meer mensen die met een communicatie set starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:38

valori schreef:
Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen: leer maar uit het hoofd.
Dat is makkelijk gezegd voor iemand die zelf goed hoort en geen moeite hoeft te doen om zijn voorlezer te verstaan.
Of je nu goed of slecht hoort een voorlezer is er ter ondersteuning, je bent zelf verantwoordelijk voor het goed rijden van je proef.
Door het gebruik van communicatieapparatuur compenseer je alleen zoveel mogelijk het stukje wat jij niet kan horen en iemand met normaal gehoor wel.
Niemand wordt benadeeld, dat is echt weer het wantrouwen wat er in het dressuurwereldje heerst.
Als je minder ziet, zet je ook een bril op of doe je lenzen in.
Gewoon aanvragen en gebruiken.

Dat is wel bijna letterlijk wat de KNHS tegen mij zij toen ik dispensatie aanvroeg :=

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:02

valori schreef:
Waarom extra hard schreeuwen als er in deze moderne tijd apparatuur is om net als iemand met gezonde oren de voorlezer te kunnen verstaan. Ik zou me dood schamen voor een voorlezer die 4 ringen ver te horen is.
Daarmee stoor je zeker andere ruiters.
Een slechthorende heeft het echt niet makkelijker om een proef zonder programmafouten te rijden met apparatuur als iemand met normaal gehoor zonder apparatuur, zoals aangegeven door Lowara, het maakt je in het gunstigste geval alleen gelijkwaardig en daar kan toch niks mis mee zijn?
Als iedereen zijn lenzen uit zou doen, zou je ook nog wat beleven.

Heeft niets met schreeuwen te maken, maar luid en duidelijk :) Sommige mensen praten met meer volume dan anderen... mensen op de markt schreeuwen niet maar zijn goed verstaanbaar.... Geschreeuw maakt het niet duidelijker.

Het is niet voor niets dat het niet toegestaan is om met apparatuur te rijden....
Als iemand met goed gehoor een fout maakt in het programma, om welke reden dan ook, krijgt die als melding dat het eigen schuld is, de ruiter hoort de proef te kennen...
en eigenlijk als je dan moeite hebt meerdere proeven uit het hoofd te leren, want dat is wat TS feitelijk schrijft, moet dat dan de reden zijn om apparatuur te gebruiken tijdens de proef?
gebruik van lenzen wordt niet genoemd in het reglement. :)

en het is wel mogelijk om aanwijzingen te geven als je gebruik maakt van een oortje...
oncontroleerbaar is of de ruiter de voorlezer wel of niet hoort... en nog oncontroleerbaarder of iemand anders op de frequentie aanwijzingen geeft of niet.
Aldus de verkoper van die oortjes, kost een paar centjes maar dan heb je ook wat :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:27

@valori:
De vergelijking met lenzen of bril is komisch en gaat mank.
Via lenzen/bril kunnen geen aanwijzingem gegeven worden om de ruiter te helpen. En, niet onbelanrijk het reglement zegt er niets over.
Gevoelsmatig zeg ik: toestaan per dispensatie, met een goed medische verklaring. Helaas zijn er dan weer lieden die hier misbruik van gaan maken, nee! niet de ruiters met dispensatie. Die zullen gewoon blij zijn dat ze hun voorlezer goed kunnen verstaan.
Een goede dispensatieregeling lijkt hier de correcte oplossing.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:30

ik heb ooit iemand voorgelezen met een communicatie set werkte super!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:01

CharleyT schreef:
@valori:
De vergelijking met lenzen of bril is komisch en gaat mank.
Via lenzen/bril kunnen geen aanwijzingem gegeven worden om de ruiter te helpen. En, niet onbelanrijk het reglement zegt er niets over.
Gevoelsmatig zeg ik: toestaan per dispensatie, met een goed medische verklaring. Helaas zijn er dan weer lieden die hier misbruik van gaan maken, nee! niet de ruiters met dispensatie. Die zullen gewoon blij zijn dat ze hun voorlezer goed kunnen verstaan.
Een goede dispensatieregeling lijkt hier de correcte oplossing.

moet ik dit precies lezen, sorry kan je niet helemaal volgen.
Hoe kan je misbruik maken in jouw ogen?

