Help a.ub. ik rij op een manege maar krijg zenuwen als ik ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: Help a.ub. ik rij op een manege maar krijg zenuwen als ik ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:32

Slechte zaak als ze een meisje van 13 die een beetje bang is niet even helpen.
Als jij mijn dochter was dan had ik er toch wat van gezegd en anders was je naar een andere manege gegaan!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:43

LillLady schreef:
vervelend..Maar ik zelf heb eingelijk nooit een positiefe ervaring met een manege gehad..ze geven je niet goed les en zijn ook niet duidelijk daarbij worden die paarden meestal helemaal af geracht.
Zou je niet particulier iemand kunnen vinden die je les geeft?
Je hebt dan persoonlijke aandacht, bij de meeste altijd de zelfde pony/paard naar mijn mening veel fijner.

Als je goed zoekt, zijn er wel goede maneges met goede lesgevers hoor... En niet op alle maneges worden de pony's slecht behandeld, maarja daarrond zijn hier al zoveel discussies.

TS: ik zou ook ofwel op zoek gaan naar een andere manege, ofwel hulp vragen aan een volwassen iemand, veel succes!

flower20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:00

ik vind het echt vervelend voor je. ik help ook wel eens bij de manege, en wij helpen altijd iedereeen, maar bij ons is het zo, dat de paarden al op zijn gezadeld en al. soms moet er later wel een paard opgezadeld worden maar dat regelen wij ook. maar wel wat ontverantwoordelijk. je betaald er wel voor he, dus dan verwacht je er ook wat voor terug. zoals les en klantvriendelijk heid.

marjo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:38

Hoi, ik vind echt dat je jouw probleem met
de instructrice zou moeten bespreken! Je bent
daar om te leren, hier hoort ook het uit de
wei halen etc bij! Zeker als het niet lukt/ je nog niet zoveel ervaring
hebt zou er een begeleider bij moeten zijn. En als je
geen gehoor krijgt; naar een andere manege gaan!!!

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:37

Veel zeiden het al maar ik zou dus hulp zoeken als ik jouw was. Instructrices en stalhulpen ken de paarden als het goed is en weten of ze jou gewoon een beetje uitproberen of echt gevaarlijk zijn. Bij ons staat ook een paard wat helemaal gaat springen, bokken en doen maar da's puur voor aandacht omdat hij dan juist naar binnen wil. Zodra je hem hebt is hij mak als een lammetje.

Ik ben trouwens niet erg van het lokken met snoep, paarden zijn slim en zullen ook daar misbruik van gaan maken. Net als met het indoen van het bit: je ondersteunt het met je linkerhand en als het paard zijn mond niet opendoet en je hebt het al geprobeerd met je duim erin te proppen zeggen veel dat je er maar een snoepje bij moet houden. Het paard zal voortaan moeilijk blijven doen omdat het weet dat hij er uiteindelijk een snoepje mee scoort.

Succes in ieder geval!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 03:01

ik vind het eerlijk gezegt allemaal wat vaag klinken.. zou mijn kind als beginner hier nooit naar toe sturen, het lijkt eerder particulier aangerommel dan dat het rustige paardjes zijn waar iemand zoals jij eerst eens rustig leert rijden althans de basis zonder zenuwen...

Ik zou echt voor nu even wat anders zoeken en laten we idd hopen dat de hengsten ruinen zijn! anders vind ik het helemaal onverantwoord.

als jij bang aangelegd bent zoals je nu zegt is dit gewoon niet de juiste plek voor je, al is het miss het dichtse bij of het goedkoopste..kijk een stukje verder :)
Je kunt altijd weer terug als je je 100% op je gemakt voelt bij paarden ;) indien je nog terug wilt

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:32

stoer schreef:
Ik vind het onverantwoord om een meisje van 13 zo aan te laten modderen, kun je niet opzoek naar een andere manege waarbij je wel goed begeleid word??

nou vind ik ook levensgevaarlijk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:57

Vind het onverantwoord van de manege eigenaar dat hij kinderen van jouw leeftijd aan laat modderen.Er hoort iemand te zijn die je helpt als je iets "eng" vind of moeilijk.Daarvoor ben je daar namelijk...om dingen te leren.Te weinig begeleiding in het begin is de oorzaak van vele problemen die mensen later hebben met paarden.
Ik zie soms dingen op maneges of pensionstallen gebeuren die totaal onverantwoord zijn...verkeerd aangeleerd.

Mijn advies...beter een manege zoeken die wat verder weg is waar je goede begeleiding krijgt dan hier aan blijven modderen.Straks gaat het een keer verkeerd...of vind je het niet meer leuk omdat je steeds zo nerveus bent.
Dat is trouwens al een goede reden voor het paardje om te bedenken... "ik ga er lekker vandoor want ik heb geen zin in een nerveuze energie om mij heen"

Vervelend om langer te moeten reizen maar dat kun je misschien compenseren door 1x in de 2 weken te gaan rijden.Rijden is leuk en dat moet een feest zijn...niet al nachten van te voren wakker liggen omdat je nu al weet dat de pony voor je weg gaat lopen.

Als een paard een bit in heeft dan is het niet verstandig om hem te voeren...iig geen hooi/gras of grote wortels/appels.Dan heeft hij problemen met het bit en de neusriem.
Dat is dus iets wat ze jouw al meteen hadden moeten vertellen....

