Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocksyboy

Re: Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:04

Haha grappig. Bij ons zeggen ze juist, als je WP's nodig hebt moet je even 'beneden' gaan starten.

Ik denk persoonlijk niet dat het uitmaakt. Natuurlijk geeft de ene eerder een wp weg dan de ander. Maar hier niet meer dan daar. Ik heb op meerdere lokatie gereden, en heb zelf nooit verschil gemerkt.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:17

Hier in het zuiden zijn de ringen vaak groot.
30 deelnemers is normaal. Dan zijn er vaak een stuk of 6 met een winstpunt.
Dus hier gaan starten voor je wp? Weinig kans. :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:18

funnyteam schreef:
Hier in het zuiden zijn de ringen vaak groot.
30 deelnemers is normaal. Dan zijn er vaak een stuk of 6 met een winstpunt.
Dus hier gaan starten voor je wp? Weinig kans. :)

Dat slaat toch nergens op? Als je gewoon winstpuntwaardig rijdt dan krijg je hem heus wel lijkt mij. Dat maar 6 mensen in een ring van 30 winst halen ligt meer aan het niveau van rijden dan aan het niveau van jureren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:30

Vaak merk ik dat de prijswinnaars WP-waardig kunnen zijn.
Op een ring van 30 combinaties dan 6 of 7 keer iemand met een WP is nog niet zo raar.
Dit is natuurlijk een vreselijk foute generalisatie :Y), maar wel een waarneming uit de praktijk.

In het gebied waar ik jureer kom ik plaatsen tegen waar het niveau tijdens een wedstrijd echt lager is dan elders. Het lijkt alsof mensen daar vooral op 'goedkoop' willen. Als er eenmaal zo'n sfeer heerst binnen een vereniging of gebied en mensen zich aan elkaar spiegelen vertaalt zich dat naar prestatie.
Met 'goedkoop' bedoel ik dan matig paardenmateriaal en niet investeren in leskwaliteit, of bezuinigen op goede juryleden als die van iets verder moeten komen.
Zelf ben ik een tijdje lid geweest van een vereniging waar dat echt gepropageerd werd: "Wij zijn een vereniging voor gewone mensen" heette het. Maar waarom 'gewoon' niet samen zou gaan met 'goed' heb ik nooit begrepen. Ben dan ook naar een andere vereniging verhuisd.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:34

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier niet heel vaak tegenkom dat op een ring van 30 deelnemers maar 6 of 7 winstpunten worden uitgedeeld.. Dat vind ik wel erg weinig! Dat zou betekenen dat maar +- 25% van de deelnemers een winstwaardige proef rijdt..

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:37

Jury's proberen inderdaad te jureren dat de prijswinnaars een wp hebben en niet meer dan dat.
Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar vaak wel. Het niveau schommelt per wedstrijd niet zo enorm.
Het niveau van de ruiters is dus niet lager, maar de jury strenger.
Daarom gaat een stalgenoot van me boven de rivieren starten als ze perse een puntje wil. Dan is ze daar echt van verzekerd.

Ook met springen probeert een parcours bouwen 25% in de barrage te krijgen.
Anders loopt het programma uit.
Dan zie je ook dat er verschil is in zwaarte van een parcours met veel deelnemers en weinig zoals hoger of in het westen van het land.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:42

Nou ik heb eens wat uitslagenlijsten bekeken van 'onder de rivieren' en ik zie daar niets anders aan dan bij ons? Eerder 6 zonder winst in een grote ring dan 6 met winst? En dat een jurylid jureert naar dat de prijswinnaars winst hebben daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:45

Moet dan ook wel een bijna helderziend jurylid met een enorme wiskundeknobbel zijn. Die tijdens het jureren vast kan zien wie er aan het eind van de rubriek in de prijzen zitten en nog eens kan berekenen dat niet meer dan 25% een wp heeft. Poehh wou dat ik zo slim was...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:46

funnyteam schreef:
Jury's proberen inderdaad te jureren dat de prijswinnaars een wp hebben en niet meer dan dat.