Vind het wel een behoorlijk sociaal 'gebrek' als je niet goed kunt horen, of als in mijn geval de woorden die je nog wel hoort ook nog vervormen qua klank en een heel ander woord worden volgens je oren/hersenen (krijg hier zelf erg wisselende reacties op van mensen, de een kan er om lachen en de ander vind het maar 'raar' dat je niet goed kunt horen).

Wat voor een aanwijzingen is men bang voor? verkeerde been?
Je kunt dan zelfs onder goedhorenden een soort communicatie afspreken, kuchen bij verkeerde been oid, ik noem maar spontaan iets.

valori

Re: meer mensen die met een communicatie set starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:04

Charley: waarom gaat de vergelijking mank? Als je goed had gelezen had je begrepen dat het mij gaat om het compenseren van slecht zien en slecht horen, slecht zien compenseer je met een bril of lenzen en slecht horen met o.a. communicatie apparatuur, die vergelijking heb ik gemaakt. Waarom mag je wel lenzen in, maar wordt iedereen wantrouwend als je je slechtere gehoor probeert te compenseren.

Alane: Je zegt zelf een voorlezer die 4 ringen verder is te verstaan, dat is al gauw schreeuwen en zeer storend.
Je blijft maar dingen roepen over misbruik en ik heb proberen uit te leggen dat je in het gunstigste geval je voorlezer kan volgen zoals iemand met normaal gehoor.

Zoals Cheveyo ook aangeeft kunnen er op zoveel verschillende manieren aanwijzingen gegeven worden, die ook als hulp van derden kan worden gezien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:11

Hier ondertussen in ieder geval de verklaring van de dokter binnengekregen :j ga vanavond de begeleidende brief eens schrijven.

men.. ik heb wel een fikse discussie los laten barsten of niet? :=

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:20

Je hebt altijd voor- en tegenstanders Cynthia, dat zul je altijd houden ;-).

Succes met je brief!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:22

Weet je wat ik veel beter zou vinden? Dat IEDEREEN verplicht met een headset moest starten, tenzij je aangaf je proef uit het hoofd te willen rijden.
Dan hoeft er niet geroepen te worden, heeft niemand last van de wind, en dan hoor je alleen rustig de stem van je instructeur in je hoofd.
En oh ja, misbruik voorkomen? Voorlezer gaat gewoon ergens bij de jury staan zodat ze hem kunnen horen.
TS gewoon dispensatie aanvragen hoor!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:29

Ik ben op zoek naar een headset.
Maar heb geen idee hoe die dingen heten, merk enzo.
Ik zoek een los apparaat waar iemand in spreekt en uiteraard oordoppen om het te horen.
Weet iemand van jullie waar je die kunt kopen/vinden ???

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:37

ik kan thuis wel even kijken op mijn koffertje (op stal dan bedoel ik).

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:54

Cheveyo schreef:
ik kan thuis wel even kijken op mijn koffertje (op stal dan bedoel ik).

Zou fijn zijn als je dat wilt doen.
Dat mag je dan ook even naar mij PB-en, is geloof ik wel een beetje off topic hier :o

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:59

Lowara schreef:
Hier ondertussen in ieder geval de verklaring van de dokter binnengekregen :j ga vanavond de begeleidende brief eens schrijven.

men.. ik heb wel een fikse discussie los laten barsten of niet? :=

Ik ben ook behoorlijk slechthorend en heb daarom ook dispensatie aangevraagd, maar helaas niet gekregen..
Reden: je kan de proeven ook uit je hoofd leren.. Dat dat eventueel 4 proeven per cc zijn, is dan jammer.

Heel veel succes in ieder geval en ik hoop dat het jou wel lukt!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 16:28

ik PB je even :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:32

Ik heb het kaartje van een firma in de auto die op Horse event stonden, hele set in koffer kostte 399 euro

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:35

Dan moet iedereen maar zonder voorlezer rijden! Vind het belachelijk dat ze geen toestemming zouden geven, je kan er niks aan doen dat je minder hoort.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:39

Je heb gelijk dat je dispensatie probeert aan te vragen.
Waarom daar geen gebruik van maken als die mogelijkheid voor slechthorende wordt geboden.

Ik wilde het ook doen, bij mij dachten ze dat ik een nekhernia had en ik mocht wel paardrijden maar niet doorzitten. Dus al mijn wedstrijden in het L2 afgemeld tot een jury mij vertelde dat ik dispensatie aan kon vragen en dus het L2 zou mogen lichtrijden.
Gelukkig was de uitslag goed en bleek ik geen nekhernia te hebben maar anders had ik het zeker gedaan.

