Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Re: Paard word continue opgejaagd & gepest(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 02:31

Of hij erbij kan weet ik echt niet, ik ken het paard verder niet zo heel erg goed.
Het enige wat ik weet is dat hij vaak van pesten houd en volgens mij heeft hij zelfs een agenda wie welke dag getreiterd moet worden :') zo lijkt het teminste wel haha.
Maar dit soort getreiter van een paard kan toch ook niet goed zijn voor een jaarling? Continue dag in dag oud opgejaagd worden?
M'n jaarling doet niets terug, als dat paard al naar de mijne kijkt gaat m'n jaarling bij voorbaad al kauwen, en hij kan kauwen tot hij een ons weegt, hij accepteert zijn onderdanigheid absoluut niet!

Zal zo'n halstertouw met veiligheids sluiting niet werken? Weet niet precies hoe je dat noemt..
Dat hij met een harde ruk wel los is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 02:49

Tja, maar dan heb je alsnog een los paard. Kan je netzogoed het touw door het halster heen doen en het uiteinde los laten. Probleem dat je wilt voorkomen is dat jouw paard leert dat hij bij jou moet blijven en niet altijd in spannende situaties aan de loop gaat. Maar het andere probleem is het paard dat hem weg wil jagen en waar hij dus logisch voor vlucht. Jij zult op tijd moeten ingrijpen om die ander op afstand te houden en de jouwe rustig te houden. Dat gaat lastig worden..
Of natuurlijk de groep veranderen. Want idd, constante 'pesterijen' zijn nooit goed. Hoewel het zelden gebeurd dat het constand is en vaak gewoon stukje spelen, ranorde enz is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:12

setteke schreef:
Dit klink heel mooi, anneliesdj, heb je weleens vol in de kudde gestaan. Nee dus.

Ik heb al jaren een kudde die geregeld wisselt van grootte en samenstelling, alles zit/zat erin; van veulen tot 12 jarigen, merrie's, ruinen en zelfs hengsten dus je hoeft mij echt niet te vertellen hoe een kudde werkt.

@ TS; ik denk niet dat een paard pest gewoon om een ander dwars te zitten, hij heeft vast een (in zijn ogen) goede reden.
Misschien is hij normaal de leider van de kudde en vind hij het disrespect als jouw jaarling wegloopt, misschien probeert hij de kudde gewoon bij elkaar te houden? (is hij soms lang hengst geweest?) Of juist de andere kant op; misschien is jouw jaarling zijn vriendje wel en vind hij het niet leuk als hij weg gaat.
Maar hoe dan ook, je moet hem ervan overtuigen dat wanneer er een mens bij is, hij zich er niet mee mag bemoeien.
Als het blijven staan en bluffen niet voldoende is, of wanneer je twijfelt, moet je een zweepje meenemen, ik zou persoonlijk gaan voor een dressuurzweep, je kunt die het makkelijkste vasthouden zonder dat hij in de weg zit en is toch niet te kort.
Staat hij voor je en dreigt over je heen te lopen dan zonder pardon een stevige tik op zijn borstkas/hals geven, als je aarzelt ziet hij dat en ben je bovendien te laat.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 01:21

Wij hebben momenteel een "kudde" lopen. Geen haar op mijn hoofd, die er aan denkt om in mijn eentje er een paard uit te halen. En zeker niet om dan ook nog met een zweep in mijn hand een desbetreffend paard te gaan corrigeren. Je hebt geen flauw idee van welke kant de "dader" komt en moet dan zeker van links naar rechts gaan springen (om je jaarling heen) om het dier te corrigeren :D . En dan ook nog een hek open maken, in de tussentijd.
Daarom was mijn advies, met zijn tweetjes en anders niet doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 02:21

Dan heb jij ook nog heel wat opvoedwerk te doen :=

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 02:32

Ik heb morgen en de aankomende tijd ook heel wat opvoedwerk te doen! :=
Maargoed, dit is de allereerste keer dat ik een jaarling heb en wil het zo goed mogelijk doen en neem waar het nodig is iemand bij de hand met ervaring.
Ik ben al best 'veel' met hem bezig, in tegen stelling tot andere met een jaarling.
Hij is heel makkelijk in de omgang, ik denk dat als we snel met grondwerk starten dat het tussen ons alleen maar beter word.
Hè, is mijn paard het probleem niet is het de andere wel :')

Ik ben vandaag niet naar hem toe geweest, maar ik ga morgen weer dus dan ga ik gelijk proberen of je tip werkt anneliesdj.
Ben echt benieuwd!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 03:00

Oef Setteke, jij hebt een hoop werk te doen? Zijn het volwassen paarden of een groep van jonge paarden. Persoonlijk vind ik dat je altijd een paard uit een kudde zal moeten kunnen halen. Een ander mag best meelopen, maar moet ook weg gaan wanneer ik dat wil. Dat heeft voornamelijk te maken met respect tegenover mij als mens. Als ik een kudde jonge paarden moet controleren wil ik daar ook rustig in kunnen lopen zonder bang te moeten zijn dat ze me aanvliegen. Als jij in een kudde niet alleen een paard kan pakken, dan zullen die paarden in hun gewone gedrag ook niet echt veel respect voor jou hebben..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:42

Dat denk ik ook niet en dan maakt het echt niet uit of paarden elkaar wel of niet mogen, hengsten of merrie zijn enz.
Ik heb hier ook 2 merrie's gehad die beide superdominant waren en zo'n beetje continu ruzie hadden om het leiderschap, elke situatie grepen ze aan en wat is er idealer dan je dominantie demonstreren als de baas met voer komt?

