Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:17

Jilletje schreef:
doe eens wat grondwerk, kijk goed naar haar lichaam en hoe ze reageerd op de prikkels die jij geeft, je hoeft geen ingewikkelde dingen te goen gewoon lekker frummelen aan de hand.

ook idd. aankondigen dat je er aan komt en 'toestemming' vragen om binnen te komen, de stal is tenslotte van haar en jij wilt ook niet iedereen zomaar binnen hebben ;)

Misschien een rare vraag maar hoe vraag ik toestemming?

Jilletje

Re: Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:18

met je lichaams taal, maak een ontspanne indruk en praat tegen je paard, je kan ook letterlijk vragen of je binnen mag komen, maar vooral letten op je eigen ontspanning.
als je rustig bent is je toon dat meestal ook wel en daar zal je paard ook vriendelijker op reageren

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:19

Jilletje schreef:
met je lichaams taal, maak een ontspanne indruk en praat tegen je paard, je kan ook letterlijk vragen of je binnen mag komen, maar vooral letten op je eigen ontspanning.
als je rustig bent is je toon dat meestal ook wel en daar zal je paard ook vriendelijker op reageren

Aan mij vertelden ze als je niet ontspannen bent dat je een liedje moet fluiten :P nog niet uitgetest xD

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:21

ontspanning is voor iedereen anders, dit zal op een gegeven moment vanzelf gebeuren als ruiter en paard elkaar beter kennen

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:53

Drie weken is natuurlijk nog maar heel kort.
Een paard wat 24/7 op de wei stond, verhuizen naar een stal met beperkte weidegang, dat kan veel stress opleveren. En ze is nog maar 4 jaar.
Ze moet wennen aan de stal en aan jou als nieuwe eigenaar.
Kan ze vanuit haar stal andere paarden zien?
Als dat niet zo is, kan dat ook al een oorzaak zijn voor haar gedrag.
Evenals het voer wat ze nu krijgt, van teveel krachtvoer kunnen ze ook heel lastig worden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:06

Ik zou het inderdaad ook eerder op wennen/aanpassen aan nieuwe situatie gooien als op "opsluiting"
Maar ja ik zie haar reactie niet dus het blijft lastig beoordelen vanaf een computerscherm. Maar vertrouwen winnen en samen een band opbouwen is heel belangrijk. Praat veel tegen haar bijvoorbeeld, dan leert ze je stemgebruik kennen en herkennen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:09

Ik zou er eerlijk gezegt niet zo veel aandacht aan besteden zolang het paard niet trapt of bijt en het dus gewoon bij dreigen blijft.
De stal is hun plekkie en vind best dat een paard mag laten weten het niet prettig te vinden dat jij in haar ruimte komt. Dat is toch wel wederzijds respect toch? Paard komt niet ongevraagd in jouw ruimte en jij komt niet ongevraagd haar ruimte binnen. Misschien dat dit naar verloop van tijd gaat minderen als ze je vertrouwd en gewend is op de nieuwe stal.
Als ik het goed begrijp is ze dus van 24/7 weidegang gekomen?
Dat is natuurlijk ook al een hele verandering.

Als je nu voor de stal staat roep je paard dan en aai haar. En kijk hoe ze reageert doe de deur dan open en aai haar en probeer de stal in te gaan als je ziet dat ze het niet prettig vind zet dan gelijk een stap terug. Bouw het vertrouwen op. Op den duur zul je gewoon binnen kunnen gaan.