En vwb aanwijzingen.. je moet vaak zo snel lezen dat je alleen kan zeggen als iemand in de verkeerde galop iod zit maar vaak voelen ze dat zelf ook wel.
Dus daar zou ik me absoluut niet druk om maken.

Succes met je aanvraag ik hoop voor je dat het lukt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:28

valori schreef:
Alane: Je zegt zelf een voorlezer die 4 ringen verder is te verstaan, dat is al gauw schreeuwen en zeer storend.
Je blijft maar dingen roepen over misbruik en ik heb proberen uit te leggen dat je in het gunstigste geval je voorlezer kan volgen zoals iemand met normaal gehoor.

Als je alles had gelezen had je ook gelezen:

Citaat:
Als je dispensatie kunt krijgen, gewoon doen.

Kan me er wel wat bij voorstellen dat mensen roepen, uit het hoofd leren.... moet iemand die geen dispensatie heeft en de proef verkeerd voorgelezen, ook... aldus de jury.

Mijn dochter schreeuwd nog steeds niet met voorlezen :) en is toch 4 ringen verder luid en duidelijk te verstaan.... wordt veel gevraagd als voorlezer :j

en toch gaat je vergelijking geheel mank vwb slecht zien versus slecht horen...
en kun je met een bril nog steeds geen vorodeel halen....
Het is niet voor niets dat het vermeld wordt in het reglement dat een communicatieset verboden is (en dat je er dispensatie voor kunt krijgen is mooi meegenomen en absoluut toe te juichen)
desalnietemin houd ik mijn hart vast hoeveel mensen nu geen brief bij de HA op gaan halen en dispensatie aan gaan vragen... en dat zal gebeuren.
VWB het misbruik, bel een verkoper en vraag naar de mogelijkheden...

alhowel ik me ook een andere kant kan voorstellen, 3 ringen naast elkaar op dezelfde frequentie :+

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:56

Je begrijpt nog steeds niet dat een slechthorend persoon geen voordeel haalt met een communicatieset, maar dat geeft niet, ik steek daar ook geen tijd meer in, lees nog maar eens rustig terug.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:58

valori schreef:
Je begrijpt nog steeds niet dat een slechthorend persoon geen voordeel haalt met een communicatieset, maar dat geeft niet, ik steek daar ook geen tijd meer in, lees nog maar eens rustig terug.

*weggehaald*
verkeerd gelezen :o
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 24-09-10 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:08

valori schreef:

Niet oordelen over een ander :)

Jij schijnt het niet te begrijpen... is niet erg.. lees het topic nog eens rustig door zou ik zeggen, maar ik zal er nog wel wat tijd in steken....

het heeft een REDEN waarom het in de regels is opgenomen dat een communicatieset is verboden.... (dispensatie ik ben er helemaal voor)
Neem eens contact op met een leverancier/fabrikant van die dingen, dan snap je mij ook...

Voorbeeld: mijn buurman is aan 1 oor zo goed als doof... 'normaal' gehoorapparaat doet het niet voor hem...
echter de allernieuwste hitec (zit een kosten plaatje aan) kan hij op tig meters = hele grote afstand een muis een scheet horen laten, zonder bijgeluiden als wind, auto's etc... is zelfs geschikt voor de jacht (harde knallen worden 'afgeschermd' ) Nu zijn die dingen ook tegebruiken met een communicatieset.. heule uitleg gehad over dat ding...
Snap je nu wat ik bedoel? en dan heb je het over slechthorende...
maar wat met die mensen die een brief ophalen bij hun HA en niets mankeren? en dan ook dispensatie krijgen?

en dan praat ik niet over aanwijzingen als: verkeerde galop... maar iets fijner.. de laatste puntjes zegmaar... net voor zijn dat het paard naar binnen valt op de volte...

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:18

Man ik mag hier eigenlijk niets van zeggen omdat ik geen wedstrijden rijdt (of misschien ben ik nu juist wel objectief noem het maar wat).

Maar ik vind zoals hier boven als half om half is gezegt dat dan iedereen maar zonder voorlezer moet rijden. Dan is het voor iedereen eerlijk. Ook kan ik me heel goed voorstellen dat mensen een of meerdere proeven niet volledig kennen of door de war halen. Dan zou ik zeggen dat iedereen een communicatieset mag gebruiken indien gewenst. Laat de voorlezer naast de jury oid staan en dan gaat het gewoon eerlijk.

