Snoepjes uit de hand geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:33

Ik beloon mijn paard na het poetsen en na het rijden met een of meerdere snoepjes en die gooi ik in zijn voerbak. Hij schooit dan ook nooit bij mij. Wel bij een vriendin van me, die wel eens uit de hand iets geeft. Zodra hij haar ziet begint hij aan haar jas te plukken en te bijten. Grappig dat hij het verschil weet. Kan er verder niet mee zitten, is haar eigen schuld.

sandra1986

Re: Snoepjes uit de hand geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:35

mijn paard krijgt op vaste tijdstippen wat lekkers toegestopt.
bijvoorbeeld, als ik aankom, na het rijden, en als ik weer wegga.
dit weet ze precies. ook krijgt ze pas wat als ze niet loopt te schooien. anders stuur ik haar weg. als ze dan haar hoofd afwend of omdraait krijgt ze het.

schooien doet ze niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:38

je kan als je paardje opgevoed is gewoon wat uit je hand geven, maar als je een paard hebt die iets teveel associeert met dingen, kan die jou lichaam met eten associeren, en dan heb je kans gebeten te worden ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:40

Mijn pony krijgt ook geen lekkers uit de hand. Toen hij nog hengst was (een half jaar geleden) was hij enigszins bijterig. Nu met het castreren is dat er zo goed als uit en dat wil ik graag zo houden.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:14

Def schreef:
altobelli: ik heb ook niet gezegd dat ik het ermee eens ben, met die stelling :D

Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt.
Mijn paard heeft heel erg nodig dat ik mij heel strak en consequent aan regels houdt.
Geef je haar een vinger, pakt ze je hele hand.

Ik heb ook zat andere paarden gekend, die je gerust 1x iets uit je hand kon geven zonder geschooi en de volgende keer verwachtten ze dat dan niet weer.

vind ik ook hoor. als je merkt dat het niet goed gaat moet je er iets aan doen. gaat alles prima, dan is er geen probleem.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:23

Ik geef die van mij wel uit de hand. Meestal als beloning bij clickertraining, waar ik haar heb leren wachten op voer, dus niet grabbel naar die hand. Ik moet toegeven dat ik af en toe ook zo uit de hand voer. Schooien durft ze, ja dat wel. Ze staat dan te flemen-beentje op te tillen... Liever dat dan een paard dat naar m'n jas hapt-staat te schraoen-me omver duwt. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:49

Altobelli schreef:
Def schreef:
Volgens mij gaat dat over de gedachte: 'een leider geeft zijn eten niet weg'
Bij de opvoeding van honden komt die discussie soms ook op gang.

dat zou volgens mij betekenen dat je ook niet met een voerschep eten in zijn voerbak kan doen? :?
ik denk dat je je niet zo heel strak aan regels moet houden wat wel en niet mag, als hij maar een beetje respect heeft. :D
als je nergens last mee hebt is het toch geen probleem?

Ik weet niet hoe een paard dit ziet eigenlijk. Je kan het op 2 manieren zien.;

Dat de leider geen eten weg geeft, dus de leider is op die manier onderdanig.
Of je ben juist wel de baas en het paard onderdanig, omdat jij bepaalt wat het paard krijgt en hoeveel hij krijgt.

Denkd at je dat per individu moet bekijken.
Bij mijn paard is het idd ook; als je een vinger geeft pakt ze je hele hand :D :D .

Ze staat nu al een jaar te schooien met het kunstje wat ik ooit heb aangeleerd, en al een jaar krijgt ze er niets meer voor. Ze doet het vandaag de dag nog :+

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:03

Ik heb dit altijd wel gedaan, maar ik ben ermee gestopt omdat ze ten eerste heel opdringerig en happiger werden en vaak gingen bedelen.
Ik heb me dus de laatste tijd zitten verdiepen in het gedrag van paarden en de omgang, en één van de belangrijkste dingen die je gewoon niet moet doen is uit de hand voeren of een snoepje geven als beloning.

Een paard is dus een planteneter en geen roofdier. Dat houd dus in dat hij zelf constant op zoek is naar eten in tegenstelling tot de roofdieren die roven voor hun eten en als beloning daarvoor een gazelle krijgen. Een hond is een roofdier, en die ziet een koekje inderdaad als beloning. Maar een paard niet, omdat hij constant zoekt naar eten en daardoor dus graast ;) De duidelijkste opmerking die daarvoor is: er is nog nooit een grassprietje voor een paard weg gerend, een paard ziet een snoepje niet als beloning en enkel als een verwennerij, waardoor jij jezelf lager in rang stelt en hij dus vervelend word.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:15

Leslie90 schreef:
Ik heb dit altijd wel gedaan, maar ik ben ermee gestopt omdat ze ten eerste heel opdringerig en happiger werden en vaak gingen bedelen.
Ik heb me dus de laatste tijd zitten verdiepen in het gedrag van paarden en de omgang, en één van de belangrijkste dingen die je gewoon niet moet doen is uit de hand voeren of een snoepje geven als beloning.

