Hoefsmit maakt fout en nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:09

Brainless schreef:
Dus jij bent er niet bij geweest en weet zeker je paardje niet gemeen heeft gedaan en dat het de schuld van de hoefsmid was??

Daar zit wat in ja. Ik weet niet hoeveel verstand van paarden haar vriend heeft. Maar mijn broertje vindt het ook al snel zielig als je een corrigerende tik geeft, ook al is het terecht. Maar hij heeft er weinig verstand van :)

Bellen kan altijd, desnoods speel je het zo dat je graag van hem wilt horen wat er precies gebeurd is.

beertje-93

Re: Hoefsmit maakt fout en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:10

babet kan er niks aan doen dat het verkeerd is gegaan
- ze was er zelf niet bij
- een hoefsmid hoort niet te schoppen en te slaan
- hij hoort niet slordig om te gaan en zijn spullen te laten slingeren zodat paard erop kan staan
- babet heeft zelf geen toesteming gegeven om haar paard te laten beslaan door die hoefsmit

en dat haar paard op het ijzer is gaan staan kunnen wij niet bij, normaal zet een hoefsmit de ijzers er niet los onder zodat ze zich er aan kan pijn doen. het is dan geen mega geld bedrag waar het om gaat maar toch.
wij kunnen hier niks aan doen, het is gewoon slordig van de hoefsmit, en dat het paard niet door deze hoefsmid beslaan moest worden is dus fout gelopen bij de manege.
vandaar dat die dr door beslagen is.
een week na dat de ijzers eronder zaten was dezelfde waar ze die wond had al weer los heeft dus nooit goed vastgezeten de nagels waren niet eens om gebogen zodat deze vast zat aan de hoef.

ik wou hier even op reageren omdat ik weet hoet het precies is gegaan. en ik het jammer vind dat er zo gereageerd word.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:11

Ik wil hier ook absoluut niet zomaar mensen de schuld in schoenen schuiven.
Mijn vriend was erbij, en die zal nooit in ten nimmer over zoiets stoms gaan liegen...(ik had op dat moment een belangrijke afspraak) En stal eigenaar belde dat ik binnen een half uur op de manege moest zijn want de hoefsmit kwam, dus had ik al gezegd dat ik dat niet wilde, Ik wilde wachten tot mijn oude vertrouwde geduldige hoefsmid terug was,(Had ontstoken polsen, zou ongeveer 3 weekjes duren) Nou die drie week had ik nog wel geduld gehad...!!! vind het ook allemaal heel erg rot dat het zo moest gaan,!;)

en ben helaas vanuit me zelf nogal een mietje om voor dit soort dingen te bellen.
Maar vind dat we op zn minst 50% 50% kunnen doen, hoefsmit 50 en ik 50%...dat vind ik dan nog wel een nette oplossing!:)

Oo en mijn vriend rijdt zelf paard, en is wel wat gewend (en hij is absoluut niet snel onder de indruk van een tik,!;) echt niet..
maar dit ging hem zelfs te ver;)

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:12

Oo en er moesten inderdaad ijzers onder,;)maar niet door een vreemde hoefsmid!
Ik ken de hoefsmid (die drie week uit de running was)
en die drie week had IK het geduld nog wel gehad;)

maar mn stal eigenaar NIET;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:14

babet1991 schreef:
Ik wil hier ook absoluut niet zomaar mensen de schuld in schoenen schuiven.
Mijn vriend was erbij, en die zal nooit in ten nimmer over zoiets stoms gaan liegen...(ik had op dat moment een belangrijke afspraak) En stal eigenaar belde dat ik binnen een half uur op de manege moest zijn want de hoefsmit kwam, dus had ik al gezegd dat ik dat niet wilde, Ik wilde wachten tot mijn oude vertrouwde geduldige hoefsmid terug was,(Had ontstoken polsen, zou ongeveer 3 weekjes duren) Nou die drie week had ik nog wel geduld gehad...!!! vind het ook allemaal heel erg rot dat het zo moest gaan,!;)

en ben helaas vanuit me zelf nogal een mietje om voor dit soort dingen te bellen.
Maar vind dat we op zn minst 50% 50% kunnen doen, hoefsmit 50 en ik 50%...dat vind ik dan nog wel een nette oplossing!:)

Oo en mijn vriend rijdt zelf paard, en is wel wat gewend (en hij is absoluut niet snel onder de indruk van een tik,!;) echt niet..
maar dit ging hem zelfs te ver;)

Dan zou ik de manegehouder toch eens goed aanspreken. Ik vind het niet kunnen dat hij je paard toch laat beslaan terwijl jij hebt gezegd dat je dat door je eigen smid wilt laten doen. Of zit het beslaan bij de stalling in? Heeft je vriend er wel wat van gezegd dan, aangezien hij wel onder de indruk was?

