Paard ophalen uit opfok, sederen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Paard ophalen uit opfok, sederen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:20

Is een spuit pasta, zoals PrimeVal Stressles of Calmitan bijv. ook een optie?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:34

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:50

Ik zou ook kiezen voor sedatie. Ik heb mijn jaarling (toen nog hengst) bij de fokker opgehaald met een ervaren ruin om hem rustig te houden. De fokker had echter een dierenarts geregeld om hem te sederen, het paard in kwestie had nog nooit op de trailer gestaan en zij deed dit altijd op deze manier. Ik kon haar redenering zeker volgen en mijn jonge paard heeft de hele rit naar huis (2 uur) rustig en zonder enige stress doorstaan. Hij kwam heel relaxt en niet bezweet uit de trailer.

Door omstandigheden heeft hij daarna nooit meer op de trailer gestaan. Hij is nu 3.5 jaar en eergisteren heb ik voor het eerst geoefend met trailer laden. Op minder dan twee minuten stond hij op de trailer zonder enige stress of wat dan ook.

Ik zou het zelf in de toekomst altijd op deze manier doen, oa door de sedatie is zijn eerste trailer ervaring geen negatieve ervaring geworden. Zeker als je jonge paard nog maar weinig ervaring heeft met trailer laden en nu alleen op de trailer moet voor zo een lange reis, zou ik kiezen voor sederen, zodat hij geen negatieve associatie maakt met het trailer laden.

Oja, doordat hij gesedeerd was mocht hij ook geen hooinet op de trailer, door de sedatie kauwen ze niet goed op hun eten. Maar hij heeft helemaal niet gewankeld, hij stond stevig op zijn benen. Een dierenarts weet doorgaans wel met wat en hoeveel hij moet sederen voor transport.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 11:51

Waarom ga je ervanuit dat je paard bang is voor een trailer?
Hij kent het niet, natuurlijk. Maar wij gaan er maar wat vaak van uit dat datgene wat een paard niet kent ook meteen 'eng' is.
Terwijl, als ze er nog geen nare ervaring mee hebben gehad en jij ook uitstraalt dat het de normaalste zaak van de wereld is, hij geen reden heeft om rare dingen te gaan doen.
Geef jezelf en je paard het voordeel van de twijfel. Niet sederen maar gewoon gaan.
Je zegt zelf al dat hij eerder braaf was op de trailer. Hang er een hooinet in, dan komt het vast goed!
succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:53

@ Anyw1: Ik ga er helemaal niet vanuit dat hij bang is voor de trailer. :) Ik verwacht zelfs dat hij niet bang is voor de trailer, het is alleen de duur van de reis, waardoor hij zich misschien wat druk zou kunnen gaan maken. En ik wil graag dat dit voor hem ook weer een positieve ervaring wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:06

Als je paard al 6 of 7 keer op een trailer heeft gestaan, zou ik 'm gewoon opladen en rijden.
Sedatie werkt niet altijd goed. Het paard kan er ook juist angstig door worden.
Zelfs paarden die per vliegtuig reizen worden in principe niet gesedeerd. Zij krijgen dat alleen in noodgevallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:29

Het ligt er helemaal maar aan hoe je paard op sedatie reageert! Mijn vorige paard werd namelijk echt super lomp en helemaal onbestuurbaar aan de hand als je hem gesedeerd had. Dan tilde die zijn benen niet meer goed op en stootte dus prompt hoeven kapot aan de rand van de opstap en luisterde gewoon echt slechter (stond op je voeten enzo) terwijl het normaliter een super braaf paard aan de hand was! Dus hij werd juist slechter te laden omdat hij slechter bij en aan te sturen was!
Bovendien is hun evenwicht echt minder als ze slomer zijn dus dat maakt het volgens mij in de belevingswereld van het paard een engere reis ipv een fijnere reis.

Kun je niet eerder al wat oefenen met laden door eerder een trailer in de wei te plaatsen oid? En hoe is je paard met een halster om, volgt hij je goed? Kan je hem voor en achteruit laten lopen als je dat wilt? Is hij gericht op jou of kent hij je amper..

Meestal is het zo dat als je paard eenmaal op de trailer staat er niet veel aan de hand is. Wat je wel moet doen is zorgen dat hij aan 2 kanten vast staat zodat hij niet over de balk heen kan komen en ook niet er onder door kan. Jonkies kunnen soms wat creatief zijn ;-) en better safe than sorry.

Ik heb zelf met mijn - toen - 2,5 jarige meegereden in de trailer, maar onze trailer is behoorlijk ruim voor de stang dus daar kon ik veilig staan.
(Tijdens een eerder ritje terug van kliniek (castratie) is hij UITEINDELIJK wel gesedeerd want laden ging toen niet lekker.)
Onze 2 gelderse ruinen (toen nog hengsten) hebben we samen gehaald, waren behoorlijk goed te laden, maar een van hem wilde wel wat trucjes uithalen met de voorbalk. Dus die zetten we voortaan aan 2 kanten met een touwtje vast zodat hij niet over de balk heen komt met een voorbeen of zo (hij kwam wel eens wat omhoog namelijk, de grapjas).

