is het zo erg als een paard schuurt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:24

ollielief schreef:
siskeh schreef:
Ik ken genoeg paarden die ook lief zijn en zo achter je aanlopen, stil staan en je kan er zo opstappen en mee wegrijden.
Zegt niet dat ze niet dominant zijn :+
Er zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen die de "baas" over jouw zijn die ook lief zijn.

ik denk niet dat hij dominant is. hij staat juist heel laag in rang en bijt nooit andere paarden of mensen. ik denk eigenlijk hetzelfte als CarpeDiem dat hij het gewoon doet om me een soort van knuffel te geven. ik vind het ook niet erg juist heel grappig!

Dus jij ziet het niet als teken van dominantie dat jou paard bepaald wanneer hij tegen jou mag schuren?
Jou paard neemt een beslissing over jou dat is wel zeker een teken van dominantie

siskeh

Re: is het zo erg als een paard schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:42

Precies moontje1991.
Het maakt helemaal niet uit of je paard normaal gesproken dominant is.
Ik denk zelfs dat er meer laag-in-rang-paarden schuren dan dominante.
Zolang jij niet dominant over je paard bent is hij/zij dominant over jouw.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:30

Paarden op de manege doen het ook altijd, maar dat komt omdat ik ze altijd kriebel op hun voorhoofd en dan willen ze meer :Y)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:52

Niet om nou meteen belerend te klinken, maar daar gaat het dus vaak fout mee. Ik weet nog heel goed dat ik als kleine uk op een groot paard moest en van de ruiter ervoor te horen kreeg dat dat goed kon. Ja, bij een man van 1.90, met 110 kg, maar niet bij een 6 jarige uk van hooguit 40 kg. 'Wat leuk, hij vind me lief WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH *zandhap*'

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:07

Die van mij vraagt of het mag... Dan duwt ze heel zachtjes haar neus tegen me aan, en als ik me dan naar haar toe draai gaat ze schuren. Ze weet ook dat ze me niet om mag duwen, en als ik 'nee' zeg stopt ze meteen.

Je moet duidelijk grenzen stellen. Een paard mag het niet 'afdwingen'. Jij hebt de controle en jij bepaald wanneer er wordt geschuurd.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 02:34

Ik laat het gewoon toe.
Ze vinden het heerlijk om lekker op hun hoofd gekroeld te worden, vooral mijn oudste gaat er echt voor staan. Dominantie of niet... ik heb er geen last van in de omgang verder.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:39

Mijn paardje heeft na het rijden altijd ongelooflijke kriebels, maar weet dat hij met hoofdstel om NIET mag schuren. als ik het af heb gedaan, dan kroel ik hem op z'n voorhoofd, en dan schuurt hij zelf tegen mijn hand aan, ik hoef m niet eens heen en weer te bewegen, dat doen meneer zelf wel voor me :p

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:41

als die van mij mij als schuur paal gebruikt krijgt ie een slag voor zn hasses, en als die waagt te schuren met zn hoofdstel in idem.
ze heeft het 2 keer geprobeerd, en nu wacht ze netjes tot der hoofdstel af is met schuren aan der been of muur.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:38

__Nathalie__ schreef:
als die van mij mij als schuur paal gebruikt krijgt ie een slag voor zn hasses, en als die waagt te schuren met zn hoofdstel in idem.
ze heeft het 2 keer geprobeerd, en nu wacht ze netjes tot der hoofdstel af is met schuren aan der been of muur.

Nathalie 'een slag voor zn hasses' DAT is pas een manier om met je paard om te gaan }> Nogmaals, mijn paard schuurt me niet omver maar geeft een vriendelijk wrijf met zn hoofd tegen mij aan. Als ik zeg stop, is het gelijk over, als ik geen topdag heb zeg ik hallo paardje vandaag gaan we niet knuffelen, ook goed. Een goede band en dito communicatie met je paard doet wonderen. Bij de kinderen in de stal doet hij dit helemaal niet. Dit is mij voorbehouden. Ik hoor veel reacties dat het een teken van dominantie is en dat ik zelf niks meer te zeggen zou hebben. Voorlopig loopt hij achter mij aan zonder dwang of lijntje, hij wacht geduldig met eten tot ik zeg dat het mag (dit in het kader van omver lopen als hij mij met eten ziet), hij komt me hinnikend tegemoet rennen in de wei, ik longeer hem voornamelijk op mijn stem... bijzonder gedrag voor een paard die ERG dominant is :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:07

Dat het een teken van dominantie is heb ik eigenlijk nooit eerder gehoord, maar je moet er wel altijd rekening mee houden dat wat je paard/pony bij jou doet hij ook bij anderen zal doen. Neem maar het verhaal van Khirshanta; een kind duwt 'ie zo omver met wat jij "zachtjes schuren" vindt.