hopeloos trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Re: hopeloos trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:29

Met voer op de klep moet je in iedergeval niet gaan beginnen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:33

2moons. Ik had super resultaat na 2 uur. Nu is hij gewoon binnen 2 seconde te laden

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 14:06

yvettereiden schreef:
ik ken het ook vreselijk moesten soms met vier man zijn nu ben ik net zo ver dat ik haar allen kan laden tijd en geduld staan voorop wel hb ik een menzweep erbij gehad ( niet om te slaan maar hadzo al indruk genoeg ) ook haalde ik het halstertouw in een slag om haar neus dan had ik wat meer te vertellen dat werkt super en heel veel belonen als ze er in staat met stang erachter. paardenkoek doet zij heel veel voor dus en dan erin en eruit en dat soms wel 10 keer achterelkaar sucses

wij hebben het inderdaad ook al met een zweep geprobeert, maar daar raakte ze alleen maar in paniek. ik heb nu zo'n dually halster van monty roberts, daarmee ga ik eerst aan het werkt en ik hoop dat dat genoeg indruk maakt.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:09

Het E-book van Eddy Modde is ook een aanrader!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:13

Laat ik even zeggen dat het Dually halster geen wondermiddel is maar een werktuig, het staat of valt met de timing van degene die het touw in handen heeft.
Dan kun je nog zo'n goed halster om hebben als de timing en feel van de leider niet perfect is werkt dat halster ook niet.
Ik denk dat jouw paard heel onzeker is en dat je niet op de juiste manier geoefend hebt, heeft die dame wel het paard het zelf uit laten vogelen en het paard de tijd gegeven om uit te zoeken dat ie niet dood gaat in de trailer?

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:37

cissy schreef:
Laat ik even zeggen dat het Dually halster geen wondermiddel is maar een werktuig, het staat of valt met de timing van degene die het touw in handen heeft.
Dan kun je nog zo'n goed halster om hebben als de timing en feel van de leider niet perfect is werkt dat halster ook niet.
Ik denk dat jouw paard heel onzeker is en dat je niet op de juiste manier geoefend hebt, heeft die dame wel het paard het zelf uit laten vogelen en het paard de tijd gegeven om uit te zoeken dat ie niet dood gaat in de trailer?

dat denk ik ook zeker niet, maar het is wel een paard dat soms op het ene heel goed reageert ( of niet) helpt dit niet dan gaan we gewoon naar een volgende oplossing. en ik ga haar er zeker niet met dan ding optrekken want dat werkt niet dat weet ik zeker!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:32

Wat heel belangrijk is is dat je je paard kan plaatsen, dat je iedere pas kan beinvloeden. 1 pas vooruit, of 2, of blijven staan of terug. Dat heb ik eindeloos moeten oefenen. Eerst in de bak, in het gangpad van de stal, voor de trailer, op de klep en in de trailer.
Dat leer je van het Balingehof.
Meestal is de trailer zelf het probleem niet echt, maar het feit dat je niet de controle hebt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:11

Precies! en als je dat wél hebt is trailerladen een eitje.... :+
Maar gezien het aantal paarden met trailerproblemen wat hier op bokt voorbij komt hebben dus een heeeeeeeel aantal mensen geen (of heel weinig) controle over hun paard, maar ze weten niet dat ze dat niet weten.... of ze willen het niet weten.
Dat controle verhaal leer je niet alleen bij het Balingehof maar ook bij Monty Roberts, Parelli etc.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:20

De onze wil er ook niet in. Ook wortels en klontjes op de klep gelegd. Steeds wat hoger. Wat doet die donder nu, met de voorbenen helemaal tegen de klep aan, zijn achterbenen eronder schuiven en dan gaan balanceren en rekken tot hij alles heeft gepakt en dan weer snel naar achteren.
Met als gevolg, nog steeds niet in de kar geweest.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:44

Op die manier moet je het ook niet doen. Belonen met voer kan wel, maar pas als hij er helemaal in staat.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 01:42

Mijn vorige pony was ook een dramaqueen wat betreft in de trailer zetten. Het lukte altijd uiteindelijk wel, maar dat kon nog wel eens 1,5 uur duren, als niet langer... Naar mijn weten hebben we ALLES geprobeerd om het aangenamer voor haar te maken en andere trucjes om haar er meteen in te laten gaan, maar niets hielp. Als ze er uiteindelijk in ging, had ik het idee dat ze het dan alleen maar deed om van ons gezeur af te zijn of omdat ze zich overgaf. Maar daar was ik zelf helemaal niet tevreden over natuurlijk.

