Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Def schreef:altobelli: ik heb ook niet gezegd dat ik het ermee eens ben, met die stelling
Ik denk dat het heel erg aan het paard ligt.
Mijn paard heeft heel erg nodig dat ik mij heel strak en consequent aan regels houdt.
Geef je haar een vinger, pakt ze je hele hand.
Ik heb ook zat andere paarden gekend, die je gerust 1x iets uit je hand kon geven zonder geschooi en de volgende keer verwachtten ze dat dan niet weer.
Altobelli schreef:Def schreef:Volgens mij gaat dat over de gedachte: 'een leider geeft zijn eten niet weg'
Bij de opvoeding van honden komt die discussie soms ook op gang.
dat zou volgens mij betekenen dat je ook niet met een voerschep eten in zijn voerbak kan doen?![]()
ik denk dat je je niet zo heel strak aan regels moet houden wat wel en niet mag, als hij maar een beetje respect heeft.![]()
als je nergens last mee hebt is het toch geen probleem?
.
De duidelijkste opmerking die daarvoor is: er is nog nooit een grassprietje voor een paard weg gerend, een paard ziet een snoepje niet als beloning en enkel als een verwennerij, waardoor jij jezelf lager in rang stelt en hij dus vervelend word. Leslie90 schreef:Ik heb dit altijd wel gedaan, maar ik ben ermee gestopt omdat ze ten eerste heel opdringerig en happiger werden en vaak gingen bedelen.
Ik heb me dus de laatste tijd zitten verdiepen in het gedrag van paarden en de omgang, en één van de belangrijkste dingen die je gewoon niet moet doen is uit de hand voeren of een snoepje geven als beloning.
Een paard is dus een planteneter en geen roofdier. Dat houd dus in dat hij zelf constant op zoek is naar eten in tegenstelling tot de roofdieren die roven voor hun eten en als beloning daarvoor een gazelle krijgen. Een hond is een roofdier, en die ziet een koekje inderdaad als beloning. Maar een paard niet, omdat hij constant zoekt naar eten en daardoor dus graastDe duidelijkste opmerking die daarvoor is: er is nog nooit een grassprietje voor een paard weg gerend, een paard ziet een snoepje niet als beloning en enkel als een verwennerij, waardoor jij jezelf lager in rang stelt en hij dus vervelend word.

Leslie90 schreef:Maar het is gewoon veel fijner als je paard iets voor JOU wilt doen ipv voor een snoepje.
)
In die gevallen krijgt hij van mij een klein snoepje, en ja dat geef ik uit de hand. Tuurlijk komt hij dan al wel eens snuffelen of er niet wat te rapen valt, maar dat heb ik dus zelf in de hand. Ikzelf stoor me daar niet aan, want hij màg van mij komen ruiken, hij zal toch niets vinden en dan zijn we ook klaar
.. Er zijn echter wel paarden -waaronder vroeger die van mij, ik had de snoepjes vroeger in m'n jaszak- die er vals van kunnen worden en beginnen bijten als ze niets krijgen. Ik zou er dus toch steeds voorzichtig mee zijn en goed opletten wat kan en wat niet kan bij dat specifieke paard. Juist, ik denk zelfs dat een klopjeof" braaf" zeggen oid zelfs veel effectiever is als beloning omdat je dat meteen op het juiste moment kunt geven (beloning moet binnen enkele seconden volgen anders kan paard niet eens meer de link leggen tussen het gewenste gedrag en de beloning)Citaat:Mijn paarden krijgen dus nooit snoepjes en al helemaal niet uit de hand. Is belonen met snoep dan echt zo veel effectiever dan gewoon ouderwets 'braaaaaf'?? Kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ook hier de paarden toch prima luisteren.
Margreth schreef:Juist, ik denk zelfs dat een klopjeof" braaf" zeggen oid zelfs veel effectiever is als beloning omdat je dat meteen op het juiste moment kunt geven (beloning moet binnen enkele seconden volgen anders kan paard niet eens meer de link leggen tussen het gewenste gedrag en de beloning)Citaat:Mijn paarden krijgen dus nooit snoepjes en al helemaal niet uit de hand. Is belonen met snoep dan echt zo veel effectiever dan gewoon ouderwets 'braaaaaf'?? Kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ook hier de paarden toch prima luisteren.
Snoepje moet je dan ook maar net binnen seconde (of twee) bij de hand hebben, anders is het moment alweer voorbij.
' heb gezegd.)Flew schreef:Mijn pony krijgt ook geen lekkers uit de hand. Toen hij nog hengst was (een half jaar geleden) was hij enigszins bijterig. Nu met het castreren is dat er zo goed als uit en dat wil ik graag zo houden.