Paard schopt met voorbeen tegen muur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:17

Misschien het hooi in netten steken dat ze langer bezig is om het op te krijgen?
Dit doe ik ook voor het hooi in de stal, ik steek het in 2 hooinetten dat ze meer moet 'prullen' om het eruit te krijgen.
Mijn Haf stampt ook tegen de deur als ze mij ziet en haar hooi is op, wordt ze vervelend en wil ze meer...of de wei op.
Soms meng ik het hooi met wat stro.
Ik kan mij voorstellen dat de bak het grootste probleem is...wij hebben het gras op de wei heel lang laten worden (strookbegrazing) omdat ik ook met een "dikke" Haf zit, nu kan ze de ganse dag buiten op de wei en kan ze de hele dag vreten omdat het alleen maar droge stengels zijn.
Moest ik haar een ganse dag op de piste/bak zetten zou ze ook vanalles uitsteken en vervelend gaan doen, ik begrijp jouw probleem zeer goed...niet makkelijk.

Ik heb een paar hoeken in de wei waar ik de netels met opzet laat groeien en die knip ik af en toe kort en leg ze open om te drogen...2 dagen later vind je niks meer terug...zo doe ik ook vanalles om afwisseling te brengen

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:17

schrikdraad is iets anders als prikkeldraad he mensen... tenminste, mag hopen dat TS ook echt schrikdraad bedoelt.

simplyberg

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:22

Ik bedoel echt schrikdraad hoor, ben als de dood voor prikkeldraad bij paarden. Heb daar te veel ellende mee gezien.

Hooi zit bij ons in ruiven met kleinere mazen dan hooinetten. Dus ze doen er al heel lang over.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:24

Ik weet niks van hoefschoenen, maar is het mogelijk om haar in het land hoefschoenen aan te doen, die je extra isolatie geeft in de toon. Zo worden het geluid en de klap ook verminderd. Gewoon over de ijzers heen, bedoel ik.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:25

simplyberg schreef:
Ik bedoel echt schrikdraad hoor, ben als de dood voor prikkeldraad bij paarden. Heb daar te veel ellende mee gezien.

Hooi zit bij ons in ruiven met kleinere mazen dan hooinetten. Dus ze doen er al heel lang over.

Het is ook wel heul moeilijk lezen voor sommige mensen blijkt ;)

simplyberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:43

@ tellisto: Dit idee speelde ik ook al mee. Ik zat zelf te denken, om van rubber even provisorisch een soort hoefschoenen te maken om te kijken hoe dat gaat.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:22

maar kan ze niet gewoon langer op de wei dan?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:26

wat je aan het schoppen kan doen een rubber mat ophangen maar die moet dan wel los van de muur hangen. Ze vinden het niet prettig dat hij beweegt en als het geluid verdwijnt dan is het vaak al niet meer interessant.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:27

Mijn ezel trapt tegen de staldeur als hij aandacht wilt, of wil vreten terwijl hij genoeg heeft gehad(hij is op dieet) Ik leer er maar mee leven.... Als hij buiten staat, begint hij de hele tijd te balken en doen de andere 14 ezels ook mee :') Misschien wil jou paard meer eten en/of aandacht?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:49

ik weet niet of het al ergens genoemd is hoor, maar kan het niet zo zijn dat het een gewoonte is geworden (dat ze het bijvoorbeeld deed als ze gevoerd werd) en nu aan het bedelen is?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:16

Schrikdraad (met stroom erop) ongeveer een halve meter van de muur zetten, en dan het liefst 2 of 3 draden, zodat ze ook echt niet meer in de buurt van de muur kan komen. En misschien meer hooi geven en dit in netten doen zodat ze er lang mee bezig is?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:28

Luchtzuigen, als het plotseling ontstaat, is vaak gekoppeld aan stress, een maagzweer en/of verveling.
Deze factoren kunnen onafhankelijk van elkaar of in combinatie luchtzuigen veroorzaken en als ze niet worden weggenomen, kan het beeld veranderen in een chronisch probleem: het paard raakt er verslaafd aan.
Een optie die ik nog niet voorbij heb zien komen is het graasmasker.
Je schrijft dat ze haar slanke lijn moet behouden en dus niet op de weide mag.
Grasopname kan heel goed beperkt worden door zo'n masker, dat minder erg is dan het lijkt.
Je paard kan terug in de groep, en kan de hele dag bezig zijn met datgenen wat ze het liefste doen: gras verzamelen.
Ook sociaal contact is met een korf nog heel goed mogelijk.
Echt de moeite van het proberen waard.

simplyberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 16:05

Voorlopig allemaal bedankt voor de tips.
Ik heb tot nu toe alle plekken rondom de stallen en in de bak, waar ze zuig en schopte, afgezet met schrikdraad.
Ik moet zeggen dat ze het nu al een stuk minder doet. Dus we zullen zien hoe ze het doet.