Pubert ieder paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:59

MarcoBorsato schreef:
Abel is in mei 5 geworden, maar hij is nog steeds lief en braaf. Hij heeft wel z'n boevigheidjes onder het zadel (gelukkig maar!) maar over het algemeen is het een harde werker en liever dan hem bestaat niet <3

idd! juist omdat een paard steeds zijn grenzen opzoekt, zorgt t ervoor dat je steeds uitdagingen houdt. Persoonlijk vind ik het helemaal geweldig om mijn training steeds weer aan te passen aan het paard. :D
En tja, om het puberen te noemen... grenzen verleggen om dominatie te krijgen zou er dan beter bij passen, maar het is menselijk om menselijke eigenschappen aan dieren te geven, zelfs al hebben dieren dat niet... ;)

Niikkii14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:22

Nou ik denk wel dat veel paarden puberen .. :j
Mijn paard is nu rond de 14, en kan ook omwijs erg zijn.
xx

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:40

kaatjemuts schreef:
omdat ze meestal met 3,5 beleerd worden en als ze, na ong een half jaar, iets meer in balans komen en wat spieren ontwikkelen, dan mogen ze graag hun grenzen gaan verkennen, dat is dan meestal rond hun 4e jaar.... vandaar de verschrikkelijke 4 ;)

ah, dat zou het rare gedrag van mn paardje kunnen verklaren. Z'n vorige eigenaar had 'm al zadelmak gemaakt, daar was ie heel braaf. Hij is in juni 4 geworden. Tegenwoordig vind ie t heel leuk om er steeds keihard vandoor te gaan :') En even later is er dan weer niks aan de hand en loopt ie braaf in stap rond :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:06

Puberen is toch de overgang van kind naar volwassene waarbij er veel met hormonale veranderingen etc. geworsteld moet worden? Waarom zou een paard dan op elke leeftijd kunnen puberen?

Omdat het dus inderdaad geen puberen is. :)

Het is de strijd om de dominantie - de sterkste MOET de leider zijn om het welzijn van de "groep" (of in dit geval het duo) te garanderen. Ben jij niet de sterkste, dan wordt je paard de baas.
Het paard kan dus op elk moment besluiten te gaan kijken of je echt nog de sterkste bent, of dat het paard het moet overnemen. :) Dat kan bv. tijdens misverstanden zijn.

Ik rij een paard op de manege dat elke les wel min of meer streken uithaalt om te kijken of je als ruiter door gaat zetten of niet. Dit omdat hij zelf vrij dominant is en dus vindt dat iemand behoorlijk stoer moet zijn als hij volgzaam moet gaan doen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:01

Dilan1993 schreef:
kaatjemuts schreef:
omdat ze meestal met 3,5 beleerd worden en als ze, na ong een half jaar, iets meer in balans komen en wat spieren ontwikkelen, dan mogen ze graag hun grenzen gaan verkennen, dat is dan meestal rond hun 4e jaar.... vandaar de verschrikkelijke 4 ;)

ah, dat zou het rare gedrag van mn paardje kunnen verklaren. Z'n vorige eigenaar had 'm al zadelmak gemaakt, daar was ie heel braaf. Hij is in juni 4 geworden. Tegenwoordig vind ie t heel leuk om er steeds keihard vandoor te gaan :') En even later is er dan weer niks aan de hand en loopt ie braaf in stap rond :')

Dit is ook mijn ervaring. Mijn 5-jarige is bij de vorige eigenaar zadelmak gemaakt. Toen was ie ontzettend braaf.
Nu bij mij (halfjaartje later) krijgt hij hier en daar spieren, maar daarbij komt ook kijken dat ik stilletjesaan wat meer van hem begin te vragen.
En daar komt heel wat koppigheid bij kijken :D
Ach, zolang dit geen gewoontje wordt, vind ik het best :)

Paintlinger

Re: Pubert ieder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:02

Mijn 5,5 jarige Drumhorse is altijd braaf...... echt altijd.....
Het is een ontzettend stabiel en betrouwbaar paard.

Dus ik denk dat hij geen puberteit heeft beleefd.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:36

Nemurin schreef:
Puberen is toch de overgang van kind naar volwassene waarbij er veel met hormonale veranderingen etc. geworsteld moet worden? Waarom zou een paard dan op elke leeftijd kunnen puberen?

