man probeerde mijn proef te verpesten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:18

Heb je die man erop aangesproken?
Zou ik wel doen, ik vind dat echt niet netjes, zeker niet als hij het duidelijk expres doet.

Maar meestal houden juryleden daar wel een beetje rekening mee.
Ik heb eens een proef gereden op gras toen het de dagen ervoor ontzettend had geregend en ik moest als een van de laatsten starten dus de hoefslag was één gore blubberzooi waar mijn paard echt in wegzakte. Ik had dus de hele proef moeite haar op de hoefslag te houden en er was één hoek die ze steeds afsneed omdat dat gewoon niet te doen was.
Dus ik was al bang voor lage punten, dat is toch iets waar je de hele proef last van hebt.
Maar die jury gaf het direkt na de proef al aan dat ze er wel rekening mee gehouden had en dat ze die hoek afsneed had ze maar doorheen gekeken want dat was begrijpelijk.
Ik had dus nog best aardige punten, was geloof ik 4e uiteindelijk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:19

Ok goedzo.

Er tegen doen kan je in dit geval niet denk ik, immers als jij klacht in wilt dienen moet je het ook kunnen bewijzen.
Dat wil ook zeggen dat je aan moet kunnen tonen dat je er hinder van hebt ondervonden, en dat zal niet meevallen als je eerste bent ;)

xTweetyx

Re: man probeerde mijn proef te verpesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:22

nou bij ons was de bak dus ook helemaal kapot.en het had veel geregend de dagne ervoor.
het was ook een grasveld en wij waren de laatste van de dag, en daar hebben ze geen rekening mee gehouden hoor.

ik wilde eerst mijn pony op de trailer zetten, en daarna naar die man gaan,
maar die mensen waren toen al weg(we waren misschien 20 minuutjes weg)

mijn familie wilt soms ook mee naar wedstrijd, maar die hebben 2 kinderen die om het half uur een jankbui krijgen(omdat ze dan weer iets willen wat niet mag) en die mensen gaan dus echt niet mee op wedstrijd hoor........

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:30

xTweetyx schreef:
ja daarom.

over ouders...... mijn ouders worden niet kwaad als het proefje minder gaat, maar je hebt sommige ouders(3 weken gelede) kindje van 12 jaar ofzo... kwam uit de 2de proef, moeder helemaal kwaad, schreeuwe tegen dat kindje,omdat ze hem niet goed losreed, en ze deed super veel dingen fout.

kindje natuurlijk huilen,
datvind ik altijd zo zielig,...... maarja, sommgie mensen proberen dan de proef van andere te verpesten zodat hun kindje kans heeft om te winnen.

zo hier kan ik zo kwaad om worden slaat nergens op om een kind zo onder druk te zetten ze moeten lol hebben geen stres dan moet die moeder zelf maar rijden !

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:33

ouders die wedstrijd hebben gereden zelf.
zijn vaak fanatieker dan het kind zelf.

op de brabantse heb ik in 2 dagen, ongeveer 7 kinderen huilend op de pony gezien omdat de ouders kwaad zijn.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:45

Ik vind het niet normaal dat mensen dit doen. Het is gewoon jaloezie en afgunst... Vind het top dat je toch eerste bent geworden. En dat meisje 5e. Ik was naar die man toegelopen en had hem recht in zijn gezicht uitgelachen!! En ik lees eerder in dit topic dat het alleen maar aantoont dat jij je paard niet onder controle hebt, dit vind ik dikke onzin. Een paard is heen machine, je schrikt zelf toch ook als er iets onverwacht gebeurd? Dat zijn dingen die kun je niet onder controle hebben. En het ene paard is het andere niet. De 1 schrikt er wel van en een ander weer niet. Net als een mens...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:02

nou ik hoorde eerst die stoel niet, maar mijn pony schrok, liep beetje van de hoefslag af en ging sneller lopen, dus ik corrigeerde hem, en reed verder, en toen deed tie het weer toen ik daarlangs reed, toen had ik iets van huh...... wat is er daar eng......

zeer triest vind ik.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:00

ik vind sowieso dat mensen steeds asocialer doen met wedstrijden.
Zo zou ik een keer starten, en mijn moeder heeft altijd een emmer bij zich met mijn jas, peeskappen en boekje er in.
lopen we langs de ringen, horen we uit een daarvan geroep komen: Ga G*dverdomme weg met die k*temmer! Haar paard liep er zo braaf bij, hij deed niet eens wat..

