Arabier toch een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aspro

Re: Arabier toch een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:34

Nou als een paard begint te rillen moet je hem een regendekje op doen lijkt me. Dat is wat ik doe. Een paard hoeft geen kou te leiden omdat wij vinden dat hij dat in de natuur ook niet heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:52

Ik heb verschillende Arabieren, en ik heb er die níet tegen regen kunnen en die wel tegen regen kunnen. Degenen die er niet tegen kunnen en gaan staan rillen krijgen van mij een deken. Dat niet doen vind ik paardje pesten. Dat heeft niets te maken met dat ik een softy zou zijn, of niet weet wat de normale leefomstandigheden van wilde paarden zijn.
Dat heeft alles te maken met dat ik het onzin vind om er kilo's hooi extra in te douwen (en er is een maximum aan wat een paard kan eten, één van mijn koukleumen vréét gewoon maar een kilo of 7 op een dag) als ik er met sneller effect óók een deken op kan gooien. Als mijn koukleumpjes bovendien de hele dag in de schuilstal blijven hangen vreten ze óók geen hooi, want dat ligt buiten, dus dat schiet dan ook niet op.

Er zijn echt, heus, absoluut ook bewezen, paarden die écht geen goede vachtstructuur hebben om 'waterdicht' te blijven. Dat is ook een FEIT. Dat ze niet doodgaan van zeiknat zijn tot op de huid en een dag staan bibberen weet ik ook wel, maar het is niet de bedoeling van moeder natuur om een vachtstructuur te hebben die water doorlaat. Soms worden er echter foutjes gemaakt door diezelfde moeder natuur, en dan zie ik er geen probleem in moeder natuur een handje helpen en die verkeerde vacht een deken op te leggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:05

Ibbel schreef:
Er zijn echt, heus, absoluut ook bewezen, paarden die écht geen goede vachtstructuur hebben om 'waterdicht' te blijven. Dat is ook een FEIT. Dat ze niet doodgaan van zeiknat zijn tot op de huid en een dag staan bibberen weet ik ook wel, maar het is niet de bedoeling van moeder natuur om een vachtstructuur te hebben die water doorlaat. Soms worden er echter foutjes gemaakt door diezelfde moeder natuur, en dan zie ik er geen probleem in moeder natuur een handje helpen en die verkeerde vacht een deken op te leggen.

Precies!

Ik verwijs trouwens maar weer even naar mijn onderschrift.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:19

van oudsher slapen de woestyn arabieren by hun baas in de tent. Kou is vaak niet het punt maar regen nat en modder wel. Als je paard als enige staat te rillen dan betekend dat ie op dat moment iets meer zorg nodig heeft als de rest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:18

aspro schreef:
Nou als een paard begint te rillen moet je hem een regendekje op doen lijkt me. Dat is wat ik doe. Een paard hoeft geen kou te leiden omdat wij vinden dat hij dat in de natuur ook niet heeft.

Paard dat midden in het aanmaken van de wintervacht zit geef ik extra hooi. Gebeurt dit in dec/jan, dus winter dan gaat er inderdaad een deken op, omdat de vacht zich dan niet aan de omstandigheden heeft aangepast.
hyppolyte schreef:
Nee, jij vindt dat ze comfortabeler leven met een dek. Ieder paard kan per definitie zonder deken. Dat is niet mijn mening, maar een FEIT.

Nee, winter 08/09 had toch echt minstens 1 bezoekje rendac gekost als de boer waar ik toen stond dat als feit had gezien. En dat paard ging 's nachts naar binnen, had overdag beschutting, onbeperkt gras + kuil + water, hoefde niks te doen, werd ook niet lastig gevallen door de andere paarden, maar was wel dik in de 20 en dan gaat alles wat moeilijker.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:58

Ok, ik stel mijn punt ietsje bij, als het paard inderdaad achterin de 20 is (dus tegen 30 aan), dan wordt het inderdaad wel een stukje moeilijker ja :j. Maar dat houdt nog niet altijd in dat ze een deken nodig hebben, misschien was een tandarts wel een betere optie geweest. Of een ander soort ruwvoer (lijkt me niet dat ie nog wat heeft aan dat gras wat er stond), waar ie meer uit had kunnen halen in combinatie met voedingssupplementen. En dat 's nachts naar binnen halen is niet echt handig als ie zonder deken staat, dan zijn er te grote verschillen in temperatuur.
Elke situatie is anders, dat weet ik, maar vanuit 1 oogpunt kun je maar heel beperkt kijken. Ik ken eigenlijk geen enkel paard dat niet zonder deken kan (ook een 43 jarige). Het enige waar je nog wel eens last van kunt krijgen is rainrot, maar dat is vaak ook maar 1 keer en daarna hebben ze daar geen last meer van, puur omdat ze het niet gewend zijn. Je kunt ook vaak een verschil zien in de 1e keer wintervacht en de 2e wintervacht (als ze bijvoorbeeld wel altijd met deken hebben gestaan), die 2e keer is die vacht veeeel dikker :j.