Een paard is dus een planteneter en geen roofdier. Dat houd dus in dat hij zelf constant op zoek is naar eten in tegenstelling tot de roofdieren die roven voor hun eten en als beloning daarvoor een gazelle krijgen. Een hond is een roofdier, en die ziet een koekje inderdaad als beloning. Maar een paard niet, omdat hij constant zoekt naar eten en daardoor dus graast ;) De duidelijkste opmerking die daarvoor is: er is nog nooit een grassprietje voor een paard weg gerend, een paard ziet een snoepje niet als beloning en enkel als een verwennerij, waardoor jij jezelf lager in rang stelt en hij dus vervelend word.

mijn pony is inderdaad minder snel geneigd te werken voor een snoepje als hij op gras staat, maar ze doet het wel. dat betekend dus dat ze het blijkbaar toch lekkerder vind dan gras :D
en als je verder geen problemen hebt met paarden die je omver lopen, valt het toch best mee? :o?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:18

Tja je moet het natuurlijk zelf weten, ieder paard is daar anders in.
Mijn jaarling krijgt niets uit de hand en toch denderd hij over me heen :=
Maar het is gewoon veel fijner als je paard iets voor JOU wilt doen ipv voor een snoepje.
Ik krijg mijn jaarling het land uit zonder snoepje, puur omdat we elkaars vriendjes zijn en niet omdat ik sinterklaas ben die snoepjes uitdeelt ;)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:20

Citaat:
Kwestie van opvoeding, misschien.. maar waarom zo nodig uit de hand voeren? Nergens voor nodig.
Een beloning kan ook prima zonder voer, paarden begrijpen dat prima.
Juist, en voorkomen is beter dan genezen.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:18

Leslie90 schreef:
Maar het is gewoon veel fijner als je paard iets voor JOU wilt doen ipv voor een snoepje.

ik heb ergens gelezen (en ik denk dat het wel eens waar kan zijn, maar ja hoe onderzoek je zoiets := )
dat paarden eigenlijk niets voor jou willen doen, maar het doen omdat ze weten er dan beter af te zijn, dus dat ze bijvoorbeeld aandacht krijgen of eten.
in dat opzicht zou het niet echt uitmaken. ik geef meestal wel eten als ik een truckje aanleer, maar daarna steeds minder, gewoon heel af en toe.(ik doe vrijheidsdressuur) :j
ze reageert wel beter op voer vind ik, dus vandaar. :Y)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 07:55

Het is heel gek, maar ik heb ondervonden dat als ik mijn paard gelijk wat lekkers geef wanneer ik arriveer op stal -of het nou in z'n bak is of uit de hand- hij dan bij het poetsen en opzadelen etc héél opdringerig en hebberig word (wat eigenlijk gewoon heel logisch is).
Wat ik dan wel doe sinds ik dit ondervonden heb, is hem pas iets geven als hij het verdiend heeft, bv.: netjes stil gestaan tijdens de poetsbeurt, netjes laten opzadelen of als ik de 'horror'-spray heb kunnen gebruiken zonder ruzie te maken :+ In die gevallen krijgt hij van mij een klein snoepje, en ja dat geef ik uit de hand. Tuurlijk komt hij dan al wel eens snuffelen of er niet wat te rapen valt, maar dat heb ik dus zelf in de hand. Ikzelf stoor me daar niet aan, want hij màg van mij komen ruiken, hij zal toch niets vinden en dan zijn we ook klaar :+ .. Er zijn echter wel paarden -waaronder vroeger die van mij, ik had de snoepjes vroeger in m'n jaszak- die er vals van kunnen worden en beginnen bijten als ze niets krijgen. Ik zou er dus toch steeds voorzichtig mee zijn en goed opletten wat kan en wat niet kan bij dat specifieke paard.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:00

Mijn paarden krijgen dus nooit snoepjes :o en al helemaal niet uit de hand. Is belonen met snoep dan echt zo veel effectiever dan gewoon ouderwets 'braaaaaf'?? Kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ook hier de paarden toch prima luisteren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:57

Ander feit is ook nog eens dat die 'snoepjes' vaak vol suikers en kleurstoffen zitten. Zeker de echte paardensnoepjes die je altijd zo mooi in allerlei kleurtjes in de ruitershop ziet staan.
Als je het dan echt perse nodig vindt met voer te belonen, kan je nog beter voor stukjes wortel oid kiezen. Of wat biksjes die hij toch al zou krijgen.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:42

Citaat:
Mijn paarden krijgen dus nooit snoepjes en al helemaal niet uit de hand. Is belonen met snoep dan echt zo veel effectiever dan gewoon ouderwets 'braaaaaf'?? Kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ook hier de paarden toch prima luisteren.
Juist, ik denk zelfs dat een klopjeof" braaf" zeggen oid zelfs veel effectiever is als beloning omdat je dat meteen op het juiste moment kunt geven (beloning moet binnen enkele seconden volgen anders kan paard niet eens meer de link leggen tussen het gewenste gedrag en de beloning)
Snoepje moet je dan ook maar net binnen seconde (of twee) bij de hand hebben, anders is het moment alweer voorbij.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:57