Bij concoursen waren er ook vaak mensen die aanboden te helpen. Met twee mensen er in duwen hielp nog weleens meteen, maar andere keren ging ze dan steigeren en dat was ook niet prettig (licht gezegd). Als ze er eenmaal in stond was alles ineens oke en stond ze heerlijk aan haar hooi te knabbelen.
Maar dingen als lokken met dingen die ze lekker vindt trapte ze niet in. We dachten dat het misschien de klep was, dat ze dat raar/eng vond, dus hebben we een keer geprobeerd daar een bult stro op te leggen, maar dat was het ook niet. Een feller licht in de trailer zelf, want misschien was het donkere wel eng, maar ook dat niet.
Oh en heel af en toe ging het in 1 of 2 keer goed. Maar waarom? Geen flauw idee.

Mijn huidige paard vindt het gelukkig niet zo'n ramp, maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe jullie ervaring zijn en wat voor oplossingen geholpen hebben. Dus *volgt* ;)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 03:16

Petra Vlasblom van 2moons een echte aanrader..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:59

Niawbe schreef:
Mijn vorige pony was ook een dramaqueen wat betreft in de trailer zetten. Het lukte altijd uiteindelijk wel, maar dat kon nog wel eens 1,5 uur duren, als niet langer... Naar mijn weten hebben we ALLES geprobeerd om het aangenamer voor haar te maken en andere trucjes om haar er meteen in te laten gaan, maar niets hielp. Als ze er uiteindelijk in ging, had ik het idee dat ze het dan alleen maar deed om van ons gezeur af te zijn of omdat ze zich overgaf. Maar daar was ik zelf helemaal niet tevreden over natuurlijk.

Weet je dat heel veel mensen dat zeggen? We hebben ALLES al geprobeerd!
Behalve het juiste.... ;) want heel vaak heb ik ze dan alsnog binnen het uur op de trailer en staan de mensen met hun tong op hun schoenen vol ongeloof te kijken wat ik dan anders doe dan zij.
Ik ken die paarden niet, het boeit me ook niet wat ze allemaal al geprobeerd hebben en doe gewoon mn ding en pas het onderweg aan aan de reacties van het paard in kwestie.
Is helemaal geen hocuspocus maar simpel de juiste timing, consequentie en lezen van het paard. Het paard moet het zelf doen en ik ben heel standvastig met een engelengeduld. Ik ga ook niet opzij voor ze en sta zoveel mogelijk op 1 plek stil. Zijn ze lief voor mij dan ik ook voor hun, komen ze over me heen walsen dan hebben ze een probleem... }>

Soms duurt het wat langer maar ze komen allemaal een keer, de eigenaren geloven dat niet als je bezig bent en haken al halverwege vaak af en kijken dan verveeld, maar achteraf zeggen ze allemaal dat ze niet geloofd hadden dat het zou lukken.
Het leuke is ook dat het paard dan ook met de eigenaar er zo op loopt en het probleem van vaak gewoon over is, mits ze zich aan dezelfde regels houden die ik hanteer.

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 09:42

even een up-date: *D
ik heb contact opgenomen met t'Balinghof, alleen zij zijn een tijdje uit de running wegens langdurige ziekte...
ook heb ik contact opgenomen met Petra Vlasblom van 2 moons. ik vond haar wel erg goed, maar zij wil dat ik eerst op een theorie avond kom in Rotterdam dus dat is geen optie.. heb nu een ander plan maar dat horen jullie nog wel!
alvast bedankt voor alle tips! (en hoor er graag nog meer)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:45

Neem dan even contact op met Rhijnauwen hier op Bokt, die zijn erg goed, hebben mijn tuttebel ook de trailer in gekregen en kan ik nu zelf laden!

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:58

Neem anders contact op met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland. Ik heb zelf een paard die absoluut de trailer niet op wilde. Na een paar sessie en een cursus van Annemarie loopt ie er zo op. Geen enkel probleem. Annemarie en haar team zijn echt goed. Ik spreek uit ervaring en kan iedereen die met een trailer laad probleem zit haar aanreden!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:03

De grote vraag voor mij is, doet ze het uit angst of omdat ze niet wilt?
Met mijn pony hebben we ook 2 jaar zitten sukkelen, we hebben echt véél geprobeert..
- Met 1 longe en voer
- Met 2 longes en voer
- Voer op de laadklep tot in de van
- Voetje per voetje en voer
- halstertouw rond de neus
- 5 man en 2 longes
- kopstuk in en 2 longes
- achteruit blijve vrage tot hij het niet meer wou en dan vooruit de van in
- kopstuk in en 2 longeerzwepen aantikken
- 10 man en 1 simpele zweep, 10x in en uitladen achterelkaar, sinsdien draaft meneer mij overal achterna op.