Maar ookal vraten ze elkaar bijna letterlijk op af en toe, ik heb nooit problemen gehad met door de wei lopen en ik had ook nooit een zweep bij me. Ze konden bij wijze van spreken met de kont tegen elkaar aan het meppen zijn en als ik er dan tussendoor wilde stopten ze tot ik op veilige afstand was en gingen ze verder.
Geen enkel probleem, het is dus ook zo dat als ik voer neergooi en ik wil dat de ranglagere dat opeet stuur ik de rest weg en blijf ik er gewoon naast staan en de rest blijft keurig op 4 meter afstand staan, de ranglagere is dan ook helemaal niet bang want die weet dat hij niets te vrezen heeft als ik ernaast sta. Zo ook als ze ruzie hebben; een schreeuw is genoeg om ze uit elkaar te jagen, ookal ben ik nog 10 meter verderop.
Heb ik ook helemaal geen zweep of wat ook voor nodig, kwestie van opvoeding (ja 5 jaar geleden hebben ze weleens een tik gehad) en zo werkt het ook bij hengsten, ook binnen de kudde. Overigens zijn merrie's veel vervelender dan hengsten, loeders zijn het.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:30

Nou anneliesdj, ik heb het vandaag geprobeerd en het heeft goed uitgepakt.
Tot mijn grote verbazing bleef de ''pester'' uit de buurt en keek niet op of om toen we naar het hek liepen, mooi! dacht ik..
Tot er een andere ouder pony'tje aan kwam en irritant om ons heen ging draaien, Max (mijn paardje) werd weer nerveus en ik had moeite om hem bij me te houden maar ik heb meegedraaid met dat pony'tje, en me borst uitgezet om me iets groter te maken en hem als het ware in zijn ogen aangekeken.
Toen was het heel snel klaar, hij was in volle rengalop binnen no time weer achter in het land :')
Ik hoop dat de boosdoener zich ook een beetje laat af'bluffen'.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:34

ja dat is erg lastig om het dan te trainen, angst doet veel met paarden een als hij echt bang is. en vervelend probleem. loeders hihi :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 02:21

Leslie90 schreef:
Tot mijn grote verbazing bleef de ''pester'' uit de buurt en keek niet op of om toen we naar het hek liepen, mooi! dacht ik..
Tot er een andere ouder pony'tje aan kwam en irritant om ons heen ging draaien, Max (mijn paardje) werd weer nerveus en ik had moeite om hem bij me te houden maar ik heb meegedraaid met dat pony'tje, en me borst uitgezet om me iets groter te maken en hem als het ware in zijn ogen aangekeken.
Toen was het heel snel klaar, hij was in volle rengalop binnen no time weer achter in het land :')

Goedzo, dat was dan al een mooie oefening, als ze door krijgen dat je niet voor ze aan de kant gaat houden ze snel genoeg op!
Succes, ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:32

Fijn dat het zo goed ging TS!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:53

RianneH schreef:
Oef Setteke, jij hebt een hoop werk te doen? Zijn het volwassen paarden of een groep van jonge paarden. Persoonlijk vind ik dat je altijd een paard uit een kudde zal moeten kunnen halen. Een ander mag best meelopen, maar moet ook weg gaan wanneer ik dat wil. Dat heeft voornamelijk te maken met respect tegenover mij als mens. Als ik een kudde jonge paarden moet controleren wil ik daar ook rustig in kunnen lopen zonder bang te moeten zijn dat ze me aanvliegen. Als jij in een kudde niet alleen een paard kan pakken, dan zullen die paarden in hun gewone gedrag ook niet echt veel respect voor jou hebben..

Nee hoor, wij halen echt wel paarden uit de kudde (wisselend van leeftijd, van jaarling tot 15 jarige) en het gaat niet om het kunnen pakken, maar om het verlaten van hun veilige haven, de kudde en de kwelgeesten. Maar ja, misschien biedt een cursus grondwerk de oplossing ;) , na 30 jaar ervaring.
Laatst bijgewerkt door setteke op 18-09-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:56

Leslie90 schreef:

Maar goed, TS, probleem opgelost :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:36

setteke schreef:
RianneH schreef:

Nee hoor, wij halen echt wel paarden uit de kudde (wisselend van leeftijd, van jaarling tot 15 jarige) en het gaat niet om het kunnen pakken, maar om het verlaten van hun veilige haven, de kudde en de kwelgeesten. Maar ja, misschien biedt een cursus grondwerk de oplossing ;) , na 30 jaar ervaring.

Die 30 jaar heeft je blijkbaar niet veel geholpen als je niet alleen een paard uit de kudde kunt halen, als ze niet bij de kudde weg willen heb je ook een dominantieprobleem ;)