Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:07

Daar is moeilijk zonder verdere informatie iets zinnigs over te zeggen.
Het gaat namelijk om de vraag wie in dat geval bezitter van het paard is en die vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Ga er in ieder geval maar vanuit dat als de stichting bezitter is, dat je de aansprakelijkheid niet door een overeenkomst kan uitsluiten.

Als je per PB even uitlegt hoe wat voor stichting het is en wat die doet, en even de inhoud van de overeenkomst stuurt, dan wil ik er wel even naar kijken.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:16

LDRD heeft het hier goed verwoordt; "Dit is nogal een grijs gebied helaas en echte duidelijkheid vooraf zal je niet krijgen."

Sluit in ieder geval een aansprakelijkheidsverzekering zodat je in ieder geval de consequenties voor jezelf hebt afgedekt. Beter safe, than sorry!
Voor wat betreft eventueel letsel aan je eigen paard; een eigen ongevals e/o ziektekostenverzekering is beter. Zoals al gesteld de rechtspraak is niet duidelijk.
Ook een bijrijder kan het risico van letsel deels afdekken door het sluiten van een persoonlijke ongevallendekking.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:24

Met betrekking tot een ongevallenverzekering even geknipt en geplakt uit een ander topic:

@Ikke, er zijn 2 inzittendenverzekeringen, de ''Schadeinzittenden verzekering", de zogenaamde SI polis en je hebt een "ongevallen inzittenden verzekering" de zogenaamde OI polis.

De OI polis kent bedragen toe bij bepaalde lestels. BV. bij een duimamputatie krijg je 10.000 euro, ik noem maar even een dwarsstraat.

De SI polis regelt echter de schade die voortvloeit uit het ontstaan van letsel, los van enige aansprakelijkheid.
Die SI polis zou ik elke automobilist aanraden. Kost meestal zeer weinig, maar kan je een hoop ellende besparen. Als je bv zelf aansprakelijk bent voor een aanrijding, of de aansprakelijkheid is niet onmiddelllijk duidelijk, dan regelt gewoon jouw eigen verzekeraar de schade die jij lijdt. Ook als er iemand anders aansprakelijk is, kan je ervoor kiezen om de schade door je eigen maatschappij te laten regelen in dat geval. Dat heeft als grote voordeel dat je weet welke verzekeraar je schade in behandeling heeft. Er zijn er namelijk nog steeds bij die bij schade niet altijd even eenvoudig zijn met regelen.

Goed, de gewone ongevallen verzekering in relatie tot mijn link.
Wat in mijn link staat is kort weergegeven dat als jouw bijrijder van jouw paard afvalt en jij bent aansprakelijk (en anders hoef je uberhaupt niks te betalen!) dan vergoedt jouw AVP verzekeraar de schade.
Wat doet een ongevallenverzekering? Die geeft daar bovenop een standaard bedrag voor bepaalde letsels. Heeft dus niets met schade te maken, maar met een vooraf afgesproken bedrag dat je bij bepaalde letsels uitgekeerd krijgt.
Dit is natuurlijk hartstikke overbodig, omdat je bijrijder al gewoon zijn of haar schade vergoed krijg. Een bonus daarop is niet echt nodig toch?

gohya

Re: Bijrijdster krijgt paard in bruikleen. Wat voor verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:41

Ik zal mijn verzekering toch weer eens bellen.En anders sluit ik wel een aparte verzekering af voor de pony's.
@LDRD je hebt PB.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:13

Het is als aanvulling hierop wel zo, dat een verzekering dan wel moet weten dat je niet van je eigen paard bent gevallen als het om letselschade van de bijrijder gaat.

Ik ben ooit van de pony van iemand anders afgevallen. Schedelbasisfractuur, hersenkneuzing, gesprongen trommelvliezen en 8 dagen schemercoma. Niemand heeft mij of mijn ouders ooit gevraagd of dat wel mijn pony was. Er is dus ook niets verhaald op de eigenaar van de pony. (wat ik ook prima vond, ik was er zelf op gaan zitten ;))

Natuurlijk kan je je beter gewoon goed ingedekt hebben qua verzekering, maar dat er altijd schade verhaald wordt is dus in ieder geval niet zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:51

LDRD, niet dat ik jou niet geloof hoor maar paps is niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen en al behoorlijk lang werkzaam in het wereldje ;). Ik ga dus tóch mijn verzekering maar even bellen, als zij namelijk wèl zeggen dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden als ik e.e.a. op papier zet en ik krijg dat van hen ook op papier, dan is e.e.a. iig al meer afgedekt ;).