Soms is het gewoon niet van schrik en moeten ze gewoon eens weten dat jij de baas bent.
*Met de zweep is niet onterecht geslagen, gewoon aangetikt bij elke stap*

Ponymeisje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:32

mijn pony was ook een tijdje bang. Gewoon ineens, nadat ze er al een paar keer had opgestaan. Niets hielp dacht ik. Sommige mensen kwamen kwaad aanstormen, gaven mijn pony een klap en zeiden dat ik te lief was voor haar. Maar daardoor werd ze alleen maar banger en toen ging ze er helemaal niet meer op. Ik had veel gelezen en gegoogled over het inladen van je paard, tot ik erachter kwam dat de fout bij mijzelf zat. Ik las: 'loop altijd zelf rechtdoor. Jij bent de leider. Zodra jij omdraait of omkijkt naar je paard, geef je aan dat het eng is.' Ik draaide altijd naar mijn pony toe om haar te lokken.
Met deze woorden gingen we aan de slag. ik had mijn emmertje met brokjes alweer vast en ik schudde ermee en zelf liep ik rechtvooruit. Voorderest deed mijn vader niks. Wonderbaarlijk, ze liep zo achter me aan de trailer op!
Nu gooi ik altijd een beetje voer in de etensbak, ze ziet dat, ik loop weer naar haar toe en samen lopen we de trailer op!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:39

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:51

jammer ts dat die 2 personen geen optie meer zijn dat zou je waarschijnlijk echt goed geholpen hebben.. en net zoals ik hier net ook tegen kwam is de controle heel belangrijk.. ga ook veel oefenen met 1 stap voorruit 2 terug en zo door.. en als ze 1 stap verder zet niet goedkeuren. en dan ook met de trailer.. 3 stappen erheen 2 terug. 3 passen erheen 2 terug. en doe het op je gemak.. ga niet met een zweep slaan dan maak je het alleen 100 keer erger. dat heb ik gezien met een paard.. die hebben ze er met 3 longeerzwepen op geslagen. de keer erna rende het paard de trailer op en daarna is hij er nooit meer op gegaan.. en geen voer geven tot hij er echt op staat.. dan beloon je eigelijk dat hij ervoor blijft staan.. en misschien is ook een idee om de trailer in de wei te zetten.. zo kan ze er rustig aan wennen.. ;)
heel veel suc6 iniedergeval en ik hoop dat je wat hebt aan mijn dingen.. ;)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:56

Je heb ook want monty Robents manieren, zoals de T-touch rondjes, en lavendelolie schijnt ook te werken.. Maar dat hoeft natuurlijk niet bij ieder paard, en gewoon een lekker worteltje ofzo geven al staat ze alleen maar met 2 benen op de loopplank.

veel suc6

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:56

cissy,jij woont hier zeker niet in de buurt? ;-) (noord brabant)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:58

ik woon net onder Vianen (Utrecht)

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:02

een andere vraagje, als je wil in laden, heb jij zelf al de gedachte ow gaat het maar goed? want dat voelen ze aan die beesten. raar maar waar.

mij lukt het ook niet met me paard maar me man wel. dus ligt het niet aan me paard maar aan mij.

misschien een idee om te kijken hoe je paard het doet bij een ander. en probeer jouw gevoel niet over te brengen naar je paard.

succes er mee

groetjes

leootje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 12:15

ik ga 12 september naar horse event. daar is annemarie vd Toorn daar ga ik bij haar kijken ook Emiel Voest is daar. ik ga nu eerst met haar trainen met het voor en achterwaarts gaan, want achterwaarts aan de hand snapt ze nog niet, dus ik heb eigenlijk nog niet precies de controle over haar!

en de laatste keer dat ik het geoefend had was ik (naar mijn idee) eel zlf verzekerd omdat toen die mevrouw was geweest en ik ging er echt vanuit dat ze er gewoon op liep. dat deed ze ook maar stoof er net zo hard weer uit.

ik weet eigenlijk niet zo goed of ze nou echt bang is. ik heb ook een beetje het idee dat ze niet bij de rest van de paarden weg wil. als ze er nou op gaat komt ze er wel achter dat ze altijd weer thuis komt...