Ook ik vind met zweep echt niet kunnen. Het zou een vertrouwd plek moeten zijn zeker gezien het paard er de grootste deel van haar dag bevindt. Gaat het gedrag echt verergeren dus met trappen/bijten dan is dat wel een optie paard mag best laten weten het niet prettig te vinden maar om dan echt agressief te doen kan gewoon weg niet maar dit kun je wel voorkomen door grondwerk te gaan doen. En luister naar haar als ze het niet prettig vind ga dan gewoon een stap terug zover dat zij het wel prettig vind.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:14

tja je verhaal kan alle kanten op. Ofwel 1 ze voelt zich inderdaad opgesloten, maar als ze geen problemen maakt van de stal in gaan zou ik het eerst anders bekijken. Mijn merrie word bijvoorbeeld gemeen(lees bijten en trappen) als je bix krijgt, hier haalt ze simpelweg te veel energie uit wat ze opkropt en dat gaat niet goed. Ga kijken naar alle factoren die veranderd zijn, en kijk dan of iets helpt. Verder kan het ook zijn dat jou merrie haar stal juist een fijn plekje vind. HAAR fijne plekje wel te verstaan. Ze wil dan ook haar plek beschermen, net als een waakhond mag dus alleen vertrouwde mensen mogen binnen komen. Dat moet je dan dus worden. Allemaal dingen zijn mogelijk. P.s. hopelijk is mijn bericht volgbaar, kan alleen nog mobiel op bokt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:27

GaelleS schreef:
Jilletje schreef:

Aan mij vertelden ze als je niet ontspannen bent dat je een liedje moet fluiten :P nog niet uitgetest xD

Je kan beter neuriën lage geluiden zijn bij paarden meestal geruststelling/begroeting ed hoge geluiden bij paniek gevaar en gegil dus als je hoog piepend binnen komt vind je paard het misschien niet grappig :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:32

Is ze niet hengstig?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:45

wat ik vind is dit prima dat een paard wat zuur word van op stal staan maar daar is ze paard voor ze heeft geen slecht leven en haar speel jaren zijn gewoon voorbij. ze mag zelfs nog in de wei terwijl er zat paarden zijn die dat helemaal niet kunnen ja een paar weken per jaar als ze geluk hebben. daarbij speelt ze nu over jou de baas en dat mag ze niet ze mag best dingen aangeven maar dreigen en bijten betekend dat ze de macht wil hebben en tot nu toe lukt haar dat, dat moet je niet meer toestaan. jij gaat de stal in als jij dat nodig acht en laat je niet wegjagen dus als ze piept of dreigt blijven staan en een hele harde schreeuw geven desnoods een paar keer bv keihard neeee. Dan schrikt ze en doe jij gewoon wat je moet doen bv een halster aan doen of voeren of zadelen wat dan ook. als ze braaf is geweest beloon je haar. iedere keer als ze dreigt roep je hard nee. desnoods met iemand buiten de box die kan ingrijpen. ze moet respect voor jou krijgen en dat moet ze leren daarbij moet je ook respect naar haar tonen als ze braaf is geweest. succes.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:50

als je bang bent van je eigen paardje is er in mijn ogen ...hoe sneu ook....maar een oplossing..een ander paardje

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 01:07

Ik denk dat het het allerbeste is om gewoon een band op te bouwen met je paard, laat zien dat je te vertrouwen bent en laat je absoluut niet wegjagen. Bewijs aan je paard dat het juist fijn is als jij in de buurt bent. Dat het iets goeds is als jij er bent. Dit doe je door lekker te borstelen en tegen je paard te praten zodat ze je stem leert kennen. En als ze je wil bijten of iets dergelijks dan maak je je heel groot, en gebruik je een strenge zware stem. Je moet een paard wel de baas blijven, anders kun je er straks niks meer mee. Maar laat goed merken dat jij de baas bent en niet door haar geintimideerd bent. En doe dit niet met een zweep, dit gaat alleen maar averechts werken. Gebruik vooral je stem. Een zachte normale stem als het goed is en een harde strenge stem als ze op haar plek gezet moet worden. En niet bang zijn... Geef het paard nu ook eerst de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Heel veel succes met je paard en ik hoop dat je hier wat aan hebt!! Groetjes melissa

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 01:49

Citaat:
Heel heel kort samengevat:

Een paard hoort niet in een stal thuis, want:

- Paarden hebben geen dag- en nachtritme
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte
- Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. (Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.)

psychische gevolgen:
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

lichamelijke gevolgen:
Langdurig stilstaan vermindert de doorbloeding van het lichaam van het paard en kunnen afvalstoffen zich ophopen in het lichaam en schade veroorzaken (spierverzuring, ziektes etc)

en over voeding valt ook nog het eea te zeggen:

Om de verveling nog verder op te voeren krijgen de meeste stal-paarden ook nog eens fast-food: Brokjes. Terwijl paarden in de natuur 60% van de dag (dus zo'n 14 uur) besteden aan eten voeren wij ze fast-food waarmee ze in enkele minuten klaar zijn.