Ik zou de smid gewoon eens bellen om zijn kant te horen. Als je je schappelijk op stelt komt hij er zelf mss wel mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:15

Dus omdat jouw paardje haar been neerzet tijdens het nagelen (en daardoor de lip van het ijzer in haar hoef krijgt) dat jij 50% van de DA betaald hoort te krijgen?

Als jij vond dat het paard niet goed beslagen was (omdat bv het ijzer eronder uit viel, jij zag dat de nagels niet goed zaten...) hoor je hem te bellen en hem de kans te geven de fout te laten herstellen.
Mijn hoefsmid komt dan dezelfde dag nog (gratis) het ijzer eronder slaan en als dat niet meer kan krijg ik korting op een nieuw ijzer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:17

waarom zijn is de smid er dan toch bij geweest ondanks dat jij gezegd hebt dat niet te willen ??
raar

en er word hier raar gereageerd omdat de ts een vreemd verhaal heeft wat niet geheel aan sluit in mijn ogen

nogmaals ik denk dat je geen poot hebt om op te staan
tenzij de smid jou een ondeugdelijk product heeft afgeleverd

ik ga met brainless mee

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:19

Sommige reacties vind ik erg overdreven. Bij veel pensions en maneges komt een hoefsmid voor alle paarden. Dat het in dit geval een vervanger is, daar kiest de eigenaar van pension/manege voor. Dat TS zelf deze hoefsmid niet wilde en 3 weken wilde wachten had ze nog beter duidelijk moeten maken. Vooral omdat haar paard voor de eerste keer hoefijzers krijgt en het al niet zo op de hoefsmid heeft.

Persoonlijk denk ik eerder dat de stalhouder verantwoordelijk is omdat het op zijn terrein gebeurt op zijn verantwoordelijkheid op dat moment. Je zou de hoefsmid kunnen bellen, en op een nette manier kunnen spreken hoe je erover denkt en of hij er een oplossing voor heeft. Niet gevraagd is altijd mis. Maar niet meteen boos beginnen want dan heb je bij voorbaat al nee. En aangezien je er zelf niet bij was weet je niet 100% wat er precies aan de hand is geweest. Je vriend had bijvoorbeeld ook tegen de smid kunnen zeggen dat ze wat angstig kan reageren en dat het de eerste keer voor ijzers is. Dan had de smid er rekening mee kunnen houden.

Persoonlijk zou ik voor die 85 euro mijn mond houden en er voortaan meer op staan dat je zelf iets regelt.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:21

Nee dat hij (hoefsmid) 50 procent betaald en ik;)zo bedoelde ik het!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:27

Ik zou een andere stal zoeken als ik jou was.
Als ik tegen mijn stalhouder zeg dat ik niet wil dat mijn paard bekapt of beslaan wordt, dan gebeurt dan niet.
Jij bent de eigenaar van het dier en jij bepaalt wat er mee gebeurd.
Als je staleigenaar geen rekening met jou houd en maar doet wat hij zelf wil, ging ik een andere stal zoeken.

Een hoefsmid kan er niks aan doen als je paard schrikt een daardoor op het ijzer gaat staan dat hij nog niet vastgezet heeft.
Je kan 600 kilo onwillig paard nou eenmaal niet tegenhouden als het schrikt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:34

Een hoefsmid die hardhandig naar mijn paard zou zijn kreeg meteen een 'penalty' door de stal! -:(-
Laat dat meteen duidelijk zijn!

En zowiezo komt er geen veearts,hoefsmid of tandarts aan mn dier als ik er niet zelf bij ben.
Dus een wijze les voor de volgende keer,wees er zelf bij of als je écht niet kunt iemand erbij die jou en je paard heel goed kent.