:? Ik jureer wat ik zie en ik ga niet de winstpunten zitten tellen hoor. :n
Als er goed gereden wordt vallen er meer winstpunten, wordt er slecht gereden dan zijn het er minder.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:47

Ik kan me niet voorstellen dat er dressuurjuryleden zijn die proberen op 25% uit te komen.
Die moeten dan een vooruitziende blik hebben tot na de laatste starter.
Mijn ervaring is dat het best vaak (heus niet altijd hoor) voorkomt dat de prijzen overeenkomen met de WP. Dat is voor de ruiters niet altijd leuk, maar je moet niet vergeten dat er voor veel ruiters gewoon niet meer inzit.
Ik vraag me vaak af waarom ruiters naar wedstrijden gaan, terwijl ze echt niet WP-waardig zijn, en dat van zichzelf ook wel weten. Maar dat is waarschijnlijk een andere discussie. ;)

De boven/onder de rivieren argumenten lijken wel iets op 'het gras is altijd groener'. :)

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:48

Dan heb jij waarschijnlijk een andere regio bekeken, zuid is natuurlijk wel een erg groot gebied. :)

Die vaardigheid krijg je vanzelf, als je veel in dat hokje zit. :)
Door hetzelfde te jureren kom je vaak ook gemiddeld hetzelfde uit. Niveau verschild op zoveel ruiters niet gigantisch per keer.

En het is echt een algemene opmerking hier.
Met zowel dressuur als springen.
Natuurlijk lukt dat niet altijd, maar vaak wel.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:48

het schijnt dat ze in brabant de lat veel hoger hebben liggen dan hier in friesland, Hoeveel daarvan waar is kan ik gewoon niet zeggen omdat ik niet uit ervaring spreek.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:49

funnyteam schreef:
Die vaardigheid krijg je vanzelf, als je veel in dat hokje zit. :)

Nou Bertie, het lijkt erop dat je zelfs nu nog niet genoeg ervaring hebt... :=

funnyteam schreef:
Niveau verschild op zoveel ruiters niet gigantisch per keer.

Onzin, dat verschilt wel degelijk.
Op een kringconcours is het nivo anders dan in bijvoorbeeld een wedstrijd om de Hoefslag-Cup.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:53

Het gras is voor mijn stalgenoot daar altijd groener. :D
Zij rijdt haar paarden voor de handel, dus doet zoiets met de regelmaat van de klok.
En ook andere hoor ik daar over, al jaren.
En mijn instructrice is hier ook ineens slechter gaan rijden. ;)

Karin, als Bertie dan zo bekend is met jureren, dan merkt ze zelf ook wel dat ze vaak een zelfde aantal punten geeft aan een deelnemers veld.

Zoals iedereen weet dat je bij jury X veel punten krijgt, want dat is een sinterklaas.
Of dat je bij jury Q bij de eerste 2 moet zitten.
En de rest van de jury's zit daar mooi tussen in.
En komt dan uit op een man of 6/7

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:55

bij jullie ja, met maar 3 deelnemers. :)

Dan is het maar net welke 3 er starten.
Hier starten altijd goede en minder goed door elkaar op 30 personen.

Maar je mag geloven wat je wilt, doe ik ook.
Ik heb genoeg bewijzen voor mezelf verzameld dat die uitspraak niet zo maar is ontstaan. :)
Waar rook is is vuur.
Laatst bijgewerkt door funnyteam op 26-08-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:56

Volgens mij stond er hier vorig jaar een stuk over in de Paard en Sport. Daar kwamen toen juist de kleinere provincies als 'beter' uit de bus. Groningen, Drenthe, Utrecht.. Ik zal het eens even opzoeken..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:58

Maar nu hebben jullie het min of meer over de ruiters die in andere provincies rijden. Juryleden worden evengoed in andere provincies uitgenodigd. Dan zou je toch kunnen stellen dat het al lastig wordt om te zeggen waar hoger wordt gejureerd? Een jury die net boven de rivieren woont, jureert dan toch ook wedstrijden onder de rivieren?

