Paard drijft vriendin bij mij weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:24

ranna schreef:
Dieren worden veel te veel vermenselijkt. Alsof zij denken zoals wij denken - dat te verwachten is absolute waanzin en je doet er het andere dier zondermeer heel erg tekort mee.

Dat is de reden waarom ik het vroeg. Ik wil zíjn beweegredenen kunnen begrijpen.
Ik denk ook niet dat een paard voor een mens denkt, die gaat gewoon uit van z'n eigen instinct. Wij kunnen ons proberen in een dier te verplaatsen, maar andersom hoef je dat niet te verwachten ;)

Citaat:
Wanneer de TS duidelijk maakt dat de vriendin direct onder haar staat, en de vriendin dit met haar houding en gedrag onderstreept, denk ik dat dit snel is opgelost

Dat denk ik dan ook wel.
Ik weet zelf wel hoe ik hiermee om moet gaan, mijn vriendin is wat dat betreft een echte leek. Dus ik vertelde aan haar wat zíj moest doen en dat werkte gelukkig ook. Maar jullie geven aan om zélf dit ook duidelijk te maken.
Hoe kan ik dat dan op zo'n moment het beste doen? Hem uit 'onze' (vriendin en mij samen) kudde sturen?

Neverhere

Re: Paard drijft vriendin bij mij weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:00

Vind dat je het prima hebt opgelost door je vriendin te leren hoe ze het met haar lichaamshouding en gedrag respect kan verdienen van je paard.
Afhankelijk van hoe vaak zij of een ander meegaat zou ik er niet al te moeilijk over doen en haar dan aan de andere kant van me laten lopen.
Komt het wel vaak voor kun je je paard met jouw lichaamshouding wegsturen en zo duidelijk maken dat jij je vriendin in jouw ruimte toelaat maar niet hem.

Fijn dat je moeite doet om hem te snappen, kunnen vele een voorbeeld aan nemen :j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:19

ranna schreef:
Waarom wordt in vredesnaam alles onder de noemer 'dominant' gedrag geplaatst?
Het is gewoon gedrag, niets anders.

Het is inderdaad "gewoon" gedrag van de leider van een kudde naar een "nieuwkomer" in de kudde maar het toont wel dat de relatie tussen ruiter en paard niet helemaal juist zit.
Als zij door haar paard als leider wordt erkend zou het paard dit niet doen naar een nieuwkomer maar zou dit overlaten aan zijn leider.

Als wij met een onbekende op de weide bij ons paard komen, 5 jarige, heel dominante maar goed opgevoede merrie, zie ik duidelijk dat ze eerst observeert hou wij ons gedragen tov de onbekende, dan naar ons toe komt en na een begroeting met ons zal ze contact zoeken met de onbekende waarbij ze zich onderdanig opstelt, zelf naar kinderen. Ze weet "mijn leider vindt dit goed dan is dat voor mij ook goed".

Als er mensen bij haar komen, zonder dat wij erbij zijn, zie ik duidelijk dat ze zich wel manifesteert als leider in het contact met deze mensen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:11

De discussie over hoe dominant niet dominant is, vind ik heel interessant :)

Maar ik vind dat je gedeeltelijk gelijkt hebt Ranna, dominatie is normaal gedrag. Er is een leider van de kudde, die is dominant. Komt er een nieuw paard bij, dan wordt die dominantie eerst uitgetest op de ander. Inderdaad, is volkomen normaal gedrag, maar 'dominant' wordt vaak meteen als bedreiging ervaren, en terecht! Het begint met kleine dingetjes in de wei, zoals andere mensen afzonderen, of in je zakken zitten omdat daar iets lekkers in zou kunnen zitten. Het paard krijgt dan het signaal dat dat allemaal kan, dus kan hij zich wel wat meer permitteren. Vervolgens loop je met je paard van de wei naar de stal, en vindt het paard dat rechts toch leuker is dan links, en hee, paard is sterker, dus met een beetje trekkracht is die beslissing snel genomen. Met moeite krijg je je paard de stal op gesleept, maar de volgende keer denkt hij 'ammehoela' en neemt gewoon een loopje met je.

Het is zoals MarcR zegt: Zodra je de wei ik komt, hoor jij de leider te zijn. Wie jij meeneemt en accepteert, dat heeft het paard ook te accepteren. Dat is ook natuurlijk gedrag. Een andere situatie, maar tochwel vergelijkbaar: mijn pony is in haar eerste jaren niet echt opgevoed, met als gevolg: eigenwijs, koppig en bang. Met heel veel tijd, respect, liefde maar met nog meer heel consequent haar paardvriendelijk op haar plaats te zetten, ben ik onbetwist haar leider, en de leider over iedereen die daar staat. Een van de kinderen daar vond het een spelletje om achter haar aan te jagen, hij wist niet beter. Ze was dus bang voor hem geworden, maar toen ik hem meenam de wei in, durfde ze wel te komen kijken want 'zij is de baas en wat de baas meeneemt is goed'. Andere emotie die erbij hoort en dus andere insteek, maar het geeft wel aan dat je paard respect hoort te hebben voor wie of wat jij meeneemt.

@ TS: jij zult waarschijnlijk alleen wel de leider zijn, maar je mag ook gerust zelf ook ingrijpen, samen met de andere persoon. Zo leert het paard dat jij als leider het ook niet goedkeurt dat hij zulke dingen doet, en kun je het gedrag misschien in de toekomst helemaal afleren. Wie de baas meeneemt, daar moet je niet mee sollen, dat is de boodschap die je af wil geven.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:03

Interessant topic!

Op de vorige blz. had ik een vraag met betrekking tot mijn paard en het wegjagen van een ander paard als ik erbij stond. Ik heb hier geen antwoord opgekregen, maar het lijkt mij toch wel in dit topic passen...

