Kan je van je bijrijdster eisen met cap te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:11

Duhelo schreef:
tuurlijk kun je dat, jouw paard jouw regels
volgens mij kun je een bijrijder zelfs verplichten om een verzekering aan te gaan (is misschien een betere optie, ikzelf heb een verzekering dat ik ALTIJD verzekerd ben, met welk paard dan ook en op welke plaats dan ook, verzekering is wel zo, val je eraf zonder cap = geen verzekering)
indien je dus verplicht om een verzekering aan te gaan (aan ong 50 euro per jaar) verplicht je ze onrechtstreeks ook om een cap te dragen...

Misschien is het niet handig om belgische antwoorden te geven op een nederlandse wetgevingsvraag. Want in NL is daar namelijk niets van waar. Welke verzekering zou er niet uitbetalen dan? Je zorgverzekering betaald gewoon hoor als er zorg nodig is of je nou een cap op hebt of niet.

Fjordentroll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:56

Tuurlijk kan je dat eisen!:P... Als zij valt is het jouw verantwoordelijkheid.

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:58

ja zeker

het is jouw paard dus jij mag het weten

Pauline

Re: Kan je van je bijrijdster eisen met cap te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:56

Heel simpel, geen cap, dan niet rijden.

darkness666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:56

idd kan gewoon eisen dat ze met cap moet rijden jou paard jou regels en daar heeft ze zich maar aan te houden ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:02

Anoeska schreef:
Duhelo schreef:
tuurlijk kun je dat, jouw paard jouw regels
volgens mij kun je een bijrijder zelfs verplichten om een verzekering aan te gaan (is misschien een betere optie, ikzelf heb een verzekering dat ik ALTIJD verzekerd ben, met welk paard dan ook en op welke plaats dan ook, verzekering is wel zo, val je eraf zonder cap = geen verzekering)
indien je dus verplicht om een verzekering aan te gaan (aan ong 50 euro per jaar) verplicht je ze onrechtstreeks ook om een cap te dragen...

Misschien is het niet handig om belgische antwoorden te geven op een nederlandse wetgevingsvraag. Want in NL is daar namelijk niets van waar. Welke verzekering zou er niet uitbetalen dan? Je zorgverzekering betaald gewoon hoor als er zorg nodig is of je nou een cap op hebt of niet.

En dan graag nog correcte belgische wetgeving als het dan toch moet want ook hier kan je niemand verplichten een verzekering aan te gaan, de meeste doen het gewoon op hun familiale. ;) Je KAN een verzekering nemen maar die gaat dan meestal over wedstrijden en een cap is NIET verplicht, ook niet als je de verzekering neemt. De enige reden waarom mensen dat denken is omdat ze op wedstrijden cap (of hoedje) verplichten maar dat heeft niets te maken met de verzekering. Da's gewoon reglement. :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:07

Ayasha schreef:
Anoeska schreef:

En dan graag nog correcte belgische wetgeving als het dan toch moet want ook hier kan je niemand verplichten een verzekering aan te gaan, de meeste doen het gewoon op hun familiale. ;) Je KAN een verzekering nemen maar die gaat dan meestal over wedstrijden en een cap is NIET verplicht, ook niet als je de verzekering neemt. De enige reden waarom mensen dat denken is omdat ze op wedstrijden cap (of hoedje) verplichten maar dat heeft niets te maken met de verzekering. Da's gewoon reglement. :+

je kan ze inderdaad niet wettelijk verplichten, maar wel verplichten in de zin van geen verzekering = niet rijden.
en daarnaast, een familiale staat alleen in als je paard schade aanbrengt aan derden, maar niet aan zijn ruiter (dus paard breekt uit, knalt op een auto = verzekerd, paard loopt uw bijrijdster om = verzeker, bijrijdster valt van paard af = verzekering van de bijrijdster (hospitaalverzekering oid)
en indien ze daar te weten komen dat het van een val van een paard is zit er kans in dat je zelf mag afdokken.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:12

