Winterdeken op shetlander??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:13

xxlhorsy97 schreef:
oke, dan denk ik maar da ik dat winterdekentje maar weg laat, ik spring veel met dr aan de hand. maar veddr is ze met pensioen.
scheren?,, ne ik denk het toch maar niet...
wel vroeg ik me af, is het nou tegen de natuur in een deken, mijn ouders beweren dat het onzin is , en een paard gewoon zelf voor hun vachtje zorge.
:o :o

daar hebben jou ouders groot gelijk in..als je niet veel met je shet doet zou ik hem niet scheren..en ook niet aan dekens beginnen..af en toe een beetje springen aan de hand kan geen kwaat maar daar zou ik hem nou echt niet voor gaan scheren..
paarden maken in de winter niet voor niets een wintervacht aan..ze kunnen het prima zelf regelen met kou en warmte..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:19

Een Shetlander moet je zeker geen deken gaan ombinden... Voor een shetlander kan dit wel eens fataal aflopen :(

Ik laat hier altijd de wintervacht komen en dan in de zomer doe ik ze op een lange stand scheren zodat de haren korter zijn, maar dan wel nog lang genoeg.

Mocht het echt in een keer warm worden, dan scheer ik ze helemaal.

Je kunt trouwens prima mennen met een Shet met winterhaar :) Goed uitstappen en fleecedekentje.

Edit; hoeveel paarden heb je trouwens?

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 08:46

KBTP schreef:
Een Shetlander moet je zeker geen deken gaan ombinden... Voor een shetlander kan dit wel eens fataal aflopen :(

Ik laat hier altijd de wintervacht komen en dan in de zomer doe ik ze op een lange stand scheren zodat de haren korter zijn, maar dan wel nog lang genoeg.

Mocht het echt in een keer warm worden, dan scheer ik ze helemaal.

Je kunt trouwens prima mennen met een Shet met winterhaar :) Goed uitstappen en fleecedekentje.

Edit; hoeveel paarden heb je trouwens?

ja daar zat ik ook aan te denken!!
heb 2 paardjes, shetlander van 25/26
en een nl-trekpaard van 5

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:30

KBTP schreef:

Waarom zou dat fataal af kunnen lopen?
Als je de pony gewoon helemaal scheert en winterdekens om doet, zie ik niet waarom dat fataal kan aflopen.. :?

Susanne

Re: Winterdeken op shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:01

Als je je stoort aan de wintervacht met het werken, dan moet je hem scheren. Vroeg een deken opdoen is niet fijn voor die pony (warm!) en het helpt toch niet. Heb het ook eens geprobeert bij mijn shetlandruin maar heb toch moeten scheren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:30

Jelleee schreef:
Vroeg een deken opdoen is niet fijn voor die pony (warm!) en het helpt toch niet.

bij jouw pony hielp het niet, maar dat wilt niet zeggen dat het bij alle ponys niet helpt.

ik ben vorig jaar ook vroeg begonnen met dekens, eerst in de nachten een fleece en dan een dek overdag en zo opgebouwd, mn shet zat voor de helft minder dik in de vacht als voorgaande jaren zonder deken.

als je het goed opbouwd kan het wel degelijk helpen en als je het goed doet heeft je pony het ook niet te warm.

wat ook super helpt is het licht vroeger aan en langer aanlaten, wintervacht aanmaken heeft ook te maken met het aantal uren licht

KimD

Re: Winterdeken op shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:48

Een Shetlander is bestand tegen hele diepe temperaturen. Door hem een deken op te doen kunnen zij hun eigen temperatuur niet regelen. ;)

Een Shetlander heeft problemen met aanpassen aan de omgeving. Leg je er een deken op wordt dit probleem alleen maar grote waardoor er longontsteking en andere ernstige kwaaltjes kunnen komen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 03:42

Met een Shetlander die nauwelijks wat doet zou ik er niet aan denken om daar mee te beginnen. Mijne loopt ook af en toe voor de kar incl. haar vachtje.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:47

Heb zelf een shetland veulen maar heeft ook al dikke vacht. Alleen iemand heeft ze helemaal nat van de regen op stal gezet :S. Nu is ze aan de diarree. Hiervoor ga ik denk ik wel alleen fleece deken op doen als ze helemaal nat is. Ze staat meestal op stal maar gaat elke dag wel naar buiten. Vind het niet nodig om deken op t doen. Worden ze juist sterker van.

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 22:36

ja dat is toch het fijnste voor een shetlander?