Trailerrit van Italie naar Nederland; tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 08:08

__Nicky schreef:
yvonnedv schreef:
Naar mijn idee is paardentransport helemaal niet zo kostbaar,
bij BSS http://www.paardentransporten.eu/index.htm
ITALY34 23/09/2010 RomeItaly € 4550 -per transport
24/09/2010 MiddenNetherlands € 550 per paard (per horse)

Ik huur dan liever een trailer voor 100/150 euro of probeer er eentje te lenen. Ik heb het geld niet op m'n rug groeien als 16-jarige :+

Niet om het een of ander, maar 550 euro is hooguit drie maanden stalling. als je dat al niet kunt betalen. Bovendien, de brandstofkosten zullen ongeveer gelijk zijn aan dit bedrag dus of je nu transport of benzine betaald..........

Als je dan toch zelf rijdt, rij dan DOOR. volle tank, rechterpoot onderin en gaaaaaaaaan. Wissel van chauffeur en biedt desnoods op dat moment wat voer en vooral water aan, al zal ze grote kans niks drinken of eten. Paard onderweg van de trailer halen is voor randdebielen en noodgevallen. Reis in twee stukken hakken is zeker aan te bevelen; je hebt blijkbaar die mogelijkheid, gebruik 'm!

Veel belangrijker nog is dat de chauffeur(s) weet hoe je moet rijden met een paard aan de haak. Dat vergt toch enig inzicht in het rijgedrag van de combi en het overige verkeer, het is GVD geen caravan!

__Nicky

Re: Trailerrit van Italie naar Nederland; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:51

Daar hebben jullie wel gelijk in. Mijn vader is wel een zeer ervaren aanhangerrijder maar trailer met een paard erop heeft ie nog nooit gedaan. Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken voor luxe transport. Dan zou ik idd kunnen zeggen; haal dr maar op als jullie in de buurt zijn. Ik ga het nog eens bekijken! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:28

__Nicky schreef:
Daar hebben jullie wel gelijk in. Mijn vader is wel een zeer ervaren aanhangerrijder maar trailer met een paard erop heeft ie nog nooit gedaan. Ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken voor luxe transport. Dan zou ik idd kunnen zeggen; haal dr maar op als jullie in de buurt zijn. Ik ga het nog eens bekijken! :)

Vandaag bij een beroepschauffeur in de wagen gezeten. Het is dat ik geen bus (D-rijbewijs) mag rijden anders had ik 'm achter het stuur vandaan gerukt. Jemig, die kerel kon echt NIET rijden! Ervaring is een relatief begrip, vooral in combinatie met paarden aan de haak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:31

Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:47

Sammie schreef:

Neem je eigen onderschrift ter harte...... :D
Er wordt door een onbehoorlijk aantal mensen erg licht gedacht over rijden met paarden aan de haak, daar wil ik alleen maar voor waarschuwen.
Voor TS: laat je vader eerst eens oefenen met een trailer. Zet een mok hete koffie met melk en suiker los (!!) op het dashboard. Als die blijft staan zonder morsen, kun je waarschijnlijk ook wel met paarden gaan rijden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:56

Ts, ik ken het probleem! Pony in Portugal gekocht, dan het vervoer nog... Nu heb ik voor BSS transport gekozen, de voordeeltransport. Hier staan zemet andere paarden op verzameltransport. Hierdoor deel je de benzinekosten.

Scheelt een hoop geld, anders was ik rond de 3000 euro kwijt geweest...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:25

ikke schreef:
Sammie schreef:

Neem je eigen onderschrift ter harte...... :D

Volgens mij doe ik dat juist ;)

Volgens mij zegt ts dat d'r vader wel een ervaren aanhangrijder is, maae zonder paardentrailerkennis en dat ze nu dus de mogelijkheid aan het bekijken is voor luxe transport. Dat zal dan niet haar vader wezen..lijkt mij?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:20

Ik heb inmiddels een aantal transporteurs gemaild :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:21

Okee, ben benieuwd!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 23:24

Idd, wat jullie ook zeiden, ik durf het toch niet aan mijn vader achter het stuur te zetten. Straks gebeurd er wat... Geladen paardentrailer is toch wel wat anders als een aanhangwagen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:27

Bij een officieel transport bedrijf komen ze ook tussen kussens te staan ipv een stang en worden ze door opgeleide chaffeurs getransporteerd. Deze doen het dagelijks.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:34

Ik zou het ook niet doen. Je moet ook die Alpen nog over ! Midden frankrijk is een stuk makkelijker. Italie is minstens 1000 km dus dat is ook nog eens zo'n 150 euro aan (diesel)kosten.

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:48

Ben met paard mee heen en weer naar Rome geweest. Met een vrachtwagen 2 dagen heen en 2 dagen weer terug. Beide keren overnacht in Wehr (Oostenrijk). Een Gasthoff met goede stallen! Zwitserland geen optie i.v.m. inklaren en mogelijke wachttijden bij grens.

