Geeuwen bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:34

moeilijk
Mijn paardje heeft al zolang ik hem heb last van singeldwang.
Ook het gapen deed hij regelmatig voor/na het rijden.

Voor de rest geen problemen tot 3 weken geleden hij minder begon te eten.
Na onderzoek blijkt 2/3 van zijn maag uit zweren te bestaan.

Nu wordt hij daarvoor behandeld en zodra hij weer gaat gapen ed.moet ik gelijk aan de bel trekken. (ook de singeldwang zal nu moeten afnemen.. althans als hij er achterkomt dat het geen pijn meer doet)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:38

Mijn paard doet dit ook.
Ik heb alijd al gehoord dat ze dat doen omdat ze weten dat er iets komt, dus een teken van spanning, opwinding.
Mijn paard doet het soms ook als ze de hooikar hoort.
Je paard zal het natuurlijk al doen voor je het bit toont. Ze weten ook wel alsje het zadel hebt opgelegt dat je daarna het bit gaat insteken nog voor ze het bit zien.
Mijn paard heeft ook totaal geen symptomen van een maagzweer.

maaike1994

Re: Geeuwen bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:23

ik ga dit topic even volgen :)
men merrie geeuwt ook altijd als ik haar haar hoofdstel aandoe, en ze doet zo eerst haar tong helemaal uit haar mond en dan geeuwt ze , ook als ik na het rijden het hoofdstel weer uit doe, doet ze dit :/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:32

dat noemen ze wel overspronggedrag.
paarden geeuwen op dat moment omdat ze niet weten wat er komen gaat, en gaan daarom geeuwen/gapen.

Citaat:
Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij een dier twijfelt tussen vluchten of aanvallen, kan het besluiten te gaan eten of zich te wassen. Dit laatste, derde gedrag wordt overspronggedrag genoemd.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:37

mijn paard gaat altijd flemen als ik haar sperriempje vastmaak...ook vreemd?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:38

hier ook eentje die al jaren geeuwt als ze haar bit in krijgt, gewoon gezond paard, niet gestresst of wat dan ook. Bit/hoofdstel is ook niet spannend. Ik geloof dat het gewoon tijdrekken is

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:44

ellepel schreef:
dat noemen ze wel overspronggedrag.
paarden geeuwen op dat moment omdat ze niet weten wat er komen gaat, en gaan daarom geeuwen/gapen.

Citaat:
Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij een dier twijfelt tussen vluchten of aanvallen, kan het besluiten te gaan eten of zich te wassen. Dit laatste, derde gedrag wordt overspronggedrag genoemd.

Inderdaad, dat was ook mijn idee. Scheelt typwerk ;)

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:26

mijne doet het ook als ik het bit in wil doen :'), en als ik de riempjes vast doe gaat ze staan te slapen :')

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:35

Mijn merrie doet dit ook altijd zodra ik met het hoofdstel aankom, erg handig om het bit in te doen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:40

Foulplay_ schreef:
Allejandro schreef:
Ik ken ook een paard dat ging geeuwen voor je het bit in wilde doen, bij dat paard was het puur een kwestie van uitstellen voor hij het bit in kreeg en dus aan het werk moest ;) .

Daar zie ik hem idd ook nog tot toe in staat :)

Die van mij doet het ook :z

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:45

Bij ons doen alle manegepaardjes het :) Ik zou er absoluut niets achter zoeken, gewoon even de boel strekken en ontspannen nu het nog kan denk ik altijd maar :D

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:54

Ik heb eens in de Bit bij de ingezonden brieven gelezen dat ze dit doen omdat je dat waarschijnlijk onbewust een keer hebt beloond of het inhangen van het bit hebt uitgesteld. Die ingezonden brief was beantwoord door Machteld van Dierendonck.
Mijn paard doet dit al jaren dus ik zou me er geen zorgen om maken, ik hang gewoon het bit erin terwijl zij gaapt, haha.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:26

mijn paard doet het ook. ze zeggen dat dat komt omdat ze de kaakspieren dan gaan ontspannen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:58

Mijn paard doet dit ook bij opzadelen.
Ze strekt haar hals helemaal uit en trekt haar mondhoeken helemaal naar achteren en doet r ogen dicht, als ze is opgezadeld is ze heel aanhankelijk en valt bijna in slaap...
Dit doet ze ook als ik met r knuffel in de stal. Vaak legt ze dr hoofd op m´n schouder en valt ze bijna in slaap... :D

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:32

Mijn Tinker doet het ook, ik denk dat het nog even de mond rekken is voordat je de sperriem vastmaakt... dan kan hij dat natuurlijk niet meer...

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:51

een paard bij ons op de manege doet het ook ik dacht altijd maar dat hij even wakker moest worden voordat we gingen rijden misschien even ze kaakspieren los maken :P

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 09:57

Ik wist niet dat dit zoveel voorkwam, ik dacht echt dat m'n paard een abnormaal trekje had :P