Quote:
wat is er mis met tralies? tussen boxen

tralies maken het voor een paard onmogelijk om zijn natuurlijke sociaal contact met een soortgenoot te onderhouden. Hij kan alleen ruiken en niet aanraken. Dat is niet alleen frustrerend voor een paard, maar ook bedreigend.

Als je het op een mens zou toepassen zou het aanvoelen alsof je in een glazen stolp zit en je buurman alleen kan zien, maar niet kan horen of aanraken. Op je werk op kantoor, kan je met mensen praten, even over de gang lopen etc, dus dat is niet te vergelijken met boxarrest voor een paard. Wij worden niet voor 14 of 17 uur per dag opgesloten in een glazen stolp, zonder telefoon, zonder computer (bokt ) en slechts 1 maaltijd. Na een uur zou je je al kapot vervelen en als je vaker op die manier wordt opgesloten, ga je ontwijfeld na een tijdje gek doen: of je wordt agressief naar andere mensen toe, of je raakt volkomen in jezelf gekeerd en wordt apathisch.

Apathische paarden zijn nog het lastigst te herkennen, ze staan ogenschijnlijk rustig in hun box, maar zijn eigenlijk volkomen doorgedraaid.

Quote:
'rijden op een paard is ook niet natuurlijk'

nee dat is het ook niet, maar dat is geen argument om dan ook maar je paard op te sluiten in een box voor meerdere uren per etmaal.

Het gaat erom dat je een paard, in zijn domesticatie, tegemoetkomt aan zijn natuurlijke behoeften, om zo psychische frustratie te voorkomen en lichamelijke schade te beperken.

30% van de paarden in de westerse wereld vertoont abnormaal gedrag als gevolg van verkeerde huisvesting. En verkeerde huisvesting is eenzame huisvesting, maar OOK teveel paarden op een te kleine ruimte (een overbevolkte loopstal).

Quote:
maar hij staat bij het hek te drammen en wil naar binnen

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs al klaar staat om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn, en een belangrijke motivatie voor het paard om de stal binnen te gaan is dat hij daar eten krijgt. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal, maar voor het eten. Alleen dat gegeven al spreekt toch boekdelen? Wie doe je er een plezier mee een paard op stal te zetten? Blijkbaar niet het paard...

Dat het paard kan 'wennen' aan op stal staan, is nog geen reden om het paard dan ook maar als zodanig op te sluiten. Zeker niet als je weet wat de gevolgen zullen zijn op lange termijn.

Quote:
ja maar hier in de Randstad is geen ruimte/de wei gaat kapot/de manege-eigenaar wil niet..

In eerste instantie denk je geen keus te hebben, maar wie bereid is om verder te zoeken naar een andere stal en bereid is om luxe voor de ruiter in te leveren, kan vaak toch wel iets anders vinden dat in elk geval al een stapje beter is voor het paard. Bijvoorbeeld langer buiten, andere boxen, groepsstallen etc Blijf echter altijd doorzoeken.

Er komen steeds meer advertenties op marktplaats, met daarin aanbod van meer paardgerichte huisvesting. Op sommige pensionstallen bieden ze nu al aan dat je paard ook buiten in een paddock kan met een inloopstal. In veel gevallen is het nog goedkoper ook.

Er worden steeds meer HITactief stallen gebouwd, in de afgelopen vier jaar is het aantal aardig toegenomen van twee (in Arnhem) naar een stuk of twaalf inmiddels. En het zullen er alleen maar meer worden.