Maar nooit zomaar iemand eraan laten die notabene door een derde is geroepen.
(op hoge uitzondering na zoals wonden die gehecht moeten worden enz.natuurlijk)

beertje-93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:38

die nagels zagen we pas toen ijzer er onder weg gevallen was

Brainless schreef:
Dus omdat jouw paardje haar been neerzet tijdens het nagelen (en daardoor de lip van het ijzer in haar hoef krijgt) dat jij 50% van de DA betaald hoort te krijgen?

Als jij vond dat het paard niet goed beslagen was (omdat bv het ijzer eronder uit viel, jij zag dat de nagels niet goed zaten...) hoor je hem te bellen en hem de kans te geven de fout te laten herstellen.
Mijn hoefsmid komt dan dezelfde dag nog (gratis) het ijzer eronder slaan en als dat niet meer kan krijg ik korting op een nieuw ijzer.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:53

babet1991 schreef:
Oo en er moesten inderdaad ijzers onder,;)maar niet door een vreemde hoefsmid!
Ik ken de hoefsmid (die drie week uit de running was)
en die drie week had IK het geduld nog wel gehad;)

maar mn stal eigenaar NIET;)

Waarom heb je aan de telefoon toen je staleigenaar belde niet direct gezegd dat je het niet wilde? Kan me niet voorstellen dat een staleigenaar dat dan toch zou doen. Of je paard/pony moet echt vreselijk op z'n voeten gestaan hebben, maar dan nog... Wat voor contract heb je met je pensionhouder?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:00

HoefsmiDDDDDDDDD!

Leest wat makkelijker.

Ik zou je staleigenaar eens aanspreken, laat hem het maar regelen met de hoefsmid! Maar hopelijk heb je ervan geleerd dat je je mond open moet trekken als je iets wel of niet wilt. Anders zou ik een andere stal gaan zoeken....

En als jou vriend zelf ook verstand heeft van paarden, waarom heeft hij niets tegen de smid gezegd? Durfde hij niet of?

Vervelend maar ik vind de schuld meer bij jou staleigenaar liggen dan bij de hoefsmid, het is zijn terrein, hij is verantwoordelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:10

Als je niet wilde dat het paard beslagen werd, had je dat tegen de staleigenaar moeten zeggen en had je vriend die bij het beslaan aanwezig was moeten zeggen dat deze hoefsmid niet nodig was.
Achteraf klagen heeft weinig zin.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:42

Je vriend was er dus bij.
jij wilde niet dat je paard beslagen zou worden dus hij had ook direct kunnen zeggen NEE DIT PAARD NIET!

Kosten verhalen op de hoefsmid nee zou ik niet gedaan hebben :n

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:56

Omdat dit topic gaat over de vraag wie er aansprakelijk is verplaats ik het van BEH naar TAO

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:08

Dan is het toch de schuld van je stalhouder/vriend?
Jij wilden wachten en toch is je paard beslagen wie heeft dat toegelaten?
Jij? Stalhouder? Of je vriend?
Bedoel je vriend was erbij dus heeft hij het toegelaten dus dan is het zijn "schuld".
Snap niet wat het tegenwoordig allemaal is iedereen wil alles maar verhalen op een ander. Als het paard had stil gestaan was het ook niet gebeurt. Dus...

Fouten gebeuren nu eenmaal en worden overal gemaakt zorg gewoon dat voortaan je oude hoefsmid het doet of zoek zelf een andere.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:17

Helemaal eens met femmefatale1. Je hoefsmiD was bezig met dat ijzer eronder te slaan, lijkt me logisch dat dat dan in de buurt van zijn voet ligt (of "slingert" zoals jij het noemt). Je kan moeilijk verwachten dat een smid voor elk nieuw stuk gereedschap/ijzers/nagels terug loopt naar zijn auto. Of je smid echt te ruw is geweest of dat jouw paard vreselijk heeft staan miepen en daarop "gecorrigeerd" is kan ik via internet ook niet beoordelen. Ik zou het probleem dan bij de staleigenaar leggen, als ik het goed begrijp heeft hij dus tegen jouw zin in je paard laten beslaan door die andere smid? Sorry, maar het lijkt mij een l*llig ongelukje ook nog eens veroorzaakt door de ëigen energie van het paard"zoals het dan in verzekeringstermen heet geloof ik, dus ik geef je weinig kans.
Beterschap voor je paard in elk geval!

