Wil jij je paard laten cremeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:15

Mijn pony is vorig jaar gecremeerd in crematorium Westerhout. Zijn as is begraven in de tuin van mijn ouders en ik heb zelf een steen gemaakt zodat er een graf is waar ik naar toe kan als ik daar behoefte aan heb. Hij is voor mijn ogen verongelukt destijds en door hem te laten cremeren en daarna te begraven hoopte ik zijn dood beter te kunnen verwerken.

Ik zie dat je ook nog vraagt hoe het ophalen gaat. Dat gaat op een heel vriendelijke manier. Er wordt een soort grote metalen plaat uit een trailer gehaald die met een kabel aan een lier bevestigd is. Het paard wordt over zijn rug op de plaat gedraaid en zo rustig de trailer ingehaald. Ik ben hier zelf bijgeweest en ondanks mijn verdriet vond ik dit toch een zekere waardigheid hebben. De mannen die mijn pony haalden hadden alle begrip voor mijn situatie en ik mocht nadat mijn pony in de trailer lag er ook nog even bij. Ze waren heel attent en hebben het gebroken been van mijn pony nog afgedekt met een dekentje zodat ik dat niet zou zien.
Laatst bijgewerkt door Flew op 22-09-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:17

Ik zou het wel erg graag willen. Maar het is wel jammer dat het zo duur is. Ik vind het wel een fijn idee dat ik haar as dan nog zou hebben, en eventueel zou ik het dan in een kettinkje willen doen.. Ze verdient zeker haar eigen crematie dan zo hup met 30 anderen. (bij wijze van spreken)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:18

Zouden jullie het wel doen als het net zo duur zo zijn als Rendac?

Pauline

Re: Wil jij je paard laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:22

Hm goede vraag Jessix. Ik denk dat ik er dan wel meer voor zou kiezen dan nu. Op dit moment vind ik de kosten voor cremeren zoveel hoger...
Tja prettig is het niet, de rendac doet wel ook het zo netjes mogelijk en ook zij begrijpen donders goed dat het paard was van iemand die het nu vermoedelijk mist. :)
Dus respectloos, nee, maar omslachtig ook niet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:25

Er zit trouwens ook iets een beetje tussen cremeren en Rendac in he. Je kunt je paard individueel op laten halen met een trailer zodat hij niet door de grijper wordt opgepakt. Dan wordt hij later echter wel op dezelfde manier 'vernietigd'.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:25

Citaat:
Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.

oke, maar niet iedereen kan zomaar 1500/1600 euro uit z'n mouw schudden om zijn of haar paard te laten cremeren, om de rendac(of slacht) nou niet eervol te noemen.. imo is het belangrijker hoe je paard sterft, op een vredige en pijnloze manier dan wat er daarna met het lichaam gebeurt..

Citaat:

ja, misschien wel. als het net zo duur/goedkoop zou zijn als de Rendac zou het wel een optie voor mij zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:27

Ik geef niet om het stoffelijk overschot van mijn paarden.
Hoe het paard herinnert wordt zit hem niet in het afscheid na het afscheid (want dat is crematie uiteindelijk), maar hoe je band was met het paard bij leven.
Ik heb een overleden pony op laten halen door de rendac, twee karkassen van paarden die zijn overleden begraven (een veulen en een drie jarige, dat was hier toen dat nog mocht), twee ponies naar de slacht gebracht en een in laten slapen en dat laatste wil ik denk ik nooit meer. Als ik er voor sta zie ik wel weer, maar ik vond het vreselijk zoals ze ging. Nu was het wel een uitzondering, normaal gaat het niet zo, maar je zal het maar treffen.

Bij mensen is het cremeren meer een openbaar afscheid voor die mensen die de persoon niet dagelijks zagen, dat is iets heel anders.

@IggyPop. Mag ik vragen waarom jij het wel belangrijk vind om zo'n soort afscheid te organiseren? Wil je het afscheid publiekelijk delen? Wil je de as graag (en waarom dan), wat zit er precies achter?
Als we meer het hoe en wat weten, is het makkelijker om mee te denken.