Wij zijn immers de klanten en onze vraag gaat ook het aanbod sturen! Een van de voordelen van kapitalisme (over de nadelen zal ik hier niet uitwijden ). Zodra wij met z'n allen beginnen te morren over de huisvesting en mensen met hun paard weggaan bij de traditionele stallen, zal uiteindelijk de meest koppige pensionstaleigenaar de huisvesting gaan aanpassen, omdat dat in het belang van zijn portemonnee is.

het is maar een paar uur, alleen 's nachts

meestal komt dat neer op in de winter om 10 uur naar buiten en om vijf uur naar binnen, dat is dus altijd nog veel meer dan de helft van het etmaal op stal!

14 tot 17 uur verveling, geen beweging en frustratie. die paar uur buiten compenseert niet de schade en het leed van de nacht ervoor.

En erger nog, op veel pensionstallen gaan ze bij toerbeurt naar buiten, of gaan de paarden elk op een apart weitje naar buiten voor drie a vier uurtjes....

en als er de mogelijkheid IS om een wei te huren, waarom dan niet doen? Alleen omdat 't onhandig is voor jou? Dat lijkt me niet eerlijk tegenover je paard, wellicht kun je je paard gedeeltelijk met iemand delen oid? dan is het wel niet helemaal jouw paard, maar dan heeft je paard 't waarschijnlijk wél beter naar z'n zin.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 03:42

Je paard staat dus een half dagdeel buiten haar stal? Dat is bijv. in de ochtend van 8 tot 12? En daarna wordt ze weer op stal gezet? Staat ze dan alleen buiten of met meerdere paarden?
Even kort hierop, je zegt dat je paard het niet slecht heeft en dat er anderen een slechter leven hebben. Maar jíj bent nú verantwoordelijk voor het (mentale) welzijn van dít paard. Paarden zijn niet alleen kuddedieren, het zijn ook dieren die van nature veel moeten lopen. Bijv. 4 uur op een dag is veelste weinig. Ja, veel paarden pikken dit (paarden zijn eigenlijk gewoon te goed voor ons mensjes..) maar jouw paard geeft aan dat ze het niet prettig vind.
Ga eens met de staleigenaar praten, wellicht dat ze gewoon overdag de hele dag eruit mag, dan knapt het welzijn al weer stukken op. Lekker buiten, lopen, spelen enz. Beestje is nog jong, die moet zijn energie ook kwijt kunnen.

Verder zou je eens heel kritisch moeten kijken naar het voer dat ze krijgt. Wellicht is dit heel anders dan wat ze voorheen kreeg en reageert ze daar sterk op. Veel ruwvoer van goede kwaliteit valt altijd aan te raden.
Wie zijn haar buren en heeft ze daar contact mee? Klikt dat totaal niet of wil ze juist graag contact met andere paarden? Of staat ze juist op een hele onrustige hoek, waardoor ze nukkig wordt omdat ze daar geen moment rust krijgt. Probeer eens met overleg van de staleigenaar een andere box uit. Misschien eentje met juist meer uitzicht?
Is er niets medisch aan de hand? Geen last van haar rug oid? Last van haar tanden?

Verder vind ik het erg belangrijk dat je de oorzaak vind en aanpakt, maar dat je ook het gevolg niet negeert.
Schreeuwen zoals Franka zegt zal alleen maar tegenovergesteld werken. Als jij eens een slechte dag hebt en mensen schreeuwen tegen je dat je chagrijnig bent, over het algemeen wordt je daar niet blij van. Het is ook totaal niet nodig, want waar een paard al een beweging van staart van een ander paard op kan vangen als waarschuwing, hoef jij niet te gaan schreeuwen. Een kort kreetje kan helpen om jouzelf de juiste houding te geven, maar voor het geluid hoef je het niet te doen.
Wees als je de stal in gaat duidelijk en resoluut. Je opent de deur, zegt je paard gedag (wacht even in de opening). Komt ze boos op je af, maak je groot, borst vooruit, schouders breed en doe een stap naar haar toe. Verwacht ze waarschijnlijk niet en veel meer is er vaak niet nodig om weer even de verhoudingen duidelijk te hebben. Zodra haar gedrag normaal is, ontspan jij direct, schouders laten zakken, diep ademhalen, paard met rustige stem belonen.
Poets ook regelmatig in de stal ipv op de poetsplaats. Als ze dan toch zo veel uren in de box moet staan, leer haar dan dat het best vol te houden is. Zorg voor voldoende ruwvoer, liever op stro dan op vlas want dan valt er ook nog wat te snuffelen en graven. Ik verstopte ook wel kleine stukjes appel of wortel onder de stro, om ze bezig te houden.