Je hoort vaak dat het rond de 4 jaar gebeurt, zoals eerder ergens werd gezegd: dan is het rijden allemaal niet zo nieuw meer en kan je paard zijn nieuwe kracht en begrip tegen je proberen te gebruiken. Dus ik denk dat het daarom juist puberen genoemd wordt; het gebeurt vaak op een leeftijd waar men denkt dat het paard volwassen aan het worden is. Je ziet ook in het wild dat ze pas vanaf een bepaalde leeftijd dominant willen worden (vraag me niet hoe oud ze dan zijn ik ben geen expert of zo ;) )en dit heeft zeker bij hengsten dan wel degelijk met hormoontjes te maken.

Maar goed, ik zie het niet voor niets als "puberen" tussen aanhalingstekens, dat is inderdaad een vergelijking met de mens die niet geheel terecht is. Het gaat inderdaad om dominantie, maar kan het niet zo zijn dat een paard inderdaad op een bepaalde leeftijd (laten we zeggen die 'verschrikkelijke vier') vaker behoefte heeft om zijn ruiter/verzorger uit te dagen en zelf dominant te willen worden?

Ik hoor namelijk echt van heel veel mensen dat hun paarden rond die leeftijd gaan uitproberen...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:39

Nou ja ik hoor dat ook, maar ik ervaar tot nu toe 2/2,5 jaar oud en... nog niks terwijl het beestje al 5 is.

En eentje die op zijn 6e pas/nog aan het "puberen" was... :+ Volgens mij ging ie dat ook niet zo een twee drie meer afleren.

En dat paard met de trucjes elke les, die pubert volgens mij al zijn hele leven in dat geval (manegepaard dus echt al wel wat ouder). Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het een misverstand is dat het de verschrikkelijke vier zouden zijn. Als je gelooft dat je paard op z'n 4e gaat lopen klieren, dan ga je het ook eerder "zien".

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:41

die van mij iig wel die is nu 4 maar dat zal er bij hem ook nooit uitgaan, het zijn gewoon zijn streken en het zit in zijn karakter.

dit heeft bij hem dus totaal niets met zijn opvoeding te maken

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:49

Ieder paard pubert, dit hoeft alleen niet meteen in zijn gedrag te merken te zijn. Puberen betekent dat je hormoonhuishouding verandert omdat je vruchtbaar wordt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit van 4e jaar tot 7e duurde bij paarden(ik weet dus niet 100% zeker dat het van 4e tot 7e is). Dus tenzij je een ruin hebt die voor zijn vierde is gecastreerd heeft je paard gepuberd. Het hangt natuurlijk ook van het karakter van je paard af hoe erg dit naar voren komt.
http://paardenwelzijn.info/index.php?id=200

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:31

Ik denk het wel wat een paard van een meisje dat ik ken die is nu 5 en die luistert beter dan toen hij 4 jaar was dus ik denk dat er wel zoiets als puber streken bestaat

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:34

Ik heb gelukkig geen puberpaard :+

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:17

Juuuuuuuuuuup (:

Het enige wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je paard zich niet groter gaat voelen is je zelf groter maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:45

fl0wer schreef:
Sunrise19 schreef:
Ik heb in mijn leven nog nooit een paard meegemaakt die pubert.
wel onervaren eigenaren die zorgen dat een paard met zijn/haar jonge leeftijd vervelend gedrag krijgen door een onjuiste opvoeding..

Kijk jij verwoord het beter dan ik, ik vind puberen namelijk ook niet de juiste benaming.
Een stukje opvoeding komt erbij kijken en zoals jij zegt zijn het vaak de onervaren eigenaren.
Maar goed de schuld wordt al snel doorgeschoven naar het paard want hij "pubert"...
Vind het geen goed woord, ik denk dat eigenaren eerder bij zichzelf te raden moeten gaan waarom je paard eventueel zulk gedrag vertoond.

Hoezo schuld? Lijkt me gezond voor een paard dat hij de fases van zijn leven mag doorlopen, mijn ruintje is ook erg dominant, waar we ook aan werken, maar ook zijn puberbuien zijn deel daarvan. Als hij ouder wordt zal hij nog rustiger worden dan hij nu al is. Als hij nu al is. of wat dan ook:P