jij kent je dier beter dan ik. Als mijn tweejarige met zijn voorbenen slaat doet hij dat niet gericht naar mij (meer naar zijn touw eigenlijk
), waardoor ik dus ook niet gevaarlijk dicht in de buurt sta als hij het doet. Als ik hem gewoon echt bruusk achteruit jaag (hij kent dat commando al, dus dat doet hij dan ook heel snel) beseft hij heel goed dat zijn gedrag niet gewenst is. Verder denk ik ook niet dat je paard in paniek zal slaan als hij vaststaan gewend is en het echt puur pubergedrag is, maar voor de veiligheid blijf je natuurlijk in de buurt. Een halstertouw met een paniekhaak is dan ook het veiligst, wanneer hij echt in paniek zou slaan schiet die gewoon los. Zo leer ik in het algemeen ook veulens vaststaan (die hebben tegen dan wel geleerd om vertrouwen te hebben in nieuwe dingen zo lang ikzelf in de buurt ben). Als hij zich echt gewoon verveelt kan je ook een T-shirt vastknopen aan de plek waar hij vaststaat
sommige paarden spelen daar graag mee
, maar dat is natuurlijk geen oplossing voor zijn sla-probleem.iedereen heeft zo wel zijn belonings- en strafwoordjes, die kies je geheel zelf
de manier waarop je het zegt is meestal het belangrijkst.