Chaps met gympen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:28

Het kán ja. Maar echt verstandig is het niet.

Ik heb het ook wel eens gedaan. We waren op vakantie met de paarden. Op dag 1 wilde we een buitenritje gaan maken. Ik trek mijn laars aan, gaat de rits kapot. Het zijn laarzen met een rits achter en als die kapot is valt er niet mee te rijden. Dus toen heb ik die week op mijn gympen gereden, MAAR ik heb wel veiligheidsbeugels op mijn (spring)zadel. Die klappen open als ik er bij af zou vallen of met mijn voeten door de beugel zou schieten.

Bij mij was het echt nood. Als ik de keuze heb zou ik het niet doen.
Waarom wil je met gympen rijden? Een paar jophurs zit prima en is ook een makkelijker in het gebruik bij de paarden.

AgataLIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:44

het kan natuurlijk maar das niet zo slim...
aan je schoen zit er dad geen hakje waardoor je met je voet makkelijk in de beugel vast komt te zitten..als je dan valt sleept jou pony je mee en geloof me dat is mij al zo vaak overgekomen en dat wil je egt niet

Lisaa_Twist

Re: Chaps met gympen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:33

Als je zonder zadel of beugels rijdt (weet ook niet of dat zo slim is in het bos?) lijkt het me niet echt een probleem. Maar voor je eigen veiligheid zou ik het niet doen.

Ik weet niet of je iig iets met een hak hebt? Dan zou ik namelijk geen onnodig risico nemen en gewoon schoenen met een hak aan doen.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 00:09

Nee, ik rij gewoon met zadel en beugels alleen ik vond die echte schoene die erbij passen zo duur! maar ik ga toch maar even een kijkje nemen;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:17

Alles kan ;) .
Ik reed eerder met All Stars en een spijkerbroek, simpelweg omdat ik geen geld had voor rijkledig. Maar nu rijd ik altijd met rijbroek en jodpuhrs, en meestal mijn chaps. Tenzij het heel warm is, dan laar ik die chaps nog wel eens achterwege...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:23

Veerle_88 schreef:
Tja ik heb wel 1 keer met gympen en chaps gereden omdat ik mijn laarzen vergeten was,
maar ik had wel weinig grip.

Als jij weinig grip hebt zou ik zeker jodpuhrs aanschaffen.
Voor je eigen veiligheid.
Ik rijd wel altijd met gymschoenen en chaps.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 00:32

Ik raad het niet aan, ik heb wel eens met nikes gereden en me voeten gleden helemaal de beugels in. Had helemaal geen grip

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:47

hiih ik rij ook af en toe met mn nikes met chaps eroverheen ,, gaat prima !

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:50

In een woord: LE-VENS-GE-VAAR-LIJK.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je voet schiet erdoor. Kun je je voorstellen hoe je eruit ziet en erger nog hoe je je (hopelijk dan nog) voelt als je meters word meegesleept door een -tegen alle verwachtingen in- geschrokken pony?
Niet doen dus.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:06

Oreo schreef:
Er hoeft maar iets te gebeuren en je voet schiet erdoor. Kun je je voorstellen hoe je eruit ziet en erger nog hoe je je (hopelijk dan nog) voelt als je meters word meegesleept door een -tegen alle verwachtingen in- geschrokken pony?

Nou nou, overdrijven is ook een kunst :)
Het is een feit dat het minder veilig is, net zoals met een cap en een bp, je moet echter voor jezelf de afweging.

daniellegijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:15

Mij ljikt het ook niet verstandig. Misgien wel met van die kappen aan de beugels die voorkomen dat je voet door de beugel kan schieten, anders zou ik het ook echt niet doen.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:21

Hoi Hoi.

Ik heb het in mijn jongere jaren (ahum, ben nog niet zo oud) gedaan. Maar nu rijd ik alleen nog maar met jodhpurs of laarzen.
Zoals hier al zo vaak gezegt wordt, heb je totaal geen grip en kan je voet makkelijk door de beugel heen schieten.

Vind het een goede keuze ts dat je gaat kijken voor jodhpurs. ze hoeven helemaal niet duur te zijn. Heb die van mij toendertijd op internet besteld, deze waren in de aanbieding. Dus goed je ogen en oren open houden dan heb je goede maar ook voor een redelijke prijs jodhpurs. In iedergeval succes bij de ruitersportzaak.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 00:10

Dankjewel! :D
zal wel lukken denk ik, chaps heb
ik al geregeld bij een vriendin
die heeft heel veel die te klein zijn, dus
die ga ik even passne!:d

xx

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:14

Asyaa schreef:
Oreo schreef:

Het is een feit dat het minder veilig is, net zoals met een cap en een bp, je moet echter voor jezelf de afweging.

