Bodyprotector mag niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:09

mijn dochter heeft ook ten alle tijden een bp aan , ze weet niet beter .
misschien heeft de manege eigenaar geen zin in alle andere ouders uit te leggen waarom het juist goed zou zijn voor alle kids ??
ik vind het raar hoor en neem van mij aan je kan jezelf wel voor je kop slaan als je iets gebeurt als ze hem dan niet aanheeft .
en krijg je geen begrip dan lekker naar een andere manege en geloof mij daar zijn voor je dochter wel weer nieuwe lievelingspony`s hahaha

prisje_dw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:10

laura1986 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat de ruiters er slechter (stijver) van gaan zitten, waardoor ze er juist afkukelen, niet met het paard kunnen bewegen etc. Ik heb alleen pas-vervaring in een winkel, maar vond het zo in de weg zitten!
Misschien is dit bij je dochter niet het geval, maar vind de gedachtegang erachter wel logisch, zou dus zeker een gesprek aangaan.
Wat misschien wel een goed alternatief is: Een cursusje hoe je veilig van een paard af kan vallen (zodat ze zich iig niet al te erg bezeert), voor het geval dat ze er eens (bijna) afvalt. En goed leren rijden, paard in leren schatten etc

sorry, maar dat zei iemand pas ook tegen mij..
(rij ook met bp overgens.)
maar ik ben twee weken geleden ook van mn paard afgevallen;
maar het gaat zo snel'; dat ik me echt niet meer kon bedenken hoe ik wilde/ging vallen..
toen ik erbij nadacht dat mn paard aan het bokken was;
lag ik er allang naast !!
dus denk niet dat een curses nut heeft.. :+
maar das mijn mening. :Y)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:16

prisje_dw schreef:
laura1986 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat de ruiters er slechter (stijver) van gaan zitten, waardoor ze er juist afkukelen, niet met het paard kunnen bewegen etc. Ik heb alleen pas-vervaring in een winkel, maar vond het zo in de weg zitten!
Misschien is dit bij je dochter niet het geval, maar vind de gedachtegang erachter wel logisch, zou dus zeker een gesprek aangaan.
Wat misschien wel een goed alternatief is: Een cursusje hoe je veilig van een paard af kan vallen (zodat ze zich iig niet al te erg bezeert), voor het geval dat ze er eens (bijna) afvalt. En goed leren rijden, paard in leren schatten etc

sorry, maar dat zei iemand pas ook tegen mij..
(rij ook met bp overgens.)
maar ik ben twee weken geleden ook van mn paard afgevallen;
maar het gaat zo snel'; dat ik me echt niet meer kon bedenken hoe ik wilde/ging vallen..
toen ik erbij nadacht dat mn paard aan het bokken was;
lag ik er allang naast !!
dus denk niet dat een curses nut heeft.. :+
maar das mijn mening. :Y)

Cursus heeft wel nut als je op jonge leeftijd de valbreektechniek van judo leert en dit ook consequent blijft herhalen totdat het een tweede natuur is geworden. Ook dan zal je in een fractie van een seconde de juiste reflex hebben waardoor je doorrolt en niet plat valt. (vriend is judoleraar en we hadden hier laatst een smakelijke discussie over).

Denk alleen wel dat een BP met het vallen het doorrollen nog wel eens kan belemmeren maar ben er met BP nog nooit afgekukeld dus kan het niet beoordelen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:18

laura1986 schreef:
Ik heb alleen pas-vervaring in een winkel, maar vond het zo in de weg zitten!

Een BP moet naar je lichaam gaan zitten.
In de eerste instantie lijkt het of je een kartonnen doos aantrekt, maar als je hem enkele keren aan hebt, dan is dat niet meer zo.

Ik rij zelf vooral met BP als ik mij niet zeker voel.
Ik heb sinds kort wel een nieuwe gekocht, omdat de vorige WEL mijn zit in de weg zat.
Die was echt te stijf en zorgde dat ik voorover ging zitten. Ook de achterkant was net te lang voor mijn nieuwe dressuurzadel.

Ik heb er nu 1 die veel fijner zit. Zit dus niet in de weg, maar juist goed.

Je moet echt even de tijd nemen om de juiste te zoeken.
Niet ieder merk past bij iedereen.
Bijvoorbeeld HH zit ik klem met mijn armen in. Die kunnen dan niet naar achteren.

Als je een goed passende BP hebt, dan mag dat geen invloed hebben op je zit/ houding.

Wendy_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:26

Ja ik vond het ook vreemd. Weet dat er manege's zijn waar het verplicht is. Van de ene kant denk ik ook, je kunt mij niet verbieden mijn dochter zo optimaal mogelijke veiligheid te bieden, van de andere kant staat de manege helemaal niet bekend als slechte manege en rijdt ze er al een tijdje nu. Er is verder niemand die daar met een bp rijd, omdat dat dus niet mag.

Ben blij te lezen dat ik toch niet helemaal gek ben..

OT Desiree Ik zie dat jij zondag ook op horse-event was, ik was er ook met Daphne en Xander. Was je ook zo lekker nat? haha. Heb je niet gezien trouwens niet gezien. Ik ga met Daphne in november nog naar de brabanthallen, herkansing haha.

