compensatie voor de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:17

risa schreef:
als je het paard beter onder controle hebt met moeilijkere oefeningen op concour...

Misschien even die roze bril afzetten. Ik kan ook wel zeggen ik wil graag gelijk door naar Z want mijn paard kan dat. Zo werkt het niet. Ik vind dat ze eerst moet laten zien dat ze haar paard onder controle heeft in een B-proef. Als dat alleen thuis lukt en op wedstrijden niet, moeten jullie zoeken naar de oorzaak daarvan, en daaraan werken. Ook wel genoemd kritisch reflecteren ;) Hoop voor jullie dat het gaat lukken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:29

Haha.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Probleem ligt duidelijk bij de ruiter, dus dat neem je met een andere klasse niet weg.

Ik denk dat ze gewoon moet leren de spanning te laten afvloeien op concours, het paard leren kennen,
en heel duidelijke, klein gedoseerde hulpen geven. Zodat het paard het niet kan verwarren.

succes.

Anoniem

Re: compensatie voor de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:30

Risa, probeer eens objectief naar je lesklant te kijken, of laat er eens een collegainstructeur meekijken? Ik heb de indruk dat je echt een beetje door een te roze bril kijkt mbt deze ruiter.

Ik zie overigens geen enkel bericht waar deze ruiter 'afgekamd' wordt :?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:40

Ik lees nu pas die post van Risa.

Als ze de de simpelste proeven uit het boekje nog niet kan rijden, wat maakt dan dat je denkt dat ze het op hoger niveau wel zal redden? De B is immers puur basis.

Ik ben benieuwd naar een oefenwedstrijd op ander terrein waarbij ze een Lproef rijdt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 19:35

risa schreef:
zo wat een reacties weer!
ik vind het jammer dat mijn lesklantje zo wordt "afgekamt" ze beheerst de basis zeer goed en het paard ook! alleen op concour gaat het allemaal mis en lijkt de basis ver te zoeken...
daarom ook mijn vraag voor dispensatie/compensatie
we blijven natuurlijk wel oefenen voor een B-proefje, maja waarom een hele lange tijd thuis trainen (waar het goed gaat) en dan weer op concour voor een b-proefje wat toch weer mis gaat...
als je het paard beter onder controle hebt met moeilijkere oefeningen op concour...

Tja, wat had je dan verwacht met het openen van dit topic?
Het is gewoon heel raar dat iemand met een ZZ-L paard nog geen B-proef kan rijden, dan zijn er 2 opties: bij het paard is de basis niet in orde of de ruiter kan nog niet goed genoeg met het paard overweg. Dingen in een B proefje hoort elk combinatie te kennen, overgangen, kleine tempowisseling en eenvoudige figuren. Kunnen ze dit niet, dan zijn ze dus simpelweg geen klasse hoger, hoe goed het paard of ruiter thuis ook rijd.

Je zou het natuurlijk altijd kunnen vragen bij de KNHS, maar ik geef je weinig kans met de vraag: "deze combinatie kan geen goede B proef rijden, krijgt ze nu toch dispensatie om hoger te starten?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:21

Ik zie sowieso niet wat hoger starten op zou moeten lossen. Stel dát ze L zou mogen starten, denkt ze dat door die paar pasjes wijken het paard ineens heel braaf z'n proefje zal lopen :?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:30

ja ik ga hetzelfde zeggen als de meesten hier, ik denk dat jouw klant de basis niet goed genoeg beheerst en het is voor jou als instrukteur de taak om die bij te brengen.
om de basis over te slaan los je niets op. je gaat in de l en m hetzelfde probleem krijgen...het paard bouwt wedstrijdspanning op,je zal aan het werk moeten om ten alle tijde terug te kunnen rijden naar ontspanning.zeer zeker heeft jouw leerling daar ook last van [die spanning] en brengt ze het zelf over op het paard
daarnaast mag jij op het wedstrijdterrein niet op het paard van je leerling rijden,ernaast aan het handje stappen ;)
ik weet waarover ik het heb hoor, er rijden geregeld leerlingen van mij op mijn zz-z of z-2 paarden ,en die leren zo wat stil zitten is..even je benen scheef en je hebt een wissel aan je broek ,scheef zitten en je komt de baan niet meer recht door :D dat paard is een leermeester ! jullie kunnen wat van hem leren ;)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:18