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:14

nou bij ons wil de verzorgster van de ene arabier ook dat ze een deken op krijgt... wij de eigenaresse en ik zijn het daar niet mee eens, beide arabjes hebben nooit geen deken op gehad, alleen als ze in de winter flink bezweet waren en we van de les terug naar huis stapten, dan hadden ze een zweetdeken om, en die ging thuis af verder nooit, nu begon de verzorgster hier over dat ze snel nat waren en dat t lang duurde voor ze droog waren, o en het was niet mooi... ik vertelde dat het onzin was en als de ondervacht maar droog was enz en dat beide dames ( 9 en 10 jaar ) nog nooit ziek zijn geweest omdat ze geen deken om hadden, ze staan ook altijd buiten en kunnen in hun stal als ze willen, maar dit doen ze nooit, ook niet als het regent... dus ik heb zoiets van geen deken ze hebben een goede sterke vacht van nature en in t wild hebben ze ook geen deken!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:23

Das wel een hele luie verzorgster dan, die moet maar eens leren dat je een paard knap moet uit laten stappen/draven. Dan zijn ze in ieder geval afgekoeld en grotendeels droog, even laten rollen in het zand en dan zijn ze binnen 10 minuten droog.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:18

hyppolyte schreef:
En dat 's nachts naar binnen halen is niet echt handig als ie zonder deken staat, dan zijn er te grote verschillen in temperatuur .

Maar in de woestijn kunnen die paarden toch ook goed tegen temperatuursverschillen?

hyppolyte schreef:
Elke situatie is anders, dat weet ik, maar vanuit 1 oogpunt kun je maar heel beperkt kijken.

Ben ik helemaal met je eens!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:22

klimaat is wel een verschil met kunstmatige huisvesting.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:49

hyppolyte schreef:
klimaat is wel een verschil met kunstmatige huisvesting.

Temperatuursverschil is temperatuursverschil, wat is het verschil? :)

Huisvesting is overigens altijd kunstmatig, door mensen bedacht. ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:15

onze 2-jarige merrie heeft haar eerste 2 winters in de Eifel doorgebracht, waar ze zware winters heeft gehad. dan zou je denken dat ze wel 'hard' was geworden en zich kon weren tegen kou en regen, maar nik swas minder waar. In het voorjaar hebben we haar rillend uit de wei gehaald toen ze was natgeregend en zelfs als ze nu een buitje op haar dak krijgt, krijgt ze strakke rugspieren. Die krijgt dus gewoon een dekentje op, ze hoeft het niet koud te hebben, omdat ik vind dat ze maar 'hard' moet worden. Ze zal zometeen ook als 1 van de eersten een dikkere deken opkrijgen (heeft ze nu zelfs een paar nachten al gehad). Dit paard lijkt in niks op het oerpaard wat vroeger 'hard' was en in de natuur leefde, al was het alleen maar omdat wij haar gebruiken wat al niet natuurlijk is.

mjhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:16

Ik ben ook van mening dat je een deken op moet doet.
maar waarom vraag je het niet aan die kennis van je
waar het paard van is?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:21

Mijn kruising arabier krijgt toch echt gewoon een deken op (een lekker warme). Zeker als hij in de winter de wei op gaat.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 15:42

Zeer interessante discussie. In principe ben ik van mening dat een paard zonder deken kan. Bij mijn lipizaner (die vroeger ook een stalpaard met winterdeken was) heb ik gezien dat hij elke dag bij 24 uur buiten zijn in de winter/zomer met onbeperkt toegang tot hooi (inmiddels 21 jaar oud en fit) een hele mooie zomer- en wintervacht opgebouwd heeft. Mijn 5-jarige arabier,die vanaf klein op de weide is opgegroeid heeft nooit een deken gezien en haalt hem ook direct zelf van zijn rug af, als er een op ligt (zweetdeken). Nu, echter bij de nieuwe 3-jarige arabier twijfel ik. Vorige winter stond hij bij mijn vríendin met deken. Deze zomer is hij bij ons gekomen. Hij staat sinds de lente zonder deken en rilt inderdaad bij een regenbui. De vraag is nu: laat ik hem rillen en een goede wintervacht opbouwen en kijken hoe het gaat (indien het niet gaat, gooi ik hem natuurlijk een deken op) of gooi ik nu een deken op, maar dan verspeel ik de kans dat hij een vacht kan opbouwen. MIjn lipizaner heeft dus een mooie vacht opgebouwd, maar nooit gerild.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:29

Mijn arab staat te rillen in de regen maar als ik geen deken opgooi heb ik een teddybeer in november hoor...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:08

rillen is echt een teken van ongemak. Het is idd een mechanisme om warm te blijven, maar werkt niet echt goed. Met andere woorden: je paard wordt niet warmer als ie staat te rillen. Dus het is eigenlijk de vraag of je hem dit ongemak aan wilt doen, aangezien het je taak als eigenaar is om te zorgen voor welzijn bij je dieren?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:15

Rillen is juist een van de effectiefste en makkelijkste manieren van een paard om warm te worden! Ze kunnen het veel beter en effectiever doen dan de mens ;) .