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:06

Uhm... de enige vraag die in mij opkomt is...
ALS jouw paard niet beslagen moest worden waarom was jouw vriend daar dan?
Was dat toevallig? voor zijn eigen paard ofzo?
Als ik de staleigenaar was, en jouw vriend zou komen opdagen na zijn/haar telefoontje "binnen een half uur is de smid er" en hij zou toe gaan staan kijken hoe jouw paard toch beslagen word tja... dan zou ik ook denken dat je toch wilde dat je paard beslagen zou worden.
Daarnaast vind ik dat als het jouw vriend (die al wat gewend is) de smid te grof vond, waarom hij dan niet heeft ingegrepen. "hartelijk bedankt voor de moeite maar ik vraag liever een andere smit --vertaling-- blijf met je takkies van me paard, ik zoek een ander"
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de opvoeding van je paard, en dien je je smid op de hoogte te brengen van nerveuze reacties en of agressief gedrag is dat gebeurt? (niet meteen op de kast gaan zitten het is maar een uitspraak ik wil niet insinueren dat jouw paard agressief is of was, ik weet alleen dat de meeste smeden prachtige verhalen kunnen vertellen compleet met showen van littekens over hele brave maar stiekum toch valse paarden)
Ik vind dus eigenlijk dat je zelf verantwoordelijk bent, en over dit kleine bedrag zou ik helemaal niet klagen ;-)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:19

Als jij wilde wachten, waarom heb je dan niet tegen de stalhouder gezegd dat je geen andere smid wilde? Dan bedoel ik, hij belde een half uur van te voren dat de smid eraan kwam, waarom heb je toen niet meteen gezegd dat je niet wilde dat hij je paard zou doen?
Ik denk niet dat je hem aansprakelijk kan stellen, als er met levende dieren wordt gewerkt dan kan er zoiets gebeuren. Hij heeft het niet met opzet gedaan...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:29

Ik denk ook niet dat je hem aansprakelijk kan stellen.

Twee weken geleden is er hier ook een probleempaard beslagen (ik was er wel zelf bij).
Gezien de slechte ervaringen met de vorige smid had ik de nieuwe smid bij aanvang meteen gezegt dat ik het niet op prijs stel als het paard werdt geslagen.
Gelukkig voor het paard had de beste man een engelen geduld en is er besloten om met de achterijzers niet verder te gaan.
Het paard was erg onrustig en continu aan het trappen. Bij een voet was het gelukt om er een nageltje in te slaan.

Het risico voor paard en smid was te groot om door te zetten. Deze keuze had je vriend ook kunnen maken.
Wij zijn nu zelf aan het oefenen om de voeten hoog te nemen en met een hamer te bekloppen zodat het de volgende keer misschien wel lukt.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:40

Een goed gesprek werkt meestal het allerbeste!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:56

Verwarrend verhaal hoor..je eigen smid kon nietm omdat ie ontstoken polsen had. Je paard moest wel ijzers onder zeg je in je eerste post. Staleigenaar heeft andere smid geregeld zonder overleg? Maar waarom was je vriend er dan bij? Heeft hij gezien dat het ijzer er nog los onder zat? Hoe kan dat, dan flikkert ie er toch onderuit?
Later schopte en sloeg hij je paard? Dat heeft je vriend dan gezien mag ik aannemen?
Dan kan jij er dus niets mee, want je hebt het zelf niet gezien. Dus zal je vriend hem aansprakelijk moeten stellen en dus ook de stalhouder, omdat je het er niet mee eens was dat je paard gedaan werd..maarja, dan stond je vriend er wel, dus ging wel akkoord op dat moment..
Valt dus niets te halen voor je..ga eens met de stalhouder om tafel zitten, dat je alleen je eigen smid wilt en dat als die niet kan, ze eerst met jou overleggen alvorens andere beslissingen te nemen. Scheelt je een hoop frustratie voor de volgende keer en gok dat dat je enige recht is..tenzij er getuigen waren dat je paard geslagen en geschopt werd en hij schrok wegens al het rondslingerende spul en het ijzer dus los zat..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:38

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal aanvallende en offtopic berichten verwijderd. Reageer aub met respect naar elkaar, dan kun je dat van een ander ook terug verwachten.