Jij hebt waarschijnlijk nog nooit zo iemand naar het ziekenhuis gebracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:18

Oreo schreef:
Asyaa schreef:

Jij hebt waarschijnlijk nog nooit zo iemand naar het ziekenhuis gebracht?

Nee, ik heb echter genoeg ambulances voorbij zien komen voor mensen die met hak reden, zonder hak, met cap, zonder cap, ect.
Het is een groter risico, net zoals dat het een groter risico is om op het paard te klimmen dan om thuis te blijven. Persoonlijk doe ik vrijwel altijd schoenen met een hak aan, met oog op veiligheid, maar legt iemand anders meer de nadruk op handigheid en comfort (al heeft ariat hele lekkere jodphurs) dan is dat een persoonlijke keuze.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:04

Op elke manege is het toch verboden om met gympies te rijden? Thuis gebeuren toch de meeste ongelukken, Asyaa?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:11

Asyaa schreef:
Nee, ik heb echter genoeg ambulances voorbij zien komen voor mensen die met hak reden, zonder hak, met cap, zonder cap, ect.
Het is een groter risico, net zoals dat het een groter risico is om op het paard te klimmen dan om thuis te blijven. Persoonlijk doe ik vrijwel altijd schoenen met een hak aan, met oog op veiligheid, maar legt iemand anders meer de nadruk op handigheid en comfort (al heeft ariat hele lekkere jodphurs) dan is dat een persoonlijke keuze.

Veiligheid lijkt me toch echt voor gaan op handigheid en comfort... :Y) Daarbij hoeft het niet óf veilig óf handig en comfortabel te zijn ;). Geen gympen om mijn paard! Altijd schoenen met hak, of anders zonder zadel.

Ik vind rijden zonder hak echt levensgevaarlijk :j. Elke pony kan struikelen en dan kan je nog zo goed rijden, maar hoe je dan terecht komt, kan niemand vantevoren plannen. Dan maar liever zo veilig mogelijk toch?!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:19

Het kan, ik heb zelf ook lang met Allstars gereden. Er is een risico dat je in de beugel kán blijven haken. Of dit opweegt tegen comfort moet iedereen zelf bepalen.

Als ik nu nog met gympen zou willen rijden zou ik nu gewoon kiezen voor veiligheidsbeugels. Gympen én veilig :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:48

ik reed vroeger ook wel eens met sportschoenen met chaps erover heen, totdat ik een keer met gewone rijdschoenen mijn enkel brak...

nu ben ik 3 weken geleden met een goede rijdschoen wederom van het paard gevallen (gewoon op mijn voeten)
resultaat..... geopereerd, alles wat kapot kan zijn is kapot in mijn enkel. kuit en scheenbeen aan de onderkant kapot... 3 maanden gips... enzenz

dus ik durf het niet eens meer om een sportschoen aan te doen :o

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:14

natuurlijk kan het wel, maar het is en blijft natuurlijk altijd een risico. ook al is je paardje erg braaf buiten, jullie kunnen toch altijd iets tegenkomen waar je paard erg van kan schrikken, en dan lijken gympen met chaps me toch niet echt veilig.. ?!

Horse_Amant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:22

pff.. dat ka gerust hoor :j
Op vakantie hebben we altijd een huisje die vlak bij een manege zit dus ..
ik heb altijd me rijbroek mee, en een paar sneakers/gympen en chaps (nog nooit me laarzen meegenomen)
En dan rij je ook nog eens op een wildvreem paard.
Dus dat kan gewoon :D

_kimmy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:37

ik vind het zelf wel gevaarlijk om met sportschoenen te rijden,daarbij heb je minder grip.
zelf rijd ik altijd met rijlaarzen.
maar jophurs zijn ook erg fijn!

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:07

ik had ook een hele lieve welsh merrie
deed ook nooit wat ik reed haar altijd met nike's nooit last gehad met door de beugels schieten!
en het rijd perfect:D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:46

Biertabje schreef:
ik reed vroeger ook wel eens met sportschoenen met chaps erover heen, totdat ik een keer met gewone rijdschoenen mijn enkel brak...

nu ben ik 3 weken geleden met een goede rijdschoen wederom van het paard gevallen (gewoon op mijn voeten)
resultaat..... geopereerd, alles wat kapot kan zijn is kapot in mijn enkel. kuit en scheenbeen aan de onderkant kapot... 3 maanden gips... enzenz

dus ik durf het niet eens meer om een sportschoen aan te doen :o

Beterschap!! :(:)
Ik heb ook mijn enkel gebroken met een rijdschoen (viel dan wel niet van mijn paard maar tijdens het hooi pakken) :+ .
Aangezien ik onderweg vaak afstap vind ik rijschoenen of laarzen niets dat loopt zo rot.
Daarom rijd ik altijd met gympen of bergschoenen en nooit geen probleem gehad.

Viviannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:48

Ik denk dat ik voor jodphurs ga. Vind dat fijner zitten dan laarzen die zitten zo strak.