Als je bang bent dat je paard niet drinken wil, voldoende appelsap meenemen. Een half pak in een 10ltr emmer en ze drinken bijna allemaal (beste om eerst even op eigen stal te oefenen).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:40

Ik raad ten sterkste af een paard per trailer op lange afstanden en door het zuidelijke buitenland te vervoeren. We doen het hier (in Portugal) al haast niet op korte afstanden, dan liever een klein vrachtwagentje.
Het kán, maar het is behoorlijk belastend voor een paard dat met zijn neus in de rijrichting staat.
Daarbij kan een trailer zich behoorlijk gevaarlijk gedragen als er niet zeer goed mee gereden wordt en de wegen daar zijn echt niet te vergelijken met Nederland. Als je plots moet stoppen zijn de gevolgen haast niet te overzien en een paard in een trailer loopt veel eerder zware verwondingen op dat een paard in een vrachtwagen, want de vrachtwagen kan heel wat opvangen voordat die valt of breekt ofzo.
Het rijgedrag is in het zuiden ook anders. Ze houden weinig rekening met andere weggebruikers, ze halen rustig in als het eigenlijk niet kan etc. Voor vrachtwagens hebben ze meer respect.

Qua kosten ben je echt niet goedkoper uit, en je hebt het nadeel dat je de hele papierwinkel zelf in moet vullen. Daarbij kans dat je op bepaalde punten wordt aangehouden en niet verder kunt of mag.
Je paard zal door een reis op de trailer plots sterk vermageren en best lang nodig hebben om bij te komen, terwijl ze vrij uitgerust van een vrachtwagen komen.

Het is een eenmalige uitgave. En ik denk dat je uiteindelijk toch liever een gezond en uitgerust paard op je erf wilt dan een afgepeigerd dier.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:43

Hier al geïnformeerd? http://www.horse-transport.nl/nl/intern ... -klinieken
Het vervoer door een transportbedrijf lijkt duur, maar als je alles gaat uitrekenen en qua risico's, lijkt me dat je beter voor een transporteur kan kiezen.
En een tip: laat het paard niet benen en staart bandageren voor zo'n lange rit. Heb er al meerdere gezien die daardoor blessures hebben opgelopen doordat ze toch iets te strak in de bandages stonden.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:59

Daar heb ik al geïnformeerd :)

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:01

Dit lijkt mij erg belastend voor het paard.Ik hoop dat je een goede oplossing vind!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:07

Ik woon in dresden en heb al meerdere keren paarden uit Nederland gehaald of van Duitsland naar Nl. Natuurlijk is dat niet zo ver als Italie. Maar het gaat prima, ik rij het liefst door. Als je stopt worden paarden vaak onrustig. Ik zou wel wat geven dat je paardje rustig blijft.

Misschien is overnachten in München een goed idee, is ongeveer de helft. Ik heb in München gewoont en had mijn paard op Zacherlhof staan in Unterhaching. Niets bijzonder daar maar wel een lekkere stal met een dik pak stro en goed hooi. Ik zou niet te veel voer geven, wel ruwvoer maar geen krachtvoer ivm de vertering. Zacherlhof is direct aan de snelweg, anders bel je hun op (Antje heet die vrouw) en vraag of je paard daar één nacht mag overnachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:16

Ach het is een paard, geen suikerbeestje. Als je d'r verstandig mee omgaat en even in 2 dagen rijdt dan is het te doen, mits je twee verrekte goede chauffeurs hebt.
Als je echter kijkt wat het kost, dan kun je echt net zo goed een transport inhuren.
Ik weet niet waar het beestje staat, maar als ik naar Milaan rij (1300 km) dan ben ik 6 tanken benzine kwijt (retourtje) dus dat zal met een trailer erachter al zeker 8 tanken zijn (optimistische inschatting, je moet ook leeg héén he!). Daar gaan je eerste 500 euro's. Dan nog 2x een overnachting voor 3 personen (jij en 2 chauffeurs die elkaar afwisselen) en je gaat al over het bedrag van 1 paardentransport heen. Heb ik het nog niet over huur en verzekering én de risico's die je loopt.