Bij de garderobe hangen ze ook simpelweg een bordje op dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor diefstal van jassen blablabla en dat is ook rechtsgeldig. Ik geloof dus gewoon niet (altijd advocaat van de duivel spelen :D) dat als ik zwart op wit ondertekend heb dat men de schade onder geen beding op mij zal verhalen (en dan heb ik het alleen over letselschade aan de bijrijdster, verder niet) dat daar niets mee gedaan wordt... Maar superbedankt voor je uitleg!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:56

@PriscaZ
Tegenwoordig krijg je een formulier thuis gestuurd hoe het ongeval is ontstaan en of ze iemand anders aansprakelijk kunnen stellen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:18

Als (ex) verzekeringsman kan ik wel dit zeggen: Theorie en praktijk liggen hier mijlenver uit elkaar. Bovendien verschilt het per verzekeraar. Lees eventueel de polisvoorwaarden goed door op dit punt.

Bij twijfel kun je bellen, maar heeft voor wat betreft verhaal achteraf weinig zin. Een willekeurige medewerker kan je mogelijk gerust stellen, maar je kunt er nooit op terugvallen.

Wat je wel kunt doen is de exacte situatie voorleggen en aangeven dat je dekking wilt voor de situatie bij aansprakelijkheids-calamiteiten. Laat dit schriftelijk vastleggen/bevestigen, bij voorkeur in een extra polis aanhangsel.
De betreffende verzekeraar zal niet staan te juichen, maar het kan wel!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:53

Sees schreef:
LDRD, niet dat ik jou niet geloof hoor maar paps is niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen en al behoorlijk lang werkzaam in het wereldje ;). Ik ga dus tóch mijn verzekering maar even bellen, als zij namelijk wèl zeggen dat ik niet aansprakelijk gesteld kan worden als ik e.e.a. op papier zet en ik krijg dat van hen ook op papier, dan is e.e.a. iig al meer afgedekt ;).

Bij de garderobe hangen ze ook simpelweg een bordje op dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor diefstal van jassen blablabla en dat is ook rechtsgeldig. Ik geloof dus gewoon niet (altijd advocaat van de duivel spelen :D) dat als ik zwart op wit ondertekend heb dat men de schade onder geen beding op mij zal verhalen (en dan heb ik het alleen over letselschade aan de bijrijdster, verder niet) dat daar niets mee gedaan wordt... Maar superbedankt voor je uitleg!!

Als het goed is zou je toch hetzelfde verhaal moeten krijgen ;) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:54

Sees schreef:

Tenzij je ervoor betaald hebt, dan is zo'n bordje niet rechtsgeldig.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:11

Iedereen bedankt voor de reactie's!! 'T is nog steeds een hoop welles-nietus met een hoop onduidelijkheid vind ik eerlijk gezegd. Ik heb contact opgenomen met Hippozorg. Het is van daaruit mogelijk een verzekering af te sluiten voor je bijrijder. Deze verzekering biedt een schadevergoeding bij blijvende invaliditeit of overlijden van een verzekerde persoon maar niet als deze persoon van jou paard valt en een been breekt om even een voorbeeld te geven. Zie hier de site: http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/Aanvullendeverzekeringen/Ongevallenverzekeringvooropzittendenverzorgers/tabid/203/Default.aspx

Nu is dat wel een hele geruststelling maar dan is er nog steeds een schemergebied wat betreft niet blijvend letsel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:32

Maar als je bijrijder een been zou breken,hoef jij er toch niet voor aansprakelijk gesteld worden?
Daar is ze toch ziekenfonds voor verzekerd.Net als alle andere niet blijvende letsels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:34

@Gohya
En haar ziektekostenverzekering komt bij jou aankloppen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:37

LDRD schreef:
Goed, de gewone ongevallen verzekering in relatie tot mijn link.
Wat in mijn link staat is kort weergegeven dat als jouw bijrijder van jouw paard afvalt en jij bent aansprakelijk (en anders hoef je uberhaupt niks te betalen!) dan vergoedt jouw AVP verzekeraar de schade.
Wat doet een ongevallenverzekering? Die geeft daar bovenop een standaard bedrag voor bepaalde letsels. Heeft dus niets met schade te maken, maar met een vooraf afgesproken bedrag dat je bij bepaalde letsels uitgekeerd krijgt.
Dit is natuurlijk hartstikke overbodig, omdat je bijrijder al gewoon zijn of haar schade vergoed krijg. Een bonus daarop is niet echt nodig toch?

@Suzanne, lees dit nog eens terug, zou ik zeggen ;) .