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:56

Ik denk dat je het van paard tot paard moet bekijken...

Mijn 15-jarige arab gaat bij aanhoudende regen echt rillen en verkrampt dan ook helemaal in zijn spieren. Gevolg is een strakke, gevoelige rug en verkrampte achterhand. Ook niet erg bevorderlijk voor zijn gezondheid. Hij heeft dan ook een lekker regendekentje en in de winter een 200 grams deken.

Mijn 3-jarige arab mag uren in de gietende regen staan, die heb ik nog nooit zien rillen. Die wordt ook een echte ijsbeer in de winter. Hij staat lekker zonder deken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:02

Focussed schreef:
Rillen is juist een van de effectiefste en makkelijkste manieren van een paard om warm te worden! Ze kunnen het veel beter en effectiever doen dan de mens ;) .

Effectief is het niet aangezien het erg veel energie kost en maar relatief weinig warmte oplevert.

Het zijn noodmaatregelen om warm te worden. Is sporadisch niet erg maar structureel is het niet gewenst, lijkt mij.
Bovendien hebben paarden die zo staan te rillen later ook vaak stijve, gevoelige rugspieren.

Dikte van de vacht zegt overigesn weer niet zoveel over de waterdichtheid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:05

Mijn Arabieren bouwen onder een deken alsnog een gigantische vacht op. Een deken heeft echt niet tot gevolg dat een paard dan geen vacht meer maakt. Gooi die 3-jarige nou maar gewoon een deken op, gewoon geen al te dikke. Ik gebruik 150 grams, de hele winter door, het is puur voor het water, dat warmhouden lukt ze onder zo'n relatief dunne deken prima met de vacht die ze kweken.
Als die 3-jarige geen waterdichte vacht aan kán maken omdat z'n haarwervels te hoog zitten, kan je vacht kweken tot je een ons weegt hij zal het bij aanhoudende regen koud blíjven houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:06

Rillen kost vrij weinig energie. Calorisch gezien hoeven ze erg weinig te verbranden, voor relatief veel warmte.

Vacht zegt inderdaad niet zo heel veel. Maar als je je paard (of iig mijn paard) niet teveel poetst en zeker niet wast is ie zo waterproof :j

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:11

Focussed schreef:
Rillen bij een paard is anders dan bij de mens...

Bij de mens is rillen het laatste "redmiddel" voor je onderkoeld gaat raken. Denk maar eens na: op het moment dat je gaat rillen van de kou heb je het ook altijd echt ontzettend koud.

Bij paarden is rillen nog lang niet het laatste redmiddel. Een paard dat rilt heeft het dus een beetje fris, maar niet zo koud als wij het hebben als we rillen.

Het paard kan nl. nog een hele trukendoos opengooien met middeltjes om het warmer te krijgen:
-Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
-Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
-Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
-Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
-Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Zorg dat hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Dat helpt hem ook enorm warm te houden.

Een paard dat rilt heeft het wel degelijk koud.
Vind het trouwens knap wat mensen allemaal weten. Of een paard het een beetje koud heeft, of juist heel erg.
Mensen reageren toch net zoals paarden? Ook wij zetten onze haren overeind, als we het koud hebben en gaan trillen en op
den duur schudden. Onze doorbloeding werkt ook net zo.
Wij gaan de warmte in of doen een dikkere jas aan.
Helaas werkt het dus bij paarden net zo.
Als je er niets aan doet, kan hij er ziek van worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:15

Pot verwijt de ketel. En paard heeft een VACHT die fungeert als een dikkere jas. Omdat hij die rechtop kan zetten (iets wat wij ook nog doen alszijnde kippenvel maar wat bij ons totaal nutteloos is door het weinige haar) zodat hij warmte vast houdt.
Een paard heeft veel meer en grotere spieren waardoor trillen veel effectiever is dan bij de mens. Kortom je kunt die 2 niet vergelijken..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:18

Mijn arabier heeft zelfs in de zomer soms een deken nodig. die heeft het echt niet goed met zijn vacht. Mijn andere arabier heeft nergens last van. Wat heeft het voor zin om je paard koud te laten worden wanneer hij het niet goed kan reguleren. Krijgt stijve spieren en is beslist niet soepel met rijden. Mijn oudje krijgt in de winter ook een deken zodat zijn energie niet naar de kou gaat.Hij eet slecht. Er is geen algemene regel kijk en luister naar je paard.

focussed ooit van paarden gehoord die koliek kregen vanwege weeromslag en daardoor te koud zijn geworden.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 10-09-10 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt