Paard eet haar eigen mest op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:40

gohya schreef:
In paardenmest zitten blijkbaar veel goede bacteriën en andere stoffen in die dieren nodig hebben.
Niet alleen paarden eten mest ook honden,kevers,wormen en vooral vogels [o.a.kraaien] eten dit.
Ik denk dat het paard idd. een stofje of bacterie mist en daarom haar eigen mest eet.
Denk dat paarden in het wild dit ook doen?

We moeten niet vergeten dat we ze een heel ander dieet geven dan paarden in het wild. Paarden in het wild groeien daarbij op in de omgeving waar ze ook de bescherming tegen hebben gekregen via de moedermelk en ze eten natuurlijk instinctief wat ze nodig hebben. Ze kunnen ook kruiden vinden met de stoffen die ze nodig hebben. Maar als het puntje bij paaltje komt denk ik dat veulens in het wild ook mest eten om hun darmflora goed op te starten. Maar geen idee of iemand dat ooit waargenomen heeft.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:45

Ik zou voor de zekerheid toch even de DA bellen voordat je zelf van alles gaat bijvoeren. Sowieso is zeewier juist voor paarden met een zout tekort en het lijkt me niet dat jouw paard daar last van heeft, anders zou ze dat eerder uiten in likzucht en niet het eten van mest.

karin1976

Re: Paard eet haar eigen mest op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:30

mijn paard deed het ook,tot ik haar slobber van subli bij ging voeren.eerst kreeg ze seniores priores,en vrat mest,nu met de slobber niet meer.heel raar,want er zitten veel meer voedingsstoffen in de priores

Niikkii14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:34

Ik moet zeggen dat mijn paard dat (toch wel tijdje geleden) ook deed! Ze stond met der vriendinnetje in de bak & toen zei had gepoept liep ze er naar toe en begon er ook van te eten. hele vieze gedachten, maar kan indd niet veel kwaad. Gewoon vitamine te kort. x

_elisah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:44

honden doen dat ook en die hebben dan voer waar te weinig voedingsstoffen in zit.
Ik zou je paardje ander voer geven en kijken wat hij/zij dan nog n eigen poep op eet

joline_pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:23

Hij komt inderdaad vitaminen/mineralen tekort, haarlemmerolie werd mij aangeraden toen mijn pony dat deed. Heb het niet geprobeerd maar heb van een aantal mensen al gehoord dat het wel werkte. je kunt dit gewoon bij een drogist kopen! succes ermee.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:20

mijn hondje eet ook poep en die heeft geen tekorten is gechecked door de dierenarts en ander voer hielp niks heb al het voer al geprobeerd maakt niks uit is een gewoonte van hem is supergezond en blij hondje dus hoeft niet altijd iets te zijn. gewoon na laten kijken door de DA en dan verder kijken.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:08

mijn paard eet ook de mest op van 1 ander paard. Altijd als dat paard net gemest heeft komt mijne en begint er gulzig van te eten. ik heb wel gemerkt dat als hij op het weiland staat het veel minder deed dan dat ze in de paddock staan.

En mijn paard heft een zoutsteen en himalaya steen in zijn stal hangen waar hij af en toe gebruik van maakt. ook het paard waarvan hij mest een heeft dat in de stal hangen en ze krijgen ook precies hetzelfde voer, alleen krijgt mijne er ook biks bij. Echt bizar. Ik begin eerst maar eens met een vitaminespuit om te kijken of hij vitamines tekort heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:12

evelien11 schreef:
Oreo schreef:
Kun je niet ergens wat balen oud hooi op de kop tikken?

oud ???? hooi????
Dat is helemala niet goed als je paard misschien wel wat mankeert..

Ik zou als ik jou was contact opnemen met je dierenarts.

Ja hoor!! Oud hooi zit minder in en is juist voor een paard dat b.v weinig ander ( kracht) voer mag hebben de ideale oplossing!
Ze hebben de hele dag wat te knabbelen n.l!
Natuurlijk moet het hooi niet stoffig en beschimmeld zijn, maar dat is logisch neem ik aan.

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:04

Mineralen tekort dacht ik gelijk aan.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:39

Een zout blok?
Mest eten betekent tekort aan zouten en mineralen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:38

Het kan heel goed een bacterie zijn: 'helicobacter'. Die van mij heeft deze bacterie 2x gehad. Hij at ook zijn eigen mest.

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:20

Een veulen eet ook zo af en toe de mest van de moeder.
Er zitten dus stoffen in waar ze een tekort van hebben.
Dit kan misschien ook aan de orde zijn bij jouw paard

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:08

Tekort aan mineralen.
Het kan ook zijn dat je paard zand (uit de piste) eet als je het paard daar los laat.

Waarschijnlijk tekort aan mineralen.
Mijn paard heeft enkel een eindje (heel soms) aan zand gelikt in de piste...
Je kunt het niet echt verhelpen.
Een paard weet precies wat het nodig heeft als het zich zwakjes/ziek voelt.

Zal wel over gaan.
Anders kun je een leksteen (of hoe je dat noemt in het nederlands) in haar stal hangen.
Zitten mineralen ook in, maar het dient om op te likken, is dus gezonder dan eigen mest of zand.

iLenkaaaaaaaaaaaaaa

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:40

Wij hebben verschillende jonge paarden gehad die op een gegeven moment mest aten. Onze veearts zei kalk tekort. En ik moet zeggen, tegen de tijd dat het emmertje kalk leeg was aten ze geen mest meer! Heeft bij ons heel goed geholpen. Wat je kan doen bij je paard is zijn hooi een half uur weken in water voor je het voert. Dit vermindert de aanwezige suikers een heel stuk. (niet veel langer laten weken want anders verlies je te veel goede stoffen) heeft je paard iid geval geen honger!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:44

Dat doen ze soms ook als ze een veulen hebben.
Mijn merrie deed het ook, maar nu niet meer.
Heeft ze een veulen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:45

Mijn merrie heeft het ook een tijd gedaan toen ze weinig hooi buiten in de zandpaddock kreeg en ze nauwelijks durfde te eten omdat ze bang was voor de andere paarden...

Sinds ze een paddock alleen heeft en veel meer hooi tot haar beschikking heeft heb ik het haar nooit meer zien doen...
Eerder likte ze ook heel veel aan haar zoutblok en dat doet ze nu ook veel minder...