krijg paard niet uit de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Re: krijg paard niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:54

Ik ben bang dat ik ook aan de 'indianentruuk' moet...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:28

das wel erg lang hihi

Qimm schreef:
franka75 schreef:
je kan ook gaan zitten in de wei dan kunnen ze hun nieuwschierigheid niet bedwingen, wat lekkers mee maar pas geven als je hem hebt. succes

ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lang niet bij alle paarden werkt, kan wel een boek uitlezen als ik zo op de mijne moet wachten :D

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:14

Ik kan mijn paard altijd te pakken krijgen, alleen ze wil het weiland niet uit.. er moet steeds iemand achter dr aanlopen met een zweepje zwaaien (slaan hoeft niet) maar ik kan haar dus nooit in mn eentje eruit krijgen. Zwaar irritant! Iemand tips?

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:30

Mijn paard komt meestal, naar me toe, al kan die ook van die kuren hebben en dan zie ik hem kijken: oh nee ik moet werken |(
Ik heb eigenlijk geleerd dat ik moet tonen dat ik de leider ben. Als ik naar hem toega, en hij stilletjes weg, dan jaag ik hem op. Staat hij stil, dan blijf ik ook stil staan en leg ik het touw op de grond. Komt hij naar me toe, ok, komt hij en loopt hij weer weg, dan jaag ik hem weer op!

Hij denkt dan gewoon: ok als ik niet kom, dan moet ik steeds rennen en daar word ik moe van, dus ik kan beter komen :-) Soms moet ik hem wel 20 keer opjagen, sommige keren nooit. Geduld hebben maar deze truc werkt altijd!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:35

Bij mij gaat de hele kudde 's avonds naar binnen en een van mijn paarden bedacht vorige week ook ineens dat hij niet meer mee wilde.

Toen heb ik 2 avonden alle paarden binnen gehaald en hem nog een halfuur laten staan. Dan kwam hij uiteindelijk toch wel omdat hij dat niet fijn vind om alleen te staan. Ik weet niet of dat bij jou een optie is maar het werkt zeker

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:38

Ze gaat wel dr stal in als de rest ook op stal gaat hoor. Maar niet als ze allemaal buiten staan en ik wil wat met haar gaan doen. Het gekke is, ik had de zoon van de stalbaas om hulp gevraagd en die liep zo met haar weg terwijl hij bang is voor paarden en er niks mee heeft. Dat is geen leuk gevoel!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:51

je paard associeert jou met werk (werk = minder leuk dan in de wei staan) en de zoon van de stalbaas associeert hij nergens mee. Niet zo gek dus. Ik ken geen enkel paard dat niet liever bij z'n vriendjes in de wei blijft staan

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:46

tja dat zou kunnen maar ze rent niet weg.. en het is neit dat ze altijd moet werken, maar goed dan associeert ze mij daar lekker mee, ik moet haar toch trainen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:38

je hoeft niet zo te happen hoor?

dat ze niet mee wil moet toch een reden hebben, en jij werkt met haar en de zoon van de stalhouder niet...

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:18

dat bedoel ik ook niet tegen jou, meer tegen haar dat het zo'n zeurmuts is
ben erg blij met elke reactie

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:22

oke, het kwam een beetje snibbig over.

als ik mocht kiezen tussen m'n bed uitkomen om te gaan werken of lekker in bed blijven bij mijn vriendje... nou dan wist ik het wel hoor :+

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:53

ja daar heb je zeker gelijk in!
alleen ze vind het werken niet vervelend, ze vind het leuk om te leren, ze is daarvoor en erna lief gewoon echt knuffelig enz.. ach paarden konden ze maar praten

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:44

Anacaona schreef:
ja daar heb je zeker gelijk in!
alleen ze vind het werken niet vervelend, ze vind het leuk om te leren, ze is daarvoor en erna lief gewoon echt knuffelig enz.. ach paarden konden ze maar praten

Paarden kunnen "praten" maar er zijn niet veel mensen die ze willen verstaan en begrijpen.

_elisah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 16:42

Blijven proberen!

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:38

DiamondHorse schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen........ :D Ik zou hem eerst een pak touwtje aan zijn halster doen van ongeveer 30 cm, zodat je hem zoiezo wat makkelijk kan pakken en hem dan niet elke keer als je hem dan in handen hebt, uit de wei halen! Geef hem gewoon eens een aai of een koekje als je hem vast heb en ga dan gewoon weer uit het land! Komt vast goed ;)

Dat zou ik ook adviseren,
je paard moet weten dat je niet alleen de wei ingaat om hem aan het werk te zetten, maar ook om hem gewoon eens te borstelen of een ommetje te maken...
Na een tijd zal het vanzelf beter gaan, maar oefening baart kunst!

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:41

Fleur1984 schreef:
Mijn paard komt meestal, naar me toe, al kan die ook van die kuren hebben en dan zie ik hem kijken: oh nee ik moet werken |(
Ik heb eigenlijk geleerd dat ik moet tonen dat ik de leider ben. Als ik naar hem toega, en hij stilletjes weg, dan jaag ik hem op. Staat hij stil, dan blijf ik ook stil staan en leg ik het touw op de grond. Komt hij naar me toe, ok, komt hij en loopt hij weer weg, dan jaag ik hem weer op!

Hij denkt dan gewoon: ok als ik niet kom, dan moet ik steeds rennen en daar word ik moe van, dus ik kan beter komen :-) Soms moet ik hem wel 20 keer opjagen, sommige keren nooit. Geduld hebben maar deze truc werkt altijd!

Inderdaad, ik heb ook wat problemen gehad wat betreft mijn paard uit de wei halen, deze truc heb ik ook vaak moeten toepassen, maar het lukte elke keer weer. Soms kan het inderdaad lang duren voor je paard toegeeft, maar dan accepteert hij jou wel als leider. Het mag niet andersom gaan, jij mag dus niet achter hem gaan lopen! Hij moet voor jou lopen!
Veel succes!

joline_pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:28

pff.. vervelend probleem. wij hebben dat ook gehad, toen is ons gezegd dat we eens een zaterdag er aan moesten besteden. Elk uur langs komen om een appeltje te geven, en verder niks. gewoon bij het hek blijven staan, wilt ie niet komen dan gooi je hem in zijn richting. (hopelijk eet geen ander het op!) en zo na 6 keer werkte het prima, en nu komt ze altijd! succes.

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:16

Ik zou proberen het uit de wei halen te associeren met iets leuks. Want vaak worden paarden toch uit de wei gehaald om te werken. Dus inderdaad oefenen oefenen oefenen, en hem uit de wei halen om hem te voeren bijv. en dan weer terug te zetten!

Anacaona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:00

Bedankt allemaal! Gister heb ik dr uit het land gehaald, zij en 2 anderen stonden nog buiten en de rest op stal. Ik liep richting de bak en ze liep meteen mee, ik probeerde heel standvastig over te komen. Zonder te protesteren kon ik haar dus in de bak aan het hek vastzetten. Ik was ontzettend blij. Omdat ze ook moeite heeft met vaststaan (trekt alle touwtjes kapot) had ik de tip van een andere bokt-member gebruikt en haar met een longeerlijn, die ik 1 x op de buis heen sla en zelf vasthou, 'vastgezet'. Toen ben ik haar alleen gaan poetsen en het ging super goed! Elke keer het negatieve beloond, rustig gebleven en veel complimentjes gegeven als het goed ging. Ik hoop dat ik nu een nieuwe basis kan leggen voor een nog hechtere band, want lief vind ze me echt wel :)