Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.
Citaat:Zouden jullie het wel doen als het net zo duur zo zijn als Rendac?
Lusitana schreef:Ik geef niet om het stoffelijk overschot van mijn paarden.
Hoe het paard herinnert wordt zit hem niet in het afscheid na het afscheid (want dat is crematie uiteindelijk), maar hoe je band was met het paard bij leven.
Ik heb een overleden pony op laten halen door de rendac, twee karkassen van paarden die zijn overleden begraven (een veulen en een drie jarige, dat was hier toen dat nog mocht), twee ponies naar de slacht gebracht en een in laten slapen en dat laatste wil ik denk ik nooit meer. Als ik er voor sta zie ik wel weer, maar ik vond het vreselijk zoals ze ging. Nu was het wel een uitzondering, normaal gaat het niet zo, maar je zal het maar treffen.
Bij mensen is het cremeren meer een openbaar afscheid voor die mensen die de persoon niet dagelijks zagen, dat is iets heel anders.
@IggyPop. Mag ik vragen waarom jij het wel belangrijk vind om zo'n soort afscheid te organiseren? Wil je het afscheid publiekelijk delen? Wil je de as graag (en waarom dan), wat zit er precies achter?
Als we meer het hoe en wat weten, is het makkelijker om mee te denken.
Ik vind je scheel betalen voor een potje as eigenlijk te ver gaan voor mijn nuchterheid.
Die as is niet je paard, het is slechts een overblijfsel van zijn lichaam dat in de meeste gevallen de nodige mankementen had, pijnlijk was. Ik zelf kan niet begrijpen hoe iemand dat wil houden.
De ziel van je paard zit niet in die pot.
jury schreef:Dat is inderdaad jouw recht.
Zo is het volgens mij ook ons recht om de andere reacties te geven.
Wel apart dat jij de spelregels bepaalt voor de TS.

jury schreef:Iessie schreef:Dat is inderdaad jouw recht.Ik heb mijn pony wel laten cremeren, in Roermond. Zeer tevreden met de gang van zaken. Mocht je meer willen weten wil ik dat best via de pb sturen.
Ts vraagt trouwens alleen om informatie, dus de mensen die het te duur of belachelijk vinden mogen van mij hun mond dicht houden. Laat aub iedereen een beetje in zijn waarde. Als ik nog geld uit wil geven aan mijn overleden pony/paard is dat mijn goed recht.
Zo is het volgens mij ook ons recht om de andere reacties te geven.
Wel apart dat jij de spelregels bepaalt voor de TS.
Ik vind het gewoon zonde van mijn geld.
Ik zorg goed voor ze als ze leven.
Ik zorg dat ze goed dood gaan.
En wat er daarna mee gebeurt zou me eerlijk gezegd een zorg zijn. Het paard voelt daar namelijk echt niets meer van.
De Rendac hier in de buurt heeft alleen maar hele goede kritieken gekregen. Bij de buren kwam de chauffeur zelfs netjes het halster aan de deur brengen. Tuurlijk doen ze het met een grijpmachine maar heus niet zo dat je paard kapot geknijpt wordt.
Maar bij sommige mensen heeft deze crematie investering een goede invloed op de verwerking van het verlies. Ook prima lijkt me dan.
Ik zou dat geld liever uitgeven aan bv Brook Horse Hospital. Dan heeft een levend wezen (paard en mens) hier nog profijt van.
Illusion schreef:Citaat:Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.
oke, maar niet iedereen kan zomaar 1500/1600 euro uit z'n mouw schudden om zijn of haar paard te laten cremeren, om de rendac(of slacht) nou niet eervol te noemen.. imo is het belangrijker hoe je paard sterft, op een vredige en pijnloze manier dan wat er daarna met het lichaam gebeurt..Citaat:Zouden jullie het wel doen als het net zo duur zo zijn als Rendac?
ja, misschien wel. als het net zo duur/goedkoop zou zijn als de Rendac zou het wel een optie voor mij zijn.
jury schreef:Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.

Sjolvir schreef:Hier gaan mijn paarden ook niet voor crematie.
Indien mogelijk en voor het paard aanvaardbaar slacht, anders inslapen thuis en rendac.
In mijn ogen is dat wat je doet voor het dier tijdens zijn leven,
vele malen belangrijker dan dat wat je met het stoffelijk overschot doet.
(staart en manen zullen ongetwijfeld met mij mee naar huis gaan.)
De herinneringen die je samen hebt blijven altijd.
Echter indien er mensen zijn die wel liever cremeren,
kan ik me dat ook best voorstellen en de mogelijkheid is er dus waarom niet?
Lusitana schreef:@IggyPop. Mag ik vragen waarom jij het wel belangrijk vind om zo'n soort afscheid te organiseren? Wil je het afscheid publiekelijk delen? Wil je de as graag (en waarom dan), wat zit er precies achter?
Als we meer het hoe en wat weten, is het makkelijker om mee te denken.