Ook een tip is om wat vaker voor niets de box in te gaan. Gewoon even de box openen, voerbak schoonmaken, waterbak schoonmaken, spinnenwebben borstelen, eens extra drollen scheppen enz. maar dan zo min mogelijk aandacht aan haar te besteden. Komt ze boos op je af, dan zet je haar rustig zoveel mogelijk met je lichaamstaal terug, maar komt ze nieuwschierig op je af, dan knuffel je eventjes. Niet direct om haar hals hangen, gewoon stevige aai over het hoofd. Daarna ga je weer richten op waar je mee bezig was. Blijft ze boos, dan hou je haar in de gaten, maar doet verder wel je ding.

Nu had ik nog iets bedacht, maar dat ben ik even weer vergeten.. Kom ik nog op terug! ;)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:36

papagroom schreef:
als je bang bent van je eigen paardje is er in mijn ogen ...hoe sneu ook....maar een oplossing..een ander paardje

Kwas ook eerst bang van mijn paard, kheb haar nog steeds en we zijn beste maatjes :P Kzou eerst werken aan relatie tussen jezelf en paard, genoeg nuttige tips hier vind ik :D

Citaat:
Zorg voor voldoende ruwvoer, liever op stro dan op vlas want dan valt er ook nog wat te snuffelen en graven. Ik verstopte ook wel kleine stukjes appel of wortel onder de stro, om ze bezig te houden.

Die vind ik trouwens wel goed :D

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:53

Als je bang gaat doen versterk je de verkeerde gewoontes natuurlijk wel.
sommige paarden zijn nou eenmaal geen knuffeldieren op stal, die zijn blij als ze eruit mogen en dan knuffelen op de poetsplaats maar op stal willen ze rust.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 15:24

Drie weken is nog erg kort om echt aan elkaar gewend te zijn. Bij mijn merrie duurde het een half jaar om echt gewent te zijn aan haar plek. Ze reageerde niet heel zuur op stal, maar werd na verloop van tijd wel minder schrikachtig.

Het klinkt als een dominatieprobleem/vertrouwensprobleem. Geef het tijd en laat vooral niet merken dat je bang bent.

Zorg je er ook voor dat ze wat te doen heeft op stal? De overgang van de hele dag kunnen lopen en grazen naar lang stilstaan en niets doen is erg groot. Voldoende hooi en paard op stro kan bijdragen aan haar gemoedsstemming.

Ook het voer kan een reactie op haar gedrag geven. Mijn merrie had een stofwisselingsprobleem waardoor ze ook steeds nukkiger werd. Nu staat ze op ander voer en heb gelijk een heel ander, vrolijker, paardje.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:10

Tsja, ik zou verhuizen met dit paard. Ze geeft zó duidelijk aan dat ze een hekel heeft aan de stal. En geef haar eens ongelijk.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:06

wij hadden precies hetzelfde probleem met een friese ruin op de manege. Hij heeft jaren op wei gestaan, en werd toen op onze manege gezet en langzaam weer ingezet bij de lessen. Hij stond daardoor vanaf 4 uur s'middags tot ong. 9 uur s'ochtends binnen. hij hapte naar je als je langs de stal liep of in de stal ging. hij draaide zijn kont naar je toe en dreigde te slaan of te bijten. hij is inmiddels verkocht omdat dat gewoon onmogelijk was op een stal waar ook kleine peutertjes rondlopen. Alleen de eigenaresse van de manege kon in de stal komen, omdat zij gewoon heel consequent was. echt een vervelend probleem :n