruiken. Hoe gaat het als je dubbele longe doet, of wordt het dan nog erger ? Het is wel een vervelend probleem ik heb het ook weleens gehad met een verzorgpony, het is best wel onverklaarbaar gedrag, het ging ook weer zo over als dat het begonnen was.. ja lastig. Probeer anders eens een tijdje haar alleen te laten stappen en draven en dan een stukje galloperen als het goed gaat en dan na een paar stappen gelijk weer terug, zodat je het voorkomt.
Probeer altijd een confrontatie te vermijden met je paard als het niet nodig is! :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:46

Zet een longerring uit (begrenzing aan alle kanten), geen bijzet iod eraan, na loswerken in galop zetten en vooruit jagen..... komop, niks trekken, lopen beest.....

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:47

kimmetje01 schreef:

Zoals jij beschreef met die 4 rondjes zodat ze weet wie er bepaalt wat er gebeurd, en als ze goed luistert dat ze daarna kan bijzetten om haar mooier te laten lopen. (bijvoorbeeld pessoa, voor meer achterbeenwerk)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:47

saskiakefie schreef:
hé tinkertje ze zijn weer lekker bezig ... jammer hoor dat je niet normaal een topic kan openen.. En dat ze dan over je leeftijd beginnen.. Inderdaad geen bijzets enzo gebruiken. Hoe gaat het als je dubbele longe doet, of wordt het dan nog erger ? Het is wel een vervelend probleem ik heb het ook weleens gehad met een verzorgpony, het is best wel onverklaarbaar gedrag, het ging ook weer zo over als dat het begonnen was.. ja lastig. Probeer anders eens een tijdje haar alleen te laten stappen en draven en dan een stukje galloperen als het goed gaat en dan na een paar stappen gelijk weer terug, zodat je het voorkomt.
Probeer altijd een confrontatie te vermijden met je paard als het niet nodig is! :)

idd galop is niet het belangerijkste...zodra ze paar passen Normaal galop doet direct terug nemen en belonen :d..voor de rest zo veel mogelijk gewoon draven en stappen..paar stapjes galop..gaat het goed? Belonen xD
hoe gaat als ze los in paddock loopt?? en jij bent erbij?

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:51

fenna1995 schreef:
kimmetje01 schreef:

Zoals jij beschreef met die 4 rondjes zodat ze weet wie er bepaalt wat er gebeurd, en als ze goed luistert dat ze daarna kan bijzetten om haar mooier te laten lopen. (bijvoorbeeld pessoa, voor meer achterbeenwerk)

Toch zou ik persoonlijk de pessoa even laten tot alles echt goed gaat... Met voorwaarts lopen bereik je ook goed achterbeen werk. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:53

Ik zou de pessoa ook laten, dat is niet een middel om je paard te laten luisteren..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:54

saskiakefie schreef:

Heb je de posts van TS wel gelezen???

Een confrontatie moet je niet altijd proberen te vermijden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. In dit geval zou ik hem in een gecontroleerde omgeving (= afgesloten, niet al te grote ruimte) juist opzoeken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:55

als een paard bij mij gaat rennen. en echt dit uit vervelendheid doet dan pak ik ze soms wat korter. dat je longeerd op een volte van 15 a 10 meter doorsnede. dan kunnen ze niet heel erg weg vliegen maar nog wel goed aanspringen en galloperen ook hou ik de gallop dan wat korter omdat het wel redelijk zwaar is. hopelijk gaat het snel beter

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:57

ik zei ook, eerst laten luisteren. :j kun je zelf bepalen wanneer je iets meer van je paard wil vragen.
omdat ze bijzet aan de zijkant niet fijn vond noemde ik pessoa als alternatief.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:59

Nee, daar is hij niet voor bedoeld, dat zeg je goed. Maar weet je dan wel, waar een pessoa of andere longeerhulp dan wél voor dient?
Ze zijn er echt niet voor niets.

saskiakefie schreef:
Ik zou de pessoa ook laten, dat is niet een middel om je paard te laten luisteren..

Kamsel, ik zoek juist de confrontaties ook op, des te eerder heb je ongewenst gedrag onder controle.......

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:00

kamsel schreef:
Vergeet ook je lichaamshouding en positie niet tijdens de overgangen.
Werken in de zin van trainen is het ook niet, maar dat is nu ook niet de eerste prioriteit.
Gehoorzaamheid moet eerst geïnstalleerd worden..
Jep Aerdenhout, en dat icm met een bepaalde zin uit de openingspost heeft nogal wat mensen aan het lachen gebracht..

Ik lach haar helemaal niet uit, ik herken precies wat het paard doet bij TS!
TS heeft even een klein steuntje in de rug nodig met longeren! Het is een Tinker, en een Tinker is een krachtpatser! Als die een maal door hebben dat ze eigenlijk liever rechts dan linksom gaan en dat lukt dan ook nog eens, is er vaak geen houden meer aan.
Dus of je gaat HEEEEEL handig worden met longeren en voor hij de andere kant op wil kan je al in grijpen, of je zorgt voor even wat hulp die naast je staan en vasthouden als hij de andere kant op wil.
Alle hulp teugels mag en kan je pas gebruiken als je paard gehoorzaam is, dat zijn geen dwangmiddelen, maar hulp middelen om een paard te laten nageven en beter te krijgen in zijn lijf.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:06

saskiakefie schreef:

Ik ben het met je eens dat je de confrontatie moet vermijden, ik denk alleen dat we allebei een ander idee hebben over hoe je dat voorkomt.
Confrontaties ontstaan alleen uit onduidelijkheid. En dat moet je voorkomen. Je moet zorgen dat de randvoorwaarden goed zijn.
Dus alleen longeren in een afgesloten ruimte. Zorgen dat je in de goede positie bent om de hulpen te geven en de juiste timing hebben in je handelen.
Als je paard bij je weg kan rennen en zo onder het werk uit kan komen zijn je randvoorwaarden niet goed.
In mijn vorige post kun je lezen hoe je weer kunt gaan oefenen. Het probleem zit namelijk niet in de galop, het probleem zit in het (nog)net niet handig genoeg zijn voor dit paard en vooral in het feit dat je niet de juiste ruimte hebt om in te longeren.
Er is namelijk een reden waarom je alle echt goede longeurs voornamelijk in een ronde bak of een afgezet stuk ziet werken. Je moet de oefening altijd zo opzetten dat je de meeste kans van slagen hebt, dan vermijd je de confrontatie omdat je onduidelijkheden oplost/ voor bent.