Drenthe zou het niveau met springen hoog liggen. Maar zal het niveau ook niet iets afhangen van het aantal grote/ goede stallen?
Laatst bijgewerkt door Lithya op 26-08-10 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:58

funnyteam schreef:
Dan heb jij waarschijnlijk een andere regio bekeken, zuid is natuurlijk wel een erg groot gebied. :)

Onder de rivieren is onder de rivieren hoor ;) .
Ik heb meerdere regio's bekeken en ben trouwens ook bijna geen ringen tegengekomen met 30 starters, maar misschien kun jij me aan een paar lijsten helpen die dit wel hebben en waar structureel maar 6 of 7 wp's worden vergeven.

Het lijkt me echter onmogelijk om als jurylid te zorgen dat alleen de prijswinnaars in de winst zitten om de simpele reden die hierboven ook al aangehaald werd; je weet nooit wat er nog komen gaat. Ik snap wel dat het logisch is dat de prijswinnaars ook vaak de winspunt-halers zijn, maar bij ons komt er daarna vaak nog een hele rij met mensen die winst hebben, als is het dan wel vaak om en nabij de 180/185..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:03

Bij ons van stal en van andere stallen in onze omgeving zijn er best veel die regelmatig boven de rivieren "even winstpunten gaan halen" zoals ze dat dan noemen...

En ze komen dan ook altijd met winstpunten terug...

Ik denk dus ook dat waar rook is, vuur moet zijn ;)

En over het aantal per wedstrijd, hier in de buurt zijn er altijd vrij veel starters, grote wedstrijden. Die wedstrijden waar ze dan naartoe gaan hebben meestal maar weinig deelnemers.

(vanaf hier gaan ze vaak naar Gelderland)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:05

funnyteam schreef:
bij jullie ja, met maar 3 deelnemers. :)

:?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:09

moonprayer schreef:
het schijnt dat ze in brabant de lat veel hoger hebben liggen dan hier in friesland, Hoeveel daarvan waar is kan ik gewoon niet zeggen omdat ik niet uit ervaring spreek.

dat geloof ik best :j
moet je ook eens voor de grap kijken hoeveel profesionele ruiters en stallen etc daar zijn :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:16

Ik vind het niveau in bepaalde regio's inderdaad een stuk hoger dan in andere regio's. Brabant vind ik over het algemeen sterk. De achterhoek ook. Maar binnen een provincie is er nog zoveel verschil in niveau dat je niet zomaar kunt zeggen dat het niveau ergens hoger is. Dat verschilt nog per wedstrijd.

Hier in Gelderland gingen de mensen die een wp nodig hadden voorheen veel naar Overijssel, maar volgens mij is het niveau daar de laatste jaren echt gestegen (soms nog veel hoger dan in Gelderland), waardoor die winstpuntenjacht wel eens heel verkeerd uit kan pakken. Er zijn ook mensen die daarom uitwijken naar Friesland voor wat winstpunten. Ruiters uit Friesland hebben mij wel eens verteld dat zij zelf uitwijken naar Noord-Holland voor de puntjes.

Zelf rijd ik in Gelderland (Kring NOV, een dubbele kring met Flevoland erbij). We wonen in het meest noordelijke puntje, dus ik pak ook nog wel eens een wedstrijd in Overijssel mee. Het was inderdaad zo dat ik in voorgaande jaren standaard bovenin eindigde als ik een keer in Overijssel reed, maar nu zie ik dat verschil niet meer.

Mijn vader kwam door heel Nederland voor het jureren. Hij merkte ook duidelijk verschil op in niveau. Zowel in de dressuur als in het springen.

