Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:14

[quote="jemmen"]Het kan zijn dat je paard iets opzoekt om van te schrikken.

Paarden zoeken dus echt niet bewust iets op om van te schrikken! Het zijn vluchtdieren! Een paard alleen is kwetsbaarder en daarom ook alerter en 'schkrikkeiger"jij als ruiter en vooral leider moet ervoor zorgen dat je paard zich veilig voelt. En dat kan alleen als jij je veilig voelt en niet bang bent. Als jij al leider al bang bent zal je het paard het overnemen..

papillon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:22

Oeh erg herkenbaar. Als mijn pony schrikt, dan verkramp ik ook helemaal.
Mijn pony schrikt en springt dan wel eens opzij en dan ben ik zo bang dat ie dan per ongeluk tegen een fietser ofzo aanbotst. (Ik moet langs een fietspad rijden) Ik probeer niet angstig over te komen en stel mijn pony gerust en dan is er meestal niets aan het handje, maar soms schrik ik gewoon van mijn eigen pony :Y).
Probeer in ieder geval je paard gerust te stellen door veel met hem te praten, zodat hij afgeleid is. Het stelt je paard wat meer op zijn gemak en daardoor ook jezelf. :)

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:25

Persoonlijk zou ik hem dan lekker bezig houden. Veel wendingen en overgangen, zo richt hij meer de aandacht op jou en zal hij minder snel schrikken (hoop ik :-))

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:31

Ik heb ook zo'n vliegkip. Schrikt idd met dit weer overal van. Niet reageren en je oefening zsm oppakken werkt het best. Daarbij heb ik mezelf aangeleerd om bij schrik uit te ademen. Dan ontspant je lichaam en vertel je het paard meteen dat er niks aan de hand is. Als je dat goed doet, staat het paard dan ook meteen stil. In het begin gewoon lekker overdreven uitblazen 8-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:31

*Ik zou het volgende doen:
- 10 minuten longeren voordat je gaat rijden
- Dan links en rechtsom een rondje adh door de bak stappen
- Daarna gaan rijden

Ziet je paard tijdens het rijden wat "engs"?
Laat hem naar het enge kijken, begrens hem met je andere been zodat hij niet van de hoefslag af kan.

* Er kan nog een mogelijkheid zijn:
Het paard is een paar keer geschrokken, jij schrok mee en hebt waarschijnlijk ook in zijn mond gezeten?
Nu associert het paard iets engs zien met iets engs voelen in zijn mond dus gaat hij dubbel aan de kletter.

Doe even tijdelijk een halstertouw om zijn hals.
Schrikt het paard? Pak dit touw vast, ga zelf zingen en zorg dat het paard naar voren blijft gaan. Totdat jij weer wilt dat hij rustig loopt.

* Hou het paard bezig en zorg dat hij alert op jou is.
Succes

Zidore

Re: Paard erg schrikkerig bij dit weer, ik onzeker en bang......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:33

bij ons zijn de paarden ook wat frisser dan met een zonnige zomerdag
toch vind ik het ook belangrijk om te kijken naar
- wat je je dier aan voer geeft
- hoe vaak je hem haar beweging geeft
- of je alleen of samen buiten rijd
etc. etc.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:35

Zidore schreef:
bij ons zijn de paarden ook wat frisser dan met een zonnige zomerdag
toch vind ik het ook belangrijk om te kijken naar
- wat je je dier aan voer geeft
- hoe vaak je hem haar beweging geeft
- of je alleen of samen buiten rijd
etc. etc.

Mee eens! Heb mijn vliegkip nu aan de magnesium en het lijkt erop dat het wat doet (maar voer het te kort om zeker te kunnen zijn). Let bij het voeren van magnesium goed op de verbinding en neem een -chelaat of -citraat. Vaak verkopen ze magnesiumoxide (da's nl goedkoop) maar dat wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:47

Ik heb dit weer niet nodig om al in mn broek te schijten!
Ik wéét wat ik allemaal moet/kan doen... maar dóe het maar eens.
Ik denk dat paarden heus niet gek zijn, als jij gaat zingen moet je zéér overtuigend zijn wil je houding daarmee ook gelijk ontspannen. Zingen = niet automatisch ontspannen. Want jij bent in je hoofd nogsteeds bezig met dat enge ding, en dát pikken paarden er zo uit...

Zelf rijd ik al ruim 1,5 jaar niet meer en ga het zéker oppikken na mn bevalling. Het zal eerst stappen in de bak met iemand er naast worden... want ik ben echt doodsbang geworden na de laatste klapper die ik heb gemaakt en helaas reageert mijn merrie extreem op mijn gevoelens, wat haar dus ook helemaal hieperdepiep maakt....

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:56

Als je wat gespannen of angstig ben, kun je je paard eerst even van te voren longeren natuurlijk.

Blijft je paard schrikkerig, kijkerig, probeer er dan eerst es in stap langs te rijden. Gaat je paard er langs (even een kriebel op z'n hals).

Probeer dan vervolgens dat es in draf te doen, en dan wat schoudervoor te vragen op een langezijde (je hebt nam. immers je paard laten kijken en de vertrouwen gegeven dat er niets aan de hand is), laat je paard zeker niet terugvallen in tempo.

Mocht je paard ervandoor gaan, zet je paard dan op een kleine volte of iets groter, zorg dat je paard naar binnen kijkt, en herhaal de volte totdat jouw paard wat ontspannender is en wordt.

Ik zou zeggen; Rijd nooit aftastend (d.w.z. wees consequent en rijd zeker afwisselende figuren) zo houd je je paard a/h werk.

Suc6!

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:36

Longeren van te voren misschien?
en zelf niet bang zijn!
ik heb het probleem zelf ook gehad!

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:48

Een paar keer goed oefenen met een uitgebreid schrikparcours zou toch wel moeten helpen? Ik zelf heb er geen ervaring mee maar weet dat ze dit bij mijn paard als veulen veel hebben gedaan en hij is echt bomproof :D Als je paard keer op keer wordt geconfronteerd met de /voorwerpen/plekken/gebeurtenissen waar hij bang voor is zal hij er op een gegeven moment toch aan wennen denk ik.