En al wordt er wel instructie gegeven door de set iemand kan toch ook gewoon een gebarentaal ontwikkelen voor aanwijzingen op afstand oid...

Wat maakt het allemaal uit het gaat toch om het plezier wat jij met je paard hebt?

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:43

Alane schreef:
maar wat met die mensen die een brief ophalen bij hun HA en niets mankeren? en dan ook dispensatie krijgen?

Die mensen maken misbruik van de beperking van anderen.

En die mensen vind ik dan echt hééééééééél onsportief !!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:07

Hoe kan je een brief krijgen van HA zonder dat je iets 'hebt'?
Het gaat hier toch om het MET een gehoorstoornis een dispensatie aanvragen?
Niet om de mensen die zonder hoorgebrek een communicatieset gebruiken/misbruiken.

Het is zo'n verademing om beter te kunnen horen, dat is niet uit te leggen. Kan me de eerste minuten van mijn gehoorapparaten nog grondig herinneren. Ineens hoor je hoe een printer klinkt, het lijkt wel een stofzuiger (ik keek die audicien ook aan, huh wat klinkt die stofzuiger hard, bleek het printen van mijn papieren te zijn). Daarna sloeg iemand in de wachtruimte een krant open/om dat klinkt net of iemand tegen je oor aan een velletje A4 verfrommeld. Je loopt naar buiten en je hoort de vogeltjes fluiten, dat is allemaal heel normaal voor een goed horend persoon. Ga eens na hoe goed je je best dus moet doen om zonder apparaatjes een voorlezer te horen, met mijn korte toelichting van verandering van geluiden hier een paar regels boven.
Dat misbruik je niet dat GEBRUIK je met volle teugen en daar GENIET je van omdat je je ineens met je paardje alleen bezig kunt houden. Willen horen en je best doen om iets te horen kost erg veel energie ook veel van je concentratie, die concentratie (ook al ben ik een vrouw) kan ik niet op 2 fronten volledig toepassen. Misschien omdat ik een draak van een pony heb in de ring maar misschien is het wel gewoon iets menselijks maar ik weet wel dat ook ik onwijs baal als ik een letter verkeerd hoor of zelfs een heel ander commando hoor, dan kijk ik de voorlezer aan en denk huh,moet ik hier draven? dat is toch stappen op dit stuk van de proef...zei ze ook in het echt....foutje van mijn oren door of omgevingsgeluid, wind om de oren of iets dergelijks maar forget it, fout in je proef is al geschied ... ik kan dan zelf wel door de grond zakken.
Geen idee of het nu iets duidelijker is voor de goedhorende mensen maar het is in ieder geval een poging om een voorbeeldje te geven over hoe zo'n wedstrijdmomentje kan 'voelen'.

Bepaalde soorten doofheid kan je niet oplossen en zullen altijd blijven bestaan, echter kunnen ze het leven er mee en daarmee het uitvoeren van je zo geliefde hobby een stuk veraangenamen door een klein beetje mee te denken in de richting van dispensatiemogelijkheid. Heus niet iedereen die het nodig heeft zal het krijgen, deels door onwetendheid en niet bekend zijn met de kwestie in het dagelijks leven maar wijs niet zo met je vinger naar een ander maar wijs naar jezelf, naar jezelf omdat JIJ degene bent die wel alles kan horen en geen vervelende situaties heeft door het niet kunnen begrijpen (door niet kunnen horen) van een ander, wees daar heel blij mee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 23:15

ook even een inhaking op bovenstaande.
hoe zou je in godsnaam via je huisarts een brief kunnen lospeuteren als je bv niet doof bent?
de mijne is dus serieus 18 jaar terug gaan kijken in de gegevens en heeft alles gecontroleerd ( door de computer en door mij te laten zeggen wat er was om dit te vergelijken) voordat hij die brief schreef.
lijkt mij dat een beetje arts hier niet mee gaat sjoemelen,al is het maar voor zijn reputatie en ik neem aan dat hij geen valse gegevens mag verstrekken.

in mijn brief staat hij namelijk met naam en toenaam, en ook mijn gegevens, en verklaard hij letterlijk wat ik heb.