Laatst zag ik de uitslagen van een L1 ring. Meer dan de helft (!!) zat boven de 195. -O- Daaronder kwamen onwaarschijnlijk veel 194-ers. Slechts 1 persoon had geen wp (179). Dat is toch vreselijk?
Ik was blij dat ik in een meer normale ring reed (al vond ik die ook al hoog gejureerd). De punten hebben voor mij dan geen enkele betekenis meer.

Zo heb ik erg te doen met correcte juryleden die normaal punten, maar als 'streng' bestempeld worden. Al die kritiek die ze over zich heenkrijgen. Je schrikt je rot als je dat hoort! Pff. En dat terwijl we die juryleden het best kunnen gebruiken. Zij zijn een belangrijke factor in het behouden of verbeteren van het niveau in de regio. Ik ga dan ook al jaren in discussie met ruiters die klagen over te lage punten. Grote onzin. Ze zouden het echt meer moeten gaan waarderen.

Ik kijk al tijden liever naar mijn klassering dan mijn punten. Mijn plaatsing geeft mij een beter beeld van mijn niveau dan mijn punten.

Fitzroy schreef:
Dat vind ik wel zulke onzin. Dat zou nl. betekenen dat alle Hippiadewinnaars uit het Zuiden komen. Toevallig heb ik daar verleden jaar eens de uitslagen op bekeken omdat dit wel vaker beweerd wordt door mensen uit het Zuiden die het niveau zo hoog vinden liggen en daar klopt dus helemaal niets van.
De meeste winnaars zijn van boven de rivieren :+ ;)

Overal zitten goede ruiters, de uitschieters. :) Ik zou de verdeling ook niet op 'onder of boven de rivieren' willen zetten, maar onderscheid maken per regio/kring.

*edit: ik moet er soms wel om lachen als iemand voor de winstpunten ergens anders gaat starten en vervolgens precies dezelfde juryleden treft als thuis. :Y) Dat gebeurt ook nog wel eens.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-08-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:20

funnyteam schreef:
Karin, als Bertie dan zo bekend is met jureren, dan merkt ze zelf ook wel dat ze vaak een zelfde aantal punten geeft aan een deelnemers veld.

Hehe, het lijkt de tweede kamer wel. Alleen praten via Mevrouw de Voorzitter.
Nou, Karin, zou U voor mij misschien aan funnyteam willen vragen wat ze met bovenstaande bedoelt? :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:23

_Lorette_ schreef:
. Ruiters uit Friesland hebben mij wel eens verteld dat zij zelf uitwijken naar Noord-Holland voor de puntjes.

klopt ja :j daar haal je sneller eens een wp dan hier voor mijn gevoel. maar goed de jury's ''kennen'' je natuurlijk ook, weten precies de zwakke puntjes. een nieuwe jury in een ander provincie niet. dus daar kijken ze voor mijn gevoel sneller omheen :)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:25

Ik snap niet dat mensen zeggen dat de groepen hier zo klein zijn :+
Meestal zijn de ringen hier namelijk vol.. Dan spreek ik over de paarden.
Pony's is altijd minder en daarbij komt ook nog dat het er vanaf hangt welke wedstrijd je uitpikt.

Verder vind ik het groooote onzin dat jury's zo gaan jureren dat alleen de prijswinnaars een wp hebben.
Dat kun je van te voren toch niet weten omdat je alle combinaties niet hebt gehad?
Dan zou je dus eerst het aantal prijzen moeten weten, dan alle combinaties bekijken en dan bijvoorbeeld de
7 besten een winstpunt geven tijdens de wedstrijd.. Lijkt me nogal veel moeite :+

Ook hier in het Noorden weet ik mensen die stad en land afvliegen om een winstpunt te halen,
ik denk dat het gewoon overal hetzelfde liedje is.

Iedereen denk dat het gras aan de overkant groener is, maar vaak maakt het niet uit..

Edit; typfout