Uit de verschillende reacties begrijp ik dat de eigenaar van het paard (de leider) bepaalt hoe het paard zich gedraagd t.o.v. (nieuwe) mensen en of andere paarden. Dus als mijn paard een ander paard wegjaagd, dan zou ik dat niet moeten goedkeuren, want immers ben ik de leider en niet mijn paard.

Maar hoe is het dan als een paard van iemand anders mijn pony wegjaagt. Hoe zou dat op te lossen zijn? Nu heb ik mijn pony en dat paard niet bij elkaar staan...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:58

Wat je al dan niet goedkeurt is aan jou, ligt aan wat jij wilt. Daar zijn geen standaard regels voor.

Als je wilt kun je paarden jou als mens, als ranghogere laten zien. Maar paarden onderling hebben ook een rang van hoog naar laag. Je hebt nr 1, jij - als je dat wilt, dan nr. 2, nr. 3 enz. Alle kuddedieren hebben rangorde van hoog naar laag. Je kunt je paard het niet kwalijk nemen dat hij een ranglager paard wegjaagd, dat is natuurlijk gedrag. Er kunnen geen 2 paarden op dezelfde rang in de kudde staan, zo werkt een kudde niet.

Dat jouw pony weggejaagd wordt heeft daar ook mee te maken. Zij is ranglager dan het paard wat haar wegjaagt. Daar doe je niets aan. Je kunt er moeilijk 24/7 bij in de wei staan en als jij als nr.1, weer wegbent, heeft nr.2 gewoon de leiding.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:14

Dit keer ben ik het met ranna eens paarden onderling moet je je niet mee bemoeien tenzij ze jouw in gevaar brengen door hun gedrag tegen een ranglagere. Anders is het hun ding en gewoon laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 00:00

Ik heb iets anders beleeft, ik zit op paardrijles en rij best vaak op een paard dat Naomi heet nu heb ik een klik met haar en zij met mij,.....denk ik, laatst kwam ik de manege inlopen en iemand anders ging op Naomi rijden hij zou haar net het hoofdstel omgaan doen kom ik langs en zeg "hoi Naomi" en ja hoor mevrouw kwam leuk naar me toe en had geen boodschap meer aan de medeleerling die op haar zou gaan rijden, ik vond het wel komisch eigenlijk hij neemt altijd snoepjes mee voor de paarden en ik geef ze een simpele paardse knuf( de manenkam een beetje kneden), het is niet gelijk aan het voorval dat hier voor is beschreven maar vond het hier toch bijpassen, waarom zou een paard zo reageren!?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 00:14

Interessant gesprek hier. Mij blijft echter één vraag bekruipen: had je vriendin misschien snoepjes in d'r zak? :+

Om nog even op het verloop van het topic in te haken: mij mogen ze niet de pas afsnijden als ik de kudde in ga. Ook niet als ze aan de hand lopen trouwens. Ze mogen ook elkaar niet in de haren vliegen als ik erbij of ertussen sta. Dit maak ik duidelijk door me groot te maken, bij de één is dat een vinger opsteken, bij de ander als vliegende vogelverschrikker. :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 00:35

Snoeppie97 schreef:
misschien deed hij het gewoon om je te beschermen,..
ik heb zelf een haflinger dus veel verstand ervan heb ik niet ,

Ras maakt niks uit, dit is niet iets Ijslands of zo.
Ik lees even verder, normaal is het iig niet zo , denk wel dominant

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:01

Nee, ze had geen koekjes in haar zak :P

Er is bij mij ook geen paard die me de pas afsnijdt. Dan word ik ook 'levende vogelverschrikker'. De halve kudde weet het inmiddels al, sommigen komen wel kijken en naar me toe lopen maar blijven netjes op een paar meter afstand staan kijken of ze wel of niet verder mogen komen :) . Meestal ook door me alleen maar groter te maken.
*vinkt het 'geschikt' vakje aan*
Nee grapje... ik weet ook nog lang niet alles, ik denk wel dat ik met lichaamshouding al een hoop weet te bereiken en dat anderen kan leren. Had me alleen nog niet beseft dat ik ook in kon grijpen voor m'n vriendin.
Paard en ik kennen elkaar nog niet door en door, en ik had hem duidelijk moeten maken dat mijn vriendin oké is en dat hij daaronder staat.

Ik heb overigens wel geleerd om bij 'ranglagere' paarden niet nummer 1 te zijn, om het zo maar te zeggen.
Als je werkt (op de grond) met een paard dat onderaan de kudde staat, moet je daarop niet reageren alsof je de kuddeleider bent, maar alleen als een 'ranghogere', zeg maar, omdat je anders dat paard nogal kan overdonderen.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:29

In het werken met paarden of andere dieren, ook mensen, moet je altijd kijken welke signalen de ander geeft. Door goed te observeren kun je heel veel tekens ontdekken die je vertellen hoe de mentale staat van de ander is. Of iets ze teveel wordt, of ze je interessant vinden, of ze je vertrouwen.
Gewoon een kwestie van goed lichaamstaal kunnen lezen.

Er is dan ook niet 1 manier om een paard tegemoet te treden. Zelfs niet hetzelfde paard waar je dagelijks mee werkt. Het is iedere keer weer opletten hoe de stemming is op het moment dat je ermee werkt.
Als je niet goed oplet kun je paarden idd overdonderen dat is niet handig want daarvan worden ze snel angstig en in een angstige 'state of mind' kunnen ze niet leren.

Een paard (of gelijk wat voor dier) kan enkel leren als hij kan ontspannen en er vertrouwen is.

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:07

Kom jij daar vaker dan je vriendin? dan is het waarschijnlijk dat jij al deel uitmaakt van de kudde en zij duidelijk nog niet.