Wendy_77

Re: Bodyprotector mag niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 16:46

Ze zit al drie jaar op judo, heeft inmiddels de groene slip, dus dat valbreken zit wel goed.
De instructeur is dus de eigenaar zelf. Ik zal maandag nog een keer aangeven dat ik toch wel wil dat ze hem draagt (de eigenaresse van haar verzorgpony is zelf gediplomeerd instructrice en zij vind haar goed zitten en er belemmerd niks) maar ben bang dat het dan einde verhaal gaat worden. Dan moeten we weer op zoek naar een nieuwe manege met een lestijd die binnen onze drukke agenda past ;o)
Maar alles beter als blijvend letsel natuurlijk.

Ze rijdt overigens alleen dressuur op de manege tot nu toe.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:07

Citaat:
tijdens een val bij het gewone rijden is de kans dat je je arm breekt ofzo veel groter met een BP dan zonder. dit heb ik al meerdere keren zien gebeuren bij ons in de manege, terwijl ze er zonder een BP niets zouden aan overgehouden hebben dan alleen een blauwe plek. dus rij ik veel lierver zonder.

beetje kort door de bocht dit..
Hoe weet je dat ze er zonder BP niks aan over hadden gehouden? Misschien was het nog wel veel erger geweest. En dan breek ik nog altijd liever een arm dan mijn rug
De BP van mijn dochter heeft tijdens een gewone val ernstig letsel voorkomen omdat de pony op haar rug ging staan. Dat was zonder BP een stuk minder leuk afgelopen. Mijn kinderen hebben hem dus gewoon altijd aan en ze weten niet beter (en alle kids in die les dragen er eentje)

Ik blijf het ronduit belachelijk vinden dat een instructeur uitmaakt of je kind wel of geen BP draagt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:13

Wat een belachelijk iets dat je niet met bodyprotector zou mogen rijden.
Ik zou dit melden bij de FNRS, de mange werkt op deze manier niet mee aan de optimale veiligheid van zijn klanten.

De vooroordelen van bodyprotectors bestaan vooral door de niet goed passende exemplaren. Maar daar gaat het hier feitelijk niet om, je mag gewoon niet tegen gehouden worden in zaken die om veiligheid gaan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:21

Hallo,

Ik lees dit met verbazing!
Ik denk niet dat de discussie hier gaat of het verstandig is om met bp te rijden of niet. Ik ben zelf voor, maar er zijn ook heel veel mensen die niet met een bp rijden.
Dat het niet geadviseerd wordt bij de manege is nog oke, maar dat het verboden wordt :?

Ik denk dat ze het niet echt kunnen verbieden, doen ze het toch.... Pfff op zoek naar een andere....wens je veel succes toe. Wel onzettend vervelend voor jullie.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:22

Ik ben het eens met Sprintje, Als dit een FNRS manege is, zou ik er zeker melding van maken.
Wat een vreemde instructeur om een veiligheidsmiddel te verbieden. Hij heeft duidelijk niet het beste met je dochter voor...
Ik zou het nogmaals aankaarten en als hij bij zijn standpunt blijft een andere manege opzoeken. Je dochter krijgt het vast wel snel naar haar zin op een andere manege. Kleine kinderen passen zich snel aan.
Succes ermee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:24

wat een onzin ,ik zou het alleen snappen als de bp aan de achterkant te lang is waardoor ze niet goed in het zadel kan zitten. volgens mij zijn die dingen niet voor niks bedacht en zou een manege eigenaar het juist moeten waarderen dat mensen zelf aan bescherming doen...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:40

__Laura schreef:
Ik snap zijn argument ook niet helemaal :n
Je moet je wel bedenken dat de bp ook tegen kan werken als je dochtertje valt (omdat ze minder flexibel is)..

dat is punt één, daarbij land ze dus gewoon plat op dr buik of rug en heeft ze sowieso een seconde geen lucht (meeste kinderen raken daar enorm overstuur van) en valt ze op haar schouder kan ze haar sleutelbeen breken omdat er niks beweegbaars is dat ze beter kan vallen

Daarbij kan ik bij de kinderen in mijn les precies zien wie er altijd met bodyprotector rijdt (en dan ben ik heel streng met houding). vooral bij de goedkopere merken die niet helemaal aansluiten gaan ze vaak wat hangen in de bp.

Dus ik snap wel waarom de eigenaar het liever niet heeft.

Ik raad ouders ook aan om even te wachten met een bp kopen, simpelweg omdat ze dan eerst leren zitten/rijden en vallen. daarna maakt het niet meer zo heel erg uit.

maar ja verbieden is wel heel erg uit de tijd :')

Wendy_77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:21

ladypaard schreef:
Ik raad ouders ook aan om even te wachten met een bp kopen, simpelweg omdat ze dan eerst leren zitten/rijden en vallen. daarna maakt het niet meer zo heel erg uit.

maar ja verbieden is wel heel erg uit de tijd :')

Maar ze rijdt nu al bijna twee jaar (eerst op een andere manege, maar dat is een verhaal apart), dus ik denk dat ik mag aannemen dat ze de basis van het zitten wel heeft.

Pff ik vind het moeilijk ook om er over te beginnen, ik heb weinig zin in boze gezichten. A.s. zondag is er open dag op een manege die ietsje verder ligt dan deze. Ik denk dat we daar maar eens gaan kijken, dan ziet ze vast hele leuke pony's, dan heeft ze waarschijnlijk zelf niet meer zo veel moeite om over te stappen.

Bedankt voor al jullie reacties!

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:20

ik rijd ook gewoon met bp, en het mag gewoon