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:31

Zoals in de meeste maneges krijg je wel les hoe je met een paard moet rijden maar wordt er nauwelijks aandacht besteed aan hoe je met een paard moet omgaan.
Ik en mijn dochter hebben ook zo jaren voortgesukkeld als jij, tot we zeiden " dit kan niet verder, omgaan met paarden moet anders kunnen" en wij zijn op zoek gegaan naar ander en beter.
Mijn dochter is overgestapt naar de western wereld en daar terecht gekomen bij trainers die zeer veel aandacht besteden aan het opvoeden van paarden en ruiters.
Daar zijn onze ogen opengegaan en hebben wij geleerd hoe een paard leeft en denkt en hoe wij ons daar moeten inleven en er gebruik van maken om tot een goede relatie met paarden te komen.

Een voorbeeld : een paard is een prooi- en vluchtdier, als het aangevallen wordt door een roofdier gaat het lopen. Voor een paard zijn wij roofdieren want wij kunnen hen fixeren met onze twee ogen dus als wij een paard benaderen doen we dit best zijdelings zodat hij maar een oog ziet voor hem lijkt het dan dat wij ook een prooidier zijn.
Een tweede zeer belangrijke factor in de omgang met paarden is dat een paard een kuddedier is en binnen een kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikte op verschillende niveaus.
Voor een paard maken mensen, die hij regelmatig ziet, ook deel uit van die kudde en hij zal hen plaatsen binnen de rangorde van de kudde. Als jij je niet kan plaatsen als leider van het paard zal hij zijn hoeven vegen aan jou en zijn zin doen = voorbeeld : paard wil niet uit de weide.
Een voorbeeld ven hoe wij omgaan met ons paard : als wij haar gaan verzorgen halen wij haar uit de weide met halster en touw, plaatsen haar voor haar stal, leggen het losse einde van het halster touw op de grond en zeggen krachtig en duidelijk "wow", we gaan weg en zij blijft staan tot we terugkomen. Dit is een resultaat van opvoeden door consequent gedrag door ons tov haar en ze is maar vijf jaar.
Dus ga op zoek naar hoe paarden leven en denken en verplaats je in deze wereld als leider en je omgang met paarden zal veel beter en vlotter gaan. Zoek eventueel hulp bij iemand die wel aandacht besteed aan dit aspect van de omgang met paarden, western ruiters en trainers besteden meestal veel aandacht aan dit aspect en de leefwereld van paarden begrijpen heeft niets met de rijstijl te maken.

Kimberly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:42

Ik heb ook wel eens gehad dat de pony wegrende ofzo. Je kunt zoiezo het beste dan het halster omlaten en met niets in je handen de wei inkomen. (Heb wel eens mijn halstertouw een beetje opgerold en aan de achterkant van mijn rijbroek gehangen, beetje raar, maar de pony zag hem niet, en ik kon hem toch grijpen als ik 'm nodig had.) Eerst gewoon een beetje rondlopen in de wei (niet persé naar de pony toe) en als de pony dan geaccepteerd heeft dat je in zijn wei loopt, (als je dit eng vind om in de wei te lopen, blijf gewoon een beetje in in de buurt van de uitgang) kan je langzaam, met boogjes enzo naar 'm toelopen. Niet meteen bij het halster grijpen maar eerst een beetje aaien. Dan kan je 'm makkelijker meenemen.. Misschien werkt het wel net als bij mij!
Als je je paard naar de wei terug brengt, en hij is een beetje vervelend enzo: ik doe wel eens het halstertouw eerst DOOR het ringetje waar je 'm eigenlijk aan vast moet maken, dan over de neus zegmaar en dan pas vastmaken aan het ringetje. Dan ben je een stuk sterker. Het doet je paard ook niet zeer als je een zacht touw neemt, geen schurende.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:52

klinkt als een onverantwoordelijke manege...

Waar woon je ongeveer misschien zijn er bokkers die je kunnen/willen helpen?

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:51

Lootte schreef:
Yank schreef:
Aangezien je op een manege rijdt, zou ik het personeel om hulp vragen. Die zijn er immers voor om je te begeleiden. Je moet niet het risico lopen dat je in de wei omver wordt gelopen of iets dergelijks.

Maar er lopen wel stalhulpen rond maar er zijn er maar 2 van de 7 die willen helpen dat zijn Chiara en Minke maar zij zijn er niet altijd . En die andere die zitten gewoon wat te drinken terwijl ik er moeite mee heb om de pony uit de wei te gaan halen .Zij zitten mij gewoon uit te lachen terwijl ik nog maar een paar weken rijd.

Dan zou ik dat gelijk melden bij de eigenaresse van de manege! Het is geen stijl dat ze blijven zitten en jou uitlachen! Melden en gelijk erbij vertellen waarom je zo bang bent! En als de eigenaresse hier niet op reageert of wil reageren, gelijk een andere manege zoeken! Heel veel succes!

flower20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:22

als je op de manege rijd waar ik rijd& help. dan zou ik je helpen.
en ik kan het me eigenlijk niet voor stellden dat de baazen het niet zien.
weet je moeder er eigenlijk wel wat van?
ik vind het wel goed leren dat je een paard moet opzaldelen en uit de wei halen.
maar als je het niet durft, dan moetten stal hulpen je toch kunnen helpen?
echt ik kan het me niet voor stellen.

:D :D :D :D :D :D :D