komt die vader naar me toe: ja jullie moeten weggaan want *naampaard* kan niet tegen emmers want dan denkt hij dat hij voer krijgt en dan wordt hij gek!

ik vind het heel erg jammer.

ook altijd erg storend als er mensen langs de rand van je ring gaan staan en gaan klikken met hun tong.. gewoon onverstoorbaar verder rijden denk ik altijd maar...

edit;niet helemaal duidelijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:16

Ibbel schreef:
Dressuur betekent je paard 100% aan de hulpen en onder controle hebben. Als je die controle hebt, wijkt je paard ook niet uit voor een schuivende stoel. Het feit dat je paard uitwijkt toont - ook voor de jury - aan dat je je paard (nog) niet 100% voor elkaar hebt. Eerlijker kan een jury je haast niet beoordelen...

KLopt.

Zo heb ik eens een meisje gezien.
Die reed haar proef en ineens valt het raam uit de kantine in de bak.
Hij was gelukkig nog helemaal heel, maar ze bleef heel rustig.
Toen het raam weg was heeft ze het proefje echt onverstoorbaar voortgezet.
Ze was 1ste.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:22

Dat klikken is ergerlijk idd, ook als ze Hoo zeggen.
Ik heb met beide vervelende dingen meegemaakt, één merrie is echt heel erg op je stem en reageert dus ook heel erg op klikken en schiet dan dus naar voren.
Daarnaast ook een hengst gehad die Hoo iets te letterlijk nam en dan echt óp de rem ging en in 3 stappen stilstond.
Ik heb dus een keer meegemaakt dat ik galoppeerde met hem en hij werd een beetje vrolijk, niks bijzonders eigenlijk, alleen een beetje hard wat schudden met hoofd, zegt er iemand langs de kant duidelijk HOO als ik langsrijd, gevolg; paard staat stil in 2 galopsprongen, waardoor ik er bijna voorover af kiepte :+
Bleef gelukkig wel zitten, meneer keek ook verbaasd, had ie blijkbaar niet verwacht :P

Maar dat soort dingen zijn nog goed bedoeld, sommigen jutten ook expres op, kloppen op de bakrand enzo waar ben je dan mee bezig joh?

Heb je die meid nog gezegd dat ze 't fatsoenlijk moest vragen? Je kunt toch niet iedereen met een emmer uit je weide omtrek weren...

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:19

Heb ooit een man gehad die in de hoek stond bij mijn piste en elke keer een paraplu open deed als ik er aan kwam. Zijn dochter moest namelijk na mij rijden. Associaal en kinderachtig! Mijn pony was altijd super geconcentreerd in de ring en we hebben er gelukkig niet veel van gemerkt maar het zegt echt wel meer over hen hoor! Als zij zulte dingen moeten doen om te kunnen winnen.. Zielig!

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:29

Gewoon doorrijden...

De jury houdt er namelijk geen rekening mee..

maar het blijft natuurlijk wel stom dat die man dat deed!!!
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 26-09-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 post samen gevoegd

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:35

erg flauw om zoiets te doen.hij wilde zeker iemand anders laten winnen. :(
als jouw paard van schrik had gesteigerd,en er ongelukken waren gebeurt,dan had hij misschien spijt gehad,maar te laat.wat een gedrag voor een volwassen vent

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:41

mensen kunnen wel zeggen dat je pony 100 procent op jou gericht moet zijn enzo.

maar als een paard schrikt peert hij hem er toch uit....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:47

Je concentreren op je paard en proef, je afsluiten van wat er om he heen gebeurt. De omgeving is niet belangrijk. Focus op je paard!!!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:52

je hebt er aso's bij. deal with it. zo simpel is t

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:19

Ik vind dat dressuurruiters vaak erg overtrokken reageren en hun eigen onvermogen om hun paard bij de les te houden maar afschuiven op publiek of omstandigheden.

Als je westernwedstrijden rijdt, heb je doorgaans van alles langs de ring. Rokende bbq's, de omroeper met z'n hele installatie, bar, kinderwagens, honden, weet ik wat voor afleiding. Maar onze paarden houden gewoon hun kop bij hun werk, daar trainen we op.
En dat geldt niet alleen voor Quarters ed, mijn eigen paarden (fjord/arabier/paint/kwpn) hebben daar ook nooit moeilijk over gedaan.
Er is méér te trainen dan alleen een proefje, als je op wedstrijd gaat.