Ik vind je scheel betalen voor een potje as eigenlijk te ver gaan voor mijn nuchterheid.
Die as is niet je paard, het is slechts een overblijfsel van zijn lichaam dat in de meeste gevallen de nodige mankementen had, pijnlijk was. Ik zelf kan niet begrijpen hoe iemand dat wil houden.
De ziel van je paard zit niet in die pot.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:29

ja het is duur, maar ja ik laat me paard we cremeren mocht het zo ver zijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:31

Lusitana schreef:
Ik geef niet om het stoffelijk overschot van mijn paarden.
Hoe het paard herinnert wordt zit hem niet in het afscheid na het afscheid (want dat is crematie uiteindelijk), maar hoe je band was met het paard bij leven.
Ik heb een overleden pony op laten halen door de rendac, twee karkassen van paarden die zijn overleden begraven (een veulen en een drie jarige, dat was hier toen dat nog mocht), twee ponies naar de slacht gebracht en een in laten slapen en dat laatste wil ik denk ik nooit meer. Als ik er voor sta zie ik wel weer, maar ik vond het vreselijk zoals ze ging. Nu was het wel een uitzondering, normaal gaat het niet zo, maar je zal het maar treffen.

Bij mensen is het cremeren meer een openbaar afscheid voor die mensen die de persoon niet dagelijks zagen, dat is iets heel anders.

@IggyPop. Mag ik vragen waarom jij het wel belangrijk vind om zo'n soort afscheid te organiseren? Wil je het afscheid publiekelijk delen? Wil je de as graag (en waarom dan), wat zit er precies achter?

Ik vind je scheel betalen voor een potje as eigenlijk te ver gaan voor mijn nuchterheid.
Die as is niet je paard, het is slechts een overblijfsel van zijn lichaam dat in de meeste gevallen de nodige mankementen had, pijnlijk was. Ik zelf kan niet begrijpen hoe iemand dat wil houden.
De ziel van je paard zit niet in die pot.

Er worden toch ook mensen in besloten kring begraven of gecremeerd. Hoezo openbaar? Kun je je niet indenken dat sommige mensen wel op die manier afscheid willen nemen van hun dierbaren?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:32

Persoonlijk zag ik totaal geen toegevoegde waarde in cremeren van mijn paard.

Ik heb afgelopen winter mijn lieve oude merrie laten inslapen. Toen ze rustig was ingeslapen was ze voor mij echt dood, en maakte het ook geen verschil meer wat er met haar lichaam zou gebeuren (al vond ik het wel heel prettig dat ik daar verder niet bij hoefde te zijn en de staleigenaar dat geregeld heeft). Het lichaam is in mijn ogen toch slechts het omhulsel wat overgebleven was. In mijn herinnering heb ik alle mooie, fijne en lieve momenten met haar en als mooi aandenken een schitterende halshanger met wat staarthaar er in van haar die ik van mijn man en een stalgenoot gekregen heb in de zomer ervoor toen ze nog leefde en volop van dat leven genoot.

Voor mij was het 'klaar' toen ze eenmaal overleden was. Ze had een heerlijk leven gehad, was op een rustige manier tot een einde gekomen waarbij wij helemaal aanwezig waren, en ik had er zo vrede mee.
Daarna alsnog cremeren zou voor mij geen enkele toegevoegde waarde hebben gehad.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:09

jury schreef:
Dat is inderdaad jouw recht.
Zo is het volgens mij ook ons recht om de andere reacties te geven.
Wel apart dat jij de spelregels bepaalt voor de TS.

Bepaal ik ergens spelregels? Ik mag toch wel mijn mening geven?! Doe niet zo raar zeg!
Ts vraagt om goede en om slechte ervaringen. Als je zegt dat je het zonde van je geld vindt, heb je volgens mij geen ervaring. :?
Zeggen dat je niet houdt van een stoffelijk overschot daar kun je ook mensen mee kwetsen. ;)
Slachten daar mogen we niet meer van zeggen dat het zielig is en daar worden 10-tallen (voorpagina)topics over geopend, maar ik heb soms het idee dat het cremeren een beetje belachelijk wordt gemaakt.
Ik denk dat het voor de meeste mensen een flinke duit met geld is, en dit geld liever aan een nieuw paard besteden, en deze keuze daarom snel van de baan vegen.
Ik ga de TS een pbtje sturen, heb er niet echt behoefte aan om het hier kwijt te kunnen. :)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:14

jury schreef:
Iessie schreef:
Ik heb mijn pony wel laten cremeren, in Roermond. Zeer tevreden met de gang van zaken. Mocht je meer willen weten wil ik dat best via de pb sturen.
Ts vraagt trouwens alleen om informatie, dus de mensen die het te duur of belachelijk vinden mogen van mij hun mond dicht houden. Laat aub iedereen een beetje in zijn waarde. Als ik nog geld uit wil geven aan mijn overleden pony/paard is dat mijn goed recht. :)
Dat is inderdaad jouw recht.
Zo is het volgens mij ook ons recht om de andere reacties te geven.
Wel apart dat jij de spelregels bepaalt voor de TS.