Mocht je toch zelf gaan halen, rij dan in hemelsnaam door tot je overnachtingsplaats en haal 'm NIET van de trailer onderweg. Wel voer en vooral water aan blijven bieden bij elke chauffeurswissel (elke anderhalf uur, is intensiever dan gewoon rijden en dan wissel je om de 2 uur!) maar laat 'm staan. Eraf alleen in noodgevallen, anders echt niet doen. Zorg dat je muisjes bij je hebt om te sederen indien noodzakelijk.
Goede overnachtingsplaats zoeken waar 't beest rond kan scharrelen en de poten kan strekken en de volgende dag gewoon huppekee vroeg weer de trailer in en GAS met dat ding. Rij vlot met het vrachtverkeer mee, kijk maar niet naar die 80 op je teller want die klopt toch bij de meeste auto's voor geen meter.
Volgens mij las ik ook nog ergens dat iemand het over de pas (Gotthart?) nemen had ipv de tunnel, maar dat zou ik dus echt alleen doen als ik suïcidale trekjes had en waarschijnlijk deed ik het dan makkelijker en gezelliger. Die tunnel is niet tof maar het is maar 17 kilometer en als je nadenkt over je planning dan is de wachttijd voor de tunnel nihil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:30

Bravura schreef:
En een tip: laat het paard niet benen en staart bandageren voor zo'n lange rit. Heb er al meerdere gezien die daardoor blessures hebben opgelopen doordat ze toch iets te strak in de bandages stonden.

Ja, dom dat ik dat ook niet even naar voren heb gebracht. Het is niet verstandig en niet nodig om paarden in te pakken op een vrachtwagen en daarom alleen al comfortabeler!
Bandages en beschermers in het algemeen kunnen verzakken, vochtig worden en/of gaan knellen omdat hun benen bv wat oplopen van het lange staan. Ze kunnen losraken en zo meer problemen bezorgen dan voorkomen. Daarbij is sterk opwarmen van benen toch al niet bevordelijk voor de pezen bv.
Allemaal prima voor een paar uurtjes maar niet voor erg lange afstanden.
Goed dat je dat ook even meldt!!!

Eten is idd ook een punt. Geen krachtvoer, alleen ruwvoer en water!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:40

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:25

Kijk ook een sbij John Parker International. Zeer bekwwam bedrijf en rijd door heel Europa.
Zelf Gebruik ik alleen transport vanuit Engeland, omdat k daar het meeste koop. Die rijden ook aan 1 stuk door. Afhankelijk van hoeveel paarden ze op moeten halen, duurt het tussen de 8 en 20 uur.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:38

Als we met de trailer zouden rijden, rijden we 's nachts en door de Gotthart (nooit wachttijden 's nachts). Maar mijn vader weigert nu te rijden met de trailer aangezien de vorige rit met een beladen aanhanger niet zo'n succes was. Dus zowiezo wordt het luxe transport.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:04

Melanie5 schreef:
Kijk ook een sbij John Parker International. Zeer bekwwam bedrijf en rijd door heel Europa.
Zelf Gebruik ik alleen transport vanuit Engeland, omdat k daar het meeste koop. Die rijden ook aan 1 stuk door. Afhankelijk van hoeveel paarden ze op moeten halen, duurt het tussen de 8 en 20 uur.

Ik werk veel met John Parker en ze rijden hiervandaan nooit in een keer door. Ze gaan wel degelijk onderweg ergens op stal, soms meer dan een keer. Met name verzameltransporten. Ze nemen niet altijd alle paarden mee naar het adres waar ze en paard gaan halen. Van Portugal naar Nederland doen ze in meer dan twee dagen, maar dat komt omdat ze van zuidroute naar noordroute moeten overstappen.
Als je paarden vanaf Engeland haalt is dat uiteraard niet zo.
Maar hij komt dus vanuit Engeland in Frankrijk aan en er is dus daarvandaan een route naar boven en een naar beneden. Ze doen nooit van zuid tot noord met 1 wagen.

Ik ben erg tevreden over John Parker. Vooral omdat hun chauffeurs echte paardenmensen zijn. Eentje is eens gestopt (met werken voor hen)omdat ze gewoon moeite had met het afgeven, zo raakte ze onderweg aan de paarden verknocht. De wagens zijn ook geweldig, met oa camera aan boord om de boel in de gaten te houden.

Verder ken ik nog een goed zweeds bedrijf dat toch door Nederland moet naar Scandinavië en regelmatig op het zuiden rijdt, maar ik weet niet of ze ook Italië doen. Ik kan het wel even opzoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:21

Op zulke lange transporten als van Portugal naar Nederland zullen de paarden bij een commercieel transport wel ergens op stal móeten.
Dat heeft nl met de transportverordening te maken, europese wetgeving, geschreven voor commerciele diertransporten.
En daarin staan maximale reistijden vermeld. Ga je daar overheen, dan zal er een rustplaats gereserveerd moeten zijn binnen de maximale reistijd. Die rustplaats staat al vast voor aanvang van het transport, aangezien de veterinair die de dieren komt beoordelen voor transport, zeker moet kunnen weten dat die rustplaats er is.
De reservering moet dat dus aantonen.
Vanuit Engeland hoeft dat doorgaans niet, die reis is niet zo lang, bovendien geldt de bootreis als rustmoment.