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:21

probeer je er niet druk om te maken anders denkt je pony ook van owh daar is wat aan de hand

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:31

Sonja schreef:
Ik vind dat dressuurruiters vaak erg overtrokken reageren en hun eigen onvermogen om hun paard bij de les te houden maar afschuiven op publiek of omstandigheden.

Als je westernwedstrijden rijdt, heb je doorgaans van alles langs de ring. Rokende bbq's, de omroeper met z'n hele installatie, bar, kinderwagens, honden, weet ik wat voor afleiding. Maar onze paarden houden gewoon hun kop bij hun werk, daar trainen we op.
En dat geldt niet alleen voor Quarters ed, mijn eigen paarden (fjord/arabier/paint/kwpn) hebben daar ook nooit moeilijk over gedaan.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens, je paard moet in de proef op jou letten. Wanneer ze dit niet doen schrikken ze inderdaad;)

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:55

Je kan het wel tegen het secretariaat en de jury zeggen, maarja daar bereik je ook niks mee. Ze kunnen niet opeens een 4 veranderen in een 6 omdat het door die man kwam. Op wedstrijden is het nu eenmaal druk en daar zul je mee om moeten gaan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:24

Sonja schreef:

Mee eens. Ik ben ook ooit voor rotte vis uitgemaakt omdat ik mijn paard met mijn stem beloonde voor z'n brave gedrag tijdens het rondje om de ring voor het binnenkomen bij A. Degene in de ring naast mij bleek zo'n sensibel paard te hebben die al reageerde op mijn beloningen voor Celeste. Sjah, sorry hoor. Ga gewoon lekker leren rijden ofzo. Dat zij haar paard niet kan controleren, maakt mij nog geen vrouw met een enge ziekte toch? ;)

IrisKris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:47

Ik vind het eigenlijk best flauw.. zo iemand gunt een ander niks.
Boos om worden heeft geen zin werkt meestal al maar tegen. Trainen ervoor kan maar er zijn altijd wel wat dingen waar het paard toch nog van kan schrikken. Helaas maar toch nog goed dat je 1e bent geworden toch! Zou je er niet druk om maken voor de rest. Als die man het vaker gaat doen zou ik hem toch wel een keer aanspreken en dan gewoon op een rustige manier.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:21

Heb het ook een keer gehad man ging met plastic bekertjes gooien en liet de hond het vangen en die ging kraken met het bekertje.. en dat achter elkaar.. toen ik er in me proef wat van zei ging hij gewoon door... en mijn paard maar schrikken.. na men proef op hem afgestapt en gevraagt waar het goed voor was en hij had spontaan geen idee waar ik het over had... heel triest dat soort mensen... maar helaas ze zijn er..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:36

Ja sommige mensen vinden het gewoon leuk om anderen te pesten. Ik kwam laatst met buitenrijden iemand tegen die expres keihard met zijn auto door een plas reed langs mijn pony. Pony en ik natuurlijk drijfnat, ik heb geluk dat ze 100% bomproof is en niet schrok, want hij racete er dus echt met een rotgang langs om maar een zo hoog mogelijke golf te maken en te kijken of ik van m'n paard zou donderen. Wat voor rotzak ben je dan als je een paard expres aan het schrikken gaat maken!!!
Niet alleen gemeen dat hij je proefje verpest, het kan ook levensgevaarlijk zijn als een paard hard schrikt. Ik vraag me af of hij net zo hard had gelachen als jij door zijn toedoen van je paard was gevallen en gewond was geraakt. Nu is het natuurlijk allemaal goed afgelopen, maar paarden laten schrikken vind ik toch echt geen leuke grapjes. Als een paard flink aan de kletter gaat kunnen er allerlei ongelukken gebeuren.
Maar als iemand ooit nog eens zoiets doet zou ik hem negeren als ik jou was. Wel even proberen te onthouden wie het was en hem later face to face erop aanspreken dat je het niet zo netjes vond, maar niet tijdens je proefje boos kijken, dat is namelijk precies waar hij zoveel plezier uit gehaald heeft ("kijk haar eens boos kijken, die heb ik mooi op de kast!").
Wat hier gezegd wordt over je paard onder controle hebben is zeker waar, maar ik vind niet dat het daarom maar OK moet zijn als mensen met opzet proberen om een paard op stang te jagen. Dat soort mensen zijn (naar mijn mening in ieder geval) namelijk erg dom bezig.

natascha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:44

ik zou het aangeven bij je vereniging, of op die man afstappen en vragen waarom hij zo idioot doet!
jammer voor je proef..