Ik vind ook dat dat gewoon moet kunnen. Mijn paard is echt een brave goedzak, maar er gaat niemand op zonder cap, ik zelf ook niet. Vroeger ben ik wel regelmatig eraf gevallen en nadat ik 2x met m'n hoofd (met cap) tegen de straat ben gevallen en een keer heel pijnlijk recht met m'n gezicht in het harde duinzand ben gevallen, weet ik heel zeker dat er niemand zonder cap op gaat. Ook met de scooter heb ik 2x een val gemaakt met m'n hoofd tegen de straat en m'n helm op. Ben m'n cap en helm toch echt eeuwig dankbaar hoor ! Weet niet of ik hier nu nog wel gezeten had anders, of hoe ik er dan aan toe was geweest.... Voor mij is zonder cap op een paard of zonder helm op een scooter net zo gevaarlijk als zonder gordel in een auto.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:19

Duhelo schreef:
je kan ze inderdaad niet wettelijk verplichten, maar wel verplichten in de zin van geen verzekering = niet rijden.
en daarnaast, een familiale staat alleen in als je paard schade aanbrengt aan derden, maar niet aan zijn ruiter (dus paard breekt uit, knalt op een auto = verzekerd, paard loopt uw bijrijdster om = verzeker, bijrijdster valt van paard af = verzekering van de bijrijdster (hospitaalverzekering oid)
en indien ze daar te weten komen dat het van een val van een paard is zit er kans in dat je zelf mag afdokken.

Kan je het dan niet simpeler maken en zeggen "of cap of niet rijden"? ipv ze op kosten te jagen? :+
De meeste mensen in Belgen hebben ook hospitalisatie, die staat dan weer in voor (ernstige) schade aan jzeelf.
Dus waarom zou je dan NOG een verzekering moeten nemen als hospitalisatie en familiale alles dekken?
En waarom zou je moeten dokken als je van je paard valt? :+

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:21

Mijn bijrijders rijden met cap of ze rijden niet, heel simpel. Dat hebben ze dan ook keurig geaccepteerd.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:22

Als er iemand rijd zal ik altijd zeggen op eigen risico!

Als er een cap is zeg ik altijd dat ze die op moeten zetten, maar soms lukt het niet, dus ja dan is het eigen risico.

tootje71

Ik heb jaren geleden (gelukkig) een soort contract gemaakt met wat mocht en wat niet aan de hand van dat contract kon ik van die mensen af want ze hielden zich nergens aan maar ze hadden getekend en ik stond sterk , wie weet was ik er anders nog niet van af..

Duhelo

Ayasha schreef:
Duhelo schreef:

Kan je het dan niet simpeler maken en zeggen "of cap of niet rijden"? ipv ze op kosten te jagen? :+
De meeste mensen in Belgen hebben ook hospitalisatie, die staat dan weer in voor (ernstige) schade aan jzeelf.
Dus waarom zou je dan NOG een verzekering moeten nemen als hospitalisatie en familiale alles dekken?
En waarom zou je moeten dokken als je van je paard valt? :+

het zijn verzekeringen e, als ze moeilijk kunnen doen doen ze moeilijk
de familiale vd eigenaar van mijn bijrijdpaarden dekt niet de schade als ik eraf klets, dat doet mijn hospitalisatieverzekering,
maar als die te horen krijgen dat het van een val van het paard was, kan het zijn dat ze niet tussenkomen wegens risicovolle sport, dus ik neem het zekere voor het onzekere, en heb een verzekering aangegaan dat ik op ieder moment, met ieder paard, op iedere locatie verzekerd ben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:27

Duhelo schreef:
Het zijn verzekeringen e, als ze moeilijk kunnen doen doen ze moeilijk
de familiale vd eigenaar van mijn bijrijdpaarden dekt niet de schade als ik eraf klets, dat doet mijn hospitalisatieverzekering,
maar als die te horen krijgen dat het van een val van het paard was, kan het zijn dat ze niet tussenkomen wegens risicovolle sport, dus ik neem het zekere voor het onzekere, en heb een verzekering aangegaan dat ik op ieder moment, met ieder paard, op iedere locatie verzekerd ben

Dat lijkt me nogal logisch dat de familiale van de eigenaar niet dokt als de uw het al doet. Hospitallisatie mag NIET weigeren te betalen omdat je van een paard gesukkeld bent. ;) Dat klopt NIET. Of je moet een extreem beperkte hospitalisatie hebben waar dat in staat maar dat heb je dan aan jezelf als je daarmee akkoord gaat. Een volledige hospitalisatie dekt óók ongevallen met paarden. ;)
Heb werkelijk nog nooit miserie gehad met mijn hospitallisatie en ik vertel er altijd rustig bij dat ik van 500kg ben gesukkeld. Die extra verzekering heeft vnl met wedstrijden te maken. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:50

CrossHorse schreef:
Als er iemand rijd zal ik altijd zeggen op eigen risico!