Ik vind het gewoon zonde van mijn geld.
Ik zorg goed voor ze als ze leven.
Ik zorg dat ze goed dood gaan.
En wat er daarna mee gebeurt zou me eerlijk gezegd een zorg zijn. Het paard voelt daar namelijk echt niets meer van.
De Rendac hier in de buurt heeft alleen maar hele goede kritieken gekregen. Bij de buren kwam de chauffeur zelfs netjes het halster aan de deur brengen. Tuurlijk doen ze het met een grijpmachine maar heus niet zo dat je paard kapot geknijpt wordt.

Maar bij sommige mensen heeft deze crematie investering een goede invloed op de verwerking van het verlies. Ook prima lijkt me dan.
Ik zou dat geld liever uitgeven aan bv Brook Horse Hospital. Dan heeft een levend wezen (paard en mens) hier nog profijt van.

Helemaal mee eens, vooral die laatste zin!! Ik snap dat het voor sommigen zich daar prettiger bij zouden kunnen voelen maar een paard heeft er helemaal niks aan, voor hem/haar hoef je het niet te doen. Daarbij heb ik het idee dat die lui die dat organiseren gewoon als goed verdienen zien, ik denk dat er weinig nobels bij zit als het puntje bij paaltje komt.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:16

Ik wilde het wel, maar van dat geld van het cremeren kan je een nieuw paard kopen :+
Heb nu een mooie ring laten maken met haar haar en diamantjes, dat is iets minder prijzig!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:54

Illusion schreef:
Citaat:
Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.

oke, maar niet iedereen kan zomaar 1500/1600 euro uit z'n mouw schudden om zijn of haar paard te laten cremeren, om de rendac(of slacht) nou niet eervol te noemen.. imo is het belangrijker hoe je paard sterft, op een vredige en pijnloze manier dan wat er daarna met het lichaam gebeurt..

Citaat:

ja, misschien wel. als het net zo duur/goedkoop zou zijn als de Rendac zou het wel een optie voor mij zijn.

Ik denk niet dat iedereen die voor cremeren kiest dat geld zo uit zijn zak haalt.
Ik zou haar ook laten cremeren maar ik heb het geld echt niet op mijn rekening staan hoor.
EN tegen die tijd wordt het dan ook zeker wel een paar maanden elke avond soep uit blik eten maar dat heb ik er voor over.
Dat had ik ervoor over om haar te kopen (al waren dat niet een paar maanden maar een jaar) dus ook om afscheid van haar te nemen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:09

Inderdaad Equitation, dat gevoel heb ik ook. Het is gewoon een zakelijke markt.
Maar is die nu ontstaan omdat er vraag naar was/is of
is de vraag gecreeerd......

Ik heb ooit 1 paard moeten laten afmaken. Bewust gekozen voor de lager, opbrengst naar Brooke. Voor mij, dat paard en vele paarden in Egypte, India een super oplossing.

Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 22-09-10 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:13

Ik vind het eerlijk gezegd zacht gezegd belachelijk om voor een dood paard maanden soep in blik te eten... Ik denk dat je een paard ook op goedkopere manieren kunt gedenken. Zoals ik zei, ik heb voor een leuk bedrag een schitterend schilderij laten maken. Mijn dode kat merkt er echt niets van dat hij naar een destructie bedrijf is gegaan en hoewel ik het op dat moment een kloterig idee vond besef ik me dat hij er niets van merkte.

Als je het geld hebt en kunt missen: doen. Maar om je eigen gezondheid op het spel te zetten voor een dood paard...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:22

jury schreef:
Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.

Nou heel hoog...dat valt ook wel weer mee hoor. :)
Maar waarom blijf ik niet met beide voeten op de grond volgens jou? Omdat ik voor cremeren heb gekozen? :?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:24

Sjolvir schreef:
Hier gaan mijn paarden ook niet voor crematie.
Indien mogelijk en voor het paard aanvaardbaar slacht, anders inslapen thuis en rendac.

In mijn ogen is dat wat je doet voor het dier tijdens zijn leven,
vele malen belangrijker dan dat wat je met het stoffelijk overschot doet.
(staart en manen zullen ongetwijfeld met mij mee naar huis gaan.)
De herinneringen die je samen hebt blijven altijd.

Echter indien er mensen zijn die wel liever cremeren,
kan ik me dat ook best voorstellen en de mogelijkheid is er dus waarom niet?