Het fijnste is het als de trailer ingesloten is en je dus eigenlijk niet anders dan de trailer op kunt, dan zal een jong paard eigenlijk niet gauw weigeren om de trailer in te gaan.
Trailer plaatsen met een zijkant tegen een wand of voor de uitgang van een stal zorgt ervoor dat er soort tunnel ontstaat richting trailer, dat is overzichtelijk en veilig voor je paard.
Wat bij mijn jonge paard ook goed werkte is ene kant tegen wand, andere kant (als er veel ruimte is) een longeertouw spannen mbv staander of persoon die daar kan staan zodat er ook "tunnel" ontstaat.
Staat ie er eenmaal op en is hij goed vastgezet dan zal er toch niet gauw iets gebeuren tenzij hij daar al om bekend staat?

Een paardje extra meenemen kan natuurlijk altijd, als je daar de ruimte en gelegenheid voor hebt. Liefst een paard dat al ervaring heeft en rustig is tijdens laden en reizen e.d.

EDIT zie nu dat je net aangeeft dat je niet bang voor het laden bent. Zorg gewoon dat er voldoende hooi in een net hangt om lekker mee bezig te zijn, dan is de tijd zo om. En verder gewoon netjes rijden dan is het geen nare of enge ervaring.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:36

@ Fargo: oefenen is geen optie, aangezien de opfok hier niet om de hoek is.
Paard is echt groen-groen, kent het halster wel, maar meelopen niet zo goed.
Mij kent hij wel, ga ongeveer 1x per maand kijken, maar er is nauwelijks/geen (vertrouwens)band.

Trailer langs de muur is wss ook geen optie, omdat ik ervan uit ga dat hij rechtstreeks uit het weiland opgeladen gaat worden.

Ik denk dat ik tranquigel of sedasan ga halen, gewoon voor de zekerheid en dat ik op het moment daar beslis wat ik ga doen. Dan heb ik iig iets bij me, just in case. Is het niet nodig, dan hoef ik het ook niet te gebruiken.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:04

Men heeft mij ooit eens verteld dat een gesedeerd paard een goede ervaring tijdens die sedatie niet als zodanig onthoudt. Hij ervaart niet bewust niet dat het allemaal niet eng was, hij leert er dus niets van. Hij leert alleen als hij er met zijn hoofd echt bij is.
In jouw geval, maak er geen heisa van; je paard heeft al 7x op de trailer gestaan, ik zou hem opladen, klep en zeiltje dicht en rijden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:21

Jibbel schreef:
@ Fargo: oefenen is geen optie, aangezien de opfok hier niet om de hoek is.
Paard is echt groen-groen, kent het halster wel, maar meelopen niet zo goed.
Mij kent hij wel, ga ongeveer 1x per maand kijken, maar er is nauwelijks/geen (vertrouwens)band.

Trailer langs de muur is wss ook geen optie, omdat ik ervan uit ga dat hij rechtstreeks uit het weiland opgeladen gaat worden.

Ik denk dat ik tranquigel of sedasan ga halen, gewoon voor de zekerheid en dat ik op het moment daar beslis wat ik ga doen. Dan heb ik iig iets bij me, just in case. Is het niet nodig, dan hoef ik het ook niet te gebruiken.

Zorg dat je een aantal hulpjes bij je hebt die echt handig zijn met paarden (en laden!) en niet bang zijn om achter hem te staan, etc, etc. Zorg dat je 2(!!) goede longeerlijnen bij je hebt die niet snijden. Waarschijnlijk (hopelijk) zijn ze bij de opfok zelf ook wel wat gewend met laden en kunnen ze je als het nodig is meehelpen. Als je paardje steeds langs de klep zou lopen of er af zou gaan, paardje voor de klep plaatsen. Aan beide kanten van de trailer een longeerlijn bevestigen deze achter je paard (net onder de billen) laten kruisen en weer terug naar de trailer laten lopen. Op deze manier vormen deze lijnen een vangnet achter de billen van je paard waardoor je zonder geweld te gebruiken toch druk van achteren kunt uitoefenen. Iemand die goed met paarden is (jijzelf?) naast het paard plaatsen om deze naar binnen te loodsen en met de lijnen de druk op de billen aangespannen houden zodat hij steeds een stapje verder naar binnenkomt. Vaak gaat een jong paard dan in no time en zonder te veel gedoe naar voren, weg van de druk, naar binnen. Dan dus aan beide kanten goed vastzetten, lekker hooinet klaar en rijden maar. Zorg ook dat je iets kunt geven als beloning als hij binnen staat, een appel of een wortel of een handje bix, whatever maar zodat het "binnen" dus uiteindelijk aantrekkelijk is voor hem om aan te komen.
Doe handschoenen aan zodat als hij wel een keertje door je handen glipt je geen blaren op je handen hebt!! Ik heb zeker bij jonge paarden handschoenen aan bij het laden, longeren etc. Je kent ze niet en je kent hun schrikreacties niet. En als je op deze manier goed voorbereid bent, alles bij je hebt (voor het geval dat), dan gebeurt er meestal niets, maar better safe than sorry... Evt een klein zweepje mee.