Als er een cap is zeg ik altijd dat ze die op moeten zetten, maar soms lukt het niet, dus ja dan is het eigen risico.

Je kan wel zeggen 'op eigen risico', maar de wet zegt wat anders. Jouw paard, dus voor sommige dingen zou je toch aansprakelijk gesteld kunnen worden. Lees de FAQ er maar eens goed op na.

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:20

volgens mij gewoon wel, als dat bij de voorwaarden is opgenomen waaronder zij op jou paard mag rijden, kan je dat gewoon eisen, ook ivm met veiligheid natuurlijk.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:40

Ja ik vindt dat je dat gewoon kan vragen, gaat tenslotte over haar veiligheid en een cap dragen is alom een vereiste. Denk aan wedstrijden maneges etc.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:51

Gewoon duidelijk maken. Jij rijd met cap, en kom ik erachter dat je ook maar één keer zonder cap rijd, dan ga ik opzoek naar een andere verzorgster ;)

Misschien niet te vriendelijk, maar genoeg paardengekken die liever een cap opzetten dan weggestuurd worden hoor. :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:54

Ik vind dat je dat gerust kan vragen. Een paard is een dier, die onverwachte gekke kunsten uit kan halen! Je voelt je toch verantwoordelijk voor je bijrijdster, dus kan je dat best vragen.
Ik ben ook bijrijdster, rijd met cap en bp!

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:57

ik ben zelf een bijrijder, maar als jij als eigenaar wil dat je bijrijder een cap op doet lijkt me het niet meer dan logisch dat de bijrijder dat doet, wanneer zij dit niet doet zou ik haar er zeker op aanspreken. Laatst hoorde ik dat mocht er iets gebeuren en de ambulance moet komen, ze van de ambulance zelfs vragen of je een cap op had,wanneer dit niet het geval is nemen ze je niet eens mee. Heb ik ook maar gehoord hoor weet niet wat er waar van is natuurlijk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:02

Misschien moeten we stoppen dit soort onzin verhalen te vertellen. En is geen enkele ambulance die je niet meeneemt als je hulp nodig hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:05

eyoor schreef:
ik ben zelf een bijrijder, maar als jij als eigenaar wil dat je bijrijder een cap op doet lijkt me het niet meer dan logisch dat de bijrijder dat doet, wanneer zij dit niet doet zou ik haar er zeker op aanspreken. Laatst hoorde ik dat mocht er iets gebeuren en de ambulance moet komen, ze van de ambulance zelfs vragen of je een cap op had,wanneer dit niet het geval is nemen ze je niet eens mee. Heb ik ook maar gehoord hoor weet niet wat er waar van is natuurlijk.

Nee want het enige dat ze riskeren is hun licentie en daarmee dus hun werk. :+ Om nog maar te zwijgen over fikse schadeclaims.
Een ambulance, dokter, verpleger is verplicht hulp te bieden, of jij nu met of zonder cap van je paard sukkelt. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:06

Heb ook de braafste pown van NL, maar geloof me als er iemand op wil, kan ie of cap opzetten of op de grond blijven staan.

Mijn paard mijn regels!
Als diegene geen cap op wil, zoekt ie toch fijn ander verzorgpaard?

Proest, wat een onzin hier weer, ambu neemt je echt wel mee als je geen cap op had.
Anders kunnen ze rokers, alcohollisten, mensen die alleen friet eten etc. ook wel laten liggen, zou fraai worden...
En snert, zou dat zijn als je een keer vergeet uit te kijken met oversteken, als je dan niet mee genomen zou worden.

Echter voor de mogelijke verwondingen is het voor hun wel erg handig om te weten of je nou wel of niet zo'n ding op had.
Netzoals in de auto... met gordel, kneuzingen van gordel, zonder tja dan zal je wel koppijn hebben van de voorruit.
Weten ze een beetje waar ze het moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 15-09-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:06

ja zeker kun je dit eisen,
jij word namelijk altijd aansprakelijk gesteld als er wat gebeurd, ook al zegt je bijrijder dta
het haar eigen verantwoordelijkheid is.
volgens de wet ben en blijf jij dat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:07

oep ruzie met pc.. dubbelpost..