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Mijn herrineringen aan een paard zijn voor mij erg veel waard en ik hecht persoonlijk niet veel waarde aan een urn met daarin de stoffelijke resten die ik toch niet aan zal raken. Ik zal wel een pluk manen of staart bewaren als tastbare herrinering. Afscheid nemen zal ik, mits dat mogelijk is, doen voor het paard ingeslapen wordt. En dat op mijn manier.

Wel wil ik zeggen dat ik respect heb voor een ieder zijn keuze hierin. Misschien als ik geld genoeg had ik ook wel voor cremeren ging...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:30

Ik heb er zelfs voor gekozen om helemaal geen staart of manen af te knippen na haar overlijden.

Ik wilde niet aan mijn overleden paard gaan 'prutsen' (oneerbiedig gezegd) en had al een mooi herinnnering (hanger met staarthaar) van tijdens haar leven.

Toch wil ik wel even zeggen dat ik vind dat het ieders persoonlijke keuze is wat je doet. Zolang je maar datgene doet waar je later vrede mee hebt. En dat het heel verstandig is om daar, als je paard nog leeft, al eens over na te denken!

Wat ik mij wel afvraag is waarom iemand zijn overleden paard laat cremeren. Wat is nou de reden dat je dat doet? Waardig afscheid? Dat zit 'm mijns inziens vooral in hoe je omgaat met je paard vlak voor zijn/haar dood, ben je daarbij aanwezig en kun je je paard steunen.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat nu de precieze reden is waarom je voor crematie zou kiezen ...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:35

Nee Issie, voor de 3e (en laatste) x dat is ieders eigen keuze.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:43

Heb er nog nooit overna gedacht... :o
wat kost her rendac dan?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:13

Lusitana schreef:

Paar maandjes geleden is 1 van onze hondjes overleden, mijn ouders hebben altijd gezegd er word niet gecremeerd. Dit vonden ze niet nodig, duur en eigenlijk ook wel een akelig idee.
Kelsey is heel plots overleden, binnen 2 uur was ze er niet meer. Op de een of andere manier is er toen toch de beslissing gekomen om te cremeren, wist eerst ook niet goed wat ik er mee aan moest. Nu het allemaal zo is vergaan ben ik er blij mee, het is niet dat ik dagelijks een uur 'bij' haar ga staan maar ik vind het wel degelijk prettig. Kelsey was een deel van ons leven en nog dagelijks mis ik het dat ze aan komt lopen, het cremeren heeft voor mij tot nu toe altijd een gevoel van rust gegeven. Ik denk dat dit ook komt omdat het snel is gegaan, het is voor ons zo misschien makkelijker geweest om er vrede mee te hebben.
Mijn paardje is ook een gedeelte van mijn dagelijks leven, als hij ooit sterft houd dit op. Het lijkt mij prettig, na de ervaring met mijn hondje, om dit als aandenken/rust/houvast te hebben.
Ik denk dus ook dat het scheelt hoe de ervaring van het sterven van je paard hier ook wel mee te maken heeft, als je slecht tot geen afscheid hebt kunnen nemen zul je misschien sneller geneigd zijn dit te doen (even niet gekeken naar het eventuele geld wat dit dan zou kosten)
Daarbij vind ik het ook minder akelig dan vroeger, er stond dan zo een grote marmere urn op de schoorsteen mantel, nee niet mijn ding. De as in een diamantje laten persen, een subtiele mooi urn met betekenis, of bijvoorbeeld een boom laten groeien op de as lijkt me dan wel mooi zo zijn er tegenwoordig nog veel meer mogelijkheden die mij aantrekken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:17

Even snel gegoogled naar prijzen, deze prijzen van paardencrematorium westerhout:

van 100 tot 150 kilo
€ 475,00

van 150 tot 200 kilo
€ 550,00

van 200 tot 250 kilo
€ 650,00

van 250 tot 300 kilo
€ 750,00

van 300 tot 400 kilo
€ 1.000,00

van 400 tot 500 kilo
€ 1.150,00

van 500 tot 600 kilo
€ 1.200,00

van 600 tot 700 kilo
€ 1.400,00

van 700 tot 800 kilo
€ 1.600,00

van 800 tot 900 kilo
€ 1.700,00

vanaf 900 kilo
€ 1.800,00

Er zijn schijnbaar ook verzekeringen die ondersteuning geven in de kosten van een crematie
Laatst bijgewerkt door Wispeltuur op 22-09-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:18

Iedereen moet het voor zichzelf weten. Persoonlijk vind ik het veel te gek, om 1500 uit te geven aan een dood paard. Dat bedrag is een leuk beginkapitaal voor een opvolger van je overleden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:31

ik ben ook wel benieuwd hoeveel duurder cremeren is als Rendac