Dat gaat over de door jou aangehaalde link.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:38

Echt waar? ow dat wist ik dus niet.
Vind het raar hoor.Dus de manege moet ook alle ziektenkosten betalen als er iemand letsel oploopt?
Ik zit zelf op voetbal,als ik een blessure krijg en ermee naar de dokter of ziekenhuis ga,loopt dat gewoon via mijn eigen ziekenfonds.Het gaat dan niet via de club,alleen bij blijvend letsel is de club ervoor verzekerd maar niet voor niet blijvend letsel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:41

gohya schreef:
Maar als je bijrijder een been zou breken,hoef jij er toch niet voor aansprakelijk gesteld worden?
Daar is ze toch ziekenfonds voor verzekerd.Net als alle andere niet blijvende letsels.

Schade bestaat niet alleen uit de ziektekosten ;) .

Bovendien verhaalt de ziektekostenverzekeraar de schade op de aansprakelijke.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:42

@Gohya
Ja, ook manege is er voor verzekerd, vandaar dat ze een cap verplichten en vaak ook met springen een body-protector.

Voetballen is anders, dan heb je het niet over dieren waarvan je gebruik maakt. Wel, zou je theoretisch, denk ik degene die je een beenbreuk schopt aansprakelijk kunnen stellen, maar dat zou je LDRD even moeten navragen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:43

gohya schreef:
Echt waar? ow dat wist ik dus niet.
Vind het raar hoor.Dus de manege moet ook alle ziektenkosten betalen als er iemand letsel oploopt?
Ik zit zelf op voetbal,als ik een blessure krijg en ermee naar de dokter of ziekenhuis ga,loopt dat gewoon via mijn eigen ziekenfonds.Het gaat dan niet via de club,alleen bij blijvend letsel is de club ervoor verzekerd maar niet voor niet blijvend letsel.

Voetbal en paardrijden is juridisch niet vergelijkbaar. Het verschil zit erin dat de bezitter van een dier al snel aansprakelijk is. En manege's zijn in de regel bezitter van hun paarden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:45

[quote="Brainless
Voetballen is anders, dan heb je het niet over dieren waarvan je gebruik maakt. Wel, zou je theoretisch, denk ik degene die je een beenbreuk schopt aansprakelijk kunnen stellen, maar dat zou je LDRD even moeten navragen.[/quote]

Jazeker kan dat, alleen is het vestigen van de aansprakelijkheid een stuk lastiger dan bij de aansprakelijkheid door dieren.

Er zijn voetbaltoppers die echt wel de nodige schadevergoeding hebben gekregen hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:50

@Brainless Ik geloof niet dat je de persoon die je een beenbreuk schopt aansprakelijk kan stellen.Voetbal is vrijwillig en met risico.Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aansprakelijk werd gesteld met voetbal.Wel bij prof. voetbal.
Ik merk wel dat er veel hakenen ogen zitten aan verzekeringen zeg.Het lijkt allemaal als vanzelf maar zo blijkt het toch niet te zijn.Ik ben zelf ook nog bezig met een schade te verhalen op derden die ze mijn pony toebrachten.Ze komen met de raarste smoezen de verzekering v.d. tegenpartij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:54

@Gohya
Mijn dochter (toen 5 jaar) was buiten aan het spelen met het buurjongetje (toen 6 jaar). Ze waren aan het spelen met stoeptegels (bleek later). Jongetje tilt tegel op, laat hem vallen en helaas zat de teen van mijn dochter eronder.

Naar het ziekenhuis geweest en een tijdje later krijg ik een brief van onze verzekering met oa de vraag hoe zij eraan kwam. Ik netjes het verhaal uitgelegd. krijg ik een telefoontje met de vraag: wie was dat jongetje? Ik, nog steeds niets in de gaten, vertel het netjes. Zij hun dus aansprakelijk gesteld voor de kosten. Gelukkig is het dan alleen verzekeringswerk, maar ik had dat toen ook nooit verwacht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:06

gohya schreef:
@Brainless Ik geloof niet dat je de persoon die je een beenbreuk schopt aansprakelijk kan stellen.Voetbal is vrijwillig en met risico.Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aansprakelijk werd gesteld met voetbal.Wel bij prof. voetbal.

Het kan wel degelijk hoor, ook buiten het profvoetbal, dat maakt eigenlijk niet uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:07

Brainless, ziektekostenverzekeraars verhalen eigenlijk altijd. Het kan soms heel lang duren, maar ze komen toch.
Dat ze na 2 jaar nog eens komen is meer regel dan uitzondering.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:08

Nou ik leer hier heel veel in dit topic,dat zie ik wel.
Nooit geweten dat er zoveel bij komt kijken w.b.t. aansprakelijkheid en verzekeringen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:11

En dan weet je nog niet een fractie :+ .