Margreth schreef:
Citaat:
Mijn paarden krijgen dus nooit snoepjes en al helemaal niet uit de hand. Is belonen met snoep dan echt zo veel effectiever dan gewoon ouderwets 'braaaaaf'?? Kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ook hier de paarden toch prima luisteren.
Juist, ik denk zelfs dat een klopjeof" braaf" zeggen oid zelfs veel effectiever is als beloning omdat je dat meteen op het juiste moment kunt geven (beloning moet binnen enkele seconden volgen anders kan paard niet eens meer de link leggen tussen het gewenste gedrag en de beloning)
Snoepje moet je dan ook maar net binnen seconde (of twee) bij de hand hebben, anders is het moment alweer voorbij.

ik gebruik de clicker. dat kun je ook op precies het goede moment doen, en ze weet dat ze geen beloning krijgt als er geen klicker is geweest (of als ik 'eet :Y) ' heb gezegd.)
ik kan zelfs al mijn beide handen vol voer hebben zonder dat ze eet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:57

Het ouderwetse braaf kan een paard eigenlijk helemaal niets mee. Het feit dat het meestal gecombineerd wordt met losse teugels en of een andere vorm van druk los laten maakt dat het paard erop (leert te) reageert (reageren). Maar het woordje zelf zegt een paard (uiteraard, ze spreken tenslotte geen mensentaal) helemaal niets.

En beloning voor je paard is pas een beloning als je paard het als beloning ervaart. En een paard ervaart alleen een eerste levensbehoefte als beloning. Eerste levensbehoeftes voor een paard zijn voer, water, sociaal contact, veiligheid en rust. Parelli beloont met rust, Monty met veiligheid, ikzelf met voer. Ze werken allemaal, mits ze op de juiste wijze ingezet worden. Het grote voordeel van de andere beloningsvormen is dat een paard er niet om kan gaan schooien. Hoewel, het niet laten vangen uit de wei, de bak uit lopen als die open staat, in het midden gaan staan en niet meer willen lopen, vluchten bij enge dingen zijn natuurlijk allemaal vormen van het opzoeken van hun beloning. Maar dat valt allemaal onder dwars probleem gedrag.....

Een paard doet echt helemaal niets voor jou! Waarom zou hij? Hij doet dingen om er zelf beter van te worden. En ja, samen dingen ondernemen kan hij als leuk ervaren waardoor hij graag mee gaat. Het stukje geestelijke stimulatie kan heel prettig zijn, maar dan doet hij het dus nog steeds voor zichzelf en niet voor jou. Ik vraag me ook af waarom je dat zou willen? Hoevaak doe jij dingen echt oprecht voor een ander? Eigenlijk doe je het uiteindelijk vooral ook voor je zelf, voor een voldaan gevoel, of voor een wederdienst bijv.

Belonen met voer werkt, mits je er duidelijke afspraken met je paard over maakt, en daar gaan veel mensen de mist in. Maar bekijk bijv eens onderstaand artikel, geeft aan hoe goed voer werkt!
http://www.paardenkenniscentrum.nl/onde ... ek-contact

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:49

Ik wissen af, in de hand, op de grond of in de voerbak.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:59

Flew schreef:
Mijn pony krijgt ook geen lekkers uit de hand. Toen hij nog hengst was (een half jaar geleden) was hij enigszins bijterig. Nu met het castreren is dat er zo goed als uit en dat wil ik graag zo houden.

mijn pony is vorige week gecastreerd. hij is ook nogal bijterig, dus ik ben nu gestopt met lekkers uit de hand geven. ik hoop dat hij over een paar weken stopt met dat gebijt

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 04:53

Alleen zo jammer als je op een manege staat dat je niet onder controle hebt dat kinderen je paard van alles toestoppen.. En uit de hand, dus dan duurt het weer iets langer eerder hij het afgeleerd is.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 05:10

Ik verdeel het eigenlijk een beetje.
Mijn merrie is er tot nu toe niet vervelend van geworden, gelukkig.
Na het werk, krijgt ze altijd wat lekkers. Is het wortels of musli, gaat het in de voerbak of op de grond. Is het een appeltje of een snoepje, uit de hand.
Mijn merrie weet wel goed wanneer ze iets krijgt. Maar dan blijft ze gewoon net zo lang (rustig) wachten, tot je het geeft. Zodra ze je ziet, murmelt ze 1x en verder ook niks

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:25

Ik deed het altijd wel maar mijn paard werd er vervelend van. Ze kwam alleen nog bij me voor de voertjes en legde de oren plat in de nek als ik niets bij me had. Ik ben nu helemaal gestopt met voeren uit de hand en ze doet al een stuk vrolijker tegen me.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:38

ik geef gewoon uit de hand, die van mij wordt neit opdringerig (daar zorg ik zelf wel voor). Op een manege zou ik het ook niet doen als ze opdringerig worden, je kan ze daar niet corrigeren, dus zou gewoon iets in de voerbak leggen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:54

Die van mij weet het commando wachten, met voerbak op de grond en in de bak in de stal. Laatste tijd gebruik ik weleens snoepjes en hierbij hetzelfde toegepast werkt goed gelukkig.