Tweejarige zadelmak --> gevolgen lange termijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Tweejarige zadelmak --> gevolgen lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:47

oeps heb laatst wel fotos laten maken. Volgens mij was dat iets van 30 euro per stuk maar ik spreek over duitsland zou ik de rekening moeten nakijken.
Kan ook wel zijn dat het goedkoper was.

Om nou te zeggen dat het paard er absoluut geen schade van hebben opgelopen vindt ik een beetje voorbarig. het vermoeden dat er op dit paard een passend zadel heeft gelegen lijkt me sterk. En daarop nog een gewicht en misschien de spanning en nog niet de volledige beheersing van het beestje over zijn lichaam zou best wat blokkades of andere gevolgen voor zijn spieren kunnen hebben. Effe laten checken door een fysiotherapeut of wat anders wat nooit kwaad kan lijkt me geen slecht idee. Een jong paard kan uitglijden op de wei of door iets anders iets verdraaien. Wanneer je er vroeg bij bent kun je veel leed voorkomen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:50

Okee, ja Duitsland is over het algemeen wel goedkoper, althans qua therapeuten en hoefsmeden tenminste, Dierenartsen durf ik niet te zeggen.

Maar nu kan ik er ook niet meer opkomen wat ze hier nou kosten, maar ga dat binnenkort zeker vragen haha. :P

Ik zou overigens wel aan ze vragen of ze er iig niet meer op willen zitten totdat je hem op komt halen.. :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:33

Wat betreft rug ken ik ook een geval wat nog prime is gegroeit!
Pony had op 1,5jaar al een veulen gehad en is daarna op de manege gekomen waar ik destijds reed.
Daar werd ze ook elke dag ingedeeld tot ze er na een paar weken/maanden achter kwamen dat ze pas twee was.

Foto's moet je maar in Crista haar profiel kijken :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:16

Ik heb net een driejarige gekocht voor de recreatie, maar klinisch en rontgelogisch laten keuren bij mijn eigen kliniek.
Persoonlijk vind ik het niks uitmaken of een paard duizend euro of tientallen duizenden euro's heeft gekost. Het leed als je er na een jaar achter komt dat je paard bijv. artrose (wat nog best vaak voorkomt bij jonge paarden) heeft, of een ocd of spat is dan enorm. Een uitgebreide keuring is nooit een garantie, maar je weet wel dat je op het moment van koop geen ziek paard koopt.

Mijn advies, geen risico nemen en lekker laten keuren!

Het is trouwens een hele leuk paard ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 18:18

Ik heb voor hem 100 dollar betaald, dat is goedkoper dan een echte grasmaaier, dus niet laten keuren ;)

Hij staat hier nu lekker bij te komen, heeft wel wat werk nodig, maar ik geloof niet dat ze erop hebben gezeten.
Gister een zadel op zijn rug gelegd en daar reageerde hij wat onwennig op, terwijl hij eigenlijk alles wel prima vind. Die reactie zegt dus voor mij wel dat hij niet, of iig maar een of twee keer opgezadeld is geweest.

Aan een twee jarige valt niet zo veel te keuren, voor 100 dollar aankoop ga ik geen foto's laten maken, en als ie iets heeft dan mag hij hier toch rustig blijven staan. Geen probleem :)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:22

Voor 100 dollar zou ik inderdaad ook niet laten keuren.

Vind je het een leuk dier dan zie je wel waar het schip strand! ;-)
Heel veel plezier met hem in de toekomst.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:28

Hihi, dat is helemaal fijn. Dan kan ik me voorstellen dat een keuring niet zo belangrijk is ;).

Heel veel plezier met hem!

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:34

Leuk paardje!
Mijn merrie is ook met 2 jaar ingereden, misschien een keer of 10 opgereden, alle gangen.
Daarna is ze naar mij gekomen en heeft niks hoeven doen tot bijna 4 jaar en zelfs nu rij ik maar afentoe.
Ik heb niet het idee dat dat gevolgen heeft of nog gaat geven.
Ze heeft een mooie rechte rug en voordat ik de eerste keer er weer opging (met bijna 4 dus) is ze nagekeken door een ostheopaat. Alles was prima in orde!
Ben er zelf ook geen voorstander van, maar het is toch vrij normaal in Amerika, helaas, alhoewel er zeker ook fokkers en trainers zijn die later inrijden, uiteraard, niet allemaal over een kam scheren.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:49

het is idd te jong, en misschien kan dat later rugklachten veroorzaken.
het hoeft niet, en het ligt er ook aan hoe "sterk" hij is.
laat hem lekker een jaar op het land en pak ehtdaarna rustig op.