Laat je ons weten hoe het gegaan is??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:30

Dat zal ik zeker doen! :)

Ik ben nu ook al een lijstje aan het maken wat ik allemaal mee wil nemen, gewoon omdat het makkelijk is etc. Beter teveel mee, dan dat je daar in het weiland staat zonder. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:36

Niet sederen, maar wel een net vol met heel lekker hooi ophangen! Hij zal het bewust mee moeten maken om goed te wennen.
Heb je een camera in de trailer, dan kan je in de gaten houden wat er achterin gebeurt! Zonder camera zou ik het niet aandurven. Wij hebben onze paarden ( waren toen ook nog jong en ( nog steeds) hengst) nooit gesedeerd, maar hebben er wel voor gezorgd dat we konden zien hoe ze er bij stonden. In het begin zijn ze soms wel wat nerveus maar meestal gaat dat wel beter als je gaat rijden en als ze wat te doen hebben; dus een goed gevuld hooinet!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:23

Nou, ik heb gisteren de opfok gesproken en ze hebben hem zondag al van het land afgehaald (met de trailer) dus hij heeft toch nog een keer een soort van geoefend.
Meteen met hun overlegd en hij liep idd, zoals gedacht, heel makkelijk de trailer op en gedroeg zich netjes op de trailer, dus sederen is niet nodig volgens hun.

Wat ik ook erg fijn vind, is dat ik nu dus niet vanuit het weiland hoef te laden, maar vanaf stal en dus evt. wel een muur tot mn beschikking heb. Bovendien gaat hij dan ook droog de trailer op, ook wel fijn als je zo'n rit voor de boeg hebt met dit regenachtige weer! :)

Ben benieuwd hoe het zal gaan morgen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:00

Veel succes! Komt vast goed allemaal :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:23

Ah dat is inderdaad fijn om te weten. Hij heeft al weer een keertje geoefend en het goed gedaan en hij staat nu lekker binnen. Dus meer mogelijkheden om bij een muur e.d. te parkeren. Dat gaat vast allemaal goed komen met de kleine man.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 09:14

Ff een kort verslagje van gisteren:

We gingen Yme halen en hij stond al lekker 2 dagen in een stalletje, dus daar is hij alvast aan gewend. Eventjes met 'm gekroeld en daarna alles klaargemaakt: hooinetje gevuld, halster op maat gemaakt, trailer klaar voor inladen etc.
Buiten stonden de merries met veulens in de bak en zijn vriendje waarmee hij samen stond, bleef achter op stal, en toen hij halverwege de klep stond, begon alles te hinniken en te schreeuwen. Dus ja, toen was hij afgeleid en bedacht hij dat hij ook moest schreeuwen en eigenlijk weer terug wilde naar zijn vriendje.
Dus de eigenaresse van de opfok nam hem eigenlijk meteen over (nog steeds halverwege de klep) en die heeft hem er verder ingezet. Ging goed, hij kent haar natuurlijk en is meerdere keren door haar erop gezet.
Onderweg ging het ook goed, in het begin liep hij een beetje te stampen en heen en weer te bewegen, maar dat was ook heel snel weer over.

We zijn zo'n 1,5 uur onderweg geweest, dus hij was wel moe toen hij van de trailer af kwam. Het uitladen ging heel goed, hij bleef eerst staan om zich vervolgens te bedenken: Owja, ik moet achteruit! Ook daar weer veel te zien en hij was echt wel angstig en gespannen, maar hij kroop als een klein kind zowat bij me op schoot.

Al met al is alles dus goed gegaan! :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:16

Fijn dat jullie veilig thuis gekomen zijn. Hopelijk zijn jullie snel dikke vriendjes:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:46

Ah Jibbel, fijn dat Yme heel thuis is aan gekomen en nu samen lekker uitgebreid wennen aan deze nieuwe situatie ;-)
Het is ook niet eerlijk dat ze allemaal gaan roepen als je net je best aan het doen bent op de oplaadklep van een trailer, daar raak je toch ook van in de war :(:) :D Fijn dat de opfokeigenaresse mee kon helpen, dat is een bekend persoon en die zal ook wel handig met de paardjes zijn in haar beheer. Goed gedaan, nu genieten van je paardje :D