Merrie slaat naar andere paarden tijdens rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:07

Zipporah schreef:
Hinke het is niet goed om te denken; eigen schuld moet je maar niet zo dichtbij komen.
Het is verkeert gedrag wat gevaarlijk kan aflopen!
Jij moet zorgen dat jou paard dat soort gedrag niet vertoont, beter opletten en direct afstraffen.
Aan andere mensen is het weer te leren niet dichtbij te komen maar dat kan je hun ook duidelijk zeggen ipv makkelijk te denken dat het hun eigen schuld is als ze een klap krijgen.
Ook uit angst is het verkeert dat ze trappen, het mag gewoon niet.

Ze heeft het tot nu toe maar 3 keer gedaan, ze doet het dus niet zo vaak. Wat ik nu doe is ervoor zorgen dat er niemand vlak achter me langs rijdt, of tegen me aan rijdt. Ik ga niet afwachten tot ze nog een keer schopt, zodat ik het er dan 'uit kan meppen'. Voor hetzelfde geld raakt ze dan iemand die er op zit, nl.

@rapido: Wat raar! Wist de eigenaar niet dat haar paard schopte? Als een paard dat standaard doet, is de eigenaar imo wel degelijk verantwoordelijk; ze had zelf moeten opletten, of jou moeten waarschuwen of een rood lintje in de staart moeten hangen. Of zorgen dat ze altijd alleen in de bak rijdt.

@muc: maar heb je dat nog niet eerder geprobeerd, een tik geven? Succes iig!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:50

Ik vind persoonlijk dat hete paarden vaker beter reageren op de straf dan paarden die niet of nauwelijks reageren. Een flinke tik en het kan al heel verhelderend zijn.

Mijn paard is dominant en kan erg heet zijn, maar ik ben wel de baas en hoef alleen mijn stem te gebruiken nu en mevrouw weet weer precies wat de bedoeling was.

Je moet natuurlijk wel durfen, en zelf zo blijven zitten alsof er niks aan de hand is. Schiet ze weg, prima daarna rustig laten terug komen. Laat het maar even bezinken bij haar. Zal wel wennen zijn dat er ineens iemand reageert op haar getrap.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 12:19

@rapido, ik ben het helemaal met je eens en heb het zelf ook wel eens meegemaakt helaas. Daarom vraag ik hier ook wat anderen er aan gedaan hebben om het zo snel mogelijk af te leren.

@hinke, absoluut heeft ze al wat tikken gehad. Meestal probeer ik te gaan rijden als ik weet dat er (bijna) niemand is en dan vraag ik of ze uit de buurt willen blijven. Dus tot nu toe ben ik het probleem zo veel mogelijk uit de weg gegaan. Ik dacht eerst dat het misscien zo wel over zou gaan, dat ze last had van haar hormonen of iets dergelijks. Er waren ook een paar keer dat ik zelf niet snel genoeg heb gereageerd, dus geen tik gegeven. Dat zal vanaf nu niet meer gebeuren en ik ga ook niet meer alles uit de weg.

@PBA, Zoals al eerder geschreven ben ik absoluut niet bang voor wat bokken of racepartijen. Ik rij hoofdzakelijk jonge paarden van zadelmak tot 1.30 niveau (incl. zadelmak maken). Ik kan dus wel wat hebben. ;-) Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat een ander paard getrapt wordt dus daarom was ik tot nu toe misschien te voorzichtig met mijn reactie.

Ik heb ook vooorheen wel is een paard gehad dat een beetje bitchie was naar andere paarden maar zo extreem als deze heb ik nog niet meegemaakt. Daarom vroeg ik me af of het ook iets te doen kan hebben met bv. de hormonen waar wat mis mee is.

PBA_

Re: Merrie slaat naar andere paarden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:32

Wat de hormone betreft zou je dat kunnen laten nakijken door de DA. Mijn merrie was tijdens de hengstigheid iets te gewillig en bleef het erg vaak maar verder geen klachten. Zij bleek een hormoon te missen en moest aan de regumate en dat hielp. Uiteindelijk dat maar een seizoen hoeven geven.

muc

Re: Merrie slaat naar andere paarden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:32

Regumate heb ik wel vaker aan vervelende merries gegeven maar ben er niet gek van, hormoon troep ;-)

Ik ga het eerst zo proberen en kijken of het zowieso in de winter minder wordt. Dan weet ik het voor volgend jaar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:58

Daarom was ik ook zo blij dat het maar een seizoen nodig was. Sindsdien nooit meer voorgevallen.